voorbereidingen en verhuizing van ons, nu ook met klussen in en rond huis

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 jan 2010.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Vandaag een lang gekoesterde wens vervuld.
    Mijn sets zonnepanelen zaten op 1 groep wat ik nooit zo veilig vond en ik kon ze niet zo monitoren zoals ik dat graag wilde.
    Daarnaast krijg ik in maart als het goed is een thuisaccu, waar ik gelijk een groep voor gemaakt heb.
    Ik moet ze nog voorzien van labels, maar alles draait ondertussen weer.
    Alles zat eerst in de rechter groepenkast maar met de extra homewizard meters paste dat niet meer.
    Nu zit het netjes gerangschikt.

Laatst bewerkt: 9 nov 2024
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Zo ziet het er van binnenn uit.
    Ik heb mijn best er op gedaan.

De aarde zit in de rechter kast, dat heb ik door een elektricien laten doen, zelf zou ik het nu anders doen maar laat het nu zitten omdat het goed werkt.
    Als de zon nu eens lekker gaat schijnen kan ik de boel eens goed in de gaten houden.

Laatst bewerkt: 9 nov 2024
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  3. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha Bertus,
    Volgens mij mag je in de meterkast alleen schroef verbindingen gebruiken, en geen Wago blokjes.
    In ieder geval geen losse blokjes
    Met een schroefklem maak je over het algemeen ook een beter contact.
    En het lijkt op de foto of het blauwe draadje uit de klem ook beschadigd is, even aandachtspuntje.
    En je automaten proberen recht ze zetten oogt wat mooier ;) Heeft waaschijnlijk met trek in kabels of die gezamelijke aansluitstrip te maken.

Niet om te zeuren, maar je wil geen brand hebben. Ik heb al te veel kleinigheidjes gezien die grote gevolgen kunnen hebben.

Gr
    Arie

4. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    En zelfs schroefverbindingen hebben regelmatig enige aandacht nodig.
    Bij ons in de meterkast was laatst een automaat verbrand op een schroefverbinding (daarvoor +12 jaar trouwe dienst) en de warmte ontwikkeling had ook de naast gelegen automaat aangetast.
    In ons geval betrof het uitval, maar dat had anders kunnen lopen.

Brand met betrekking tot een elektrische installatie wordt vrijwel altijd veroorzaakt door een slechte verbinding.

5. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Even stap voor stap.
    Ik heb de rechter kast jaren geleden door een erkende elektricien laten doen.
    Toen ik afgelopen zaterdag de kast open deed zag ik de verbindingen ook en na wat googelen weet ik ook dat het niet mag.
    Het werkt zo al 8 jaar maar als ik een keer zin heb trek ik nieuwe draden.
    Het was zaterdag laat, dus wilde ik later de automaten rechter zetten.

Welke draad is beschadigd?
    Ik heb 3 lagen krimpkous over mijn tang gedaan om niets te beschadigen.
    Ik heb echt mijn best gedaan om de draden die intern de boel verbinden netjes te buigen.
    Het liefst zou ik rechts er alles uittrekken maar ja waar stop je.
    Ik weer dat je ook maar 12 groepen mag, ik heb er nu 15.
    Maar 3 zijn gevende groepen, dus ja, waar gebruik je, je verstand ipv tussen de regels te kleuren.
    Toen ik hier kwam wonen had ik 1 aardlek nu 4,
    De spelregels veranderen ook steeds.
    Ik heb mijn verbruik nog nooit hoger dan 5500 watt gezien.

