Dat OpenTx heel ingewikkeld is wil ik ook graag tegenspreken.
Ook OpenTx heeft een vaste menu structuur net als andere merken.
Wat OpenTx niet heeft zijn vooraf ingestelde mixers. Je moet dus begrijpen wat de servo bewegingen moeten zijn voor bijvoorbeeld een V-staart aansturing en vervolgens dit instellen op je zender. Als je begrijpt hoe het werkt is dat eenvoudig, maar begrijp je eigenlijk niet hoe het werkt dan is het niet te doen.
Veel hangt af van je eigen inzicht. Om bij voorgenoemde voorbeeld te blijven, ik hoor regelmatig mensen die V-staart programmeren op hun zender van andere merken en dan hoor ik dat ze toestellen met 1 roervlak op tafel moeten leggen om te kijken of de servo draairichting goed is. Zodra alles onder de juiste hoek voor hun staat lukt het hun niet om te zien wat up en down is.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze mensen dat niet kunnen zien onder de normale hoek maar zo is het wel. Soortgelijk is het geval denk ik bij OpenTx. Als je het door hebt is het super eenvoudig, maar snap je het niet dan is het bijna onmogelijk.
Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat met het vergroten van de functies ook het programmeren complexer wordt. Ik zie regelmatig mensen, die tijden lopen te zoeken in zenders in welk menu zat nu ook alweer welke functie. Dat heb ik met OpenTx niet.
Als OpenTx nieuw voor je is, dan zijn de eerste stapoen denk ik moeilijker dan bij andere systemen. Heb je die horde eenmaal genomen dan is voor mijn gevoel het gebruikersgemak vele malen groter denk ik.