De e-mail met mijn vraag (geen klacht) is verzonden aan de
Kifid.
"Geachte mijnheer, mevrouw,
Na telefonisch overleg stuur ik u mijn vraag per e-mail zodat het wat duidelijker wordt wat er speelt.
Per 31-12-2020 is er een nieuwe EU en Nationale regelgeving in gegaan (zie link onderin) inzake Drones en (RC) modelvliegtuigen en dit heeft voor nogal wat beroering gezorgd onder de recreatieve modelvliegers zo ook bij mij. Voor 31-12-2020 was iedereen redelijk goed gedekt middels een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering ook met een modelvliegtuig <25kg en zowel wie recreatief vloog als diegene die aangesloten zijn bij een modelvliegclub.
Ik heb een vraag over het taalkundig en wet technisch lezen van een WA verzekering + de vermelde voorwaarde omdat ook ik overweeg om een nieuwe WA verzekering af te gaan sluiten. Maar in een discussie op een modelbouwforum veronderstellen forumleden dat o.a. vliegen in de categorie A3 niet meer gedekt is voor eventuele toegebrachte schade.
Ik ben van mening dat er wel dekking is maar door de reactie op een vraag van een verzekerde van de verzekeraar ga ook ik nu twijfelen. Andere en ook ik vragen zich nu af hoe nu deze voorwaarde van o.a. Interpolis en Centraal beheer gelezen dient te worden.
•Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt in de open categorie A1 en A2 en/of waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.
Sommige verzekeraars zijn wel wat duidelijker in hun voorwaarden. Ik zelf ga ervan uit dat als ik recreatief vlieg en mij netjes aan de geldende (EU) wetgeving houdt dat ik dan ook in de open categorie A3 gedekt ben ook al wordt dit niet specifiek vermeld. Dit met de reden omdat het een vereiste/voorwaarde is in de EU regelgeving om in de open categorie A3, waarin vooral de recreatieve klassieke modelvliegers, zich ook netjes aan de EU regelgeving dienen te houden. En juist door de toevoeging ‘of’ verwijst die extra voorwaarde dat iemand ook dan een dekking heeft tegen eventuele schade aan andere volgens mij.
Maar iemand stelde deze vraag aan zijn Interpolis verzekeraar en kreeg dit als antwoord.
Antwoord Interpolis:
“
Naar aanleiding van de nieuwe Europese regels die per 31 december 2020 gelden heeft Interpolis de polisvoorwaarden aangepast.
Dit houdt in dat alleen inderdaad nog dekking is voor de klassen A1 en A2 dus echt voor de kleine hobbyvliegers.
Ik heb hieronder nog een keer de inhoud van A1 en A2 geplakt vanuit de Europese regels.
-A1: u mag: - met uw lichte drone met CE-C0 (tot 250 gram) en C1 keurmerk (tot 900 gram) kortstondig boven mensen vliegen, zolang het niet om een menigte gaat. Er geldt wel de algemene regel dat je het overvliegen van niet betrokken mensen vermijdt. - dit mag met zelfgebouwde drones, of met kant-en-klare drones zonder CE-C# kenmerk tot maximaal 250 gram, en later met CE-C0 en C1-drones wanneer deze op de markt verschijnen. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 500 gram vliegen in A1, als u de kennistest heeft afgelegd en uw vliegbewijs heeft behaald;
-A2: u mag: - met drones tot 4 kilogram met CE-C2 keurmerk tot minimaal 30 meter afstand van mensen vliegen, niet erboven. Als de drone een lagesnelheidsmodus heeft (lager dan 3 m/s) dan mag u de afstand verlagen tot minimaal 5 meter. - in afwachting van de CE geclassificeerde drones mag u tot 1 januari 2023 met uw huidige drones tot 2 kilogram vliegen in A2, maar dan moet u minimaal 50 meter afstand houden tot personen.
Uw vraag of Interpolis de wijziging van de polisvoorwaarden in heroverweging wil nemen, moet ik u teleurstellen dat dit niet gaat gebeuren. Tevens wordt er ook geen verlaging van de premie aangeboden.
Het gaat nu echt om hobbyvliegers die nog onder de dekking vallen. U zult inderdaad moeten kijken of u elders een AVP verzekering voor uw modelvliegtuig kunt afsluiten.
Ik heb navraag gedaan bij Interpolis maar zij voorzien hier niet in.”
Ook de Inspectie Infrastructuur en Waterstaat acht de categorie A3 C4, en dit is juist de categorie waar gevlogen wordt door de niet gebonden recreatieve modelvliegers die niet zijn aangesloten bij een modelbouwclub of vereniging, dat deze hobbyvliegers vallen onder het lagere risico (zie link onderin).
Wat ik graag van u zou willen weten is of Interpolis (en andere verzekeraars) consumenten nu niet op het verkeerde been zetten omdat er nu onduidelijkheid ontstaat door de hun vermelde tweede voorwaarde mede omdat zij expliciet vermelden dat vliegen onder de (EU) wetgeving ook dekking geeft, dit alles door de en/of toevoeging.
Om alle overige categorieën, op A1 en A2 na dan, maar weer wel o.a. de categorie A3 uit te sluiten zou de zinssnede van deze voorwaarde als volgt geschreven moeten worden:
Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt in de open categorie A1 en A2
en waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.
Maar door de toevoeging van ‘of’ lees ik tevens dit:
Wel verzekerd: schade met of door een drone, modelvliegtuig of modelraket, waarmee gevlogen wordt waarbij er wordt gehouden aan de geldende (EU) wetgeving voor recreatief gebruik.
Graag verneem ik van u of dit wel/niet misleidend is."