Ik heb trouwens ook alles nog even nagetrokken en merkte ook dat er verschil in zat.
    Dus ja ik geloof na er zaterdag mee bezig te zijn geweest dat het zeker fout kan gaan als je ook je meterkast nooit eens wat liefde geeft.
    Maar als het helemaal opnieuw zou moeten zou ik het denk ik toch weer laten doen.
    Ik heb als eens over nagedacht over 3 fasen maar en daar heb ik geen verstand van en ik begrijp totaal niet hoe je dat jan verdelen.
    In mijn beleving als je 3 keer 25 ampère heb kan je daar toch nooit 2 keer 16 ampère tegelijk gebruiken?
    Hoe zet je daar dan een kookplaat, wasdroger, wasmachine, oven, vaatwasser, magnetron, quooker, 2 airco's, warmtepomp op?
    Op de wasdroger na heb ik alle apparaten dan speel ik in mijn garage ook nog wel eens met stroomverbruikers.
    In de toekomst zou ik graag van het gas af willen door een "domme" boiler via homewizard slim te schakelen.
    Op 1 fase gaat dat best want je heb nooit alles tegelijk aan maar zoals ik al eerder zei hoe verdeel je zo iets?
    Ik ben echt al aan het zoeken geweest op Google of daar standaard verdelingen voor zijn maar kan ze niet vinden.

Het is een heel verhaal geworden maar leuk dat jullie er kritisch naar kijken.
    Daar leer ik weer van.
    Ik weet ondertussen ook dat je hulpstukken heb die de buizen boven de kast netjes klemmen.
    Maar dit zat zo dar kan toch wel?

Het home wizard is trouwens wel leuk speelgoed.

Laatst bewerkt: 12 nov 2024
  6. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Je hoeft niet elke keer de meter/groepenkast aan te passen aan de nieuwste spelregels.
    Hoezo niet?
    Die 16A automaat is niet ter beveiliging van de verbruiker, maar ter beveilig van de bedrading in de meterkast/installatie.
    Dit is altijd maatwerk, je installateur heeft daar voor gestudeerd.
    Het gaat om het aansluitvermogen van de verbruikers.
    Een wasmachine en kookgroep / fornuisgroep, hebben elk hun eigen automaat/zekering(e).
    Een koelkast, kan prima samen met een magnetron op één groep.
    Voor elke WCD (stopcontact) voor algemeen gebruik wordt 200 Watt gerekend.
    Voor alles geld ook nog een gelijktijdigheidsfactor.
    Zo maak je het lijstje compleet en verdeeld dit over de 3 fasen.

Nu we toch bezig zijn.
    Die zwevende steek lasdoppen kunnen echt niet, maar een passend alternatief in die krappe ruimte en binnen de lijntjes van de spelregels blijven kleuren, is ook een steekverbinding.
    Houder voor steek lasdoppen

upload_2024-11-13_1-31-37.png
    Dan is deze keuze van de installateur nog niet zo slecht.

Tussen 2 aardlekschakelaar zitten 2 automaten van elk 16A, dit zal ongetwijfeld de fornuisgroep zijn, dat zie ik aan de doorgeluste blauwe draad, de nul.
    Die 2 knopjes, moeten net zoals bij de hoofdschakelaar, mechanisch met elkaar zijn verbonden, zo dat ze altijd tegelijkertijd in of uit kunnen schakelen.

detail.jpg

7. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Die LIJKT beschadigd, is even het nakijken waard

Tja, niet elke erkende werkt even netjes natuurlijk, het doosje is vooral erg vol, dat maakt het niet makkelijker om netjes te werken

Die kan je ook los kopen https://www.elektramat.nl/abb-knop-...RE0qaBegkPtasY3CGgWxmqFXl5Kl1FEYaAtAXEALw_wcB
    Daarmee gaat de 2e groep gelijk uit als er 1 klapt, en is je apparaat spanningsvrij.

Ja, dan gebruik je twee groepen, om er 32 A over te laten gaan, en dan gebruik je voor de 0 maar 1 draad, dat is niet zoals het hoort.
    Zit niet voor niets een 5 polige perilex stekker bij.

Groeten,
    Arie

8. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Zo'n perilex mag op 2 manieren aangesloten worden één en ander is wel afhankelijk van het type kookplaat/fornuis en de ingaande voeding, 1 of 3 fase en of de nullen in de kookplaat wel of niet doorverbonden zijn.
    • 2P+2N+PE (2 Polig + 2 Nul + Aarde)
    • 3P+N+PE (3 Polig + Nul + Aarde)
    In dit geval is het niet zo'n ramp, een doorgeluste nul bij de automaten, zouden daar aardlekautomaten zijn toegepast, dan geeft dat wel problemen.
    Maar zoals hier ook het geval is, er moet wel 2x een nul naar de kookplaat toe en die ligt / loopt er ook, alleen dat lusje had eigenlijk niet gemogen.

9. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ik zie het, was even mis gegaan op je opmerking van dat lusje, die heeft ook niet echt toegevoegde waarde hier. Enige wat die doet is er mogelijk voor zorgen dat de echte draad niet goed klemt.

10. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Haha ik geef weer aardig wat stof tot discussie dat is leuk.

Het is wel een aardige operatie maar ik ga de kast weer open maken en de lasdoppen in zo'n klip doen en de blauwe draad controleren en eventueel inkorten.
    Misschien kan ik het ook anders oplossen bedacht ik.
    Het is inderdaad de fornuis groep.
    Boven zit er 1 loze groep en nog 1 leeg gat.
    Als ik ze naar boven verhuis is de draad lang genoeg.
    Of ik kijk of er in de inbouwdoos nog iets te halen valt.
    Als ik dan toch bezig ben wil ik eigenlijk alle draden los halen en eens wat netter doen.
    Maar daar heb ik nu even geen zin in.
    Er zitten legplanken voor geschroefd dat is altijd een flink gedoe voor die er uit zijn.
    Ik ga wel de fornuis groep koppelen.

11. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    En dan gelijk de stickertjes aanpassen volgens mij zit de 3e aardlek (middelste) aangesloten op de automaat rechtsboven, waar een groen sticker onder zit, maar die valt dan niet onder die van de groene groepen :hammer:

Vooral, als je bezig ben, dan gelijk goed zeg maar.
    Maar ja, als je het dan helemaal goed wil doen, moet je die aardlek ook aan de rechtse kant zetten........

12. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    inkorten?
    Je gaat helemaal niets inkorten, het is in het kastje allemaal al te kort.
    Ik zou het laten zoals het is, en alleen het hendeltje op de 2 automaten van de fornuisgroep zetten.

Je hebt ook al de schroefjes aangedraaid / vaster gezet, was dat nu echt nodig?
    Of te wel, heb je dat uit de losse pols gedaan of met een momentsleutel/schroevendraaier?

AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb geen moment schroevendraaier maar heb het wel met beleid gedaan.
    Dus niet bijna dol;)
    Als jullie zeggen dat ik het beter zo kan laten doe ik natuurlijk niets.
    Als ik alles los zou gaan halen kunnen er ook weer beschadigen optreden denk ik altijd.
    Maar vooral aan de bovenkant zou ik het graag netter willen.
    Draden waar het bij kon heb ik al achterlangs gedaan.

Nog even over 3 fase
    Dat maar 3 keer 25 bij de meeste.
    Dan kan je toch nooit een wasmachine en een oven op 1 fase zetten?
    Ik bedoelde met 2 groepen is 2 keer 16 ampère is al 32 ampère.
    Als je een warmtepomp op 1 fase heb belast je dan dus alle drie de fase al redelijk neem ik aan.
    Je gaat niet de cv uitzetten als je een cake wil bakken.

14. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja prima dat is nog net goed, die schroefjes kunnen ook best wel wat hebben.:)
    Als het een nieuwe automaat is en ik heb zo'n momentdingetje bij de hand en die kans is tegenwoordig best wel groot, dan gebeurd het aandraaien volgens het boekje.
    Maar anders is het ook gewoon vast sjorren.
    Tot schroefdraad M6 of als het geen staal is maar b.v. aluminium, dan wil ik bij het vonkentrek spul altijd de voorwaarden van het aandraai moment weten.
    Zo had ik laatst een moertje M8 die maar met 9Nm maximaal vast gesjord mocht worden.

Ik snap eigenlijk niet wat je vraag is, bij een 3 fase aansluiting heb je 3x25A beschikbaar, je huidige installatie heeft nu maar 1x25A beschikbaar.
    Je zet nu toch ook niet je CV installatie uit als je de jacuzzi laat opwarmen.
    De huidige groepen worden afhankelijke van de belasting en gelijktijdigheidsfactor over de 3 fasen verdeeld, ipv nu alles op 1 fase.

Je installateur heet daar jarenlang voor moeten studeren, nou ja het is een onderdeel van de opleiding tot professioneel vonkentrekker.

15. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Of 1 keer 35, dat is bij ons zo.
    En de "gratis"upgrade is naar 3 * 25, 3 *35 ga je gelijk meer voor betalen

gr
    Arie

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb nu 1 keer 35;)
    Ik snap wel dat je daar voor moet leren maar ik vroeg me gewoon af hoe de fases gesplitst werden.
    Ik zag dat ze bij hornbach ook de klipjes voor de fornuisgroep hebben.
    Zou gauw ik daar een keer kom neem ik die mee

AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb toch besloten dat ik de boel weer een keer open maak.
    Ik wil echt alles netjes hebben zitten in de groepenkast.
    Het zal wel ergens in december worden op zijn vroegst maar volgende week wil ik alvast alles bestellen.

Wat moet ik volgens jullie echt aanpakken naast de lasdoppen?
    Er zitten in 1 of meer groepen ook 2 kabels in 1 automaat dat wil ik ook gelijk aanpakken.

18. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Nou dat is best wel simpel, de meterkast is geen spulletjes opbergkast.
    Dus wat je moet doen is eerst een spulletjesopberglocatie zien te vinden, voor de zooi die je op de schapjes in de meterkast hebt liggen.
    En eventueel op de grond hebt staan of aan de muur/deur hebt hangen.
    Heb je geen of te weinig alternatieve opbergruimte, dan is er nog altijd marktplaats of de afval bak/container.
    Kunnen de plankjes van de schapjes daar ook meteen in, ja toch?

Al het andere wat je wilt ondernemen in de meterkast, is niet noodzakelijk.

Dan zou ik het meteen goed aanpakken, omdat nagenoeg alle draadjes daar in gefrommeld zitten en soms aan één zijde net een tikkeltje te kort zijn.
    Ik zou dan de groepenkast vervangen voor een nieuw exemplaar met 3 rijen voor automaten en met daar naast nog een bak voor 2 rijen.
    Als ik het mij nog goed herinner, komen de automaten dan 22cm hoger te zitten, waardoor de te korte draadjes wel voldoende lang zijn.
    En ook veel makkelijker recht zijn te prutsen.
    Dat kost natuurlijk wat munten, maar je hebt zonnepanelen dus er zijn extra inkomsten waar je niets voor hoeft te doen.
    Ik zou daar wel meteen een 3 fasen kastje van laten maken, kost maar een paar tientjes extra, waardoor bij de overstap naar 3 fase de installateur binnen een half uurtje klaar is.
    Die hoeft alleen 2 draadjes meer vanaf de kWh meter de groepenkast in te loodsen en met verstand van zaken dit in de groepenkast aan te sluiten.

19. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Haha zal ik er dan gelijk maar een nieuw huis om bouwen?
    Die kast is mij prima, hooguit dat ik de draden een keer netjes maak en of nieuwe draden trek.
    Er hangt aan de deur niets en er zitten 2 plankjes voor de groepenkast waar schoenen op staan.
    Ik wil ooit nog eens een kast voor de schoenen maken.
    Al zit daar dan gelijk het gevaar aan dat er weer meer schoenen komen.
    Zelf ben ik erg van het minimaliseren.
    Hoe minder je heb hoe minder je druk hoeft te maken of het kapot gaat of onderhoud nodig heeft.
    Bijna alles wat we hebben wordt gebruikt en anders ruimen we het op.
    Ik heb een gruwelijke hekel aan troep.

20. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik overweeg een dieselkacheltje aan de schaffen om mijn garage mee te verwarmen.
    Ik lees er veel positieve verhalen over.
    Ik kan dan in de winter ook lekker knutselen als ik dat wil.
    https://m.vevor.nl/diesel-verwarmer...esel-diesel-heater-12v-8kw-lcd-p_010675684126
    Eerst wil ik kijken waar ik hem eventueel kwijt zou kunnen voor ik hem aanschaf.
    Ik heb namelijk filmpjes gezien waar ze de uitlaat via een oude radiator naar buiten laten gaan.
    Dan heb je veel meer warmte.
    En een beetje knutselen vind ik wel leuk.

Deel Deze Pagina