Vrachtwagen assen??

Hallo iedereen,

Reeds een 2-tal jaar ben ik een actief lezer van deze site, en na het zien van al dit moois is het plan ontstaan omzelf iets tegaan maken.

Mijn keuze is daarbij gevallen op een legger voertuig namelijk de M3A1 Scout Car in schaal 1/9. Nu de "body" goed aan het vorderen ben ik bezig met het zoeken naar geschikte onderdelen voor het onderstel. Nu heb ik 2 problemen en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Prob 1; De assen
ik had gedacht om gebruik te maken van de Tamiya (of ander merk) vrachtwagen assen of de assen van de Tamiya F350 maar heeft er iemand toevallig de afmetingen van de assen, het zou geen zicht hebben wanneer de banden te diep in de wielkasten vallen

Prob 2; De banden
De te gebruiken banden zouden ongeveer een buitendiameter moeten hebben van een 11cm en een breedte van een 3tal cm, iemand een idee???

Mvg Jan

hallo jan,
vanwaar deze schaal?
ik ken eigenlijk geen merken waarbij deze schaal gehanteerd word.
maar voor de banden zou je kunnen kijken bij www.verkerk-modelbouw.nl
zij gebruiken schaal 1/14 maar de maten van hun banden komen volgens
mij wel aardig over een met wat jij zoekt.

veel succes met zoeken.

De keuze voor deze schaal is eeder toevallig 1/14-1/16 vond ik te klein heb toen de tekening die ik op het internet gevonden vergroot tot wanneer ik de afmetingen had die ik ongeveer wenste, vervolgens heb ik deze afmetingen vergeleken met de originele afmetingen en zo kwam ik op een schaal van ongeveer 1/9

Daar heb je natuurlijk gelijk in,

Daarom was ik al eens beginnen rondkijken bij vb Tamiya, Robbe enz voor de assen,maar voor ik iets bestel zou het handig zijn moest ik de afmetingen hebben.Zijn de assen iets te smal is dat geen probleem die kan ik wel verlengen maar om ze tegaan verkorten dat is natuurlijk al iets moeilijker. Het model is 21cm breedt, trekken we daar nu een 6cm af voor de wielen dan kom ik neer op een as die een lengt zou moeten hebben van ongeveer 15 cm. En ik dacht dat dit ongeveer hetzelfde is als de vrachtwagen assen

Mvg Jan

Daar heb je natuurlijk gelijk in,

Daarom was ik al eens beginnen rondkijken bij vb Tamiya, Robbe enz voor de assen,maar voor ik iets bestel zou het handig zijn moest ik de afmetingen hebben.Zijn de assen iets te smal is dat geen probleem die kan ik wel verlengen maar om ze tegaan verkorten dat is natuurlijk al iets moeilijker. Het model is 21cm breedt, trekken we daar nu een 6cm af voor de wielen dan kom ik neer op een as die een lengt zou moeten hebben van ongeveer 15 cm. En ik dacht dat dit ongeveer hetzelfde is als de vrachtwagen assen

Mvg Jan

Hoi Jan,
denk dat je een rekenfoutje maakt met de breedte/lengte van de assen.

Heb even wat voor je na gemeten en kom voor de vooras op een breedte/lengte van 180 mm. Gemeten van buitenkant wielmeenemers.

Denk dat je vergeten bent dat de wielmeenemers een stuk in de wielen vallen.

Voor alle duidelijkheid even enkele foto's van de meting.

Lengte/breedte as. Dit is de een TLT as die Markioo al noemde.

11j97d3.jpg

Deze as is 180mm breed/lang.
11goxoh.jpg

Als de wielen gemonteerd worden vallen de uiteinde van de as een stuk in de wielen.
24qoiyw.jpg

De totale breedte/lengte van de as incl. wielen komt dan op 205mm.

mjodwx.jpg

Dit zou voor jou inhouden dat de wielen aan elke kant 2,5mm in de wielbakken vallen.

