Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Weer een mooi stukje draai en freeswerk, Super hoor.

Hier zie je duidelijk de vakman aan het werk !!!

Succes met de verdere bouw van de dieplader.

2. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Achterdek

Hallo allemaal

Het was mijn bedoeling om mij deze zomer bezig te gaan houden met spuiten maar mijn plannen zijn veranderd.
    Mijn werkplaatsje is onder het appartementen complex waar ik in woon.Jullie begrijpen dat het daar heerlijk koel is.Dus ben ik op dit ogenblik liever in de kelder.Vandaar dat er veel gedaan wordt op dit moment.
    De wielen van de trailer zijn klaar en nu wil ik aan het achterdek beginnen maar aan de zwanenhals moest eerst nog het een en ander gebeuren voor ik alles definitief kan gaan meten.Dus eerst ervoor gezorgd dat de voorkant klaar is om te gaan meten.

Eerst een plaat met kingpin gemaakt.

Toen de aansluiting van de moer naar de stang van de klem goed gemaakt.

Daarna een bus gedraaid die de klem precies in het midden van de "poten" houdt.De bus en de as geborgd.

Ook het blok met de haken tegen de voorkant van de vloer gebout en alvast de traanplaat op maat gemaakt.

Zo ziet het er nu dus uit.
    Ik kan nu de hoogte van het achterdek gaan meten.Ook kan ik nu de losprocedure van de breker gaan simuleren.Misschien dat ik daar deze week nog foto's van plaats.

@ Piet
    Ja toch maar een verdeeltafel gekocht,ook omdat ik nog andere dingen hierop wil gaan maken maar dat zie je nog wel.

@ Markioo
    Nee mijn handen zitten niet vastgeplakt maar de reden zie je hierboven.Hoe langer het zo warm is hoe meer ik naar mijn werkplaatsje ga.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  3. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    piet zet zn cat 385 in de koelkast om later mee verder te gaan,
    maar u gaat juist in de verkoeling om door te bouwen:D:D:D
    nou ik zoek ook de verkoeling op hoor,wel met een drankje erbij:D:D
    groeten en proost markioo

4. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Hallo Opa Wil, tegen U hetzelfde als wat ik tegen Piet zei,"daar zijn geen woorden voor, dit is geen modelbouw maar a kind of ART". Groetjes Peter uit het warme zuiden.:cool::cool:

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Nabootsen

Hallo allemaal

@Peter

Allereerst wil ik jou bedanken voor de lovende woorden.Maar een kunstenaar ben ik niet hoor! Gewoon een man die een beetje fanatiek met zijn hobby bezig is.

Gisteren heb ik jullie geschreven dat ik nu het lossen van de breker kan nabootsen en dat heb ik vanmorgen gelijk gedaan dus.Met de volgende serie foto's hoop ik jullie ook een plezier te doen.

De transport toestand.Vloer vlak en zwanenhals vlak.rupsen vrij van de straat.

Het achterdek in de rijstand.Op het achterdek de balken die nodig zijn voor het lossen.

Door middel van de zwanenhals de vloer aan de voorkant omhoog gebracht zodat de balken onder de rupsen kunnen.

Ook het achterdek in zijn hoogste stand gezet.

De vloer aan de voorkant laten zakken weer met behulp van de zwanenhals.

Ook het achterdek in zijn laagste stand.

De truck met dolly weggereden en de breker kan nu van de trailer wegrijden.
    Deze hele losprocedure staat op schwerlast info.Bij Kothmaier.

Hierboven 1 van de foto's.

Zo jullie weten nu waar ik mij de komende tijd mee ga bezig houden.
    Het achterdek en alles wat daar bij hoort.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  6. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Gaaf Wil!!!!!!!!!! Ga je ook de houten blokken 'oud' maken? Een beetje beits met een doekje en wat deukjes erin maken.
    Verder een supergaaf model!!!!!!!!!
    succes
    groetjes Marcel.

7. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    ziet er netjes uit,
    en als u de balken ook zo vuil maakt als rottierood bedoeld,
    leg dan ook wat bagger en wat plasjes op uw tafel,
    die is nu ook TE schoon in vergelijking met de 1:1 foto :rolling::D:D:D:rolling:
    groetjes markioo

8. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Velgen

Hallo daar ben ik weer

Vorige week donderdag was het hoi hoi hoi,mijn bestelde boutjes waren binnengekomen. 100 stuks m1,6x8.
    Gelijk mijn gereedschap en tapjes + olie gepakt en begonnen.

