Voorbereiding bouw eerste boot(je)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Laurensne, 2 okt 2005.

1. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    2-komponentenlijm hecht prima op polystyreen (want dat is het, en geen ABS) Wel even opschuren op de lijmplek, want er zit een soort van losmiddel op. Gebruik de metaal-2k-lijm van bv Bison, die lijmt alles (niet alleen metaal!), maar is trager.
    Er zijn al enkele gereputeerde bouwers die de 2A-regelaar gebruiken met goed gevolg. Dan leg ik mij daarbij neer, mijn regelaar is misschien gesneuveld door een andere reden.

2. MAIN

MAIN Guest

ik heb net nog even op de bouwdoos gekeken en daar staat op dat de
    romp, brugdek, stuurhut, mast ed. wel van ABS zijn gemaakt en niet van PS

maar werkt die metaallijm wel goed??
    want als je een te snel drogende lijm hebt is de lijm al droog voordat je helemaal rond bent geweest

die 2A regelaar heb ik niet gezekerd...... :oops:
    toch maar doen nu dat het dek eruit ligt :wink:

3. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    zinnia heeft hem van poly gemaakt..hij heeft er een andere op gezet ;)

4. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Ey,
    ik heb is gezocht naar een zender. Niet te duur en 2 kanaals.

Ik kom uit op deze van conrad bestel nummer 230802 - 89

"Ook in onze beginnersklasse heeft u de volledige controle. Met behulp van de beide proportionele besturingskanalen bestuurt u uw auto- of scheepsmodellen individueel en op de centimeter nauwkeurig. En door middel van de servo-reverse- (draairichtingsomkering) en de trimfunctie (instellen van de middenstand) past u de afstandsbesturing optimaal op uw model aan.
    Technische spec.: Voedingsspanning zender 8 penlitebatterijen 9,6 - 12 V, ontvanger 4,8 - 7,2 V • Modulatie AM • Stekkersysteem Graupner J/R • Servo-instelkoppel 30 Ncm.
    Omvang levering: Zender met oplaadbus • BEC-ontvanger • Aan-/uitschakelaar •Accubox • 2 servo's en 1 paar kristallen."

5. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Als je de mogelijk heb, om het te doen zou ik wat meer kanalen nemen.
    Het is net een ijskast altijd ruimte tekort op den duur . :!: :!: :!:

6. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    hehe, nou ik heb bewust voor 2 kanalen gekozen omdat de ruimte in de boot zelf klein is voor uitbreiding. Ik zit te dan wel te denken aan een licht module maar daar blijft het dan bij. En die licht module kan ik toch ook gewoon met een simpele schakelaar maken?

7. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    @ TheHawk.
    Halo knul ik heb het niet over de ontvanger hoor maar je ZENDER 8O

8. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Even voor de duidelijkheid:
    hehe, nou ik heb bewust voor 2 kanalen gekozen omdat de ruimte in de boot zelf klein is voor uitbreiding. >Gaat over de zender

De rest gaat over een licht module op de boot die ik niet radio grafisch wil maken maar met een schakelaar simpel aan en uit

9. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik schijn hier iets niet te begrijpen.
    Dus vraag ik maar eerst eens even het volgende :?:
    Kan je met een meerdere kanaals zender geen tweekanaals ontvanger mee aaansturen.
    Ik meende van wel dus: Jan de elektro man hier geef daar even antwoord op a u b.
    en dat zal je wel doen hoop ik :D

10. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Mr Van Gent, knul, zal ik even antwoorden voor The Hawk. Die Hawk is 14 jaar met waarschijnlijk een beperkt budget, zoals wij allemaal trouwens, alleen ligt de grens bij ons iets verder. Dus waarom investeren in een dure meer-kanaalszender voor een mini-bootje, waarin het woekeren met plaats zal worden, zodat je toch maar 2 kanalen gaat gebruiken. Overigens heb ik voor de jongeren die met modelbouw bezig zijn behoorlijk wat bewondering voor hun kunde en doorzettingsvermogen.
    Eigenlijk zouden we op dit Forum gerust eens mogen "brainstormen" hoe we hen beter zouden steunen, en dan bedoel ik met iets meer dan goede raad alleen. Want goede raad is duidelijk een persoonlijke interpretatie.

11. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    zinnia heeft gelijk Mr Van Gent...Een bijbaantje zit er voorlopig niet in aangezien je nouwelijks onder de 16 word aangenomen

12. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    He hallo jongens en volwassenen. :wink:
    Ik heb geschreven als je de mogelijk heb he :!: :!:
    En heb ook gevraagd of dat een meerkanaals zender ook een twee kanaals ontvanger aan kan :?:
    Want dat weet ik niet zeker

13. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Met een 2-kanaalszender kan je van een meerkanaalsontvanger de 2 eerste kanalen aansturen, en met een meerkanaalszender een 2-kanaalsontvanger. Band en frequentie moeten logischerwijze overeenkomen.
    Ik vermoed echter dat de meeste 2 kanaalszender/onvangers in de 27MHz zitten, en daar ga je met een lichtje naar meerkanaalstoestanden moeten zoeken.

14. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Als ik het goed heb gelezen. :?
    Heb conrad dat ook in 40 Mhz
    In ieder geval bij bestelling kan je dat invullen 40 Mhz dus :?:
    En daar bedoel ik dan de zender mee :!: :!:

15. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Je kan kiezen 40 mhz of 27 mhz eigenlijk zelfde apparaat alleen 5 euro verschil...5 euro zijn de verzend kosten ongeveer dus dan is de keuze snel gemaakt lijkt mij...

16. Richardvm

Richardvm Guest

Toch kan ik je inderdaad wel aanraden om een meerkanaals zender te kopen. Mocht je meerdere boeten gaan bouwen, dan kun je de zender voor alle boten gebruiken... Tenzij je natuurlijk alle boten een eigen zender gaat geven! Want de volgende boot wordt vast en cker groter en uitgebreider!

Ik ben namelijk toen ik begon best wel genaaid op dit gebied! Ik vroeg de verkoper om een afstandsbediening, waarmee ik vooruit kon (lees: mogelijkheid tot uitbreiding) dus ik koop daar een skysport-4 van robbe/futaba. ik was nog een leek en vond alles goed! 3 jaar niks meer gedaan aan modelbouw vanwege druk met andere dingen (lees: vrouwen, stappen en werken) en inmiddels weet ik ook dat de skysport niet uit te breiden is!!

Zoals meneer van Gent al zei: Het is net een ijskast altijd ruimte tekort op den duur .

17. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik moet toch :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

18. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Richardvm, het is met alles zo, met de ijskast, met de draaibank, met de aanhangwagen, met je loon, en de zender,... Er is altijd een moment dat het te klein is. Vraag is of je de kosten wilt doen voor die ene keer, of leert om je plan te trekken.

19. Laurensne

Laurensne

Lid geworden:
    15 mei 2005
    Kijk ik heb hier de beperkingen tot alles wat op mijn kamer pas en VAN DE GROND af in een kast gestalt kan.. Aangezien er ook nog een aquarium, boeken een RC auto etc in die kasten moeten heb ik een zeer beperkte ruimte. zegma 40X20 cm en dit word zolang ik thuis woon waarschijnlijk me eerste en me laatste boot, aangezien ik er maar 1 kwijt kan. Verder heb ik zoals eerder beschreven de finacieen en de ervaring voor een duurder/lastiger/groter model niet. Ik blijf bij me woord: IK KOOP GEEN 4 KANAALS OF HOGER ZENDER! in iedergeval niet voor deze boot en de volgende boot zal de nodige tijd duren.

20. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    bekijk het langs de zonnige kant.

veel mensen gaan ooit eens zeilen later, micromagic of niet. Voor een doordeweekse zeilboot (en zelfs voor een competitie IOM) heb je maar 2 kanalen nodig.

Dus, die goedkope 2 kanaals zender van je zal wellicht ooit nog eens gebruikt worden... DAARBIJ is het leuk een verschillende zender voor zowel zeilboot als motorboot te hebben vanwege het feit dat op een zeilboot je de veer uit de gasstick haalt en je dit echt niet wil doen elke keer je van model verandert.

Ik zou echter wel een 40Mhz kopen, er zit wel veel 'speelgoed' op de 27Mhz waar je last van kan krijgen.

langs de andere kant... je moet eens nadenken WAAR je gaat varen. Indien het in clubverband is, vraag eerst eens wat de vrije freqenties daar zijn. Je wil uiteindelijk liever niet een frequentie delen met iemand.

er zijn vele redenen waarom je nu beter een meerkanaals computer zender zou kopen ... evenveel redenen waarom je een BMW 730 zou kopen ipv een BMW 100 en nog veel euro's meer.

MAAR -grote MAAR- je zegt daar dat je een RC auto hebt. Wat voor type? kan je daar geen ontvanger voor kopen en de zender daarvan gebruiken?
    opgelet natuurlijk want soms zijn de ontvangers zo duur als een nieuwe beginnerskit. en nogmaals opgelet.... zenders zijn vaak zonder batterijen - dat kost ook.

@ Zinnia

>Eigenlijk zouden we op dit Forum gerust eens mogen "brainstormen" hoe we hen beter zouden steunen, en dan bedoel ik met iets meer dan goede raad alleen. Want goede raad is duidelijk een persoonlijke interpretatie.

wat bedoel je hiermee, materiaal, geld, FAQ ?? kan je wellicht toch een topic in het Cafe voor openen ?

Patrick

Deel Deze Pagina