Denk dat dat niet zo'n probleem zal zijn. Mocht je het helemaal perfect aan willen laten sluiten aan de buitenkant van de wielbakken kan je nog gebruik maken van spacers om de laatste 2,5mm op te vullen.

hallo
die 6 kant velgmeenemers heb je ook in een dikte van 8/10 mm
moet je wel schroefdraad overhouden,
en deze tlt assen in engeland op ebay.co.uk waren ze ergens in de 50 euries per 2,buy now stond erbij,dus even kijken in engeland,
in usa stonden ze ook maar dan meer verz kosten en douane risico,
mvg markioo

Hoi Ruud,

Eerst en vooral hartelijk bedankt voor de afmeting van de assen en de foto's dit verduidelijkt de zaak een hoop.

Het was mijn bedoeling om een soort van "remtrommel" te draaien die ik vervolgens op de assen bevestig, op de deze remtrommels kan ik dan het wiel bevestigen. Dit biedt mij denk ik 2 voordelen; - ik kan het wiel bevestigen op de originele manier (meerdere wielbouten en geen centrale moer zoals anders) en ten tweede kan ik de spoorbreedte aanpassen aan mijn wensen door de afmetingen van de trommel aan te passen.

of lijkt dit een slechte oplossing??

Mvg Jan

Hoi Markioo,

Voor die prijs hoef ik het zeker niet te laten zal vanavond eens kijken, alvast bedankt voor de tip

Mvg Jan

Hoi Ruud,

Eerst en vooral hartelijk bedankt voor de afmeting van de assen en de foto's dit verduidelijkt de zaak een hoop.

Het was mijn bedoeling om een soort van "remtrommel" te draaien die ik vervolgens op de assen bevestig, op de deze remtrommels kan ik dan het wiel bevestigen. Dit biedt mij denk ik 2 voordelen; - ik kan het wiel bevestigen op de originele manier (meerdere wielbouten en geen centrale moer zoals anders) en ten tweede kan ik de spoorbreedte aanpassen aan mijn wensen door de afmetingen van de trommel aan te passen.

of lijkt dit een slechte oplossing??

Mvg Jan

Hoi Jan,

zou zeker voor je remtommel oplossing kiezen. Hier ga je een hoop problemen mee uit de weg.:)

Aan het eind van de rit levert dit ook nog een keer een natuurgetrouwere weergave op van het geheel.

Is meer werk, maar denk dat het resulaat de moeite zeker waard zal zijn.;)

Hoi Ruud,

Dank voor het antwoord, dat het wat meer werk is vindt ik helemaal niet zo erg ik heb namelijk het meeste plezier aan het bouwen. Maar het is inderdaad de bedoeling om een zo natuurgetrouw resulaat te verkrijgen. Natuurlijk zal ik hier en daar een toegeving moeten doen (mijn geldbeugel heeft namelijk een bodem:()

Maar de assen die u mij heeft getoond zijn een perfect voorbeeld van hoe een "toegeving" toch geen afbreuk hoeft te doen aan de schaalgetrouwheid van een model

Mvg Jan

hallo
tlt assen zitten onder de tamiya rock crawler en nog zo
een 1:18 rc big foot modelletje,
mvg markioo

Hallo,

Heb juist contact gehad met een ebay verkoper ivm een TLT as, hij vraagt er 35euro voor inclusief verzendingskosten, niet slecht dacht ik. Nu heb ik weer een vraagje... zijn deze assen te combineren met een gewone tamiya vrachtwagen achteras.

Dus vooraan de stuurbare TLT as en achteraan de vaste vrachtwagen as, of is het beter om een tweede TLT as te kopen en deze dan te "blokkeren" zodat het een vaste as wordt??

MVG Jan

hallo
het is bijna dezelfde as,
de tandwielverhouding is in ieder geval gelijk,
en als je op ebay duitsland kijkt en tikt in tamiya scania
krijg je een belg fan-du-luc ofzoiets,en die heeft ze per 2, voor70 euries,
scheelt u verz kosten,
sorry heb gekeken maar is afgelopen,
zou het in degaten houden als ik u was,
die scania onderdelen daar heb ik al 2x op geboden,
en hij had ook een tlt assen set buy now 70 euries,
wel als je daar zoekt links ook titel/tekst aanvinken,op ebay,
mvg markioo

Laatst bewerkt:
Hoi Markioo,

Achterassen heb ik daar gevonden rond de 50euro direkt kopen is dat een redelijke prijs???

MVG Jan

Nee denk het niet heb vandaag al wat aan het zoeken geweest op het internet ivm die TLT assen maar ben er geen enkele tegen gekomen met een doorvoer.

Mvg Jan

Back