De eerste tap in de houder in de olie en tappen.
    Terug,gat schoon maken tap in de olie en weer tappen.
    De tweede tap,in de olie,tappen en weer terug.
    De derde tap idem.Jullie begrijpen het al.Alsmaar tappen,schoonmaken en weer tappen.Na 1,5 uur was de eerste remtrommel klaar.Dan denk je ,ach het is de eerste de rest zal wel sneller gaan maar nee hoor,er gaat gewoon heel veel tijd in zitten maar........

Na heel veel uren is het dan zo ver,je hebt 10 remtrommels klaar.En dan komt de voldoening maar ook de trots dat het je weer gelukt is.Zonder een tapje te breken of ergere dingen.Dan maar vlug foto's maken en op het forum zetten.

Zo is de stand van zaken nu:
    22 velgen
    22 banden
    10 remtrommels
    20 lagers
    80 boutjes

Voor dit hele handeltje was ik in totaal 88.36 euro kwijt.
    Nu de boel maar in elkaar gaan schroeven.
    Mijn dag kan niet meer stuk.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  9. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    m1,6 jij durft :lol:

ziet er erg gaaf uit wil ga zo door
    gezondheid helemaal opgeknapt trouwens?

10. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    hallo Wil
    dat is monnikkenwerk,maar ach u hebt de tijd toch??!!!:D:D:D
    de piramide is ook niet in 1 dag gebouwd,ging ook steentje voor steentje,
    bij u is het tapje voor tapje tot in het gaatje,
    ik heb M2 en M3 machine tap en dat werkt perfect op mn bosch schroefmachientje,met een magneetbithouder zodat het wat speling hebt,
    okay als je te snel of niet schoon maakt breekt er wel eens eentje,
    maar dan boor/snij/afbraam je in 1 x,
    dat heb ik voor mn chassis vaak gebruikt,
    conrad had toen opruiming van die dingen,
    maar op mn werk hadden we ze dus ook liggen en die mocht ik na het netjes te hebben gevraagd ook mee nemen,maar heb ze ondertussen allemaal verkl.../gebroken,
    maar ik zou zeggen lekker buiten in het zonnetje,muziekje erbij en tappen maar,neen geen bier tappen,maar draad:rolling::D:D:D
    mvg markioo

11. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    :cool:Hallo Opa Wil, ik begrijp niet waarom U uw modelbouw-boutjes bij King bestelt "veel te DUUR"
    Ik heb het al een paar keeer gemeld op dit forum, als U bij GHW.DE had gekeken en besteld had, was U met verzendkosten nog een 30 euro kwijt geweest met tapje.
    Heb van de week mijn boutjes M2 x 8 Zeskant laag, want je kunt kiezen laag of hoge kop binnengekregen waren 200 stuks met verzendkosten nog geen 30 euro.
    Bitte doe daar de volgende keer wat mee.
    Geld wat U daarmee spaard kunnen weer gebruik worden voor andere materialen.:cool::cool: groetjes een zuinige zuiderling Peter.

12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Alwin,

Hmmm, is dat zo bijzonder M1.6 draad tappen ????

Voor Opa Wil en mij is dit geen probleem hoor !!

Ik boor regelmatig in messing gaatjes van 0,8mm en tap daar M1 draad in, ik gebruik net als Opa Wil ook 3 tapjes per gaat !!

Maar ik boor ook gaatjes van 0,4mm in messing en tap daar 0,6mm draad in, ook hier gebruik ik 3 tapjes, geen enkel probleem.

Laatst bewerkt: 21 jul 2010
  13. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Peter,

Wat is duur, beter duur dan niet te koop !!

Maar ook GHW is te duur !!

Ik bestel al mijn boutjes en tapjes, enz. bij : Dieter Knupfer.DE

200 stalen boutjes M2 x 8mm hoge of lage 6 kante kop : 21,60 euro + 4,50 verzendkosten

Maar ik bestel altijd grotere partijen en betaal dan max. 7,50 verzendkosten.

14. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Nou Wil, weer een mooi stukje modelbouw vakwerk hoor, SUPER !!

Mooi strak werk, als straks alles is gemonteerd, is het niet van echt te onderscheiden !!

15. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoorden

Ben ik weer

@Marcel
    Aan verven,verouderen,plamuren of schuren wil ik op dit moment nog niet denken.Ik ben nu helemaal gefocust op het maken van onderdelen voor de trailer maar als het verven,spuiten en dergelijke aan de beurt komt zal ik je zeker weten te vinden.(Voor advies natuurlijk).

@Markioo

Juist bij het tappen van kleine gaatjes MOET je af en toe ook een biertje tappen.Dan krijg je wat meer lef want het is toch wel spannend hoor!!
    Aluminium is een heerlijk materiaal maar tappen wil nog wel eens problemen geven.

