Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Als de randen maar goed aan gedrukt zijn.De rest van de tape hoeft niet strak op het voorwerp vast te zitten.Je moet het immers ook weer los kunnen halen.
    gr Marcel.

2. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Ben ik weer

Ik wil deze zomer Het spuitgebeuren onder de knie zien te krijgen.Daarbij zijn alle hulpmiddelen om het begin wat makkelijker te maken toegestaan vind ik als je het doel maar bereikt.Daarom zijn jullie tips of opmerkingen van harte welkom.
    De opmerking van Marco was al direct raak.Hij schreef probeer de ballastbak zo neer te leggen dat je onderhands kunt spuiten en dat het vlak horizontaal ligt.Zo voorkom je het best dat je zakkers krijgt.Dat is met de ballastbak nog wel te doen maar met de cabine niet meer.Toch wil ik dit in de praktijk wel gaan doen dus.............

Mijn andere hobby er maar weer bijgepakt en een spuitstandaard in elkaar gebouwd.Een elektromotor die een as aandrijft en op de as komt een ronde schijf of adapter waar ik de onderdelen op vastzet.Hetzelfde als een draaischijf maar dan vertikaal.Hierdoor komen de te spuiten onderdelen horizontaal te liggen.

Zo gaat dat er dus uitzien.Nu hoor ik mensen al denken dit is overkill je kunt die schijf toch ook met de hand draaien.Dat is helemaal waar. Maar als ik klaar ben met spuiten laat ik de schijf ronddraaien met de trafo kan ik het toerental regelen.Mocht er nu een stukje zijn dat te dik is gespoten en wil gaan zakken wordt dit door het draaien voorkomen (hoop ik).

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  3. mark

mark Guest

Het is zeker een overbodige waarschuwing om te vragen, of het niet slim is om de fishertechniek af te plakken?

P.S. ben je er zaterdag/zondag?

4. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hoi Mark

Als ik ga spuiten maak ik een gaatje in een plastic tas van mijn lokale dealer waar de as doorheen komt.Zo is de standaard in 1 keer ingepakt dan de schijf erop en ik kan spuiten.
    Dit weekend heb ik andere (ook leuke dingen te doen).

Mvg Opa Wil

5. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    haha komt toch weer die fisher techniek van pas,
    zet u de trafo niet te snel!!!!hahaha
    succes met t spuiten,
    groeten markioo

6. StingRay

StingRay

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Hallo Opa Wil,

Ben heel blij met uw vragen en de hulp/adviezen
    Hiervan leren beginners zoals ik ook heel veel voor onze modellen.

Gr. Raymond

7. eddepet156

eddepet156 Guest

En hier ben ik het helemaal mee eens.

8. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Wil,

Heel erg leuk gemaakt hoor de draai spuitmachine !!
    Een hele leuke vinding.

Even een opmerking :

Het onderhands spuiten (horizontaal) heeft 1 nadeel, ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden, maar soms kan het niet anders.
    Want je krijgt heel snel stof in je spuitwerk, zeker als je het horizontaal laat drogen !!
    Ik probeer altijd verticaal te spuiten en het daarna ook stofvrij verticaal weg te hangen.
    Nogmaals, soms lukt het niet om iets verticaal weg te hangen. (te groot, onhandig)
    Maar als je heel dun spuit en de verf in div. lagen aanbrengt, krijg je niet zo gauw zakkers hoor !!!

Ik zou zo wie zo eerst even een proefstukje gaan spuiten !!!

Maar doordat jij de spuitmachine laat ronddraaien zal er misschien niet zo snel stof inkomen.

Veel succes met het spuiten !!!

Even een aanvulling :

Het is best handig om de omgeving waar je gaat spuiten, eerst nat te sproeien, zodat je minder last hebt van stof.
    En ja, het moet ook wel een beetje windstil zijn.

Laatst bewerkt: 21 mei 2009
  9. bartj85

bartj85

Lid geworden:
    17 aug 2008
    als ik ga spuiten sproei ik eerst alles nat zodat het stof nat is en dan spuit ik pas , misschien een tipje alleen weet ik niet wat Marcel ervan vind dus ik weet het niet echt , maar zo heb ik het gedaan toen

10. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Je zou ook in de badkamer kunnen spuiten.Daar is het minste stof.
    Gr Marcel.

