Waar mag ik eigenlijk varen?

Hey,

Vertel even wat over uw boot.
Bijvoorbeeld of het elec of brandstof is dat maakt een groot verschil.

Nick 8)

Ja het hangt idd van je boot af.

Met electro mag je volgens mij overal varen, ik heb nog nooit commentaar gehad van de politie.
Mits dit veilig is, dus niet als er druk gezwommen wordt daar gaan varen.

Met brandstof is het een ander verhaal.
Ik geloof dat er een regel is dat je met brandstof alleen op stromend water mag varen omdat anders de troep uit de uitlaat blijft liggen.
Maar of de meeste mensen(agenten inc.) deze regel kennen betwijfel ik.
Ik heb namelijk ook welleens gezien dat er iemand met brandstofboot bezig was op de plas bij mij in de buurt en dat er 2 agenten vrolijk stonden te kijken.

Ik zit nou precies met dezelfde vraag (heb een boot met benzine motor).
Kan nergens wetten vinden waar je nou wel of niet mag varen. Een tijd geleden was ik varen hier in een vrij grote sloot en kwam veel politie langs, maar ze vonden het nog leuk ook :lol: !
Maar vraag het mij ook af aangezien ik niet het risico wil oplopen dat de boot in beslag genomen word. En je een dikke bekeuring krijgt. Hoop dat er mensen zijn die de (modelbouw)wetten wel exact kennen.

Het zal natuurlijk ook wisselen per plaats/gemeente!

Bij ons bij de vaargroep mogen we (van de gemeente) varen met electro -en zeilboten, brandstof is NIET toegestaan!!

Maar neem ik een willekeurige vijver hier bij mij in het dorp, daar mag ik wél weer varen met brandstof!

Ga eens informeren op het gemeentehuis, daar moeten ze je verder kunnen helpen!

Arnold

Wat ik altijd hanteer is de volgende simpele regel.

Als er op het desbetreffende water gevaren mag worden met gemotoriseerde 1 op 1 boten, is jou brandstof bootje echt geen probleem.

In bijvoorbeeld een natuurgebied mag je niet met brandstof varen.

Let wel op. Er zijn ook gebieden waar je helemaal niet mag varen. Dit omdat de schroeven van onze speledingetjes de onderwater natuur aan gort maaien. Dit zijn over het algemeen de beschermde natuurgebieden.

Denk dan als laatste nog aan de regel : Goed Zeemanschap. Dit betekent eigenlijk niets anders als denk na wat je aan het doen bent. Als je iemand of iets in gevaar brengt, moet je wegwezen :)

Als je hier aan denkt, zal de kans klein zijn dat je problemen gaat krijgen.

Marco.

...bedankt voor jullie reacties,

Ik denk erover een electrospeedbootje te bouwen en varen.
Het varen moet dan gebeuren op de plaatselijke recreatieplas.
Hier is het alleen toegestaan om met 'reallife' electro(buitenboord)motoren te varen. Verbrandingsmotoren zijn 'taboe' :(
Verder heb je natuurlijk wel te maken met vissers en andere watersporters waar je rekening mee moet houden.
Tevens zou de maximale snelheid een probleem kunnen zijn. Voor de gewone watersport dien je in het bezit te zijn van een vaarbewijs als je 'praam' sneller vaart als 20km/h!

de politie zal je egt niet snel iets doen zolang je A afgelegen vaart,,

B geen rotzooi maakt

C verantwoord vaart,,

Ik zelf ben daar ook vrij makelijk in, en hou zeker met brandstof of benzine motoren alleen rekening met onderstaande regels om problemen te voor komen. I.p.c. kan je overal varen mits:
A: je geen geluids overlast veroorzaakt voor anderen. ( dit b.v. door midden in een woon wijk te gaan varen)
B: Geen Overlast hebt van andere. (Bad gasten, water sporters....etc.)
C: Er geen bord staat.....verboden te varen met.
D: de ruimte hebt.
E: makelijk je boot in het water kan leggen, en uit het water kan halen.
F: Frequentie. 40 Mhz.

