vonk vermijden bij aansluiten accu's met hoge spanning

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door ron van sommeren, 7 feb 2007.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.307
    Locatie:
    Almere
    Als je dan toch 2 printplaatjes gebruikt kan weet ik nog een manier.
    Alle plussen op het ene plaatje, alle minnen op de andere Dat dan met de opboor manier die je bovenziet.

    Voor aansluiten op de regelaar(draden) moet je dan van het ondersteplaatje (verst van de elcoś af) een hoekje afbreken.

    Die zigzagmethode heeft ook wel iets. Een niet recht baantje wegfresen is echter lastiger dan je denkt.
     
  2. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Hey,

    Ik heb wat afgezocht en heel wat interessants gezien, en kwam met de zoekfunctie over vonken, hier bij de vliegtuigen, maar de elektronica daar gaat het om =)

    Ik ben bezig met een 115cm cat te bouwen, en deze staat op het randje van een Maiden Run. Ik heb de motoren we al eens droog laten draaien, maar merk nu al een heftige blauwe vonk op wanneer de condensatoren zich opladen bij het aansluiten van de LiPos.

    Ik ben ook nog van plan om er 2000microF extra voor te schakelen.

    Wat ik gebruik:
    2x Etti 150A 2/7Lipo regelaar
    2x 6S1P 4000mAh Kokam

    En zit te denken om dit systeem toe te passen:
    R/C Calculations

    Volgens wat ik denk moet ik dus een draadje en beide kabels van de 2 ESCs bevestigen en 2draden aan de LiPos met een weerstand van 200ohm ertussen.

    Maar dan mijn vraag:
    Dat overbrugingsdraadje, heeft die een kleine invloed op het vaargedrag? Al is het maar 1% dat hij trager gaat, ik wil het maximum er uithalen.
    En kan je die draden eventueel weer uit elkaar halen als de hoofdstekkers aangesloten zijn? Eventueel een volledige contrastekker op alle 4de contacten die volledig geisoleerd zijn, om contact te vermijden met de carbon/kevar laag van de romp.
    En 3de en laatste vraag, wat is een goede draad diameter hiervoor? Ik heb nog zo´n 90m rode 1,5mm kabel van schoo hier liggen, maar ik weet niet of dat te dun is of niet om 2000 tot 4000microFarad te laden.

    Sorry als er een paar l´en tekort staan, die toets hapert af en toe.

    Foto hoe het er gisteren uit zag;

    [​IMG]

    Greetz Jos
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bij 6s zie je idd een fonk, maar het is niet zo heftig dat je contacten er door achteruit gaan.
    Ik zou er niks aan doen.

    Je gaat er niks langzamer door, sterker nog, de weerstand gaat omlaag. Maar heeeeeeel erg weinig.

    1,5mm² is zat, dunner mag ook.

    Je zou het na aansluiten van je hoofd draden weer los kunnen doen, maar daar zie ik niet echt nut van
     
  4. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Bedankt voor je antwoord Nando,

    Dan zal ik ze gewoon in elkaar laten zitten, maar ik ga het wel gebruiken.
    Nu, nadat ik de batterijen zo`n 5tal keer heb ingeplugged zie ik op bepaalde contacten al wat zwarte randjes staan, niet goed dus. En zeker niet als ik er nog 2bordjes met 2000microFarad bij zet.

    Greetz Jos
     
  5. Jos w-vl

    Jos w-vl

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    160
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Heb eigenlijk nog een vraag.
    Als ik een hulpstuk maak, 2goudcontacten (5,5mm) met daartussen een weerstand van 200ohm en daarmee laat ik eerst de condensatoren opladen, dan hulpstuk ertussen uit, en de kabels normaal aansluiten zo snel mogelijk.

    Zou dit mogelijk zijn? Want op deze manier heb je geen extra gewicht/kabels in je boot en het is makkelijk te maken/aan te brengen.

    Greetz Jos
     
  6. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    is er ondertussen geen commerciele oplossing voor te koop?
    want die 12S die knallen nogal...
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Och ja, na 100x 10s knallen zonder extra maatregelen, zijn mijn stekkers nog uitstekend in orde:)
     
  8. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Meneer Julius zal dan maar eens een suggestie doen....:)

    Om vervelende vonken te voorkomen, heb ik op mijn (2x 5s=)10s pakketten een weerstand van 4,9 Ohm 5 Watt gezet.

    Zie onderstaande foto.

    [​IMG]

    Het aansluiten gaat alsvolgt: eerst verbind je de buitenste 4mm connectors met de regelaar (deze connectors zijn gemarkeerd met een blauw pijltje), vervolgens leg je de verbinding tussen de twee kleine 2mm connectoren (gemarkeerd met een geel pijltje), en tot slot verbind je de middelste 4mm connectors met elkaar (gemarkeerd met een rood pijtje).

