VZG/ELC (VEM) verzamel topic

Discussie in 'Verenigingen' gestart door Berto, 22 sep 2010.

1. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Ha, ik had het toevallig gisteren nog met een collega-vlieger over jou kist! En we hadden het er over of die tekst wel/niet in je romp zou staan. Maar hij staat er in. En dat is goed. Die tekst betekent alleen maar dat de romp door Jack Jonk gebouwd is en dat het geen 'replica' is die door iemand anders gesopt is. Het is dus geen 'extra special limited edition' ofzo.

2. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Nou, ik heb het weekeinde ook niet stil gezeten.
    Ik heb de scharnieren in het richtingsroer gelijmd.

Eerst wat witte folie op de scharnierlijsten gestreken. Wit wordt de basis van het kleurenschema dat op de Pitts komt. Nou denk je natuurlijk "Wit? Dat is niet erg extreem.." Dat zou je misschien denken, maar niets is minder waar. ;)

Maargoed, eerst lijmen! Voor de mensen die dit interessant vinden, hieronder een beschrijving hoe ik scharnieren verlijm. (iedereen heeft zijn eigen methode en ja er zijn snellere manieren, maar dit werkt goed voor mij.)

Ik plak rondom de scharnieren eerst schilderstape. Vervolgens spuit ik met een injectiespuit+naald de gaten voor de scharnieren vol met epoxy en ook de scharnieren smeer ik dik in met epoxy. De schilderstape vangt een deel van de epoxy op die overal tussenuit druipt als ik het vervolgens allemaal in elkaar druk. Ook gebruik ik veel wattestaafjes om de overtollige epoxy op te ruimen.

En nu komt de truuk: Ik gebruik L&G 24 uurs epoxy. Die is na een uurtje of 8-12 al zo ver uitgehard, maar nog net flexibel genoeg dat je de schilderstape tussen de scharnierlijsten uit kunt peuteren. Als je dat niet met grof geweld doet (een beetje trekken mag best) dan gaat dat perfect. Vervolgens verwijder ik alle overtollige lijm met wattestaafjes gedrenkt in aceton! Daarmee verwijder je heel eenvoudig half-opgedroogde epoxy en de folie kan het best hebben! De scharnier pen maak ik ook zo goed mogelijk schoon met een wattestaafje met aceton.

Ook beweeg ik na het lijmen de eerste 8-12 uur regelmatig (elke 2 uur ofzo) het roer even een paar keer voorzichtig heen en weer zodat de scharnieren niet vastgelijmd worden. Het hoeft (nu) nog niet mega-soepel te gaan, zolang er maar beweging in zit!

Na 24 uur trek ik (met een combinatie-tang) de scharnierpen er al draaiend uit en elke keer als 'ie een stukje komt maak ik hem weer schoon met een wattestaafje met aceton. Als de pen er uit is haal ik het roer uit elkaar en haal ik de pen een paar keer door de scharnieren om het laatste beetje overtollige epoxy eruit te krijgen.

En dat is het dan. Schoon, stevig en soepel!

Een paar sate-prikkers opgeofferd om de scharnieren te borgen. In principe is dat niet nodig (de door mij gelijmde roeren van mijn ARF kisten hebben/hadden dit ook niet) maar ik kan er nu eenvoudig bij, het kost 10 minuten en je ziet het niet meer als de folie erop zit. En elk beetje extra zekerheid is meegenomen natuurlijk!

Het blijft een prachtig gezicht, dus hier nog maar weer een totaal-plaatje. Ja, ik gebruik een groothoeklens.
    Die tafel is toch echt 2,2mtr lang!

Even de camera boven mijn hoofd houden en op mijn tenen staan. Lijkt me voldoende uitslag zo voor mij.

Gaatjes waar de sate-prikkers in zitten (die druk ik een paar mm te diep) zijn alweer opgevuld met plamuur en het geheel is vlak geschuurd.

Ook weer gehad. Wat nu?

Laatst bewerkt: 22 jan 2012
  3. The-Max

The-Max

Lid geworden:
    8 jun 2010
    moki stermotor kopen!!!!!
    en vleugels maken

4. The-Max

The-Max

Lid geworden:
    8 jun 2010
    heeft er eigenlijk iemand ooit gehoord van het merk XQ? mijn vader kwam d'r mee aanzetten dat het wel wat was deze servo's voor in de extra, ik heb d'r alleen nog nooit van gehoord.
    XQ Power

max

5. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Serieus over na zitten denken. Zijn schitterende motoren met een prachtig geluid. Maar zelfs de 150 is fysiek gewoon te zwaar voor de romp constructie. Bijna 2x zo zwaar als een lichte boxermotor.

6. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Turtledeck erop :)

7. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Ja, turtledeck erop. Makkelijker gezegd dan gedaan. Kennelijk valt het nog niet meer dat turtledeck in de juiste vorm te krijgen tov de romp. Daarnaast moeten de struts voor de boven-vleugel er doorheen. Ik zie ook nog even niet hoe ik dat moet uitmeten.

Eerst maar wat makkelijkere klusjes doen zoals een carbon staartwiel eenheid/ding soppen en zagen. Die 'veer' die aan de romp vast zit en het deel wat kan bewegen waar het wieltje in hangt zeg maar.

En daarnaast ga ik even de romp plamuren/schuren. Heb ik dat alvast gedaan. Ja, natuurlijk zal ik verderop tijdens de bouw de romp nog weer beschadigen, maar dan plamuur ik alleen die beschadigingen wel weer.

8. The-Max

The-Max

Lid geworden:
    8 jun 2010
  9. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Zo en dan nu gezien het mooie weer wat we morgen krijgen ,wie gaan er ook vliegen ?
    Ik wel ,zondag is het tijd om er een touwtje om heen te knopen als je moet piesen .

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Ronan en ik zijn er morgenmiddag. Ik hoop dat er een sleper komt.... LEON! wakker worden jongen

11. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Leon ligt met zijn hoofd tussen 2 tiroler skipisten en zijn gedachten bij een venus heuvel.:D

12. Rsv Mille

Rsv Mille

Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Het leek vandaag wel zomer op de hei.
    Bijna bladstil......alleen wel last van die kleine witte zenuwachtige mugjes.
    Het leken wel op Mini F16'S......

13. mdesmidt

mdesmidt

Lid geworden:
    30 mei 2007
    De hele middag heb ik zitten twijfelen, wel gaan of niet gaan. Nee, zal wel weer gruwelijk koud zijn op die kale vlakte.

Nu baal ik dus echt :yes: dat ik niet ben gegaan.

14. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Wat, om de hoek wonen en dan met dit weer niet gaan, tssss.
    Je hebt toch een kacheltje bij ;-) (wel een wat duur kacheltje maar toch :lol: ).

15. Fraggy

Fraggy

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Het was inderdaad vreselijk mooi weer Mischa! (en Berto) Echt een gemiste kans!

Alleen die laagstaande zon recht in je gezicht.. Zowel met vliegen als met fotograferen was het lastig.
    Aan de andere kant.. Er was zon en het was niet koud! Dus wat zeur ik nou?

Die kerel aan de knuppel leek wel dronken. Die F16 ging echt alle kanten uit! Stiekum wel mooi om te zien hoe je met/om zo'n mini F16 ook een hoop lol kunt hebben!

P.S. Iemand heeft een heel mooi nieuw speeltje! Zie hieronder. Wat een ding!

16. mdesmidt

mdesmidt

Lid geworden:
    30 mei 2007
    Fraggy en Berto bedankt. Wrijf het er nog maar even lekker in. :eek:nweer:

Zie dat Wes zijn brandstoftank probleem heeft opgelost :thumbsup:, Jan nog steeds een beetje moeite heeft met rechtuit vliegen :lol: en die "andere" met de Raven zijn doel heeft bereikt. :celebrate:

Geen foto's van Fraggy???

Volgende week ben ik er zeker want dan wordt het 14 graden :rolling:

17. The-Max

The-Max

Lid geworden:
    8 jun 2010
    mooie foto's.
    heeft die turbo raven ook nog een turbo prop?
    zal binnenkort ook maar weer eens op de heide verschijnen.
    alleen met de weersverwachtingen van nu.........
    volgens mijn moeder -16.......
    denk dat ik toch maar een mooi weer vlieger wordt.

max

18. Rsv Mille

Rsv Mille

Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Hi Max,

Yesssss,
    Het is een echte turboprop.

19. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Nice beestje Erwin :yes:

Tja, was geweldig weer maar die andere bezigheden he.
    Moet het hebben van de woensdagen en de meeting dagen.

Heb zo`n slecht leven :-(

NOT ;-)

20. Rsv Mille

Rsv Mille

Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Hi Berto,

Wordt nou toch echt wel weer eens tijd dat je deze kant op komt.
    Zelfs de Mac Donalds klaagt over slechte omzet op Woensdagavonds.......

Deel Deze Pagina