waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

1. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Zelfde gebeurt bij lipo als je die te ver ontlaad. Laders zijn best gevoelig, maar beter dat dan dat hij een 2s laad en denkt dat het een 3s is.

Is er trouwens duidelijke blijvende schade als je A123 overvol laad?

2. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Meen dat je a123 ook ergens tussen 4-4.2V kan laden (weet niet zeker want dit was telefonisch met first-konnekt en was ik niet van plan te proberen dus beetje ver achterin de schedel weggezakt ;) ), maar dat gaat uiteraard zwaar ten koste van het aantal laadcycli. Had een keer een 4s met 6s geladen en kwam er vrij laat achter. Geen schade gehad. mazzeltje! Soms zit ik ook niet op te letten LOL!!!

Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  3. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Klopt,

Volgens de gegevens mag je tot 4,2 Volt per cel gaan.
    "Normale" laadspanning is tot 3,80 volt per cel, dan beschadig je de cellen niet.
    De laders houden een conservatieve spanning aan van 3,65 Volt per cel, als je dan met maximaal 1C laad heb je ook geen balancer nodig wegens de "zelfbalancerende" eigenschappen van de cellen.

GJ

4. ronnieb

ronnieb

Lid geworden:
    25 nov 2004
    A123 overspanning..............

Inderdaad, 4,2 volt kan absoluut geen kwaad.
    Zodra de laadspanning per cell boven de 3,4 volt komt
    loopt het binnen 20 seconde naar de 3,6/ 3,7 volt.
    4,2volt per cell zal dan ong 30 sec duren en nog geen
    schade geven omdat de stroom ook sterk afneemt!

Wat wel schadelijk was voor de cellen, iig qua capaciteit,
    was mijn zeer doordachtte Zip-charger...........

Ik zou wel ff een 7SA123 pakketje laden met 3x12Volt
    gel accu's in serie geschakeld en een weerstands draad!
    Netjes weerstand berekend van de luidsprekerkabels
    zodat ik uitkwam op 20A laadstroom,
    alles aangesloten en idd liep er net 20A!
    Alleen alles werd erg heet binnen 30 sec...............
    Snel spanning gemeten, helaas bleef die z'n 10/12 Volt
    to hoog. Dat bleek teveel!

Resultaat: een 7SA123 pakketje wat 300 mah minder heeft
    maar wel gewoon z'n power levert als tevoren, in dit geval
    in een Protos 500 heli. Dus dat is 5 minuten soft 3D ipv 6,
    valt dus wel mee. Cellen zijn zeker niet defect! Het aantal
    levens cycli zal nog moeten blijken, ik zit nu ong op de 80x.

Daar je meestal bij Zip-charging rekening moet houden met
    ong 2 a 3 Volt totale overspanning bij bv een 3S A123 pakketje,
    bij zip charging op een 12 V gel accu,
    daar anders de stroom de verkeerde kant op gaat lopen,
    ben ik er voor het gemak maar ff van uitgegaan dat 10/12V
    overspanning bij een 7S pakket geen kwaad kon............ Handig!

Aldoende leert men, niemand gewond!

5. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    ZIP laden kan geen kwaad maar het is niet voor niets dat ze 3,6 of 9 cellen tegelijk laden (12,24 en 36 Volt).
    De amerikaantjes gebruiken 1 mm2 draad en dan een behoorlijke lengte.
    Je zou een spanningregelaar kunnen nemen met dikke torren en daar vanaf 36 volt naar 27 Volt kunnen gaan en daar dan de draad aan zetten.
    Alleen stook je dan een enorm vermogen weg, kan je een frituurpan op temperatuur mee brengen.
    Dus gewoon 2 cellen erbij kopen en op 9S gaan zitten.

GJ

6. Albatros

Albatros

Lid geworden:
    22 mei 2008
    ???

