Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. eddepet156

eddepet156 Guest

Nou ik heb hem "even" doorgelezen.Wat een vakwerk!!!!!!!!!Maar daar zijn er wel meer van op dit forum.Ook voor jou maak ik een diepe buiging.

2. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

In één keer helemaal goed Wil, de wijze (Volvo)man uit het Oosten !!! :cool: :cool:

Je kan de Volvo WEL opwaarderen naar 520 PK, maar dan moet je er een VOLVO FH 16 van maken !!

Want de 1e generatie Volvo FH 12 was maximaal 460 PK, later hebben ze nog, vlak voor dat de 2e generatie Volvo FH 16 uitkwam, de FH 16 nog afgewaardeerd naar 500 PK, omdat de 1e generatie FH 16 520 PK niet voldeed aan de nieuwe milieu-eisen Euro 3.

Maar een 1e generatie Volvo FH 12 520 PK heeft nooit bestaan !!

Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  3. Chris Cross

Chris Cross

Lid geworden:
    5 feb 2007
    ik zou gewoon zeggen dat de oude motor in de soep is gedraait en dat je hem vervangen heb voor de nieuwste 700 pk motor!!!

greets Chris

4. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    tja is met de luxe autoos van nu ook een ander chippie erin en hij heeft meer power,
    dus dat kan u ook met de volvo gedaan hebben,
    helemaal als het een speciaal transporttrekker is,
    mvg markioo

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hier is opa weer

Ondanks de nodige perikelen dit weekend toch nog bezig geweest met de ballastbak.Op advies van Marcel de naadjes geplamuurd en weer opnieuw overgespoten.

Zoals jullie kunnen is het tot dusver goed gelukt.Nu de volgende stap en die is speciaal bedoeld voor Marcel.Ik heb in verschillende forums gelezen dat afplakken moet gebeuren met een zo dun mogelijke tape.Als de verf nog nat is kruipt hij tegen de tape op.Dus hoe dunner de tape hoe kleiner de verf "wal".Ik heb dus dunne tape van Tam. gekocht.Ga deze week de
    witte lijn spuiten en nadat deze droog is deze lijn afplakken en dan ga ik de groene kleur spuiten.Nu komt mijn vraag,hoelang raad jij mij aan de verf te laten drogen? Het is acryllak van motip.Ik ben benieuwd.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  6. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hallo Wil,

allereerst mijn complimeten met dit project, ziet er erg strak uit.

Wat betreft het afplakken: Als ik mijn modellen spuit dan gaat de tape eraf op het moment dat de verf vingerproof is. Dat wil zeggen dat er geen verf meer aan de vingers blijft hangen als je hem aantikt. Daarvoor spuit ik meestal ook ergens een proefstukje om te testen maar het gaat ook op de tape zelf.

Wat je zeker niet moet doen is de tape laten zitten totdat de verf droog is dan heb je namelijk kans dat je verf mee wegtrekt.
    Voordat je de nieuwe kleur erop wilt spuiten de verf goed laten drogen, doe meestal zelf minimaal 1 dag drogen en het te spuiten deel licht opschuren voor een goede hechting.

Succes met het spuitwerk.

André

7. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hallo Drebo

Kijk dat is nu informatie waar deze kluns (op het gebied van spuiten) zit te wachten.Ik zal deze tip zeker gebruiken en laat het je weten of het gelukt is.BEDANKT

Mvg Opa Wil

8. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hallo Wil,

een kluns ben je zeker niet, je bent nu alleen weer even een leerling in plaats van meester :D

Probeer het gewoon eens uit op een stukje materiaal, je zult merken dat zodra de verf begint te drogen het redelijk snel kan gaan.
    Denk er wel aan dat je bij het verwijderen van de tape hem uit het gespoten deel houdt? mij zelf al diverse keren gebeurt dat de loshangende tape dan weer in het spuitwerk terecht komt en ja dan is het uithuilen en opnieuw beginnen.

André

9. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Ik wil hier toch even op in haken.
    De verflaag is na een dag nog behoorlijk vers.Het lijkt me niet echt verstandig om na een dag al licht op te schuren.
    Beter is om dan een beetje ammoniak op een doekje te doen en ontvetten.Geen kracht zetten,want wat ik net al zei,de verflaag is nog 'vers' .

De hechting zal goed zijn want als je toch gaat spuiten na een dag,zal de 'nieuwe' verflaag zich vast vreten in de onderlaag.

Wel gebruik maken van 1 soort spuitbus.

groetjes Marcel.

10. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hier is tie weer die opa uit sliedrecht

@ Nee hoor Marcel ik heb afgelopen zaterdag nog geplamuurd.Gisteren heb ik de stukken die geplamuurd waren opnieuw geschuurd en in de grondverf gezet.Morgen ga ik dit schuren met korrel 1200 en afplakken en dan spuiten.De witte band dan.Maar pas na dit lange weekend wil ik de witte band afplakken en dan de groene kleur spuiten.Spannend.

Mvg Opa Wil

11. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Hoi Wil,
    Dan gaat dit goedkomen!!!Daar ben ik van overtuigd.Ook dit gaat,net als de rest van de Volvo,een plaatje worden.
    groetjes Marcel.

12. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hallo Hallo Opa aan de lijn

Hallo iedereen maar vooral Marcel.
    Allereerst mijn excuses aan iedereen die dit niet interessant vind maar ik probeer op deze manier het spuiten onder de knie te krijgen.Ik hoop voor het eerst in mijn leven een truck zo af te werken dat het echt mooi is.En daar heb ik hulp bij nodig.Van Marcel maar ook van jullie.
    Elke goede tip is welkom.Zo kunnen wij samen deze truck heel mooi maken.
    @Marcel de ballastbak heb ik na het plamuren weer gespoten en ook weer geschuurd maar nu met korrel 1200.

Met mijn eigengemaakte hoogtemeter rondom de lijnen voor de witte balk erop gezet.

De boel af geplakt met de dunne tape van Tam.

En tenslotte alles ingepakt met de bodem van plastictasjes van mijn lokale dealer.
    Deze heb ik weer vastgezet met normale tape waarbij ik er wel heb opgelet dat ik binnen het dunne tape bleef.Morgen de streep nog even afdoen met amoniak en dan maar spuiten.
    Ik hoop dat mijn werk volgorde juist was.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  13. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    zeer knap gevonden Wil

en waarom zou ons dit niet intreseren?
    elke fase van de bouw van een truck is intressant
    en er kan altijd wat bijgeleerd worden op elk vlak
    dus laat maar komen die vragen en tips ;)

keep up the good work

14. robbert-geveke

robbert-geveke

Lid geworden:
    29 dec 2007
    als er een witte streep op komt waarom spuit je de bak dan niet eerst helemaal wit en plak je dan de streep af die wit moet blijven
    zo heb ik dat ook gedaan op mijn daf

zo gaat het ook wel maar dit lijkt mij meer werk met al dat afplakken

15. eddepet156

eddepet156 Guest

De tape niet laten zitten tot de verf droog is,de kans is namelijk zeer groot dat je opnieuw kunt beginnen;) Je neemt namelijk de verf met het plakband mee.

Zo heb ik als groentje toch nog een nuttige bijdrage kunnen leveren:D

potverdikkie iemand is me voor geweest.

16. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hallo Robbert

Zoals je wel hebt kunnen lezen ben ik een echte DOMBO op het gebied van spuiten.In mijn voorbereiding hierop heeft men mij uitgelegd dat ik voordat ik een verflaag aan ga brengen ik
    de boel moet schuren.Ik heb alles nu geplamuurd en geschuurd en alles kan gespoten worden.Ga ik nu spuiten zonder af te plakken dan moet ik de overige delen weer gaan schuren voor de groene laag.Om goed te kunnen hechten.Als ik de keus heb tussen afplakken of schuren heb ik niet veel bedenktijd nodig.Maar misschien zit ik er helemaal naast.Ik wacht het antwoord van Marcel wel af.Die is op dit moment mijn steun en toeverlaat.Maar evengoed bedankt voor jouw reactie.

Mvg Opa Wil

17. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Wil,
    dit is wel de beste manier!
    Is ff meer werk,maar dan gaat het wel beter.
    Stel, je gaat de bak eerst wit spuiten.Daarna ga je de witte streep aftekenen.Je zult inderdaad de witte laag moeten slijpen(licht schuren).Dan bestaat de kans dat je per ongeluk over de lijn heen schuurt die je hebt afgetekend.Dus dan heb je schuurkrasjes over het spuitwerk wat zichtbaar blijft.
    En dat is niet de bedoeling,lijkt me.

Als ik het zo op de foto zie,is je ballastbak mooi strak,Wil!
    Mocht je meer foto's hebben en willen laten zien,kun je ze me ook via de e-mail doorgeven,zodat ik je een beetje kan sturen in de goede richting.

marcelvandentweel@hotmail.com

ga zo door Wil!!!!
    groetjes Marcel.

18. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Wie heeft de 2 Büssings en de Krupp in de schaal 1:24 gespoten, die jij hebt gebouwd ???
    Laten spuiten ???

19. bvdh

bvdh

Lid geworden:
    17 jan 2009
    nouw opa wil

ik heb er geen seconde aan getwijfeld dat het u niet zou lukken.
    Het blijf elkekeer bij iedere foto weer super strak te zijn.
    Dus ook het spuiten gaat u lukken
    succes

mvg bertus

20. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    dat aftekenen vind ik grappig eruit zien,
    maar het werkt wel,hahaha,
    enkel even een poging tot hulp van mij,
    druk met de achterkant van uw nagel wel even t tamiya masking tape goed aan,iets anders glads mag ook,
    als je goed kijkt zie je dat t een ieder beetje lucht er toch onder weg drukt en er geen verf onder kan komen,
    maar wie de expert op verf gebied is die helpt u nu al,
    rottierood bedoel ik dan ook,
    ik vind het trouwens wel heel moedig van u als expert op het bouwen van hele mooie modellen om te zeggen dat u niet goed bent in spuiten,
    spuit liever 3/4 dunne lagen dan 1 dikke druipende laag verf,
    en als het mogelijk is de te spuiten gedeelte bovenop hebben,
    succes met t spuiten!!!!!!!!!!!!
    groeten markioo

Deel Deze Pagina