waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erik v. Schaik, 15 okt 2007.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij hebben nu op de club zo'n 100 A123 cellen in gebruik.
    Onze clubtrainer maakt makkelijk 20 laadcycli op een dag (10C laden).
    Geen gebalanceer.
    De fabrikant heeft geadviseerd na 20 ladingen even alles langzaam (1C) te laden om te balanceren.
    Dit doen we dan ook en de cellen zijn nog net zo goed, zelfs beter, dan ze nieuw waren.
    Als je A123 cellen wilt, ik heb er nog een paar liggen.

    Gert-Jan
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Vertel eens iets meer over die clubtrainer. Hoe lang is de vluchtduur. Hoe laad je? Kist, cellen stroom etc... Klinkt interesant. Met zoveel vluchten merk je de kosten besparing t.o.v brandstof wel duidelijk.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Harold, we hebben net een nieuwe dus ik geef even de gegevens van de oude.
    Calmato .40
    PJS 3000 motor met 12x8 APC
    Turnigy regelaar.
    6S A123 M1 cellen en als ontvangeraccu 2S 1300 A123.

    Vliegduur was 10 minuten.
    Laden met een weerstanddraad op 23-25A vanaf 24 volt.
    Laadtijd 6 minuten.
    Zelfgebouwde afslag, 3,6 volt per cel.
    We hebben de kist getest en op een avond werd het echt saai, net geland, meteen aan de lader, binnen 6 minuten vol en weer vliegen.
    Accu's werden 35-40 graden.

    We hebben de lagers van de PJS motor moeten vervangen, kan je nagaan hoeveel vluchten.

    De Calmato is nu dood, overleden op een demo-avond omdat iemand hem rechtstandig de grond in vloog.
    Was ook een mooie test, cellen zijn nog prima, lipo was stuk geweest.
    Nog even een opmerking, de Calmato had meer vermogen dan de standaard GX40 brandstofmotor, niet op papier maar wel in de praktijk.
    Binnen 5-6 meter was hij los terwijl een brandstof calmato daar wat meer voor nodig heeft.
    Ook in loopings en zo, electro is beter.
    Het geheel was hetzelfde gewicht, tegen de 3 kilo.

    Zondag een nieuwe clubkist neergezet,
    Turnigy motor 4260-600 met 12x8 prop.
    Turnigy regelaar en weer 6S lifepo.
    Kist is een Sig Kadett van 1.80 span.
    In kruissnelheid komen we op 18A gemiddeld, op volgas 27A.
    We moeten nog even met de prop experimenteren en wat loggings doen maar het vliegt weer super voor een leskist.
    Gewicht is 3060 gram.

    Ik heb nu 3000 mAh LiFePo's, de fabrikant weet er niet veel van, of ze snel geladen kunnen worden.
    Dat gaan we binnenkort even uitproberen en kijken hoe lang ze dan mee gaan.


    Oh, en we gebruiken A123 niet alleen in trainers, Ruud Kroes heeft ze ook in een Leo F3A, meer dan genoeg vermogen om alle figuren te doen en de vliegtijd te halen.
    Ik geloof dat hij op 12S vliegt.
    GJ
     
  4. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    6s is eigenlijk net te krap voor sport. Voor lessen zou dit nog kunnen want dan vlieg je toch niet veel volgas. Met mijn Calmato.40 zat ik op 5-6 minuten bij wat lomp gedrag. daarom ben ik naar 9s gegaan. Nu kan ik gewoon zonder zorgen 6-7 minuten aso zijn en dan 1600-1700mAh eruithalen, Sindsdien ook niet meer onverwacht mijn pakket leeg. Voor het gewicht hoef je het ook niet te laten hoor. Kan een .40 kist makkelijk meehebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  5. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    btw, Ik hadd mijn 6s setup aan een ouder clublid verkocht en die had er een trainer mee opgebouwd. Hij heeft hem al weer een maand of 3 maar heb hem zelf nooit ermee zien vliegen. Zondag scheen hij ermee te zijn wezen taxien en schoot zijn duim uit. Volgas tegen een paal aan gereden. helemaal toto incluus vertraging.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Erik, er vliegt bij ons op de club een Something Extra op 6S lifepo.
    Ding heeft zat vermogen en ook nog een goede vliegtijd.
    Wat ik gezien heb toen ik jouw Calmato Sports zag vliegen is dat je een behoorlijk in-efficiente aandrijving hebt, veel toeren, dus rendement van de prop is dan vrij laag.
    Wij vliegen met zo'n 7000-8000 toeren op de prop dus dan zit je in het goede werkgebied van de prop.


    grts Gert-Jan
     
  7. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    zit al een tijdje een 300gr/450kV kontronik op met 13x6.5apc. 9S vliegt fijner IMHO
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zo eens effe een domme vraag.