    Groet,

    Julius
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zie
    www.sinusleistungssteller.de
    -> Vorladeschaltung AVS


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2010
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik gebruik gewoon 180ohm bij alle regelaars, dat waren tot voor kort alleen maar jeti's die ik fixed op een aantal cellen had staan. Dit heeft dus als voor deel dat langzame opladen van de Elco's geen enkel probleem is. Nu ben ik op mijn kleine extra overgestapt op een Turnigy Plush 80A. Ik verwachte dus dat ik de weerstand op het pakket moest gaan vervangen om te voor komen dan er een verkeerd aantal cellen gedetecteerd zouden worden.

    Dit is dus echt niet het geval, waarom niet.
    Spektrum heeft een "SmartSafe failsafe system". Bij het aanzetten van de ontvanger, als de zender nog niet aan staat, wordt er geen puls trein naar de snelheid regelaar gestuurd. Hierdoor armt de regelaar zich niet en gaat hij de cellen ook niet tellen.

    Procedure bij spektrum met regelaars met bec systeem
    - powerpak aansluiten
    - zender aan
    - wachten op bind
    hier na wordt door de Turnigy de cellen geteld en vliegen maar

    Bij systemen met ontvanger schakelaar
    - powerpak aan sluiten
    - ontvanger aan
    - daar na zender.
    Laatste twee kunnen je wisselen.

    Waarschuwing,
    Dit werk zeker niet voor analoge systemen ( 27, 35 ,40Mhz )

    Voor Ander 2.4 Ghz systemen kan ik het niet zeggen dit alles
    hangt namelijk aan het Smart system van Spektrum.


    Bart,

    ps : wat doet dit draadje eigenlijk in het elektro vliegen deel is toch generiek elektronica ? Ik heb hem moeten vinden via een ander draadje.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2010
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Die oplossing is de oplossing die ik theoretisch in gebruik heb. Het is dan alleen wel handiger om het draadje met weerstand aan de regelaarkant te zetten, anders zou je op al je packs een weerstandje moeten zetten.

    Ik zeg theoretisch, de kabeltjes etc zitten aan mijn packs, maar ik ben te lui om de stekkertjes er aan te zetten.

    8s gaat nog net, als je een beetje oplet bij aansluiten.. hoor je wel een mooie pets, maar tot nu toe valt de slijtage aan de stekkertjes mij heel erg mee.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.114
    Multiplex heeft ook een oplossing. Dit printje wordt tussen de ESC en de accu geplaatst. Hoe dit werkt, geen idee. In ieder geval gaat de volledige motorstroom door de print. Misschien één of meer FET'S die na het aansluiten van de accu langzaam open gaan???

    http://www.multiplex-rc.de/hp/produkte/images/008519002.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2011
  14. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Er zijn meerdere oplossingen voor.. je kunt ook de SPS van emcotec pakken.

    Tegenwoordig zie je ook steeds vaker anti-vonk of anti-blitz ingebouwd in de regelaar zelf.
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zo effe een vraagje.

    Moet 33 ohm hebben.
    Is dat oranje oranje goud goud.
    Raak altijd de kluts kwijt met die dingen.
    Alvast bedankt.
    Dan draaien snel de motoren in de beech.

    Groeten Han.
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Orange-orange-zwart-goud = 33 Ohm

    Mvg Johan
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Opgelost.

    Han.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 2 jun 2011
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Alles opgelost en werkt weer zoals het moet.
    Toch wel handig een buurman die nog meer bewaard dan ik.:yes:
    Was alleen in de war met 2x goud.

    Han.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.002
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wel geen LIPO maar gewone NimS(nikel metaal sulfide) cellen en een pakje van 8
    de draden naar de regelaars zijn ongeveer 50 cm daar tussen staat een gewone trekschakelaar voor het aan/uitdoen van verlichting
    de draden van de regelaar naar de motor daar is niets aan veranderd wat lengte betreft
    4 mm goud kontacten aan de accu en bij het aan sluiten zie ik geen vonk of pets
    de regelaars zijn roxxy van robbe
    die kan natuurlijk wel ontstaan in de schakelaar bij het aan zetten
    maar wat speelt de lengte van de voedings kabel nu een rol in het doorslaan van condensatoren ????
    dat je de kabel naar de motor niet verlengt begrijp ik maar de voedings draden die kunnen toch zo lang zijn als nodig
    ps ze kunnen niet korter want anders kun je de accu niet aan sluiten door de lengte van de romp

    gr raf
     

Deel Deze Pagina