Vrijloop lager en smering hoofdas

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden mijn hoofdas en swashplate van mijn SJM500 gesmeerd met wat WD40, maar nu merk ik dat bij plots vol pitch up geven het vrijloop lager doorschiet.
Gelukkig hoover ik alleen nog maar met de SJM en je hoort goed als het lager doorschiet omdat de motor dan in toerental stijgt en de heli zakt. Het is dan zaak om zo snel mogelijk te landen want het lager krijgt pas terug grip nadat de motor stilgestaan heeft.

Ik vermoed dat de WD40 langs de as naar beneden gelopen is tot in het vrijlooplager en dat dit daarom niet voldoende grip meer heeft op de hoofdas ? Of zou het vrijlooplager gewoon kapot zijn ?
Zou het helpen de hoofdas er eens uit te halen en schoon te maken met alcohol ?

Wat gebruiken jullie al smering van de hoofdas (en staartas) ?

Alvast bedankt voor de hulp,
U4eake

gesmeerd met wat WD40,

Eerst en vooral, WD40 is absoluut geen smeermiddel zoals olie of vet dat is.:teacher:

Denk dat daar je kapitale fout zit. Er zit niet anders op dan de boel te reinigen, alcohol kan daarbij soelaas brengen.

Stevo

Ik smeer niet, maar weet niet of dat echt slecht is, bij de minititan die ik heb, zat er op de meeste draaiende onderdelen (zoals het vrijlooplager) al een beetje vet, het enigste waar ik een beetje vet op heb gedaan( vaseline) is op het druklager in de bladhouder

Gewoon helemaal niks smeren ! Wel zorgen dat alles licht loopt.
Olie trekt vuil aan, en een heli is een stofzuiger.
Het vrijlooplager mag helemaal geen olie of nog erger, vet krijgen.
De naaldjes gaan daardoor "plakken" en verliest het zijn klemmende werking.

Tsja, de meningen zijn verdeeld over het smeren of niet. Ik prefereer het regelmatig smeren met een heel klein drupje (heel dunne) olie. Metaal op metaal moet je smeren naar mijn mening. Ook Finless laat dat zien in zijn beroemde filmpjes.

Er is in autoland een heeel mooi smeermiddel voor je one-way lagers , is van de firma Serpent en werkt perfect :!:

Bestelnummer : Se1680 bij PKracing ;)

Ohja, je one-way bearing even met remmenreiniger schoonmaken kan het probleem oplossen.

Niet smeren is bij bewegende onderdelen m.i. garantie voor verhoogde slijtage, ook bij geharde delen en delen met een oppervlakte behandeling.
als er vervolgens slijpsel/stof bijkomt, slijt het nog veel sneller tot het een keer gaat vreten en vastloopt..
Hoe lang loopt je automotor zonder smering??
Ik gebruik ook een hele lichte teflon of siliconen olie, wel zeer weinig (injectienaald) en op de juiste plaats, anders krijg je i.d.d. het zgn. plakeffect van stof en vuil deeltjes uit de lucht.
Na een dagje vliegen maak ik alles schoon met een doekje en druppel opnieuw, heb ik ook gelijk alle delen van dichtbij gezien.
Het eenweg lager blijf ik vanaf, hier zit enorm veel speling in de vrijloop waardoor het evt. vuil er eenvoudig uit kan.
En het werkt m.i. meer als een meenemer dan een lager.

Eric

Laatst bewerkt:
Back