A: je geen geluids overlast veroorzaakt voor anderen. ( dit b.v. door midden in een woon wijk te gaan varen)

waarvoor hou ik me daar nooit aan..
waar ik vaar heb ik binnen 20 meter achter me huizen en 50 meter aan de overkant een flat.

om 1 rede ken ik deze regel overschrijden en dat is omdat de mensen het geweldig vinden.
ze hebben liefer dat de heledag door dan s'avonds de scooter's

mocht je om een rede toch in de woonwijk willen varen.
als het met elektro is gewoon doen en als er iemand naar je toekomt gewoon beleeft blijfen en kijken of jullie er samen uit kunnen komen.

dus de beste tip hou de omgeving te vriend en kijk bij mij ik vaar met bijna alles elektro en nitro en iedereen vind het prachtig zolang je het maar niet te bond maakt.

en vraag altijd even bij de gemeente als je toch twijvel's heb over een bepaalt water..
vaak doen ze niet zo moeilijk.

denk maar zo nee heb je en ja ken je krijgen

succes

greetz jaimy

Nieuw hier, maar zag dit topic en heb er toevallig al eens over gebeld met de waterpolitie. Wettelijk is het als volgt vastgelegd waar je wel en niet mag varen:

Vorig jaar 17 november is de 17e druk van het Binnenvaart Politie Regelement (BPR) uitgekomen waarin het volgende artikel is opgenomen.

Artikel 8.08 Watersport zonder schip
1. Een persoon die zwemt dan wel die op andere wijze watersport bedrijft zonder gebruik te maken van een schip moet voldoende afstand houden van een varend schip of een varend drijvend voorwerp dan wel van een drijvend werktuig in bedrijf.

2. Zwemmen, watersport zonder gebruik te maken van een schip en onderwatersport zijn verboden:
a. op een wachtplaats of in de onmiddellijke nabijheid van een brug, een sluis of een stuw;
b. in gedeelten van de vaarweg bestemd voor de doorgaande scheepvaart;
c. in routes van veerponten;
d. in havens en nabij de ingangen daarvan;
e. in de nabijheid van meergelegenheden;
f. in gebieden aangewezen voor snelvaren of waterskiën;
g. in de door de bevoegde autoriteit aangewezen gebieden.

3. De bevoegde autoriteit kan vrijstelling of ontheffing verlenen van het tweede lid, onder b en g. Aan de vrijstelling of ontheffingen kunnen voorschriften worden verbonden.

Ik werd er door de man opgewezen dat een modelbouwboot géén schip is, dus vandaag dat het dus ook valt onder watersport zonder schip.

Groeten

Wart

Wettelijk is er ook vastgesteld dat jij niet ongelimiteerd lawaai mag maken.

Helaas is het allemaal niet zo makkelijk. Er spelen meerdere zaken in dit verband.

Je mag bijvoorbeeld niemand in gevaar brengen. Zwartwit gezien breng jij je toeschouwers in gevaar. ALS er storing optreedt, en het schip duikt vol de kant in, IS er een risico op gevaar. Dat is al reden genoeg om je weg te sturen als Oom Agent toevallig die dag zijn pet scheef heeft staan, en met zijn verkeerde been uit bed is gestapt.

Sorry voor eventuele politie agenten hier op het forum, maar het probleem met die lui is dat ze, als ze eenmaal vervelend worden, altijd wel IETS vinden om je te pakken. Zo is er altijd wel een regeltje te verzinnen waar je niet aan voldoet.

Aangezien het niet opschiet om met het hele wetboek onder je arm langs de waterkant te gaan staan om het bijdehandje uit te gaan hangen, kan je maar beter proberen om een beetje logisch na te denken, en te zorgen dat je niemand tot last bent. Dan is de kans het grootst dat je gewoon kan blijven varen.

Helaas houden die agentjes zich ook niet altijd aan de regels... Sterker nog, meestal KENNEN ze die regeltjes niet eens. En toegeven dat ie fout zit, dat doet een agent niet. Jij trekt dus aan het kortste eind, ook al sta je in je recht.......

Marco.

Back