Voyager of the Seas

Hallo allemaal,

Ik dacht dat er maar 1 club in genk was, dat is het eerstse wat ik er van lees. Zo weinig ben ik daar mee bezig. Kom zeker eens kijken bij jullie beide. Maar laten we het zeker amicaal houden ;)

Wat de Voyager of the seas betreft; Ik lees iets wat ik wel meer hoor; "cruiseschepen zijn logge appartementsblokken, wat is daar nu leuk aan". Wel daar zie ik de gedachten wel, omdat ze te vaak verwisseld worden door ferry schepen. Inderdaad logge transportbakken. MAAR, een model bekijk je zelden op ooghoogte, maar meer van bovenaf. dwz, wat bovenop deze cruise schepen ligt is wel wel een "eyecatcher". De Voyager of the seas heeft op zijn bovenste dek zonnedekken, 3 zwembaden, 5 jaccuzzi's, een minigolf terrein, een klimmuur, bars, rollerscating,... allemaal dingen die heel tof om te maken zijn en compenseert heel goed aan het "saaiere" appartementsgevoel dat de zijkant weergeeft. Het zijn juist die kleine details die zo een model byzonder maken. Wel 2 nadelen, die hutten aan de zijkant is langdurig en saai werk. Altijd hetzelfde voor elk balkon. Het ding is groot en log, neemt veel plaats in. Maar het is uniek. Ik ga naar veel modelbouwbeurzen (vooral voor materiaal en technieken) en ik zie heeeel zelden een cruiseschip. ofwel gedemodeerd ofwel een plastiek queen mary die niet kan varen.
Dus om een idee te geven hier wat foto's van grote zus;
varia785.jpg

De Voyager of the seas in Barcelona. de Brilliance of the seas er achter.
Allebei van de zelfde rederij

DSCN2652.jpg

De Viking crowne lounge, alle schepen van Royal Caribbean hebben dit. Een bar, op 17 dekken boven de zee, spectaculair.

DSCN2693.jpg

Een zwembad voor "adults only" Heel veel mooie sculpturen en details hier en daar.

DSCN2661.jpg

De grote main pool deck, met 2 zwelbaden naast elkaar. (1 groot zwembad is nefast voor stabiliteit uiteraard.

Voila, zo ziet de grote zus er dus uit. Binnen is het al even idrukwekkend met een "royal promenade". Een soort straat van 8 meter breed over de hele lengte van het schip, 4 dekken hoog met winkels terrasjes,... Het lict wordt automatischa aangepast aan het buitenlicht. Het licht dimt uit en de "straat" verlichting gaat aan. Google dit schip maar foto's in overvloed.

Maar om u een idee te geven over de grootte;
Ik had ook de gelegenheid om de Enchantment of the Seas te bezoeken in het droogdok. Dit schip is 1/3 KLEINER dan de Voyager.
eots.jpg

Ik was zelden zo onder de indruk toen ik daar stond. En dit schip is dus kleiner dan de Brilliance op de eerste foto hierboven.

Jan

Wat een enorme schepen zijn dit toch. Ik ben elke keer weer onder de indruk ervan, kan ook prima genieten van die "mighty schips" afleveringen over deze bakken.
Respect voor het maken hoor, ik heb daar echt het geduld (oh en de ruimte...) niet voor.

hallo

als je ziet wat een diepgang deze schepen maar hebben dan begrijp je niet dat ze niet omvallen bij een golfje
daar zel wel de nodige techniek voor zijn ingebouwd
ik geloof dat vroeger de "andreadora" enorme gyroscopen had die het schip stabiel hielden

mooi werk maar ach het is eigenlijk geen werk maar een hobby

gr raf

hallo

als je ziet wat een diepgang deze schepen maar hebben dan begrijp je niet dat ze niet omvallen bij een golfje
daar zel wel de nodige techniek voor zijn ingebouwd
ik geloof dat vroeger de "andreadora" enorme gyroscopen had die het schip stabiel hielden

mooi werk maar ach het is eigenlijk geen werk maar een hobby

gr raf

Raf, zoek even op wat er in Italie is gebeurd, omkiepen.....
en die is ook echt groot.

Gr Theo.

Laatst bewerkt:
ja, in Italië is echt wel ongelofelijk. Maar dit had vrij weinig te maken met de stabiliteit van het schip. Met een scheur van meer dan 50 meter krijgt ge alles onder.

