vraagje over een futaba ontvanger...

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Wasp250, 10 aug 2013.

1. andre

andre

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Vlieg al jaren met orange fasst ontvangers in brandstof en benzinemodellen tot 250 cm. Enige voorwaarde is een ubec van 5 of 6 volt met 2s lipo.

2. bgjbrok

bgjbrok

Lid geworden:
    30 mei 2008
    Melderslo (pittoresk en immer zon overgoten)
    gebruiksaanwijzing van de bedoelde ontvanger.

Beste Wasp,

Ik heb zelf ook deze ontvangers. In de eerste lading die via HobbyKing is geleverd waren ze er nog niet met de behuizingen.
    Doe een reikwijdte test. Laat iemand knuppelen en ga zelf met de ontvanger met accu en enkele servo's weg (op de fiets) op grondniveau werken bij mij deze ontvangers tot ongeveer 800 à 850 meter (zit er ook wel enkele bomen en struiken tussen) en dat is voldoende om veilig te vliegen.

ontvanger
    OrangeRx Futaba FASST Compatible 8Ch 2.4Ghz Receiver

gebruikshandleiding
    www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/1050872868X39741X1.doc

Groeten Ben Brok

3. Alpha21

Alpha21

Lid geworden:
    29 okt 2010
    Beste Ben,

2.4GHz kan helemaal niet goed overweg met obstakels - dit in tegenstelling tot de goede oude 35MHz. Dit vervalst je reikwijdte test. Zorg dat de zendantenne haaks op je model staat en dat er geen grote obstakels in de lijn staan.
    Een ander aspect is dat men een reikwijdte test met een 2.4GHz set best doet in de testmode van de zender (meeste zenders hebben een speciale stand voor een reikwijdte test waarbij het zendvermogen wat afgeknepen is).

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik begrijp één ding niet: je hebt een dijk van een kist gebouwd waar je waarschijnlijk heel veel werkuren en materiaal in hebt zitten.
    En je gaat een paar tientjes "bezuinigen" op het meest essentiële deel van je RC-installatie: je ontvanger.
    Hoeveel kost een originele Futaba 6 kanaals ontvanger? Ik geloof tussen de 50 en 60 euro.
    En hoeveel kost zo'n kloon? 10 of 20 twintig euro?
    Is die 4 tientjes winst het je waard om met een knagend gevoel van twijfel te staan vliegen?

Als ik dat zou doen, en er gaat iets mis, heb ik alleen een nat pak. (wat vrij vervelend kan zijn in de winter, maar goed...) Even zwemmen, boot naar de kant duwen en bibberend naar huis met de verwarming in de auto op standje "jungle".

Als er bij jouw kist in de ontvangst iets misgaat, komt er een brok balsa met een brandstofmotor en een prop voorop erg snel omlaag.

(En nee, ik heb geen aandelen Futaba)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Deze zender ondersteunt alleen FASST 7 kanalen. Geen FASST multi.

Koop dus een ontvanger voor FASST 7 kanalen zoals bij voorbeeld een R 617FS. Futaba FASST multi ontvangers voor 8 kanalen of meer werken niet met deze zender!

6. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Je twijfelt aan een kloon ontvanger en dan wil je als vervanger weer een kloon?

Ik vlieg al mijn grote benzine en schaal kisten met originele futaba ontvangers.

Recent wel een HK ontvanger over genomen om zelf eens te testen in een klein licht zwevertje.

Deel Deze Pagina