Voorstel rondje + restauratie 80's Kyosho Turbo Optima

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Nagramoth, 3 jan 2014.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Bij mijn huidige project, de Optima/Lazer ZX-R combinatie, heb ik meestal shims gebruikt van 0.2 mm, soms 0.3. Voordeel van de 3-racing shims boven die van Kyosho is dat de buitendiameter vrij klein is, zodat de shim alleen maar tegen de binnenring van het lager kan aankomen, en je hebt meer opties wat betreft dikte. Een 0.5 mm kan al te dik zijn, of wat te weinig, maar 2 shims weer te veel. Ik laat dan net een fractie speling over, geeft voor mij het beste compromis tussen precisie en licht lopen.

    Bij de Gamma kun je wel mooie rvs ringetjes halen van 3 mm om te gebruiken op plekken waar schroeven een beetje vrij van het kunststof moeten blijven, zoals bij de bolletjes met m2 gat, die in de ophanging zitten, en op diverse plekken worden vastgeschroefd.
     
  2. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Die Leopard brushless zit erop, en man... wat een verschil!
    Pinion 10, timing op 0, punch control op 100%. Verder durf ik nog even niet te gaan voordat ik 'm uitvoerig heb getest. Ik denk dat als ik de timing op 20% zet, ik - zelfs met de pc op 100% - wheelies door de straat kan trekken.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Kijk, dat is mooi. En niet zo raar dat het geheel veel koppel heeft, met een 10T zit je op 12,4:1, da's een pittige vertraging, standaard is 8,8:1


    P.S.: had je al gezien dat mijn meest recente Optima project bijna af is?
     
  4. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Turbo Optima kwam standaard met een 9T (13,8:1)
    Wat op zich opmerkelijk is, want met een 9T kan ik mijn motor niet ver genoeg verschuiven om de spur te bereiken....?

    Maar goed, ik heb 9, 10 11, 12, 13 en 15T op voorraad liggen, dus mogelijk wordt er nog wat koppel opgeofferd voor meer snelheid.

    En die "Mid Custom ZX-R" is gaaf geworden! Ik had de laatste foto's nog niet gezien.
    Ze blijven sexy as hell, met of zonder body...
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Da's wel apart, ook omdat er vaak een "middle of the road" pinion bij wordt gedaan, oftewel eentje die qua gearing ongeveer in het midden van de beschikbare vertandingen ligt. Bij de Mid is de standaard gearing 8.86:1, als ik het me goed herinner, en dat komt dan overeen met een 21T of 22T, zo uit het hoofd.

    Dank je, ik wist dat het een fraaie combi zou worden, ik had al foto's gezien van een witte body met Turbo Mid stickers, maar het is nog mooier geworden dan ik al dacht.

    En helemaal mee eens met je opmerking over de Mid, ook zonder body al erg fraai. Die schuin oplopende belt cover geeft een idee van stroomlijn, snelheid. Wat ook fijn is, is dat de huidige ontvangers zo klein zijn, dat ze niet meer bovenop de bovenste belt cover hoeven te komen. Ik zag dat laatst bij een andere Optima rebuild, en dat maakt het chassis nog weer een stukje strakker ogen. En de gebruikte 3 kanaals Hobby King ontvanger past ook prima direct op het top deck.
     
  6. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Vandaag een beetje door de straat geknald, eerst met 10t / 0 timing, liep als een malle. Vanuit stilstand een greppeltje uitgereden, en ik dacht even dat 'ie naar de maan zou schiete! < insert big smile here >

    Maar ik had al snel in de gaten dat de gearbox het prima uithoudt. Maar voor de zekerheid hou ik die punch control toch nog maar even op 100%. Het motortje bleef ook verrassend koel, dus daarna even doorgetest met een 12t en de timing op 20 graden. Geen problemen tegengekomen.

    Na al die jaren was ik vergeten wat een geweldige handling die Optima's eigenlijk hebben... Zelfs zonder moeilijke dingen als toe- of naspoor doet de wagen precies wat ik wil... op één klein onfortuinlijk incidentje na dan: een crash met een spontaan overstekende boom.

    Schade rapport:
    - kap licht ingescheurd (hoort erbij, kan wel gefixt worden met lexan lijm)
    - U-beugel van de bumperophanging geknakt (meteen een metalen replacement besteld bij Pargushop)
    - oogjes van de servo saver geknakt (waar de ball ends aan vastzitten). Na 25 jaar zijn er waarschijnlijk toch iets teveel weekmakers verdampt? Nou ja, op zoek naar nieuwe dan maar...

    Ik heb daarna nog even door kunnen rijden. En wat leuke reacties gekregen van een handvol straatjochies (en een paar enthousiaste vaders :))
     
  7. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    ...en nog een plaatje, gewoon omdat het kan:

    [​IMG]
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi dat de auto lekker rijdt met deze combi. Het blijft wel stevig spul, een bros geworden onderdeeltje hier en daar even niet meegerekend. En mijn ervaring met Kyosho is ook dat, zelfs al steek je niet al teveel werk in de afstelling, het toch al snel lekker rijdt. En die gouden dempers kunnen zich nog goed meten met die van nu.

    Jammer van de kap, die zag er net zo strak uit. Hopelijk is de auto snel weer helemaal hersteld. Maar, hoe is de boom er nu aan toe? :D
     
  9. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Die heeft nu een stempeltje "Made in Japan", ongeveer op maaihoogte...
     
  10. Nagramoth

    Nagramoth

    Lid geworden:
    2 jan 2014
    Berichten:
    35
    Vandaag nog even gereden (zonder additionele schade ;)).
    Kind 2 was met me mee, en heeft dit filmpje gemaakt:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Beetje late reactie van mijn kant, maar zit genoeg snelheid in. Lijkt alleen een beetje instabiel op het rechte stuk?
     

Deel Deze Pagina