11. bartj85

bartj85

Lid geworden:
    17 aug 2008
    marcel dan denk ik dat je moeder of de vrouw achter je aan krijgt haha

12. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    hmmmmm,gewoon stiekem,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

13. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    stiekem???!!!!!
    mn vriendin zit smorgens al vroeg dr op te maken,
    en als ik thuis kom ligt ze tijden in t bad,
    wanneer zou ik dan moeten spuiten???
    en dan nog stiekem,
    snachts soms,hahahhahaha
    nou ik doe het wel in de garage in mn spuitcabinetje,
    groeten markioo

14. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Mislukt

Hoi daar allemaal

Eindelijk weer online.Afgelopen weekend weg geweest en toen ik terug kwam was mijn modem kapot gegaan.Vanmorgen kpn gebeld en vanmiddag kwam er een monteur met een nieuwe modem.Hulde KPN.

@ Piet
    De bussing en de krupp heb ik zelf gespoten.Het resultaat was voor mij toen bevredigend maar als je dichtbij kijkt Is het toch wat minder.Maar voor een truck uit die tijd kon het nog wel.Maar nu moet alles er wel beter uit komen te zien.

@ Markioo
    Moedig wat is moedig.Als je modelbouwer bent weet je waar je goed in bent en je zwakke punten ken je ook.Het is dan goed om je zwakke punten te verbeteren.Dat kun je alleen als je vragen gaat stellen aan mensen die op die punten goed zijn.Dat is leren.Ik schrijf dat ik een dombo ben op het gebied van spuiten en Piet is een dombo op het gebied van elektronica .Toch kunnen wij beiden een aardig model in elkaar stampen.Maar allebei vragen wij jullie om hulp op de gebieden waar jullie sterk in zijn.Dat is niet moedig maar verstandig.

@
    Stingray
    Lees het bovenstaande en je weet dat ik zal blijven vragen.Ik ben geen dombo als ik vragen stel.Ik bent juist een dombo als ik ze niet stel

@ Marcel en Sjon

Onderstaande koppelingen worden morgen verstuurd.De afgelopen week met zoveel andere dingen bezig geweest.

En nu terug naar mijn model.Zoals de titel al aangeeft is het spuiten van de ballastbak mislukt.Jammer. Het spuiten van de witte streep is goed gegaan.Geen zakkers of andere gekke dingen maarrrrrrr.Bij het lostrekken van de tape trok ik op drie plaatsen de grondverf
    los.Niet de witte verf maar de grondverf.

Dus afgelopen woensdag waren hier woorden te horen die ik vroeger op zondagschool niet geleerd heb.
    Maar hieruit blijkt dat op sommige plaatsen de grongverf niet goed gehecht is.Vanmiddag met tape op andere plaatsen geprobeerd maar daar bleef alles zitten.Dus ga ik de buitenkant opnieuw schuren en spuiten.Maar ik doe het niet meer met spuitbussen.
    Ik ben vastbesloten om deze zomer het airbrushen onder de knie te krijgen.Ik ga oefenen,oefenen en nog eens oefenen om het toch te leren.
    Een airbrush pistool heb ik al en een grote compressor ook maar het is niet zo makkelijk om deze op andere plaatsen te gebruiken. Dus.....

Afgelopen zaterdag een kleine kompressor gekocht.Dit ding weegt bijna niets en is zo stil dat tie ook binnenshuis gebruikt kan worden.

En nu maar oefenen en schuren.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  15. StingRay

StingRay

Lid geworden:
    5 mei 2009
    Hallo Opa Wil,

Ben bijna zover dat ik ook kan beginnen met bouwen en zal zeker een eigen discussie starten om mijn vragen te stellen.
    Blijf in de tussentijd jou vorderingen trouw en met bewondering volgen.

Jammer dat de grondlaag je spuitwerk aangetast heeft, hoop dat het de volgende keer beter gaat.

PS wel leuk, je zegt dombo maar die had hele grote oren en kon goed luisteren. Zo wil ik ook wel dombo genoemd worden. ;)

Laatst bewerkt: 25 mei 2009
  16. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Wil,
    helaas!Dat verhaal met de spuitbussen kom ik steeds vaker tegen.Het lijkt wel of het spul wat erin zit (drijfgas) toch een negatief effect heeft op de werking van de verf.Dat denk ik zomaar.

Nu gaan we een compleet nieuwe weg inslaan!
    Ook ik heb zo'n airbrush staan,ook zo'n mini-ding met een minimum aan geluid.Alleen nog niet gebruikt.
    Wat dat betreft staan we allebei aan de startstreep.We kunnen nu elkaar helpen met het eventueel oplossen van de probleempjes die weg op deze weg gaan tegen komen.
    Graag wil ik je van dienst blijven!

Ik wacht met ontzettende grote spanning af naar het pakketje.Ben echt erg nieuwsgierig.
    Bij voorbaat ontzettend bedankt!!!!!
    we spreken elkaar snel!
    groetjes Marcel.

17. eddepet156

eddepet156 Guest

Dat lijkt me leuk speelgoed Wil.Jammer dat de grondverf is losgekomen.En dat er een paar woorden gevallen zijn die niet in het woordenboek voorkomen dat geloof ik graag.

Groeten Eddie

18. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    dat vind ik nou echt erg sneu voor u,
    dat meen ik echt,
    er bestaat een tape dat niet al te erg hecht maar geen verf onderdoor laat,
    vraag er eens naar bij een verf/behangzaak,of bouwmarkt natuurlijk,
    want of u het nou met spuitbus of airbrush spuit,
    het moet toch afgeplakt worden,
    scotch 3m 2070 voor kwetsbare ondergrond witte tape,of
    scotch 3m 2090 voor longterm masking tape,blauw
    ik heb het hier voor me,
    maar probeer het anders eerst op een proefstukkie,
    en anders kan u het airbrushen oefenen op de lzv van henkv8???!!!
    hahaha geintje henk hihihihi,
    met vriendelijke groeten markioo

19. eddepet156

eddepet156 Guest

De afplaktape van Tamiya is dat misschien een oplossing?Is er speciaal voor gemaakt en heb je in verschillende breedtes.

20. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Jammer, jammer Wil, heel veel werk aan gehad en dan gaat het toch nog mis ??

Ik ben er helemaal klaar mee met die spuitbussen, jaren geleden al mee gestopt, al bij de 1:50 modellen.
    Ik werd er echt doodziek van !!!
    Kleurverschillen als je meerdere spuitbussen moet gebruiken, niet kleurvast !
    Ook spuit de ene spuitbus beter dan der andere spuitbus, geen constante verfstraal, zeker als de spuitbus leeg begint te raken !
    Ook is vaak de dikte van de verf niet constant, ook niet van de duurdere Motip spuitbussen !!!
    Soms spuiten de bussen van de Gamma nog beter en zijn de helft goedkoper.
    Bovendien vind ik de prijsverhouding en de inhoud van de spuitbus veel te duur !!

Maar ik ben ook eerst begonnen met Airbrusch spuiten, maar dat is mij ook niet meegevallen hoor, als je grote vlakken moet spuiten !!
    Kleine vlakken dat gaat mij redelijk goed af, maar las ik grotere vlakken moet spuiten, spuit ik toch met een professionele verfspuit, lekker snel en gauw klaar !!
    Maar ik heb ook niet genoeg ervaring denk ik zelf met Airbrusch spuiten, want er zijn zat modelbouwers die wel heel mooi met airbrusch kunnen spuiten !!

Tja, ik heb vroeger veel met een professionele verfspuit gespoten op auto's in de 1:1, dus ik had hier al wat ervaring mee !!!

Nadeel van een kleine compressor is dat je dus niet met een professionele verfspuit kan spuiten, dat is wel jammer !
    Ik heb dus 2 compressors, zo'n kleine fluister compressor met een tankje van 1.5 liter, tot 4 bar, dit is net genoeg voor airbrusch spuiten , tenminste als je niet te snel achter elkaar spuit.
    Ik spuit met airbrusch op 1 tot 1.5 bar.
    En ik heb een grote compressor met een tank van 25 liter tot 8 bar.
    Met de professionele verfspuit spuit ik op 2 bar.

Nou Wil, uithuilen en opnieuw beginnen !!!

Succes met het spuiten !!

Trouwens mooie fluitercompressor hoor !!!

Deel Deze Pagina