Laatst bewerkt: 22 apr 2011
  7. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Over laadspanning hed ik ergens opgepikt dat de bekende 3.7 volt probleemloss voor langere tijd (dagen) op de accu mag blijven staan. Bij 4.1 of 4.2 volt hangt de schade erg af van hoelang die spanning er op blijft staan. Bij direct loskoppelen na laden lijkt geen schade op te leveren.

Zoek bij rcgroups eens op de posts van everydayflyer. Dat is de persoon met veel ervaring met zicharging.

8. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Over laadspanning hed ik ergens opgepikt dat de bekende 3.7 volt probleemloss voor langere tijd (dagen) op de accu mag blijven staan. Bij 4.1 of 4.2 volt hangt de schade erg af van hoelang die spanning er op blijft staan. Bij direct loskoppelen na laden lijkt geen schade op te leveren.

Zoek bij rcgroups eens op de posts van everydayflyer. Dat is de persoon met veel ervaring met zicharging.

9. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  10. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    quote:
    Ihr vorhandenes Ladegerät noch kein Ladeprogramm für das Laden von Li-Ion FEPO4 besitzen, können Sie das vorhandene Li-Ion Programm mit der Ladeschlussspannung von 4.1 V pro Zelle benutzen und die Ladung bei 3.8 V pro Zelle manuell beenden. Die Ladung bis 4.1 V ist auch möglich, reduziert jedoch die Lebensdauer der Zellen.

11. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Leuk dat zoon klein vraagje een hoop info kan opleveren.

12. JF

JF

Lid geworden:
    3 sep 2005
    Spannings verschil A123 cel

Een vraag voor allemaal die dit draadje volgen.

Ik heb een cellen pakket 3s 2300mAh A123, balanceren bij elke lading is niet nodig bij ongeveer 10 ladingen weer balanceren, nu m'n vraag wat mag het spanningsverschil tussen de cellen zijn ?

Nu meet ik na het laden van de cellen 0.2V verschil wanneer word het kritiek punt bereikt waar ligt de grens ?

Groetjes J.F.

Trex450se v2 /Trex450 S CF A123

13. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je meet 0,2 volt verschil per cel?
    Dat lijkt me best veel, komt neer op 10% verschil.
    Is dat direct na het snelladen en hoe snel laad je dan?
    Ik zal het morgen eens vragen dan zit ik bij een fabriek die UPS-en bouwt en ook de karakteristieken van LiFePo's kent.
    Normaal werk ik met NiCads en dan is 10% verschil tussen de cellen reden om de cellen te vervangen.

Wordt vervolgd

GJ

14. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Ik denk dat dit geen issue is. LiFePo cellen mogen helemaal leeg raken, in tegenstelling tot Lipo. Als er bij Lipo te grote spanningsverschillen voorkomen loop je de kans dat je met de minste cel onder de minimale toelaatbare celspanning duikt en dus schade oploopt. Bij LiFePo kan dit dus niet voorkomen. Wel is het dus beter als je af en toe balanceert. Ik doe dit meestal na 2 dagen vliegen, dus op zaterdag de eerste lading balanceren en dan 4-5 vluchten maken en zondag nog eens 4-5. Ik balanceer waarschijnlijk iets frequenter, eerder 6-8 keer want ik neem vaak meerdere modellen mee naar het veld dus komt het pakket wat minder frequent aan de beurt. In de praktijk komt het er op neer dat ik 1 keer in de week balanceer.

update:
    Wil er ook even opmerken dat de shulze 14s balancer met de 1200w lader gebruikt kan worden. Ben er wel wat voorzichtig mee (is een duur ding) en laad met 12A terwijl de balancer 15A aankan. gaat voorbeeldig dus heb ik niet de noodzaak om mijn Shulze 636+ lader aan te houden voor balanceren. In de auto gaan dus alleen maar de lader,model en zender mee naar het veld. Balanceren doe ik even thuis in tijdens het laden (9-11 minuten dus ;) )

Heb mijn 3e Robbe Roxxy 4250-07 (die in meerdere modellen is gemonteerd) even uit de Calmato gehaald en het hele goedje in mijn Jepe spitfire. de orginele motor (mega met vertraging) was de basis voor deze motorkeuze, maar dan een tikkie heter. Nou dat heb ik afgelopen weekend geweten! Met de aeronaut 7.5x8 prop waar ik al weer een jaar of 6 mee vloog werdt het motorschot tijdens het aanduiken losgetrokken door het koppel. Motor maakte een paar rondjes in de romp maar spatte er niet uit dus de noodlanding ging voorbeeldig ;) Dit dus op 9S A123. Precies op de plek waar het NiCd pakket zat (rookschade is van een oud experiment :) )

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. passop

passop

Lid geworden:
    2 feb 2008
    0.2 volt verschil

Gewoon even die ene cel via de balancer stekker
    apart op spanning brengen anders blijft die achter
    lopen! Je zal zien dat eea dan in de maat blijft lopen
    en je eigenlijk niet hoeft te balanceren.

16. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Voor degenen die geen 9S pakket kunnen laden is dit draadje een fijne oplossing:
    About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups
    Zo kan je makkelijk 3x 3s1p pakket goed in balans houden. Ik was eigenlijk op zoek naar info over 16-18s Lipo pakketten en hoe te balanceren want ik kan slechts tot 14s gaan.
    Voor edf jets is sinds recent het vermogensgebied op 10.000W gelegd en wilde wel eens weten hoe dat gedaan wordt met de pakketten. Dat de stromen lomp zijn is duidelijk. Dat LiFePo niet altijd koning is moge duidelijk zijn. Lipo cellen worden ook steeds beter (30-40C nu!)

grtz, Erik

17. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Nope, LiFePo drift ook maar veel minder als Lipo.
    Dit is trouwens geen handige reden om geen balancer aan te hoeven schaffen ;)

18. JF

JF

Lid geworden:
    3 sep 2005
    Spannings verschil A123 cel

Sorry Type foutje 0.2V moet zijn 0.02V

En de cellen worden geladen met 6Amp.
    Maar brengt wel een leuke reactie teweeg.

Nu word het misschien allemaal wat minder erg, geen 10% maar 1% het is maar een nulletje.

Fast Charge Every Day

J.F.

19. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Na dat ik alles in mijn extra ingebouwd heb kon ik eindelijk aan het design van het pakket beginnen.

ef-extra-88-electrify-not

En ik ben blij dat ik het nog niet besteld had, want het zwaarte punt had ik dan niet normaal goed kunnen krijgen .
    Ik heb het volgende in gedachte.

Volgens mij moet dit genoeg zijn voor het bestellen bij first products, met
    de flightpower type ballencer connecters als commentaar.

Ik moest de rijen verschuiven, anders paste hij niet in de kist tussen de
    aanwezige bevestegings ogen. ( komen er nog een paar bij )

De accu + draadrol zijn net zo zwaar als de Lifepo accu en liggen daar op zijn plek om het zwaarte punt goed te krijgen.

Bart,

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Bart, Las net je draadje e de berekeningen bij een belasting van 45A is net te hoog vrees ik. Bij 42A blijft de spanning redelijk stabiel, maar ga je daar net overheen dan zakt de spanning in en heb je dus minder vermogen maar ook meer warmte in je pakket. Mijn Calmato liep op 6s en 10x4 prop op stevig doorklimmen en "net" hoveren en dat ging met een 11x4 prop helemaal niet EN ik had fiks kortere vliegtijden. Als je iets van de tippen afkluift kan je gecontroleerd je stroom aanpassen. Een maatje kleiner in prop geeft wss een te grote stroomval.

ook even nadenken hoe je je pakket in je romp vastmaakt ;)

Succes,
    Erik

Deel Deze Pagina