Voorstel F3A-B programma 2010

Discussie in 'F3A' gestart door HankyLoony, 27 aug 2009.

  1. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Op zich denk ik niet dat het te lang duurt. Het zijn maar 15 figuren.

    Wat ik wel, bij nader inzien, vind ontbreken is een spin. Ergens vind ik dat een basis figuur.

    Wordt qua jureren wel simpeler, want dan hoeven we niet te discusieren of het een goede entry is. Die discussie is er telkens weer.
     
  2. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    duur van het B programma

    Ik hoop als C vlieger wel de vliegtijd van het B programma niet langer wordt dan het nu is. Ik vind het heel zacht gezegd best wel een heel klein beetje balen dat je als C vlieger wél een hele dag kwijt bent aan een wedstrijd, maar vaak effectief maar 2 ronden vliegt.
    Ik waardeer de inzet van jury leden en B vliegers om 3 C ronden mogelijk te maken, maar gisteren kwam het er niet van :-(
    Verder vlieg ik nog lang niet strak genoeg om over te stappen naar de B, maar van mij mogen de keerfiguren in de C wel verplicht worden. Dat is een extra stok achter de deur om het richtingsroer te leren gebruiken (dit ben ik me nu, na meer dan 25 jaar vliegen zonder, aan het aanleren. Niet makkelijk).
    Eenieder die in C begint heeft dunkt me de ambitie om door te groeien naar B als ik naar de kisten kijk waar in de C mee gevlogen wordt.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  3. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Kijk, het inbrengen van verplichte keer figuren maakt het in een keer een stuk moeilijker. Echter, als je het C-programma goed wilt vliegen moet je zelf toch vaste keerfiguren inbrengen (normaal een halve cubaanse acht). Dit is echt nodig om jezelf goed op te lijnen voor het volgende figuur.

    Als je begint met het C-programma zijn de figuren best moeilijk, niet apart maar wel als je ze allemaal achter elkaar moet vliegen. De volgende stap is om al deze figuren mooi gecentreerd te vliegen. En dan, op een mooie dag, wil je het ook nog zo vliegen dat het er sierlijk uitziet.

    Anderhalf jaar geleden had ik nog nooit een slow rol gevlogen en een looping voorover vond ik maar eng. Op lijn vliegen ver van je af had ik nog nooit gedaan.

    Het C-programma is perfect om je die dingen te leren en je kunt er heel veel uithalen.

    Al vliegend kom je erachter dat je toch een ander vliegtuig nodig hebt om verder te komen. Dat hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn, je kunt prima 2e hands aan heel goede vliegtuigen komen.

    Betreft aantal vluchten: helemaal mee eens: je wilt wel drie vluchten vliegen zodat je in elk geval ook een schrap ronde hebt. Ik ben benieuwd hoe de commissie dat wil gaan oplossen!

    Volkert
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  4. hezik

    hezik Guest

    hoho, het C programma is langer hoor.. waarom er gisteren geen derde ronde gevlogen is voor de C, is mij een beetje ontgaan, wat mij betreft had het wel gekund, maar goed, het wordt wel later dan.

    Het blijft een lastige kwestie.. eigenlijk zou je moeten splitsen, maar dan heb je 4 velden en 4 jury's extra nodig.. en het is toch ook wel weer leuk dat alles op 1 dag is, zo zie je iedereen, veel gezelligheid, enz..

    De beste tip die je volgens mij een groot deel van de C vliegers kunt geven, is om met vaste keerfiguren te gaan werken.

    Het idee dat dat het lastiger maakt, is helemaal niet zo waar als sommigen denken. Wat je nu krijgt is dat mensen hun figuur gevlogen hebben, en dan maar 'wat gaan doen' en dan proberen weer op lijn te komen. Doordat je dan elke keer wat anders doet, krijg je geen ritme in het aanvliegen van je figuur, geen timing, enzovoort. Het vliegbeeld wordt er ook onrustig van, wat onbewust toch zal doorwerken bij de jurering, ook al zou dat niet mogen.

