Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Peter58, 7 nov 2019.

1. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Idd jan, van die plastick dingen had ik er 4, eentje werkte goed voor mn radar.
    Andere liepen zo beroerd dat ze de kliko zijn in gegaan, koop ik ook niet meer.
    Grt peter.

2. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
  3. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Hoi leon,
    Ik ken ze, deze gebruik ik ook alleen niet met schroefdraad.
    Als er een 1mm spiebaan in zou zitten zou ik um direct kopen, maar helaas niet.
    Heb het geprobeert met een 1 mm freesje maar die brak al snel, dus mee gestopt.
    Weg idee :(
    Grt peter

4. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Als het draadstangetje, de spindel er niet meer vanaf hoeft maar wel over het asje geschoven zit, vastplakken met b.v. uhu endfest.
    Gaat nooit meer los.

5. JaFa

JaFa

Lid geworden:
    20 jun 2010
    Hey peter wat is de bedoeling van die spiebaan die je wil hebben misschien kan je het inderdaad ook gewoon anders oplossen als je de motor vast zet en je maakt een ram buis met bvb 5mm schroefdraad en een oog, zodra deze vast zit draait hij toch niet meer door?
    Dan moet je enkel nog die eindschakelaars of halsensoren vastzetten.
    Zoek het ook niet altijd te ver he! Simpel is vaak het beste. Als je zegt wat je wil bekomen denken we allemaal mee...
    Voor jou uitschuifbare arm, maak het simpel, print die armen zodat je er een veer in kan zetten neem een veer uit een paraplu (3€hema), binnen in de veer zet je een staaldraad van 0,4mm (op ali kan je die vinden ze zijn heeeeeeel flexibel) zet in de voet van de kraan een N20 motor die 40RPM draait met een kleine spindel en je hebt een kraan die makkelijk 1 kg draagt op de arm met die 1,25 schaal krijg je die motor en veer heel makkelijk weg. misschien kan de motor zelfs nog in de arm... de BEND en TILT zou ik doen met schroefspindels zoals hobbyist zegt, ik gebuikt deze ook veel voor laterale bewegingen. Jij ook zag ik reeds. het enige wat moeilijk is aan een autolaad kraan is de uitschuifbare arm.

Laatst bewerkt: 11 jun 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Idd simpel is makkelijker.
    Mijn bedoeling was om de spindel mast 1 in en uit te laten werken, een glijbus hier op met een spie die dus mee draait en schuift. Op die glijbus een tandwieltje daar achter 2 tandwieltjes waarvan het 3e tandwiel weer een spindel laat draaien om mast 2 in en uit te laten draaien. Idee was om de mast zo klein mogelijk te maken, maar zeer ingewikkeld natuurlijk.
    Deze mast is wat lomp vind ik, maar ja die motoren zijn te groot.
    En zo pielen we maar door, over veren heb ik ook zitten denken. Maar die worden erg lang en moet je in ingedrukte houding ook weer ergens kwijt. En idd die uitschuiver is een maind breker.
    Grt peter.

7. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Peins peins jhaha je moet er iets voor over hebben, maaaaar het is toch weer gelukt.
    Eenvoudig is het niet, veel ontwerpen en fision 360 leren kennen.
    Printen, passen, meten en dan het grote moment............ werkt het?
    Eureca het lukt :)
    Kort filmpje.

Nu wachten op alie ivm dun draad voor mn hall sensoren.
    Grt peter.

Zeiler, k-k, JaFa en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Na zwaar de P er in gehad te hebben over mn railingen die maar mislukte, heb ik een ander plan bedacht.
    Na wat proberen op fision 360 ben ik ze in gedeeltes uit gaan printen. Tussendoor ook nog 4 reddingsvlotten met beugel uitgeprint. En daarna gespoten, de railingen op de super constuctie is inmiddels klaar, die kan dus ook gespoten worden :)
    20200616_191122.jpg 20200616_190742.jpg

Grt peter.

MicropropSport en k-k vinden dit leuk.
  9. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Daar er toch nog wat witte verf in mn airbruch zat, direct de railing wit gespoten.
    Moet je wel goed voor mikken met die dunnen speiltjes :)
    En vandaag de boot geschuurt, waar morgen epoxi met doek overheen gaat.
    Dit omdat na 34 jaar ze wat krakkelee vertoont.
    IMG-20200617-WA0000.jpeg IMG-20200617-WA0002.jpeg

Grt peter

10. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hoi Peet! Dat 3D gaat aardig lukken!
    Alles uit 1 print run?
    Haha... ik had frame en capsule los van elkander gemaakt. Maar je bent slecht nieuws voor firma’s als Krick.

Wat was mislukt met de railingen?

Romp... maak deze zo kaal mogelijk. Schuur strak met langere latten...

Oude verven geven niet optimaal grip... wel een klus...al met al... schuur ze!

AvdH vindt dit leuk.
  11. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Nou die verf laat echt niet los, zit nog na al die jaren stevig vast, wel geschuurt en ontvet uiteraard voor ik de epoxi er op deed.
    Heidense klus om dat rond de schroefassen en staalbuizen te krijgen, maar is me redelijk gelukt denk ik.
    Word wel weer schuren plamuren, maar dat zat er in.
    IMG-20200618-WA0002.jpeg IMG-20200618-WA0000.jpeg
    Net nog wat bij gewerkt, nu drogen.
    Grt peter

12. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Die railing maken uit messing mislukte steeds, een pootje maar iets scheef en de boel vervringt met omzetten in een hoek.
    Nee de railing is uit meerdere stukken gemaakt, deze later met vingertjes lijm (seconde lijm) aan elkaar geplakt.
    Dit werkt prima.
    Grt peter.

Tazz 19 en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja... dat zijn dus energie en tijdvreters.

Als zoiets echt niet wil, maak ik maar een matrijsje... kunst en vliegwerk on the fly... maar het is dus gelukt.

Romp af geglast of meerdere laagjes?

Kan niet zeggen zet maar even buiten in de warmte... want uitharden gaat rap bij hogere temperaturen...

14. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Kachel brand hier op mn werkkamer, er zit 1 laag doek op.
    Als hij droog is schuren en nog een laagje epoxi er overheen, zekerheid voor alles.
    Zo,n dunne laag duurt lang voor het droog is, was met mn sloep ook zo.
    Grt peter

15. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Beetje sauna slankt de boot niet af... wel het baasje

Peter58 vindt dit leuk.
  16. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Heb je de epoxy aangebracht met een kwast? Zie her en der namelijk het doek omhoog komen.. ook heb ik het idee dat het lang niet overal evenredig is verdeeld. Een foto vertekend natuurlijk ook wel wat, maar zoals het lijkt is het voorbij de boegschroef niet helemaal goed gegaan. Ook lijkt het midscheeps wat te zijn omhoog gekomen.

Ik heb destijds het doek droog aangebracht en deels in vorm geplooid. Toen vanaf de kiel eerst zijwaarts vastzetten en dan rustig inrollen met een schuimrollertje. Zo verdeel je alles evenredig en het doek zal onder je roller ook niet gaan schuiven of verkeerd gaan plooien.

17. Peter58

Peter58

Lid geworden:
    4 nov 2019
    Dat klopt idd, dat heb ik direct hertsteld. En ja ik wilde ook gaan rollen, bleek ik de verkeerde rollertjes mee gekregen te hebben, kwam ik achter toen ik de epoxi net gemenkt had :mad:. Dan maar met de kwast, dat word flink schuren :(
    Nou ja het zei zo.
    Grt peter.

18. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Haal het er af, de inhammen bijplamuren met 30 minuten zelf aangemaakte plamuur met micro baloons...
    Plamuren met het bekende oude 'bankpasje', de truck van modelvlieger @GJVO
    Verder! Het ene doek is het andere niet... heeft te maken met de weefstructuur.
    Niet druk maken om de tijd die het kost... want zelfs van 'een minder dan een meter' glassen... wordt je gillend gek :D

19. Tazz 19

Tazz 19

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Oefff.. ja balen! De weefselstructuur trek je uit elkaar met de kwast. Daar komt bij dat het veel sneller zal plooien. En zoals je wel gemerkt heb wil de epoxy ook niet evenredig verdeeld worden..

20. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Toch ook niet te dramatisch over doen... Schuur de romp weer strak.
    Eventueel een dunner doek... is er onderop nimmer geglast?
    Voordat er ooit gelakt werd?
    Geschuurde eerste laag lamineert veel beter uit.

Je hoeft niet altijd in een grote lap te glassen.
    De Heuss heb ik eerst de segmenten geknipt. Toen het deel nat gemaakt met epoxy... dan de lap er op.

Dat met een goed penseel getamponeerd. Anders was het evoudigweg niet werkbaar.
    De hoeveelheid op de romp gestreken was voldoende om het doek te natten...

Deel voor deel om de curven van de romp goed te volgen. Je kan zelfs overwegen om banen van kiel naar dek te lappen.
    Spant-afstanden?... Geen sleepboot is een jacht... behalve als het tot jacht wordt omgetoverd...
    Na jaren harde arbeid laten de spanten zich aftekenen in de huid...

Lamineren moet je fluitend doen... niks geen stress....
    Als je er mee begint... gil je EPOXY... zodat de buren weten dat ze niet hoeven aan te bellen!
    De postbode ook niet...

Gr Bas

Deel Deze Pagina