Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het toegepaste vlottertje(eerder aangegeven diam. 20mm) heeft, volgens mij, een diam. van 25mm en een hoogte ook van 25mm. De inhoud is ongeveer 12,3 cm3, dus het drijfvermogen is 12,3 gram. Een vel A4 printerpapier(80gr/m2) weegt bijna 5 gram(4,8gr).
    Zelfs al nemen we een vlotter van diam 30mm en hoogte 30mm, dan heb je nog maar een drijfvermogen van iets meer dan 21 gram.
    Ik kan geen vlotter maken, die lichter is, dan het bijbehorende drijfvermogen.
    Je moet dan denken in messing van materiaaldiktes 0,1mm/0,2mm.(daarnaast ook het gewicht van het hardsoldeer).
    Zachtsoldeer is geen optie, dat hebben de beide bouwers aan den lijve ondervonden(water/stoom temperatuur en keteldruk).

    Vraag, je brengt voor het dicht solderen van het geheel toch wel ergens een klein ontluchtingsgaatje aan?. Zo niet, dan heb je een knallend probleem.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2018
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Dan is het vlottertje dus onmogelijk te maken?
    Jammer,
    dus einde verhaal.
    Groet,
    Willum
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nee het is niet onmogelijk te maken.
    Ik Kan het niet. Maar Pieter van Werkhoven, naar ontwerp van Teus Visser, kan dit wel en heeft ook een met dit vlottertje een ketelwaterniveau regeling gemaakt, die geheel mechanisch het ketelniveau regelt. Geen stroom, baterijen maar geheel mechanisch.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Het ontwerp van T. Visser gerealiseerd door P. v. Werkhoven?
    Ik kan het niet zo snel vinden.
    Kun je iets laten zien?

    Een vlotter bij temperaturen meer dan 100 graden C. en drukken tussen 0 en 5 bar
    hebben voordeel bij een vulling met stikstof. Het idee zoals bij autobanden.
    Voor ontploffende vlotters ben ik niet bang.

    Kom op,
    moet toch te maken zijn dat ding.

    Groet,
    Willum
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je zal het nergens vinden. Deze mensen zijn niet actief op het internet.
    Voor jouw informatie, ergens nog een foto gevonden, genomen in Wijchen 2012.10.28 van de Yarrow ketel van Teus Visser, met aan de rechterkant het vat met de besturingsvlotter. Ketellengte is ca. 200mm.

    SAM_0459.JPG
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aan het eind van de vorige en begin van deze eeuw moesten alle autobanden gevuld worden met stikstof, N2. Reden dit gas zou omdat het "dikker' is, niet door de porositeit van de band ontsnappen. Helaas bevat onze lucht ca. 80% stikstof!. vandaar, dat deze hype is overgegaan.
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Stikstof is alleen N2
    In omgevingslucht zit zuurstof dat is het probleem.
    Lucht: 78% stikstof, 21% zuurstof, 1% andere gassen.
    Zuurstof werkt sterk op veranderen van temperatuur.
    Zet je op een zuurstoffles een manometer
    zie je bij lage omgevingstemperatuur een lagere druk in bar
    dan bij een hoge omgevingstemperatuur.
    Bij hoge omgevingstemperaturen loopt de gemeten flesdruk al snel op.

    De hype om autobanden met stikstof te vullen is ver over.
    Kom bij auto(bandenbedrijven waar je nog steeds kunt kiezen.
    Verder stikstof kost extra, lucht niet.

    Groet,
    Willum
     
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Stoompomp,
    En deze beste mensen zelf zijn niet bereikbaar voor informatie?
    Mogelijk kunnen ze meer vertellen.
    Vraag ze hoe ze het gedaan hebben.
    Zal toch niet geheim zijn?

    Groet,
    Willum
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Alleen Pieter van Werkhoven kan je nog antwoord geven.
    Pieter is niet actief op het forum.
    Na overleg met Pieter heeft hij toegestemd, om met Zeiler contact te hebben.
    Overigens, de door hem verkregen/ondersteunende kennis staan in een 10 delige uitgave van de boeken van Teus Visser, over de bouw van de stoommachine, ketelregeling, branders en scheepsbesturing. Kosten destijds per deel EUR 15,00
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2018
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit mag je in geen geval Yarrow ketel noemen.
    Het waterpeil staat halverwege de waterpijpen.
    De water/stoomhouder staat dus droog.
    Noem het dan een flashboiler; Als je stoom nodig hebt pomp je er water in en stook je het vuur op.


    Nee, zolang je er maar voor betaalt.


    "Leuk" als je zo je hobby kan bekostigen.
    Ik deel de standaard kennis wel gewoon op het forum.

    Overigens heb je niets aan die boeken wanneer je een echte ketel wil gaan bouwen en je krijgt de info over deze droogkokende ketel.

    Kan je zelf weinig bedenken of heb je geen flauw benul, dan kan je, als je exact de in het boek beschreven installatie maakt, een leuk stoombootje maken.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, ik gebruikte de benaming van Teus Visser.

