Voorstel rondje + restauratie 80's Kyosho Turbo Optima

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Nagramoth, 3 jan 2014.

  1. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    GSM zit behoorlijk vast, zeker met de rubberen protector...

    Met 15t zit ik op een teleurstellende 27 km/u (op klinkers, geen asfalt)
    Misschien toch eens kijken voor een 3000/3300kv brushless setje? Drivetrain zou het toch wel aankunnen met een voorzichtige throttle?
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Da's wel erg langzaam, wat voor motor en accu?
     
  3. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    7.4 LiPo 5000mAh/30C
    Kyosho Lemans 240S 19t single wound (werd vroeger geadverteerd als 23000 of 25000 rpm)
    15t pinion

    Ik snap er ook niets van. Diffs draaien soepel, alle kogellagers zijn gereinigd en opnieuw gesmeerd. Bandjes haaks op het wegdek & rijrichting afgesteld. Misschien dat de belt te strak staat afgesteld?
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Kun je makkelijk controleren, pinion van de motor, en dan de auto met de hand vooruit bewegen. Dan voel je alleen de weerstand van de transmissie, zonder dat je door de magneten van de motor heen duwt.

    15T pinion is ook geen extreme vertraging, dus de kans dat je undergeared bent is niet echt aanwezig. Misschien is de collector van de motor wel erg vuil.
     
  5. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Spur heeft 2 kanten, een met 41t, een met 18t. Deze draaien op dezelde as.

    Gearing is als volgt:
    - motor pinion 15t naar spur 41t
    - spur 18t naar counter 28t
    - de as van de counter drijft de final pinion aan, deze is 19t
    - final pinion 19t naar belt diff
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Volgens de handleiding van de Turbo Optima heeft een 14T pinion een totale gear ratio van 8,8:1. Een 13T geeft een totale ratio van 9,85:1. Vandaar dat ik schat dat met een 15T pinion je totale ratio op iets boven de 7:1 zal zitten.

    Wordt de motor soms erg warm? Dan misschien toch iets te groot pinion.

    Wat ook kan, is dat de binnenkant van de velg tegen de wielblokken aanloopt. Dat had ik met andere Conrad wielen, deze:

    [​IMG]

    Bij de zeskantige uitsparing heb ik met een Dremel een paar mm van de opstaande rand weggehaald. Er blijft dan nog ruim genoeg vlees over voor de meenemer, maar de velg loopt dan niet meer aan tegen het wielblok

    Ik rij met een Corally 17 double, met vertraging van 10.29:1 en haal dan op 6 cell NiMh net iets boven de 40 km/u, als de accu vers van de lader komt. Wat me trouwens opvalt in de handleiding van de Optima Mid, is dat ze voor de 240S een gear ratio van 9,31 tot 11,50 aanraden. Dat zou bij de Turbo Optima neerkomen op een 12T, voor een ratio van 10,3 op 1, een 13T zou al te groot zijn, dan kom je op 9,85:1.

    In de handleiding van de Turbo Optima gaan ze zelfs nog lager met de gearing, voor de 240S raden ze aan om een 10T te nemen, en daar hooguit eentje van af te wijken, naar boven voor hogere top, en naar beneden voor meer koppel.
     
  7. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Velgen waren al geshimd aan de binnenkant, dus die zouden niet aan mogen lopen (dat verschijnsel had ik zelf idd ook al gesignaleerd). Verder de 240s uit elkaar gehaald en met wattenstaafjes en isopropanol grondig schoongemaakt. De collector is inderdaad niet glanzend, ook niet na een onbelaste run van 10 minuten... Einde motor?

    De belt heb ik ietsje losser gezet, dus morgen weer even testen.

    Ik heb nog wel een 9t liggen, wellicht even proberen met een andere forward timing (staat nu op 0)?
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Plaats eens een foto van de collector? Beste is afdraaien, heb je geen draaibank, dan is het ook op een andere manier te doen, maar die is wel wat minder goed.

    Hoe voelt de auto zonder pinion op de motor? Een belt drive zou erg licht moeten lopen, als ik mijn Mid een setje geef zonder pinion, kan hij zo de halve kamer door rollen.

    Timing zou ik even laten voor wat het is, je krijgt wel meer toeren, maar ook meer warmte. Als je collector al niet best is, sloop je hem alleen maar.

    9T is wel de kleinste die wordt genoemd, zelfs met een fitte motor zal de snelheid niet hoog liggen. Ik zou een 11T nemen als je op harde ondergrond voor een topsnelheid gaat.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2014
  9. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Dit is de collector zoals ik 'm gisteren aantrof:

    [​IMG]

    Door mijn ervaringen met gitaarbouw heb ik wel een hele set 3M MicroMesh pads liggen. Dit is het spul waar ze ruiten van Boeings e.d. mee polijsten. Deze pads gaan tot grit 30.000. Ik dacht, als ik er een gitaar mee kan polijsten tot spiegel kwaliteit, dan lukt zo'n collector toch ook wel?

    Misschien is het "not done" om het niet machinaal te doen... Maar ik heb het lekker toch met het handje gedaan:

    [​IMG]

    Verder durfde ik niet te gaan.
     