@Cheeta

M1.6,M2,M3 of groter het maakt niet uit als je maar veel geduld hebt en altijd zorgt dat je dezelfde manier van tappen aanhoudt.Dus tappen,schoonmaken,tappen enz.enz.
    Met mijn gezondheid gaat het gelukkig wat beter.De rust die ik nu heb heeft wel een goede uitwerking op mijn gestel.Mijn dank voor deze belangstelling.

@Piet

Je moet mij niet de hemel in gaan prijzen hoor.Ook voor mij is het tappen van zulke kleine gaatjes toch wel spannend.
    Ik heb het tegen Markioo al gezegd aluminium laat zich niet zo makkelijk tappen als messing.Messing is kortspanig dus vult wat makkelijker de spaangroef in het tapje.Aluminium daarentegen wil nog wel eens gaan stropen met vreten tot gevolg waardoor je de draad er zo uittrekt.Maar met een goede snijolie,veel schoonmaken en geduld wil het wel lukken.Maar het blijft altijd spannend voor mij.Om eventuele moeilijkheden uit de weg te gaan doe ik altijd even een paar proefgaatjes maken.Ook na zoveel jaren ervaring.Je kunt beter een proefstukje verknallen dan een onderdeel van je trailer.

@Peter

Je hebt mij wel even aan het schrikken gebracht hoor!!!!!
    Mijn boutjes Veel te duur,heb ik dan toch iets over het hoofd gezien????
    Na jou berichtje (en dat van Piet) ben ik de prijzen van de genoemde zaken gaan vergelijken en ik kom tot het volgende:
    Ik heb voor mijn 100 boutjes 20 euro betaald inklusief btw en verzendkosten.
    Bij ghw kosten 100 boutjes 16 euro maar daar komen de verzendkosten bij,laten we zeggen 4.50 euro.Dan zijn we dus even duur uit.
    Bij knupfer kosten de boutjes 12.40 euro + 4.50 euro verzendkosten is 16.90 euro.

Wat heeft dat tot gevolg voor mijn model?

Bekijk bovenstaande foto eens.
    Ik heb nu 10 komplete stellen wielen.
    1 Stel bestaat uit:
    2 banden a 2.38 =4.76
    2 lagers a 1.00 =2.00
    8 boutjes a 0.20 =1.60
    Samen 8.36
    Zou ik het met de boutjes van ghw hebben gedaan dan was ik op dezelfde prijs uitgekomen.
    Maar met de boutjes van knupfer kom ik op:
    2 banden a 2.38 =4.76
    2 Lagers a 1.00 =2.00
    8 Boutjes a 0.17 =1.26
    Samen 8.02

Een verschil van 34 eurocent op 1 setje.Dat houdt in dat ik voor de tien setjes 3.40 euro duurder uit ben.Inderdaad is dat duurder maar niet zo heel veel.Dus ben ik al weer van de schrik bekomen.
    Maar ik ben toch blij met jouw reactie want het houdt mij scherp om de kosten in de gaten te houden door meer te vergelijken op verschillende sites.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de lovende woorden die ik tot nu toe heb mogen ontvangen.Het geeft mij iedere keer weer de drive om verder te gaan met dit project.Een project dat in de loop der tijd steeds groter is geworden (maar ook leuker).

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  16. neonic

neonic

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Ziet er weer goed uit :) maar hoe kan het ook anders ...
    Je moet er wel veel geduld voor hebben volgens mij haha.
    Gaat inderdaad hoop tijd in zitten maar resultaat mag er zijn, super

Bier tappen is ook niet verkeerd hoor :D
    Lijkt me alleen niet zo'n goeie combinatie met dat draad tappen

ps.
    Zou het mogelijk zijn om een paar fotootjes te maken van dat zwanehals gedeelte ?
    Heb al verschillende keren wat voor bij zien komen, en ook op internet zitten kijken maar ... kan er nog niet veel wijs uit worden hoe dat stuk zegmaar nou de rest van die dieplader ophoog tilt/vast grijpt zegmaar.
    Kan het zijn trouwens dat er verschillende systemen zijn ?
    Heb namelijk ook wel eens 2 van die grote cilinders erop gezien, bij het stuk waar die haken aan hangen.

Laatst bewerkt: 22 jul 2010
  17. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Tja, 3,40 duurder uit voor 5 aslijnen !!!!
    Hmmmm, 2 biertjes minder drinken, hahahaha !!

Ik weet zelf dat het vaak gaat om hele kleine bedragen, maar ik vind het een sport om zo goedkoop mogelijk in te kopen, maar ik maak ook wel een een misser hoor !!
    Ik denk dat iedereen dit wel eens heeft.

