Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Leuk, dat je navraagt.
    Ik had met de schoonzoon van onze collega modelbouwer afgesproken, dat ik mijn contacten zou raadplegen en hij de diverse musea.
    Hij heeft uit Amsterdam het volgende totaal overzicht gekregen. Detail tekeningen ontbreken.
    Daar de tekening meer dan 8 Mb was, verzonden via "We transfer" moest ik eerst de tekening overzetten naar .pdf.
    Binnenkort zie ik de collega weer en hoop dan meer te weten. Hij heeft geen PC, dus alles moet via zijn schoonzoon.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg

    Dat is al weer een stap vooruit.
    Maar de foto uit Wijchen dat is een dood spoor?
    Het is heel zeker in Wijchen
    dat is duidelijk te zien
    en jij zij dat ook,
    maar vreemd genoeg is de machine op geen youtube filmpje te zien.
    ???

    Succes en veel plezier
    Willum
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb mij vorige week met mijn Dockyard V ingeschreven voor Wijchen. Vandaag de schuifdeuren van de stuurhut gemaakt uit printplaat.
    Zo moet het er uit gaan zien.
    SAM_1891.JPG
    Het stuurhuis uit messing en de deuren in roodkoperen printplaat met messing raamprofielen.
    Geen ramen, omdat onder stoom de hitte uit het schip moet kunnen ontwijken.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wat hebben ze daar nu toch in gezet?
    Houten deuren.........
     
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg

    Beste "Stoompomp"
    Mooi materiaal die glasvezel printplaat.
    Ik heb daar vroeger veel mee gewerkt.
    Dat was toen.

    Mooie boot die "DockYard".
    Wil het allemaal een beetje lukken,
    nog gekker is hij klaar voor Wijchen? Leuke beurs.
    Of ga je er zelfs eerst mee naar de "NVM" beurs.
    Mogelijk staat de Triple expansie machine weer in Wijchen.

    Veel modelbouw plezier,
    Willum
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Inderdaad houten deuren, vandaar mijn keuze voor printplaat, koper, voor een mooi contrast met het messing stuurhuis.
    Zie onderstaande foto.

    SAM_1616.JPG
    Zeker mooi te zien, de panelen in de onderkant van de schuifdeuren.
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ook daar ben ik aanwezig, de bevestiging voor deelname heb ik reeds ontvangen.
    Overigens, ik kijk nog meer uit naar het onderstaande evenement.
    Op 20 en 21 oktober 2018 wordt er door de Stichting hobby-expo Dongen een mooi hobby gerelateerd evenement georganiseerd.
    Info: www.stichtinghobby-expodongen
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gaarne uitleg waarom?
    In A.D.F.W Lichtenbelt deel 2, vijfde uitgave, plaat XXIX staat een hellende triple expansie machine met Joy beweging,

    Correct, Paradox van weten: Hoe meer je weet, hoe meer je tot de ontdekking komt wat je niet weet,
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gelukkig zijn de simpelen van geest. ...
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mijn stoom-motor bericht was slechts een taalgeintje. Het leidde tot een leerzame discussie, en dat is m.i. nooit verkeerd :)

    Dus da's de truc des levens.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2018
    Bert V vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Simpel: bij liggende machines hoef je de zuiger niet naar boven te duwen.

