Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hoi allemaal

Afgelopen dagen met niet anders bezig geweest dan oefenen.Verfspuitje gevuld met water en maar proberen.Meer druk,minder druk,meer water of minder.Het voordeel van water is natuurlijk dat je niets hoeft af te plakken of schoon te maken.Gewoon spuiten om vooral de slag te pakken te krijgen.Maar dan komt toch het moment dat je met verf aan de gang wil gaan.
    Nu heb ik enige tijd geleden mijn Knight Hauler cabine te koop aangeboden maar deze is nog niet verkocht.

Dus moest het dak eraan geloven als proefobject.Eerst natuurlijk het dak geschuurd (korrel 1200) en daarna met amoniak schoongemaakt.En toen was het spuiten geblazen.

Dit is het resultaat mooi strak geen zakkers en geen andere rare dingen.Gewoon zoals het hoort te zijn.Natuurlijk zit er hier en daar stof op maar dat vind ik op dit moment niet erg.
    Het ging mij er alleen maar om of ik de verf er netjes en goed op kon krijgen.Ik heb hiervoor verf van humbrol gebruikt.Omdat ik met deze verf altijd goede resultaten heb bereikt.
    Ik heb in totaal 4 lagen gespoten.De humbrol verf blijft wat langer nat maar kan daardoor ook beter vloeien.En de lak glimt van zichzelf al zonder een extra laag blanke lak.

Ik moet jullie zeggen voor de eerste keer vind ik het er acceptabel uitzien.Nu maar verder blijven oefenen en in mijn vakantie het stof te lijf gaan met de bouw van een spuitcabine.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  2. Tanker

Tanker

Lid geworden:
    26 jan 2006
    Hoi,

Ziet er netjes uit.........maar had het niet handiger geweest als u eerst een stukje restmateriaal had gepakt waar de ballastbak van gemaakt is,gezien het feit dat daar het probleem is bij ontstaan........(het is maar een ideetje)

Succes,

Jan

3. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten

Hallo Tanker

Je hebt helemaal gelijk.Maar ik ben af en toe nog een jonge vent met heel weinig geduld.
    Vorige week een compressor gekocht.Veel aan het oefenen geweest met water.Dan wil je ook wel eens wat met kleur doen.De cabine was al gespoten dus schuren en spuiten.Dat kon op dezelfde dag.Ik hoefde niet eerst grondlak te spuiten enz,enz.Vandaar dat de cabine eraan moest geloven.

Mvg Opa Wil

4. robbert-geveke

robbert-geveke

Lid geworden:
    29 dec 2007
    nu heeft u het dak wel gespoten maar nu moet de rest van de cabiene ook he anders verkoopt die helemaal niet ;)

5. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo
    ik zoek nog een knight hauler,het liefste geel......hihiihihihi
    maar dat spuiten met water is niet zo gek idee,
    maar je krijgt/houd wel druipers of moet ik zeggen druppels,hihi
    nu nog een mooie airbrush afbeelding op de knight hauler spuiten,
    u bent toch aan het oefenen dus gelijk maar wat moois erop,
    een sexy dame bijvoorbeeld,
    dan zal de cabine wel sneller verkocht worden,hihihi
    misschien neem ik haar dan wel,hihihi
    groeten markioo

6. jan_m

jan_m

Lid geworden:
    22 dec 2008
    Hey Wil,

Mischien nog een typ ivm het stof. Wanneer wij vroeger in de carrosserie begonnen met spuiten, gingen we vooraf met een soort van kleefdoek (in het vak takarak genoemd) over het oppervlak om zo de allerlaatste stofjes (die achterblijven door statische elektriciteit) te verwijderen. Alle beetjes helpen he.
    Eventuele stofjes kunnen gemakelijk uitgeschuurd worden achteraf met een zeer fijne korrel en veel water en achteraf polieren.

Groetjes Jan.

7. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hall Wil,

Nou, dat ziet er goed uit hoot voor een amateurtje, hahaha !!

Maar wat jammer dat je het dak van de Kinghauler hebt gebruikt, want nu wordt het toch moeilijk om de cabine te verkopen !!

8. patrick24

patrick24

Lid geworden:
    29 jan 2008
    spuiten

hoi will ik weet niet of je voor de 2e keer gespoten hebt maar je kan isolatieplakband gebruiken daar krijg je waarschijnlijk mooi strak alleen je moet de verf goed droog en uit laten harde dus vandaar succes met het spuiten groetjes patrick24

9. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Spuiten Lay-out

Is opa weer

Afgelopen dagen aan het uithuilen geweest en de draad weer opgepakt.Bij een plaatselijk schadebedrijf gaan informeren over de te gebruiken primer.Ja Marcel ik haal mijn informatie
    overal waar ik het maar krijgen kan.De voorman van dit bedrijf heeft mij goed uitgelegd hoe hun te werk gingen en ik kreeg zowaar een paar spuitbussen primer mee.Speciaal voor kunststof.

De bak staat er nu weer prima bij.

Eigenlijk zou ik vanaf vandaag de titel van mijn topic moeten veranderen want de FH12 is een FH16 geworden.Dankzij Timo,die een gedeelte van zijn zelfklevende stickervellen aan mij verkocht,kon ik op een goede manier verder gaan met de lay-out.

Zoals jullie kunnen zien is het nu een FH16 met 520 paardjes onder de cabine.

MvG Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  10. sander1860

sander1860

Lid geworden:
    21 feb 2009
    wat een ferm machine hebt gy er van gemaakt:D

echt waar vet gemaakt

grtz sander

11. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Wil,

Ja, de kunststof primer, dat is echt een must voor kunststof, ik heb hier jongstleden nog wat over geschreven op dit forum, ik denk dat het loslaten van de verf op de ballastbak ook de oorzaak is geweest, omdat jij geen kunststof primer had gebruikt !!

Nou, dit is nu wel een hele dikke VOLVO geworden !!!

Het geheel ziet er nu al heel mooi uit hoor !!!

Succes met de verdere afbouw van de dikke Volvo !!
    Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat !

12. F47O(Geert)

F47O(Geert) Guest

Hey,

gebruiken jullie deze kunststof primer ook op de cabines van Tamiya zelf?
    Met welke verf spuiten jullie? ook onder de Tamiya lakken?

Ik heb namelijk al vier Tamiyas gespoten met de TS lakken zonder primer?

Alvast bedankt voor de reacties!

Geert

13. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Geert,

Alle kunststof dient voorbewerkt te worden met kunststof primer, alvorens met gaat aflakken, dus ook de Tamiya cabines en kunststof Tamiya onderdelen.

14. mark

mark Guest

Ziet er goed uit, en nu begint een van de leukste klusjes aan het model.(vind ik)
    De elektra maken en verbergen.

15. V8-nielso

V8-nielso

Lid geworden:
    25 apr 2008
    Hoi Wil,

Dat ziet er goed uit, maar wordt de cabine ook nog in kleur gespoten?

16. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoorden.

Hoi daar.

Eerst maar wat vragen beantwoorden voor dat ik verder ga.

@Geert
    De autospuiter adviseerde mij om ALTIJD een primer voor kunststof te gebruiken.In kunststof zitten weekmakers en de primer gaat daarmee een reactie aan.Dat zorgt voor een goede hechting.Hij adviseerde mij ook om op het laatst te schuren met een ontvetter.Dus eerst met water,droogmaken en dan nog even schuren met een ontvetter.Bij het schuren trek je miniscule groefjes die weer vol komen te zitten met schuurstof die er moeilijk uitkomt.Schuur je op het laatst met ontvetter en ga je daarna met ontvetter wassen dan komt het stof er beter uit en krijg je een betere hechting.Nadat ik de speciale primer had laten drogen overgespoten met normale primer.

@Niels
    Natuurlijk wordt de gehele cabine nog gespoten.Er zitten nu zelfklevende stickers op maar
    die zijn eenvoudig weer te verwijderen.Dit heb ik alleen maar gedaan om te kijken of alle
    letters goed van maat zijn.Het is beter te experimenteren op een kale cabine dan wanneer alles gespoten is.Nee alles moet klaar zijn voordat ik ga spuiten.

@Piet
    Wat is het grootste aantal pk's wat er met deze cabine is geleverd.Nu het een FH16 is geworden wil ik ook wel het hoogste vermogen erin (lees erop) zetten.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  17. Volvo_freak

Volvo_freak

Lid geworden:
    11 nov 2008
    in de eerste serie is het hoogste pk's 520
    en bij de tweede 660pk
    en nu zijn het er 700

en Scania zou bezig zijn met een 720

Laatst bewerkt: 4 jun 2009
  18. sjon_r

sjon_r

Lid geworden:
    16 okt 2006
    Hoi Wil,

Mooie truck !! Ziet er erg strak uit.
    Sjon

19. V8-nielso

V8-nielso

Lid geworden:
    25 apr 2008
    hoi wil,
    oke ik dacht al waarom heeft hij de stickers er nou al opgeplakt.
    maar het is me helemaal duidelijk nu.

20. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Lay-out

Voor de tweede keer

Vandaag op twee manieren bezig geweest Op de oude en de hele nieuwe.Eerst op de oude manier de naven van de achterassen en de dopmoeren van de voorassen in de kleur geverfd
    die de truck gaat worden.Lekker ouderwets met een kleine penseel.

En dit is het resultaat.

Ook nog op de nieuwe manier bezig geweest nl. op de computer.Ik wil graag de naam Michelin op alle banden maken.Dus vandaag met powerpoint bezig geweest en hier is het eerste resultaat.

De letters zijn nog iets te groot en de radius is nog niet helemaal correct maar voor de
    eerste keer lang niet gek.De naam is uigeprint op normaal papier en is met dubbelzijdig tape vastgezet maar dat wordt later met waterdecals een stuk netter.Weer een stukje dichter bij de komplete lay-out.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina