waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

  1. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Ziet er inderdaad een stuk beter uit, en is makkelijker te vervangen ! :cool:
     
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Ook de regelaar en pakket is nu makkerlijker eruit en erin te gooien. is letterlijk minutenwerk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik ben met aan het orienteren op een lader in de hoop dat ik hem voor mn verjaardag krijg (ja, duurt nog bijna 2 maandjes, maar toch...)

    De Hyperion EOS 0720i NET spreekt me wel aan, deze laadte met max 250W.
    zie: RCtechnics Internet Store

    De grootste packs die ik heb zullen voorlopig 6s2pA123 packs zijn, en daarmee kom ik met een korte hoofdberekening op iets meer dan 20 minuten laadtijd. Dit is voor mij acceptabel, alleen vraag ik me af of ik het goed bereken...

    Zoals ik het berekende: 6s2p is ongeveer 19,8V en 4,6Ah
    250W/19,8V=12,6A
    4,6Ah/12,6A*60=22 minuten

    zoals je ziet klopt het kwa eenheden wel allemaal, alleen weet ik niet welk voltage je hier moet gebruiken voor de accu's...

    edit: hm, zat nog eens op de site van first te kijken, en daar staat een aanbevolen laadvoltage van 3,6V. Deze zal ik dan moeten gebruiken denk ik... hiermee kom je op een laadtijd van 24 minuten. Nog steeds acceptabel.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2009
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Bijna goed.

    De afslagwaarde van mijn 636+ is 3.65V/cel.
    Bij mijn 6s1p pakket en 636+ (8A,250W) duurt het ongeveer 18 minuten om 2200mAh erin te krijgen als je hem echt helemaal leeg vliegt (noodlanding dus, of niet terug kunnen taxien ;) ) tot de 2.0V/cel afslag. een 6s2p pakket duurt dus ongeveer 2x zo lang .Dit ligt een beetje aan de afslagstroom van je lader. Bij mijn 1200W lader kan ik die makkelijk wat eerder af laten kappen want op het eind duurt het even om een klein beetje erbij te laden).

    De laadtijd voor een 6s2p pakket is dus vergelijkbaar met niCd/NiMh en sneller als Lipo. Met de levendsuur in het achterhoofd is dit nog steeds een goed compromis.

    grtz! Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    inderdaad. Bij normaal leegvliegen zal de laadtijd rond het halve uur liggen wat ik acceptabel vind. Mijn overige kisten zijn allemaal wat kleiner en zullen dus ook nog kortere laadtijden hebben.

    Deze lader voldoet dus prima voor mij. Nu nog even jarig worden :p
     
  6. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Nope, met 6S kan de lader goed de maximale stroom leveren, maar dat geld dus ook voor kleinere paketten. De laadtijd zal heel weinig verschillen (alleen het tempo van laadstroom afbouwen mischien een beetje). Wil je sneller laden dat moet de stroom omhoog en het vermogen wat dus een hogere investering in laders en voedingen vereist. Het aanschaffen van een 2e pakket kan een overweging zijn. Het tussendoor laden en akkuwisselen wordt eerder onhandelbaar. Een 2e model mee naar het veld met een andere maat pakket er ook vast in is eerder werkelijkheid hoor ;)

    Dit topicje was voor mij ook de reden om mijn zware lader (vanaf 9S dus) meer als hoofdlader te gebruiken voor 1 pakket, 1 regelaar en 1 motor maar voor 4 modellen. Het supertoegangkelijk maken is iets waar ik eerder geen rekening mee hield maar is nu een pre geworden om de kosten redelijk in de hand te kunnen houden. Vorig jaar heb ik er behoorlijk in geinvesteerd (en in 2.4gHz) en de komende jaren hoop ik alleen nog maar geld in balsa en servos te stoppen ;)

    grtz! erik


    Deze modellen draaien binnenkort alllemaal met dezelfde setup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De lader waar ik hier eerder naar linkte kan max 20A leveren, gelimiteerd op 250Watt...
    Dan kun je bij kleinere pakketten (4S of 5S) dus toch snellere laadtijden bereiken? Of maak ik ergens een fout?
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Je hebt helemaal gelijk.
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Jep! Had ff niet door dat het 20A aankan.

    grtz! Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Oke, dan ben ik weer gerust :D
     
  11. robr

    robr

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    148
    Ter informatie:

    Ik ben via een advertentie van iemand die RC races rijdt gestuit op het merk Muchmore. Bekend schijnbaar in de racerij.

    Een van hun laders:
    Muchmore Racing Cell Master Platinum (482 gram)
    Geen specifiek LiFePo programma maar je kan wel met 10A laden.

    Ze hebben een nieuwere dubbele uitvoering die je op power supply kan klikken (ik weet niet wat dat mag gaan kosten...;)) Deze is ook specifiek geschikt voor LiFePo. Red RC - RC Car News Blog Archive Much More Cell Master & Power Supply Legend .

    Verder info van iemand van Muchmore:

    Hello,

    Cell Master Legend charger has pros of Cell Master and Silent charger + alpha so it will be able to charge Super linear (just like what Cell master does) Ni-Mh and NiCd (just like what Silent charger does) and Lithium batteries such as polimer,Fe, Mn

    Here's quick specifications on Legend charger

    There are two ports in front of the charger:
    Left: Built-in balancing port for Li-po.
    Right: Temp probe(included) or I/O port for seperately available 40A discharger and Cell equalizing charging tray.

    2 keys(forward and backward) and a wheel(just as your mouse) for increment or decrement

    Output control pins just as Cell Mastert to control seperately available fans, batt warmer.

    Banana jacks for docking system can be removed by 1.5mm allen wrench.

    No big sound on fans-silent operation.

    Legend power has
    two power supplies are(20A) inside with LCD monitor.

    4 outputs on back
    1 output on front
    one usb port on right side.

    I will update with more news before we release the products.

    Ryan __________________
    Muchmore/Sweep/Xray/Hudy/Futaba/Craft RC/RC Korea magazine


    Ook hun voeding is interessant. Lichtgewicht en veel power (24A bij 12-16 Volt) Muchmore Racing Power Supplies

    De prijs van de power master ligt in Engeland rond de 100 pond en in NL ca. € 150,- veel geld maar wel een lichtgewicht lader (756 gram).

    Groet

    Ro
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Emcotec komt met een dikke lifepo lader.
    1500 watt of 3000 watt.
    Helaas op 100-230 volt AC of 130-370 volt DC.
    De 1500 watt lader komt op 1200 euro.

    Ik ben nu ook maar begonnen met LiFePo nadat ik Erik van Schaik achter elkaar zag opstijgen...
    Cellen inline aan elkaar gesoldeerd, stangen van 3S.
    Ging best makkelijk, je moet alleen wel snel solderen.

    We zijn bezig om een lader te bouwen van ongeveer 20A bij 3S, op 12 Volt.
    Ik heb gisteren eerst mijn Schulze Next 7-36-12 erop losgelaten, slaat af bij 3,65 v per cel.
    Voorzichtige lader dus.
    Daarna heb ik een stang ontladen en met 30-40 A geladen.
    Draden worden warm maar op zich gaat dat wel goed.
    Geen ontploffende cellen.

    Zondag maar eens testvliegen in een verbouwde Calmato.



    GJ
     
  13. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Dat schiet lekker op, 30-40A laden.
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja maar de draden werden erg warm, cellen werden ook redelijk warm.
    Dus iets teveel van het goede.
    20A lijkt me een leuke waarde.


    GJ
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Doet die lader ook Lipo?
     
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, hij doet lipo, lilo en lifepo.

    Ik heb net even Emcotec gevraagd waar hij op de site staat.. maar hij is pas in Augustus leverbaar, staat nog niet op de site.

    GJ
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat is het uitgaande spanningsbereik? 1s lifepo-14s lipo (3,7-56V)?
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even alle gegevens die ik heb:

    Hij heeft 2 laaduitgangen die gelijk zijn.

    Laadvermogen:
    Lilo: 2 maal 7S
    Lipo: 2 maal 7S
    LiFePo: 2 maal 8S
    Lood: 24 volt

    Stroom: 1-25A per laaduitgang (onafhankelijk van het cellenaantal)

    Ingangsspanning AC: 100-264 Volt
    Ingangsspanning DC: 130-370 Volt

    Afmetingen (LxBxH) 390mm x 257mm x 156mm
    Gewicht: 6 Kilo

    USB Interface
    LCD display
    Simpele bediening
    Volledige laadstroom bij alle spanningen
    Made in Germany by Emcotec

    GJ
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vandaag hebben we een eigenbouw lader getest.
    Een 6S A123 pack laden vanuit 2 12 volt accu's in serie.
    Vandaag haalden we een laadstroom van 18A, hardwarematig is de lader OK, software-matig moet er nog wat aangepast worden.

    Ik ga deze week proberen de lader op super low budget te bouwen, dus geen processortjes maar gewoon een NE555 met wat fetjes en torretjes.
    Laadstroom van 20A en meer moet geen probleem zijn.
    Voeding uit autoaccu...
    12 Volt is 3S
    24 Volt is 6S.. etc


    Trouwens best raar dat je moeite moet doen om je cellen zo snel mogelijk leeg te vliegen om ze weer zo snel mogelijk vol te krijgen.

    We kunnen nu 10-15 minuten lessen met de omgebouwde Calmato en dan zitten in 6 minuten de A123 cellen weer vol.
    Alleen storten de cellen in 1 keer in, je kan nog 1 keer gas geven en dan is het over, dan draait de prop nog amper.
    Das wel wennen.


    GJ
     
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Houd er rekening mee dat de cellen voor 10A laadstroom zijn opgegeven. In de praktijk is 16A geen probleem en 20A gaat ook wel, maar "statistisch" gezien is het bewezen dat de maximale aantal haalbare laadcycli behoorlijk afneemt. Zou goed kunnen dat er bij jouw pakket mischien maar 100-200 ladingen in kunnen. Dan begint het erg op Lipo te lijken ;)
    Ik laadt mijn 9s1p pakket nu met 12A op wat in de praktijk ongeveer 10 minuten is. Hier wordt het pakket net warm van bij een hele dag intensief vliegen. in 10 minuten kan ik nog geen glas thee leeg krijgen dus is er geen reden om de stromen naar 20-24A op te krikken.

    Ineens leeg... :) ken dat LOL!!!
    Het fijne van een 9S pakket is dat het wat langer duurt met invallen en kan ik het nu beter inschatten. ook vlieg ik ze nu niet meer verder leeg dan ongeveer 1700 mAh bij eenzelfde vliegstijl als met 6S dus dat risico is nu ook minder ;)

    grtz! Erik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010

Deel Deze Pagina