    Ga je wel vaste keerfiguren vliegen, dan ga je in de eerste plaats al minder snel van je lijn, maar je kunt jezelf ook vaste 'truukjes' aanleren om diepte te houden. Nadat je figuur af is, weet je wat er komt, er is geen onzekerheid meer. Het vliegbeeld wordt er rustiger van. Laatste voordeel: de overstap naar B wordt makkelijker.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2009
  5. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    494
    Locatie:
    Deventer
    Zeker, het blijft een spagaat. Er is veel te leren door de B te opserveren als C'er. Echter, van de C was bijna iedereen na ronde 2 naar huis gefietst. Wachten op de afloop duurt lang als je niets om handen hebt.
    Ik zie ook niet zo een oplossing. Er was weinig dode tijd tussen de opeenvolgende vluchten. De enige winst te halen zat m.i. in de tijd tussen het wisselen van B en C jury, maar ook die mensen willen koffie, naar het toilet en een praatje. Het moet wel een hobby blijven :)
    Drijven doe je in de Ijssel zeggen ze bij ons in de streek ;-)
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Het gaat niet zozeer om deelname in andere landen, of buitenlandse deelname hier. Het voordeel van internationaal gelijke programma's, is dat je aan elkaar kunt relateren.

    Voorbeeld; er is op RCUniverse ook een draadje over de WindS. Ik vertel daar dan dat ik 3e ben geworden, en de 1e plek ook een WindS was. Dan kan ik wel zeggen 'het B-programma', maar dat zegt die mensen niets.

    Als ik op een duits forum een duits iemand zijn score voor het duitse B programma hoort vertellen, heb ik geen idee.

    Als we allemaal hetzelfde programma hebt, kun je ook beter zien hoe je het doet, bv. tov. de duitse B klasse, etc.

    Is natuurlijk niet een heel kritisch iets, maar ik vind het wel een voordeel.
     
  7. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Bedankt.

    Ziet er op een filmpje toch net weer iets beter uit, maar voor de 1e keer een nieuw programma, heel netjes.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Nando heeft het maandag voor mij gelezen en hoewel het vliegen nergens op leek verder, is het inderdaad goed te doen en viel de lengte mij mee. Het is in minder tijd te vliegen dan het huidige B programma.

    Na het een keer gevlogen te hebben moet ik ook toegeven dat de looping minder lastig is dan het klinkt op het 1e gezicht. Kortom, een prima programma wat mij betreft.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb programma nu 4 keer gedaan in 2 vluchten, en 1 vlucht met figuren oefenen, eigenlijk vooral de m das toch de lastigste en de eerste, als je die verkloot begint het zo lekker.
    Was een stevige wind, net 15graden oid cross, en dan zijn die stalturns en kwart rollen erg leuk om te zien. En erg lastig te sturen.
    Die loop met 4punts roll in top90, eitje... das echt een van de makkelijkste figuren in het programma.
    De slowrol vind ik ook heerlijk.

    Ik vind het een erg leuk programma.
    Enige waar ik last van heb is dat ik dingen doe als in het oude B programma, KE invertid uit, humptiebump met halve roll naar boven, dat soort dingen. Gaat nog wel goed komen.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Is het programma aangenomen vandaag?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Dat stond vandaag nog niet ter discussie, pas de volgende vergadering worden dingen al dan niet aangenomen. Alhoewel ik wel denk dat iedereen het er eigenlijk wel over eens is dat dit 'm wel gaat worden.

    De M is niet zo lastig, maar het grootste probleem van de M is, ook in de A, dat je op heel veel punten punten kwijt kunt raken en zelfs vrij eenvoudig nullen kunt halen.. 1 stallturn verkeerd en je vliegt de rest van het figuur voor de kat z'n viool.
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    En volgens mij zit er in sectie 5.1 nog een foutje bij de snap-rol; die vlieg je vanuit normale vlucht, niet vanuit rugvlucht.
     
  15. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    je hebt gelijk betreffende de tekst. Maar zoals vaker gezegd is er maar 1 juiste bron en dat is de aresti tekening in sectie 5.1. Deze is wel correct.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, dus de 4 puntsrol moet dan ook over 90 graden?:) (ik check het maar ff, is toch vervelend als ik mezelf iets verkeerds aanleer)
     
  17. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Mee eens, volgens Aresti moet hij over 90 graden. Zoals je in de F3A kunt zien is dit figuur een looping met een 8-puntsrol welke wel over 180 graden verdeeld moet worden. Zoals eerder gezegd ben ik niet meer betrokken bij de organisatie van de F3A of de creatie van programma's in de F3A B-C. Wellicht dat henny of Richard dit nogmaals kunnen bevestigen vanuit SC standpunt.

    groet
    Job
     
  18. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Alex, je had het goed gezien. Het formulier is gecorrigeerd (nu inderdaad de bovenste 90 graden) In ieder geval zit er nu een opbouw in de training .

    gr Richard

    Ps. Indien er nog meer wensen/afwijkingen zijn hoor ik het graag. Met het coach form hoop ik iets handigs te hebben gepubliceerd maar hij moet natuurlijk wel kloppen.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, bedankt!

    Tot in Oss;)
     

Deel Deze Pagina