Waar gaat het heen met de zenders ?

Nee Jan, ik bedoel de zender, de PCM1024 (zie foto).
En bij ons op de club vlogen een man of 5 met de FC18, ik heb inderdaad ook wel eens na een buitenlanding een model de lucht ingeholpen en als ie dan vloog nam iemand anders die op het veld stond hem over.
Mijn zender uit, de andere zender aan en dan naar huis vliegen.
Dat vonden sommigen onverantwoord maar jullie doen nu niet anders.


564f34e85206cbb47a7209c4
 
De FC18 kwam in 1989 op de markt. Deze was, evenals de andere FC-serie zenders, uitgerust met PCM1024, het tweede generatie PCM-systeem van Futaba. Om dit geen succes te noemen is een vergissing, vermoedelijk wordt het latere PCM G3 systeem bedoeld, dat vlak voor de komst van de 2,4 GHz systemen uitkwam.

Binnen de TFA verzamelen we nog steeds Futaba PCM1024 zenders met een voorkeur voor de FC18. Deze zenders hebben we gekozen omdat het zogenaamde cross-country vliegen wel met 35 MHz en niet met 2,4 GHz apparatuur mogelijk is en we graag hebben, dat elke deelnemer z'n eigen zender heeft. Het bijkomende voordeel is, dat het bereik veel groter is dan met 2,4 GHz, wat komt door de veel hogere ingangsgevoeligheid van de gebruikte ontvanger (de R149DP, een dual conversion PCM 1024 ontvanger).
Dat kan met openlrs modules ook :) Prima bereik en je kan de id's gelijk zetten en ook zo modellen overnemen.
 
Bij evenementen, waarvoor je een vergunning moet aanvragen en bij het bezoeken van vliegshows van andere verenigingen kun je uiteraard geen gebruik maken van apparatuur, die wettelijk niet is toegestaan en dat is juist het doel waarvoor de TFA is opgericht. Voor zover ik weet was de 433MHz met een zendvermogen van 100 mW alleen in Duitsland toegestaan (tot circa 2010), dus daarmee kun je nergens terecht. Daarnaast lijkt het mij op z'n minst opmerkelijk als je het ID van je zender zelf in kunt stellen. Ook is het de vraag hoe snel de ontvanger bij zo'n systeem de volgende zender kan vinden.
 
Bij evenementen, waarvoor je een vergunning moet aanvragen en bij het bezoeken van vliegshows van andere verenigingen kun je uiteraard geen gebruik maken van apparatuur, die wettelijk niet is toegestaan en dat is juist het doel waarvoor de TFA is opgericht. Voor zover ik weet was de 433MHz met een zendvermogen van 100 mW alleen in Duitsland toegestaan (tot circa 2010), dus daarmee kun je nergens terecht. Daarnaast lijkt het mij op z'n minst opmerkelijk als je het ID van je zender zelf in kunt stellen. Ook is het de vraag hoe snel de ontvanger bij zo'n systeem de volgende zender kan vinden.
10mw is legaal dacht ik, en heeft ook een prima bereik. En het id zelf kunnen bepalen is juist super handig. Meerdere zenders met dezelfde ontvanger zonder te rebinden heeft zijn toepassingen.
 
10mW is legaal en is prima als je je garagedeur wil openen, maar om er mee te vliegen is het bereik ruimschoots onvoldoende. We hebben dat gezien toen Spektrum op de markt kwam en door Graupner verkocht zou worden. Voor een DSSS systeem was toen en is nog steeds in Europa weliswaar 100 mW e.i.r.p. toegestaan, maar met een spreiding van 10mW/1 MHz. Daarmee viel niet te vliegen. Door een handigheidje heeft men het systeem toen als een frequentie-hopper goedgekeurd weten te krijgen, waarbij 100mW/100kHz is toegestaan. Inmiddels mag dit systeem van Spektrum nog steeds wel gebruikt, maar niet meer verkocht worden en is men al jaren geleden overgestapt op een nieuw systeem.

Bij het TFA vliegen moeten kilometers overbrugd kunnen worden en dat lukt ook. Ik kan me niet met zekerheid herinneren hoeveel kilometers men bij het FPV-vliegen als afstandsrecord heeft behaald met 35 MHz Futaba pcm-sets, maar dat was respectabel en ruimschoots meer dan met een (legale) 2,4 GHz set mogelijk is, waarmee je overigens ook verder kunt vliegen dan je kunt zien.
 
Back
Top