    Daarom heb ik de boeken niet aangeschaft. Ook Teus Visser was het niet eens met de door mij berekende en gebouwde stoominstallatie. Hij was van mening, dat de ketel (veel) te klein was voor de stoommachine. Een oscillerende machine met glazen cilinders en koolstofzuigers was het beste toepasbaar. Verder, de branders bij mijn ketel stonden op een verkeerde plek. In de praktijk bleek, dat de plaatsing zodanig efficiënt was, dat ik één brander moest uitschakelen.

    Afb. 7.JPG
    DSC_0028.JPG
     
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    En dan ging het er bij mij alleen maar om,
    kan ik misschien iemand helpen een vlotter te maken.

    Jammer,
    nee dus.
    Okee.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom kunnen Teus Visser en Pieter van Werkhoven dit wel?
    Binnenkort hoop ik Pieter weer te spreken en dan aanvullende informatie te kunnen geven.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Afgelopen vrijdag de geleidbaarheid meter ontvangen.
    In de afgelopen dagen heb ik regenwater opgevangen.
    Wat ik niet verwacht had, is dat het regenwater van verschillende dagen een verschillende geleidendheid hebben, wisselend tussen 18 en 42 micro Siemens(uS).
    Het gekookte kraanwater gaf een waarde van 530 uS.
    Uitleg van de meeteenheid voor geleidendheid "Siemens(S)", deze is de tegenhanger van weerstand "Ohm", 1S=1/Ohm.
    Een lage meetwaarde in Siemens(S) geeft een hoge weerstandswaarde.
    Vandaag, met ouderwets titreren, net zolang gekookt kraanwater aan het regenwater toegevoegd tot de ketelwaterregeling omschakelde.
    Dit was in mijn geval 170 uS.
    Vervolgens was het eenvoudig om zoveel gekookt kraanwater aan het regenwater toe te voegen, dat de meetwaarde boven de 170 uS uitkwam. Hogere waarde, lees verdere verontreiniging van het regenwater, heeft geen nut.
    Conclusie: door commentaren en aanvullingen van forumleden heb informatie verkregen en ben ik nu instaat om mijn ketelwater voor mijn toepassing te beheersen. Ook gij Brutus
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een stukje minder nuttig commentaar: de term is geleidbaarheid. Bekt ook beter dan geleidendheid.
    En om de eletrokretologie te onthouden: de stroom glijdt makkelijker/beter.

    Ik kwam hier nog een hardsoldeerprobleem tegen:
    Wasabi e900 setup, bericht #153
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zit de stroom op een slede, glijden?
    Of misschien toch geleiden?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Soms, omdat ik ook op een andere forum bezig ben, gebruik ik Germanismen. Sorry.
    Ook dit is een Germanisme "Tätig bin".
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.369
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een keer een paar vragen als dat mag.
    Zou dit wat zijn om te beginnen?

    https://www.hbm-machines.com/produc...ktroden/hbm-wolfram-electrode-turquoise-10stk

    https://www.hbm-machines.com/produc...-20-mm-tig-lasstaven-er403-voor-aluminium-2kg

    https://www.hbm-machines.com/produc...bm-tig-lasstaven-g-1-verkoperd-voor-staal-2kg

    https://www.hbm-machines.com/produc...ktroden/hbm-tig-lasstaven-er308l-voor-rvs-2kg

    Zoja, welke diktes zijn aan te raden, zowel van het draad als de elektrode?
    Ik heb nu geloof ik één 2,4mm elektrode.
    Ik heb niet specifiek iets wat ik wil lassen, dus gewoon voor algemeen werk, soms iets wat kleiners en soms iets groters.
    Ik snap dat ik uiteindelijk meerdere diktes en soorten moet hebben, maar het gaat mij er nu vooral om dat ik kan gaan lassen en oefenen, ik ben er benieuwd naar!
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    RuudXD
    upload_2018-9-11_12-32-34.png
    upload_2018-9-11_12-32-50.png
    upload_2018-9-11_12-33-1.png
    upload_2018-9-11_12-33-26.png

    Als je lasdraad koopt en zeker bij aluminiumdraad moet die in een gesloten verpakking verkocht worden. Vrij van buitenlucht.
    Let op bij het openmaken van de verpakking dat de draad er vers, schoon en blinkend uitziet.
    Aluminiumdraad absorbeert namelijk delen uit de lucht.
    Aluminiumdraad kan uitdrogen, oxideren etc.

    Je vraag over de keuze wolframstift en draaddikte,
    hou het beperkt 2,4mm is goed te handelen.
    Kijk ook eens op de site van Binzel voor meer informatie.

    Verder niet onbelangrijk je persoonlijke veiligheid,
    brandgevaar, hitte, straling op huid en ogen.
    Een goede helm, handbescherming en kleding zijn een must.

    En natuurlijk weer de dwingende opmerking:
    daar waar metalen gesmolten worden, adem deze dampen absoluut niet in.
    Houd rekening met mensen in de omgeving van je lasplek .


    Verder vragen?

    Groet en veel plezier,
    Willum
     
    ruudxd en kaapstander vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Willum,
    Bedankt voor je ondersteuning.
    Op het gebied van TIG lassen heb ik geen kennis noch ervaring.
    Henk
     

Deel Deze Pagina