Maar het is inderdaad ongelofelijk dat die reuzen met 17 dekken hoog maar een diepgang hebben van 9 meter. Als ge daar boven op staat, en dat echt HOOG.
Maar daarvoor gebruiken ze de nodige technieken natuurlijk. Alles wat zwaar is (machines, opslag brandstof, water,..) is op het onderste dek. De schepen zijn gemaakt van staal, maar vanaf een bepaald dek gaan ze over op aluminium.
De schepen zijn gecertificeerd om recht te komen van een hoek van 45°!! waar 5° al de limiet is voor passsagier comfort. Ik heb ooit op een schip van royal caribbean gezeten in een storm met golven van 8 meter. Dat was wel te voelen in het schip, maar duidelijk kon het schip dat meer dan makkelijk aan.
Ik heb meer schrik van kapiteins die graag een risico nemen en de passagiers dan achter laten als het dan misgaat. De rederij Costa is daar al meer dan eens in de fout gegaan.

Maar ook de cruiseschepen modellen zijn stabiliteits gevoelig. Alles is zo licht mogelijk gemaakt. Bij een scherpe bocht gaat hij dan ook goed hellen, maar de batterijen zitten stevig vast.
Ik heb ooit de test willen doen, en had met het model van de enchantment of the seas een bocht- test gedaan. Bij volle snelheid waarmee ik zeer zelden voer een scherpe bocht genomen in laag water. Ik stond met laarzen in het water om hem eventueel op te vangen. Hij ging echt vies overhellen, maar kwam keurig terug recht. Ik heb die test 5 keer gedaan, en niet het minste gevaar.

Jan

ja, in Italië is echt wel ongelofelijk. Maar dit had vrij weinig te maken met de stabiliteit van het schip. Met een scheur van meer dan 50 meter krijgt ge alles onder.

Maar het is inderdaad ongelofelijk dat die reuzen met 17 dekken hoog maar een diepgang hebben van 9 meter. Als ge daar boven op staat, en dat echt HOOG.
Maar daarvoor gebruiken ze de nodige technieken natuurlijk. Alles wat zwaar is (machines, opslag brandstof, water,..) is op het onderste dek. De schepen zijn gemaakt van staal, maar vanaf een bepaald dek gaan ze over op aluminium.
De schepen zijn gecertificeerd om recht te komen van een hoek van 45°!! waar 5° al de limiet is voor passsagier comfort. Ik heb ooit op een schip van royal caribbean gezeten in een storm met golven van 8 meter. Dat was wel te voelen in het schip, maar duidelijk kon het schip dat meer dan makkelijk aan.
Ik heb meer schrik van kapiteins die graag een risico nemen en de passagiers dan achter laten als het dan misgaat. De rederij Costa is daar al meer dan eens in de fout gegaan.

Maar ook de cruiseschepen modellen zijn stabiliteits gevoelig. Alles is zo licht mogelijk gemaakt. Bij een scherpe bocht gaat hij dan ook goed hellen, maar de batterijen zitten stevig vast.
Ik heb ooit de test willen doen, en had met het model van de enchantment of the seas een bocht- test gedaan. Bij volle snelheid waarmee ik zeer zelden voer een scherpe bocht genomen in laag water. Ik stond met laarzen in het water om hem eventueel op te vangen. Hij ging echt vies overhellen, maar kwam keurig terug recht. Ik heb die test 5 keer gedaan, en niet het minste gevaar.

Jan

Jan, ik dacht dat zulke schepen ook een soort vakdeling hadden,(tussenschotten) dus dat het water niet overal binnen komt,dat zie je bij grote tankschepen wel.
Gr Theo.

Tsja, maar als de scheur maar over genoeg compartimenten loopt, gaat hij alsnog. Niets is compleet failsafe, het is zo veilig als de zwakste schakel.
In Italie was dat dus het petje achter het roer.

We zijn nu wel echt bijna een jaar verder. Ik heb intussen niet stil gezeten en het model van de Voyager is intussen al wat verder. Ik heb vooral het saaiere werk gedaan zoals boegschroeven vooraan en achteraan, de motoren en electronica. De brug staat er ook op wat het model eigelijk een soort "gezicht" geeft.