    Verder heb ik zelf gevochten met de afstelling van een liggende twee cilinder met Joy.
    Eerst nadat er 1 cilinder was gekotterd en er een nieuwe uiterst goed passende zuiger was geplaatst.
    De machine liep toen eigenlijk alleen op die ene nieuwe cilinder.
    Daarna de hele afstelling weer kunnen veranderen nadat ook de tweede cilinder was gekotterd en ik er ook een nieuwe zuiger voor heb gemaakt (17 cm diameter)
    Met een koude machine is er beide draairichtingen op goed langzaam mee te draaien met de condens aftap kraantjes open.
    Heb je de giek van liggend tot rechtop getrokken en laat je daarna de warme machine draaien, gaat die echt vierkant rond.
    Je kan dan precies de 4 toevoerslagen zien in 1 omwenteling.
    Met een krukas onder 90 graden heb je altijd dat die naar beneden veel makkelijker gaat dan naar boven.
    Zet je de ene schuif een beetje op vooropening kan je dat oplossen.
    Keer je de machine om stopt de draai alsof er water in de cilinder zit.
    Ik ga nu niet alles beredeneren: het werkt niet, die vooropening bij een omkeerbare machine.
    De zware giek (hijskraan) omhoog draaien moet in zijn vooruit.
    Een zware last tillen moet in zijn achteruit.
    We hebben nu een machine die met de aftappen dicht erg sterk is en belast heel goed en langzaam kan ronddraaien.
    Onbelast moet je gewoon de aftappen open zetten, zeker met een goed warme machine.
    Dat komt omdat de stoomverdeling nu zo staat dat exact op het dode punt de stoom wordt toegelaten (aan het begin van de slag.)
    Dit betekent echter wel dat de schuif van open (om de afgewerkte stoom van de vorige slag te laten ontsnappen), via dicht naar bijna weer open aan de andere kant een tijd lang de poort dichthoudt.
    Dan krijg je compressie en dat verhindert een soepel rondgaan van de machine.

    Zou je zoals je zei vooropening hebben,
    vervroegt dat punt van compressie en kan je op een drie-kwart van de slag al geen uitlaat meer hebben en dus compressie.
    Dan moet je wel zoveel toeren maken of een zo zwaar vliegwiel hebben om door dat punt heen te komen, dat ik zeg NEE, geen vooropening.
    Misschien bij lichtmachines op een hoog toerental die maar één kant op draaien, anders dus niet.

    ik weet echt niet waarom dat zo belangrijk is.
    De zuiger volgt via de zuigerstang/kruishoofd en drijfstang de kruktap.
    Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen.........
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag ben ik de gelukkige van geest.
    Ik had al de boeken van J.P.P MORRË en J.P.P MORRË - W. MORËE, evenals deel 2 en 3 van A.D.F.W. LICHTENBELT
    Vandaag eindelijk na veel rondzoeken het ontbrekende deel I van A.D.F.W. LICHTENBELT, uitgave 1926 ontvangen.
    De komende dagen/weken zal ik naar mijn verwachting nog veel leesplezier hebben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik hoop voor je dat je het platenboek uit hetzelfde jaar hebt.
    Ik heb hier deel 1 van de 7de druk 1915 met een platenboek van de 4de druk.
    Dat loopt niet helemaal synchroon.

    In deel 2 vind je de stoomverdelingen.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb nu:
    - Deel 1, uitgave 1926
    - Deel 2, Vijfde vermeerdere druk.
    - Deel 3, vierde vermeerdere druk.
    Dat de afbeeldingen niet synchroon lopen, is jammer. Je kan niet alles hebben met boeken uitgegeven in de jaren 20 van de vorige eeuw.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit had ik beter aan de hand van de boeken "Zuigerstoomwerktuigen" geschreven door J.P.P MORRÉ en W. MORÉE moeten uitleggen.
    Aan het einde van de slag vindt er geen stoomtoevoer(door mij verkeerd aangegeven), maar compressie plaatst.
    Zie de bijlagen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi, weer iemand die wat bijgeleerd heeft.:thumbsup:
    Leuk hè techniek?

    Nu die "afremming" nog. :D
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat bedoel je hiermee?
    Of heb jij blz. 16 niet gelezen?
    Na: "Teneinde dit omkeren, etc
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja



    Een worthington pomp wordt wel afgeremd aan het einde van de slag.
    De zuiger sluit dan de afvoerpoort af en gaat comprimeren de laatste paar centimeters.
    Om nu te voorkomen dat de pomp nooit meer opstart omdat nu eenmaal de zuiger voor de poort zit, zit er dichter tegen het deksel nog een poort en die wordt dan gebruikt als toevoer om de zuiger weer naar het andere cilinderdeksel te sturen.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen......…

     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Geldrop
    Keith appleton beweerd op zijn YouTube kanaal dat de schuif de Stoompoort opent vlak voor dat de zuiger aan het eind van de slag is.
     

Deel Deze Pagina