  10. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    ...en op verzoek even de roltest gedaan:

    Zonder motor rolt de wagen redelijk soepel (zonder spur nog iets soepeler, maar niet veel). Ik zou hem de kamer door kunnen rollen, maar dan moet ik wel een harde duw geven.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Die collector was wel aan een opfrisbeurt toe, ziet er veel beter uit. Afdraaien is beter, je weet dan zeker dat het perfect rond blijft, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik laatst ook een collector met een stukje waterproof 600 of zo heb schoongemaakt, en dat ook een hele verbetering gaf, zoals je op deze video (vooral rond 0:25, dan kan ik even kort voluit gas geven) kan zien:



    (losse link omdat soms embedden niet werkt voor sommigen: Testing the speed of my restored Lazer ZX-Sport, with rebuild brushed motor on Vimeo

    Dit is ook slechts op 6 cell NiMh, top rond de 40 km/u, en met prima acceleratie.


    Ik had verwacht dat de auto lichter zou lopen zonder pinion. Zitten er wel kogellagers in het spur? Of nog het brede glijlager? En voel je de weerstand van de auto veranderen als je de belt strakker of losser zet?

    Ik bedacht me trouwens dat je nu iets grotere diameter wielen hebt dan origineel, waardoor je met een 15T een nog kleinere vertraging zal hebben dan in de handleiding staat. Een 9T zou dan best wel eens kunnen overeenkomen met dezelfde rollout (afstand die de auto aflegt per omwenteling van de motor) als de standaard wielen met een 10T of 11T.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Geen glijlagers in mijn Optima vrind...

    Andere spanning op de belt geeft geen verschil.

    Grotere banden, ja dat is idd nog zo'n variabel.
    Ik straks even klokken, het regent nu in midden NL
     
  13. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Update:

    - 15t 27 km/u, motor heet
    - 9t 12 km/u, motor minder heet

    I snap there nothing from...
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Klopt de GPS meting wel? Dus de auto voelt ook echt als 12 km/u? Heb je de motor na het behandelen van de collector wel weer laten inlopen? En ook gekeken hoe de borstels eruit zien?

    Wel apart dat je geen verschil voelt bij hogere of lagere spanning van de belt, bij de Mid was er altijd wel een verschil merkbaar. Misschien dat er toch iets anders wat zwaarder loopt, waardoor je geen verschil kan voelen.

    Mooi dat alles kogellagers is, maar vaak zie je dat de niet standaard maten niet vervangen worden, en het lager waar de spur op draait is zo'n maat.

    Het kan natuurlijk ook zijn dat het motortje zijn beste tijd heeft gehad, misschien een keer veel te heet geweest en dat de magneten wat kracht hebben verloren.
     
  15. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Ik gok dan toch op het laatste. Kijk, dat motortje is 25 jaar oud he? Wie weet welke stommiteiten ik vroeger heb uitgehaald met dat ding? Ik durf er niet op te gokken.

    Maar ik koop net zo makkelijk een andere motor hoor, dan heb ik tenminste een vergelijk. Die Corally black series zijn niet zo heel duur, toch?

    Of anders toch kijken naar zo'n brushless beginners setje?
    TORO 12T Brushless Motor 3in1 COMBO + leopard 60A ESC RC CAR TRUCK 1/10 3300KV | eBay
    Lijkt mij op zo'n OEM dingetje dat Hobbywing ook in de EZrun gebruikt.
    Voor het geld hoef ik het niet te laten liggen, dat setje raak ik ook wel weer kwijt als het niets is...
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Corally Black zit rond de 25 euro of zo. En daarmee moet je op Lipo wel boven de 40 kunnen komen, geen probleem. Ik heb de 17 double in mijn LWB Mid "hybride" en die gaat op NiMh al 40
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2014
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Nog vooruitgang geboekt met de Optima?
     
  18. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Jazeker, maar ik ben er nog niet helemaal. Vermoedelijk is het een combinatie van factoren:

    Ten eerste, de collector ven de LeMans was na 5 minuten rijden weer helemaal zwart. Ik ga de gok maar wagen en laat 'm afdraaien bij de lokale rc shop. Nieuwe borsteltjes erin en hopen dat dat het gewenste resultaat geeft.

    Ten tweede had ik de achterste outdrive shafts geshimd, waardoor ze waarschijnlijk te hard tegen de lagers aan schuurden. Hard bewijs heb ik niet, want ik zag geen slijtage sporen. Maar nu ik de shims heb verwijderd, rolt de wagen een stuk soepeler. Maar het kan ook zijn dat ik bij de vorige re-assemblage iets verkeerd heb gedaan...

    Oh, en ik heb de gok genomen en dat 3300kv setje besteld voor €46,- incl. verzending. Waarschijnlijk overkill, maar het eet verder geen brood. Als het niks is, dan vind ik er vast wel een andere bestemming voor.

    Wordt vervolgd...
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Shimmen kan inderdaad ook verkeerd uitpakken. Ik gebruik sinds kort setjes van 3-racing, krijg je 3 maten, 0.1, 0.2 en 0.3 mm, waardoor je meer opties hebt dan de standaard 0.5 mm shims die Kyosho bij deze auto's leverde.

    Ik ben benieuwd naar de resultaten met de afgedraaide collector en het brushless setje.
     
  20. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Oh, jij gebruikt echte shims?
    Ik dacht Japan = metrisch, en metrisch hangt gewoon bij de Gamma!

    Serieus, ik heb gewoon een voorraadje M3, M4 en M5 aangelegd...
    Niet meer doen dan?
     

Deel Deze Pagina