Volvo FH 12 8x4

Bedrading

Hallo Cor

Mijn hartelijke dank voor jouw compliment. Het mooi is lekker meegenomen. Het keurig is voor mij bittere noodzaak.Mijn kennis van de elektronica is niet zo groot dat ik mij rare dingen kan veroorloven. Ik heb al te veel gezien en gelezen over storingen veroorzaakt door de wirwar van draden in een model.
Vandaar dat alles in mijn model in groepen komt te liggen.Alleen maar om overzicht te kunnen houden.Het wordt al snel te moeilijk.

Vandaag nog bezig geweest en dan loop je toch weer tegen wat probleempjes aan maar die zijn ook weer opgelost. Draden moeten verleggen,een stuk uit de beugel gefreesd en nog wat zaken moeten doen,maar ik kom er wel.

Foto-HP7VFENV-D.jpg

Hier zie je dat het er in zit. Alleen nog de schakelaar veranderen.
Het groene en het rode stekkertje zijn de aansluitingen voor de luidsprekers.

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt:
hallo wil,

ik zou willen dat de gemiddelde truck die ik met storingen onder handen krijg zo bedraad was als de jouwe dat zou mij heel veel storingzoeken schelen!

genoeg spaghetti bomen gezien waar alle kleuren met de grootste willekeur werden toegepast. zelfs 6 keer een draad verlengen met elke keer een andere kleur is geen uitzondering.

Bedrading

Hoi allemaal

De afgelopen dagen mezelf aardig bezig gehouden met de bedrading.
De multi switch heeft zijn plekje gekregen en de draden zijn aangesloten.

Foto-7VEM8ZGR-D.jpg

De rode en de groene stekkertjes zijn voor de verlichting die op het dak komen. Jullie zien dat alle aansluitingen voor de verlichting nu links op het dak zitten.
Ook heb ik de schakelaar veranderd.Deze kwam onder de toren uit maar ook de draden kwamen buiten de toren om te liggen.

Foto-PGDXUW7F-D.jpg

Nu blijft alles binnen boord. Ik heb al eerder geschreven dat ik uit de beugel, waar de draden achter liggen, het middenstuk heb weg gefreesd.

Foto-XNSJXZOQ-D.jpg

Hier kun je dat goed zien. Ik heb dat om een belangrijke reden gedaan.
Alles moet nog een keer uit elkaar om te spuiten en dan wil ik zo min mogelijk demonteren. Ook bij een eventuele storing wil ik het zo makkelijk mogelijk hebben.
Bij een storing is het :
1. 2 boutjes los van de toren en de toren kan eraf
2. De cabine optillen en eraf halen.
3. 2 Boutjes los in de vloer van de binnen cabine.
4. 2 Boutjes los in de vloer van de toren.

Foto-EZP6U7Y4-D.jpg

En dan ligt alles er naast. Stekker van de accu erin, schakelaar omzetten en je kunt overal bij om te meten. Makkelijk zoeken nietwaar?

Mvg Opa Wil

Geen woorden aan vuil maken, maar als ik het al een beetje voor elkaar denk te hebben dan kan ik hier nog een hoop van leren

bedrading

hallo
dit kan niet verbeterd worden volgens mij , super mooi en handig gemaakt .
ps denk dat we er nog allemaal wel veel kunnen van leren hoor .

Hallo Wil,

Echt een heel mooi staaltje van de elektronica netjes overzichtelijk wegwerken, maar zo, dat je er ten alle tijde bij kan als er een storing optreed !
(Volvo)petje af !!

Bedrading

Hallo mannen

Allemaal weer hartstikke bedankt voor de mooie complimenten. Het is altijd fijn om te lezen dat je goed bezig bent. De voorgaande foto's hebben hopelijk ook duidelijk gemaakt waarom ik voor een setup van Servonaut heb gekozen.
Je bent helemaal vrij in het leggen van de bekabeling. Dit in tegenstelling met de bekabeling van de MFC.
Ondertussen zijn zender en ontvanger met elkaar gebonden en alles werkt zoals het moet werken.Even was ik benauwd of het systeem wel overweg kon met de multi switch van CTI maar geen enkel probleem hoor!
De toren weer over zijn vloer heen gezet en even twee foto's gemaakt.

Foto-URYKLEJS-D.jpg

Hier de kant met de schakelaar.

Foto-PFBGNALS-D.jpg

En hier de kant met de stekkertjes voor de luidsprekers. Jullie zien, ook hier geen wirwar van draden.

Mvg Opa Wil

:shock: zo das proper weggewerkt allemaal
heb al andere spagettie zien passeren hier opt het forum :p

nog even een vraagje: op de eerste foto is te zien dat je aan de kabel van je batterij een tussenblokje hebt zitten, waarom is dit?
omdat de kabels anders te lang waren ofzo?

Hallo Volvo freak

Helemaal juist opgemerkt. Ook omdat aan deze accu nog van die dikke stugge draden zitten. Dat was tobben en bijna niet goed weg te werken.
Het kroonsteentje gaat er nog wel tussenuit en worden de draden aan elkaar gesoldeerd.

Mvg Opa Wil

Bedrading

Hoi maar weer

Gewoon verder gegaan met de bedrading.
Zoals jullie hebben kunnen zien leg ik de bedrading aan in modules. De eerste module was de binnencabine de tweede module de toren. Deze twee heb ik gekoppeld. Door het uitfrezen van de beugel hoef ik deze koppeling niet meer los te maken. Anders is het met de verlichting aan de voor en achterzijde.
Hier moet ik gaan werken met stekkers.
Eerst maar de bedrading op de cabine vastgezet.

Foto-EWFJD6QY-D.jpg

Daarna gaten geboord onder de pijpen.

Foto-XZJWLOA8-D.jpg

De draden gaan nu de dubbele bodem in.
In de onderplaat zit nog steeds de motor tunnel van de oude Tam. versnellingsbak.

Foto-WIYASYIM-D.jpg

Ook hier weer buisjes ingelijmd voor de bedrading.Ook twee stekkerdozen aangebracht voor de verlichting naar voor, en achterkant en de motor.

Foto-X63G4AZR-D.jpg

De bedrading voor de voorkant gesoldeerd en aan de stekker vast gesoldeerd.
De bedrading aan de voorkant is dus nu mijn derde module die ik er zo aan kan hangen.
Heb je dat gedaan dan krijg je dit:

Foto-W8YVKL3T-D.jpg

Volle bak licht en ook de zwaailampen doen het (via de multi switch)

Mvg Opa Wil

Geheel

Hoi allen

Even een tweetal foto's van hoe de zaken er nu voor staan.

Foto-AY8JZVLN-D.jpg

Foto-RTWSSPBO-D.jpg

Het komende weekend ga ik proberen een filmpje te maken.

Mvg Opa Wil

Filmpje

Ha Jongens

Ik heb vandaag een filmpje gemaakt maar het is helaas niet geworden wat ik wilde.
Al heel snel liep een band van de tweede as van de velg.
Ik moet dus mijn voorbanden gaan lijmen. Kan iemand mij advies geven welke lijm ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Rc Volvo FH12 8x4 - YouTube

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Mvg Opa Wil

Ik neem aan dat je een band van de truck bedoeld ?

zo ja er zijn truckbanden met inserts deze zijn al steviger , inserts zijn binnen banden meestal van foam in diversehard heid

voor lijm ik gebruik zelf simpele bisonkit alles lijm voordeel

mochten de banden er ooit af moeten dan kan dit zonder te veel beschadigingen van band en velg .

Het is zuiver een tip er zullen er vast zijn die het nog beter weten.

Groet Ivar

Back