Ik zou als ik jou was, er niet van wakker liggen. :cool: ;)

Wat het tappen betreft, heb je volkomen gelijk, messing tapt, draait, freest en boort veel makkelijker dan aluminium.
    Aluminium stroopt sneller, maar de tap loopt ook veel sneler vast in aluminium dan in messing, als je dan niet uitkijkt, dan breek je het tapje zo stuk.

Vandaar dat ik voor messing heb gekozen !! :cool: ;) :rolling:

Succes met de verder bouw van de smalbed dieplader.

18. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    erg mooi weer gebouwd wil.
    22 wielen voor dat geld is toch gewoon goedkoop.
    goedkoper is het bijna niet te maken.
    maar als je je uurtjes rekend dan owrd het al aardig duur schat ik.
    want er zitten heel wat uren in dat draai en freeswerk.
    succes met de verdere bouw wil!!

19. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Hallo Opa Wil, en oom Piet, leuk dat jullie daar op reageren. Het is inderdaad een sport om zo goedkoop mogelijk in te kopen. Maar toen ik de prijs zag van Opa Wil deed ik even schrikken, maar daar zat natuurlijk dat tapsetje van +/- 27 euro bij. O ja oom Piet, U adres ga ik zeker ook bekijken. Maar ik denk niet dat ik die korting kan bedingen die U krijgt. Ben namelijk geen groot gebruiker dus vandaar. Het is toch de bedoeling om elkaar op die manier te helpen, dit zie ik toch niet verkeerd of wel soms hooggeachte Heren. Groetjes uit Meerssen Peter.8O:cool:

20. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Zwanenhals

Hoi allen

@Neonic

Ik heb al eens geprobeerd om de manier van oppakken uit te leggen maar dit is blijkbaar toch niet duidelijk genoeg geweest.Dus een nieuwe poging dan maar.
    Om de volgende serie foto's te maken heb ik de rechter "poot" van de hals gedemonteerd.

Hier is de uitgangspositie.De vloer ligt op de grond en de zwanenhals ligt achterop de dolly.Nu nog op balkjes maar dat verandert later.
    Onderin zie je een dikke as.Deze zit vast in allebei de poten.Om deze as zit de klem die om deze as kan draaien.De klem is nu naar voren gekanteld.
    Bovenaan deze klem zit een stang die vastzit aan de bronzen moer.
    In de zwanenhals zie je van links naar rechts de draadstang,in het tweede compartiment de koppeling en rechts het compartiment met de motor.
    Laat ik de motor draaien dan kantelt de klem dus om de as naar voor of naar achter.

Hier zie je dat de truck naar achteren is gereden totdat de dikke as de schuine kanten van de haken raakt.

Nu laat ik de motor draaien en de klem kantelt naar achteren.In het begin zie je niets gebeuren alleen de klem kantelt maar.Totdat punt A de vloer raakt.Nu zou de klem de vloer in de grond willen drukken maar dat gaat natuurlijk niet.Omdat de klem toch door blijft kantelen gaat hij nu de dikke as optillen.Maar deze as zit vast in de poten van de zwanenhals.Dus de zwanen hals gaat mee naar boven.

Hier zie je hoe de dikke as met zwanenhals zover opgetilt is dat hij vast in de haken ligt.En nu komt het belangrijkste punt.
    Zoals je ziet staat de vlakke kant van de klem in een hoek van 90 graden met de vloer.Maar de hoek tussen de zwanenhals en klem is groter dan 90 graden.Omdat de klem maar door blijft kantelen wil die nu de zwanenhals aan de voorkant
    naar beneden gaan drukken maar dat kan niet want die rust op de dolly.
    Dus gaan nu vloer en zwanenhals SAMEN naar boven.Ik laat de klem zover doorkantelen totdat de achterkant van de klem een hoek van 90 graden maakt met de zwanenhals.Dit is de transport toestand.

Hier zie je dat ik de klem nog verder heb laten kantelen.De zwanenhals EN vloer zijn nu nog hoger gekomen.Maar je ziet ook dat de hoek tussen zwanenhals en achterkant kleiner dan 90 graden is.
    Deze stand gebruik je bij laden en lossen maar ook tijdens transport als je over een ietwat hoge dorpel heen moet.
    Normaal gaat dit alles met hydraulische cilinders maar ik heb gekozen om het mechanisch te doen.
    Zoals je zelf al hebt opgemerkt zie je heel veel verschillende systemen maar ze berusten veelal op dit principe.

Zo ik hoop dat alles nu wel duidelijk is.Zo niet dan hoor ik het nog wel van je.

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt: 23 jul 2010
    peter 55 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina