Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Update klem

Hallo maar weer allemaal

Afgelopen week gewoon doorgegaan met de klem.

Eerst de "poten"op maat gemaakt geboord en geruimd zo dat de as erin past.

Ook de klem onderhanden genomen.Een stalen plaat met daarin het gat voor de as.

Om gewicht te besparen ben ik aan de achterkant al begonnen om zoveel mogelijk materiaal weg te frezen.

Hier de klem tussen de "poten" gemonteerd.

Een foto genomen vanaf de onderkant.De klem hangt er zo mooi tussen.

Ook de haken hun definitieve vorm en maat gegeven.Ook hier aan de onderkant zoveel mogelijk materiaal weggefreesd.

Hier de klem en de haken op dezelfde as.Op de zaak is het weer drukker aan het worden dus de volgende update zal iets langer op zich laten wachten.

Mvg Opa Wil (vriend van Marcel)

peter 55 vindt dit leuk.
  2. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    dat ziet er eht verschrikkelijk mooi uit,
    op uw werk weten de klanten blijkbaar ook van uw vakwerk af vandaar dat het weer druk gaat worden,iedereen wil spullen gemaakt door u hebben,hihi
    groeten markioo

3. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Een mooi stukje vakfreeswerk, Super strak werk hoor !

Even 3 vraagjes :
    1. De draanspindel is dan M10 trapzeiumdraad ??
    2. Waar heb jij de elektro-motor gekocht ??
    3. Wat is de vertraging van deze electro-motor ??

4. trucker johan

trucker johan

Lid geworden:
    13 mei 2008
    Hallo,

Het is gewoon "" supper ""

Groeten Johan

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoord

Hallo Piet

Beste wijze (bijna) oude man uit het oosten van dit kleine landje.Je hebt last van
    je korte termijn geheugen.Op pag 66 van dit topic stelt trucker johan op 21 jan mij de vraag welke motor ik heb gebruikt.Op 24 jan heb ik daar antwoord op gegeven en dat weet jij nu al niet meer?
    Mijn opa had dit ook maar die was 84 jaar toen dat begon.Toen moesten wij hem gaan helpen dus ik ben het gewend om oudjes te helpen.Vooruit maar:
    Motor igarishi met vertraging 1:312 17 toeren sterk als een volvo fh 16 700
    Gekocht bij de elektronica boer bij jou uit de buurt.
    Draadstang tr12X3
    Zo ik hoop dat je het voortaan wat langer kan onthouden.Maar zo niet dan zal ik je toch weer helpen waar ik kan.Help jij mij dan met mijn cardanische koppeling?

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek piet

zijn in verschillende vertragingen maar ik gok op 1/50 bij wil. dan zit die op 300mm per minuut verplaatsing. maar mogelijk trager genomen.

gebruik ze namelijk zelf ook op mijn telekraan maar dan met andere motoren erop.

*wil was me al voor :lol:... dus 1/312.. tsja die heb ik ook :lol: maar dan voor mijn draaikrans :lol:

7. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Opa Wil,

Excuses, je hebt gelijk, het wordt minder met mij, maar ja, ik ben inmiddels ook al Opa en dan wordt het er niet beter op met het geheugen !!

Maar nogmaals bedankt voor jou antwoord, want dan kan ik t.z.t. ook zo'n motortje kopen voor mijn zwanenhals !!
    Maar om dat motortje nu te vergelijken met een Volvo FH16 700,:( :confused: dat lijk mij wel een beetje overdreven ............!!! ;)

8. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
  9. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Klem

Hallo jongens

Toch weer even (tussendoor) tijd gemaakt om verder te gaan aan de klem.

Eerst maar de achterkant uitgehold in verband met het gewicht.Ook aan de bovenkant radiussen gefreesd en een gat geboord en geruimd voor de arm die naar de moer gaat.

Niet alleen de achterkant maar natuurlijk ook de voorkant gefreesd.Minder gewicht maar ook een detail plus dat ik dit mooi vind.

En natuurlijk een foto van het geheel.

@Robert
    Hartstikke bedankt voor deze link.Die kende ik nog niet.Zo zie je maar samen komen wij tot iets moois.

peter 55 vindt dit leuk.
  10. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Kleine update

Hallo forumleden

Vandaag langer op mijn werk gebleven om de arm die naar de klem gaat te frezen.

Weer een stapje dichterbij het filmpje wat ik op ga nemen zodra de hals klaar is.Ik werk me te plett......
    want ik wil zelf ook zo graag zien of alles klopt wat ik de afgelopen maanden heb bedacht.

Laatst bewerkt: 5 feb 2010
    peter 55 vindt dit leuk.
  11. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Wil,

werk je nou niet te pletter a.u.b., dan heb je strak geen energie meer over om het filmpje te maken.
    Moeten wij, beginnende truck bouwers weer een schat aan kennis en ervaring missen. :lol: grapje

Maar even zonder dollen, ziet er weer fantastisch uit.

Wou ik al een hele poos vragen, maak je nu eerst een schaaltekening voor je aan een gedeelte begint, of werk je net als Piet grotendeels uit het hoofd en op gevoel?

12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo opa wil,

Nou, dat is wel weer een stukje vak freeswerk, Super hoor !!

Niet overspannen raken hé !!:cool: ;)
    Want je te pletter werken niet goed voor je gezondheid ! :(

13. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hoi Wil,

Ja dat is verslavend. Ben je moe van een dag werken, en dan ga je toch door, want de truck moet toch een keer af.

Ik ga ook nog wel eens door, en meestal is de maag degene die zegt, tijd voor een hap eten, maar je schiet zo wel lekker op.

Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar stiekum kijk ik gewoon hoe jij het doet, zodat ik lekker kan afkijken.

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

14. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Forumleden

Een incident,deze week, op dit forum heeft mij doen besluiten voorlopig geen updates meer te plaatsen.

Mvg Opa Wil (vriend van Marcel fan van Piet)

15. DreBo

DreBo

Lid geworden:
    4 dec 2002
    Hallo Opa Wil,

het zou jammer zijn als je niet meer zou posten door negatieve reacties cq opmerkingen.

Jou werk is een bron van inspiratie voor velen onder ons modlbouwers om toch je grenzen te verleggen.

Dus trek je niks aan van negativelingen en ga door met je bouwverslag.

Groeten

André
    (een modelboten en trucks fan)

16. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo opa Wil
    ik zit hier te balen als een stekker,dat mag u gerust weten hoor,
    denk er alsublieft nog een nachie over na,
    niet alleen voor mij maar voor vele medemodeltruckers,
    groeten markioo

17. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    hoi wil

erg jammer dat je ook al stopt.
    we proberen het forum weer boven water te krijgen.
    dus ga nu niet weg. door al die toestandjes.

18. erik vos

erik vos

Lid geworden:
    6 nov 2005
    hoi Will,
    ik volg je topic nu al zo lang. Ik heb de updates altijd met veel plezier gelezen.
    En er veel van geleerd.
    Blijf dus gewoon updaten, en stop nu niet.

groeten erik

19. Michaël D W

Michaël D W

Lid geworden:
    11 dec 2009
    Hallo,

ik vind het (zoals ik in Piet zijn topic ook al zei) heel erg spijtig dat je voorlopig geen updates meer plaatst.

Ik vond het heel leerrijk en geweldig om te zien hoe je deze prachtige onderdelen maakt.
    Ik ben nog altijd heel benieuwd naar het eindresultaat.

Ik kan alleen maar hopen dat je dit prachtige bouwwerkje met ons wil blijven delen.

Vriendelijke groeten,
    Michaël.

20. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Doorgaan.

Hallo Mannen

De afgelopen dagen ben ik echt bezig geweest met het gezeur op dit forum.Na veel wikken en wegen heb ik besloten om toch door te gaan.Waarom dan al die heisa zou je dan zeggen.Ik was vreselijk boos afgelopen week en heb furieus gereageerd,niet verstandig maar misschien wel begrijpelijk.
    Ik doe al bijna 50 jaar aan modelbouw en al die tijd met veel plezier maar altijd als eenling.Ik ben begonnen met een tangetje een vijltje en wat schuurpapier.
    In de loop der jaren is het gereedschap gegroeid maar mijn droom was altijd een eigen draaibankje en freesbankje te bezitten.Maar het zat er financieel nooit in.
    Een gezin met opgroeiende kinderen enz.enz.Maar de droom bleef.Nu sinds vijf jaar heb ik deze machines in mijn bezit.Al die jaren heb ik ook geleerd om met deze machines om te gaan.Nu na al die jaren valt alles eindelijk samen.Ik heb de kennis en de machines en het geld om mijn EERSTE rc-truck te bouwen en te verbouwen.En toen kwam van de week dat berichtje.Ik was echt des duivels.Maar uit de vele reacties die ik de afgelopen dagen heb ontvangen en gelezen heb ik begrepen dat niet alleen ik maar velen met mij genieten van dit topic.Dus ga ik door voor mijzelf maar ook voor de anderen die van dit topic
    genieten.
    Tegen de beginnende bouwers wil ik zeggen,lees het bovenstaande en begrijp dat ik er vele jaren over hebt gedaan om zover te komen.En dat is niet vanzelf gegaan.Toen ik mijn eerste bouwsels aan mijn ouders liet zien vonden ze het prachtig(welke ouder niet?).Nu ik er aan terug denk zal de vuilnisman er wel om gelachen hebben.Maar dat is 50 jaar geleden.Nu kan ik wel mooie dingen maken en aan anderen laten zien en beoordelen.Tsja ik heb geen ouders meer.
    Dus beginners laat zien wat jullie kunnen(of niet kunnen) Ik zal niet lachen om jullie bouwsels.Dat doe je later zelf wel.Of de vuilnisman.
    Maar bedenk 1 ding goed:
    Oefening baart kunst
    Dus veel oefenen de rest komt vanzelf.Maar niet binnen een paar maanden.
    Mochten er desondanks toch mensen zijn die moeite hebben met dit topic open het dan niet maar lees alleen die topics waar je jezelf lekker in voelt.
    Heel veel bouw en leesplezier op dit forum.

Mvg Opa Wil (vriend van Marcel fan van Piet.

P.s Piet lees het bovenstaande eens goed door en stuur mij dan een Pb-tje

Deel Deze Pagina