Ik ben in de Molenvijver in Genk een eerste proefvaart gaan doen een maand geleden. Hij vaart zeer goed en stabiel, de draaicirkel is wel enorm maar daar dienen boegschroeven voor. De zekering klapte wel, maar de snelheidsregelaar 540 van Robbe bleek te zwak voor 2 BB900 motoren, dus nu heeft elke motor zijn regelaar. Gelukkig was de club van Genk ook daar en kwam een set broeklaarzen goed van pas voor de redding veel dank daarvoor. Groot verschil als een modelbouwer een bootje terug duwt of een zeiler die een paar jaar geleden mijn sleper terug duwde aan de mast die natuurlijk afbrak.
De batterijen zijn ook goed gezekerd tegen verschuiven intussen, dus ik kan me nu focussen op het verder afbouwen van de mooiere details zoals de zwembaden.
Picture551.jpg

Picture740.jpg

heel mooi model
ziet er op het water nog mooier uit
nu nog een heli voorop kun je hem terugvliegen als nodig lol
veel plezier met de afbouw

Heel mooi werk, met heel wat uren in verwerkt.
Voor de liefhebber van deze schepen vast prachtig, maar ik vind het gewoon een drijvend mensen pakhuis, geen schip.

Ik zie ze nu pas. Prachtig werk! Ik kan me voorstellen dat daar inderdaad een gigantisch aantal "werk"uren in zit.

Harm, mensen zijn gewoon de irritantste lading die je je kunt voorstellen.
De reden waarom deze dingen niet zo heel snel omkieperen is dat de zware machines beneden zitten en de lichte mensen bovenaan. Mensen zijn "een lage densiteits-lading". Veel ruimte voor weinig gewicht. De meeste schepen van dit type zijn ook voorzien van 2 of 4 actieve stabilisatoren (anders wordt iedereen zeeziek) en daarnaast varen ze gewoon rond het slechte weer.

De meeste schepen van dit type zijn ook voorzien van 2 of 4 actieve stabilisatoren (anders wordt iedereen zeeziek) en daarnaast varen ze gewoon rond het slechte weer.

Lukt kennelijk niet altijd:

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Best wel een grappig filmpje. Ja zo'n dingen kom je altijd tegen hé. Die stabilisatoren zijn maar effectief bij bepaalde snelheden en daarnaast heb je ook gewoon weer (lees stormen) waar je niet omheen kunt varen. Soms ontwikkelt het zo snel dat je geen tijd hebt om weg te komen en dan moet je er maar door.
Het schip waar ik normaal mee vaar heeft een vrijboord van 14m in geladen toestand en toch zijn we al eens alle ventillatieschachten en ballast tank vents "kwijtgeraakt". Als het komt komt het, en dan is het te laat natuurlijk... (wij hebben uiteraard ook geen stabilisatoren, maar zijn op zich veel stabieler bij kleinere rolbewegingen (een grote GM) dan zo'n cruiseschip).

:new-alien:
Thanks guys,

Het zijn inderdaad geen bouwdozen, daar ben ik al jaren mee gestopt.
Het model van de Voyager is helemaal volgens plan gebouwd. Ik had een doos vol gekregen van enkel de Voyager van de cruiseline (nadat ze mijn Enchantment of the Seas hadden gezien) en ik heb de plannen zelf digitaal gekregen.

Ik ben wel iemand die liever modellen bouwt dan er mee te varen. Ze zijn nogal groot, en het neemt nogal wat tijd inbeslag. + er mag niet te veel wind staan, want ze zijn nogal windgevoelig omdat ze zo hoog zijn.
Als ik ga varen doe ik dat meestal in houthalen op een surfplas. Meestal op momenten dat er niet gesurft wordt. Ik ga uitzonderlijk wel eens varen op de molenvijver te Genk (stadspark) maar dat doe ik bijna niet meer. de vissers hebben daat de hele vijver zowat ingepalmd en komen heel aggresief over naar modelbouwers (roepen en tieren dat we zg de vissen wegjagen) Houthalen is van BLOSO en is heel rustig. Ik heb een kaart om met de auto tot bij de waterlijn te rijden. Ik heb ook een model van een zeilyacht, daar ga ik frequenter mee. Maar in heel 2011 ben ik geen 3 keer gaan varen. Ik wil dat wel terug opdrijven.

Hier was de romp juist klaar en zijn de zijkanten (openingen van de hutten) gefreest maar nog niet opgebouwd.

Jan

prachtig werk jan, sublieme schepen , echt klasse :)

oog voor detail respect man

Laatst bewerkt:
Back