    450kV staat voor 450 omwentelingen per volt.

    Maar waar staat die k voor.
    Is mij nooit duidelijk geworden.

    Groeten Han.
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.313
    Locatie:
    Almere
    Ik heb 6S in de mentor. Stuk lichter dan een 40 trainer als de calmato. Hangt erg af van je vliegstijl of je het voldoende vind. In de oude excel 2000 .40 trainer gaf 6s wat korte vluchten.
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
  11. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    K is van kwartje. als die valt draait ie ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.115
    Mijn Piper Cub met 6 A123-cellen vliegt normaal probleemloos zo'n 12 รก 13 minuten op een acculading.

    Gisteren waaide er een behoorlijk harde wind over het veld. Na 9 minuten vliegen merkte ik dat er langzaam meer gas nodig was om het toestel op hoogte te houden. Meteen het besluit genomen om te gaan landen. Landingsciruit ingezet en geen 20 seconden later geen motor meer. Resultaat, een landing in de hoge begroeiing buiten het veld. Gelukkig geen schade.

    Wegens de harde wind waarschijnlijk met wat meer vermogen gevlogen als anders en kennis gemaakt met de snelle instorting van de accuspanning als A123 cellen ontladen raken.

    Toch iets om voortaan rekening mee te houden!
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteren inderdaad ook iemand bij ons, met de clubkist op 6 A123 cellen.
    Noodlanding moeten maken, nog net op het veld.
    Maar onze cellen blijven tot de laatste 10 seconden vol power leveren en storten dan meteen in, dus binnen 10 seconden ben je van 100% naar 10% vermogen.
    Dan heb je nog 1 gasstootje en is het over.
    Als we ze dan ontladen komt er vaak nog geen 17 mAh uit.
    Cellen hebben inmiddels meer dan 100 vluchten gemaakt, na ongeveer 20 vluchten laden we ze even langzaam (1C) en ze zijn allemaal nog perfect en in balans.
    En we laden ze met ruim 10C (24A)

    Ik heb nu een set 3000 mAh cellen om te testen, moet ze nog aan elkaar solderen en hopen dat die hetzelfde kunnen als de 2300.

    GJ
     
  14. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Voor het lompe ben ik gewoon om 4-5 minuten te vliegen op 6s A123. Voor de sportmodellen (.40 kisten) ben ik naar de 9s over gestapt. bevalt me beter en de spanningsval is langer. toch vlieg ik nu zelden meer als 1700-1800mah eruit wat eerst 1950-2000mAh was. Ook door het hogere vermogen (1200W-1300W) en massa doe ik nu veel minder doorplanken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Heren,

    In m'n Yak van 1.73mtr vlieg ik nu met 12S LiFePo. Volgasstroom ligt rond de 60A. Volgas wordt er niet tot nauwelijks gevlogen, power zat. De cellen kunnen dit prima aan en ik haal hier 6 minuten motorloop mee.
    Laden gaat met 18A-20A, als ik thuis ben de cellen rustig laden of ontladen tot ze ongeveer half leeg zijn. Met deze setup al behoorlijk wat vluchten gemaakt en het bevalt me erg goed.

    Groet,
    Gerben
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    http://www.maximus-racing.com/eu/4500mah.html

    [​IMG]

    Product Description

    This is our new LIP32900P Hi Power 4500mAh rechargeable cell.
    It is manufactured out of thermally stable Lithium-Iron-Phosphate.
    This cell can handle 68 Amps continous discharge before break in at >2.7 volts, with over 90 Amps at >2.5 volts during 30 second pulses.
    The cell is rated at 3.2 nominal volts and 4500mAh.
    The internal impedance is less than 6.0 mohms. This battery is 32.2mm D x 90.2mm H and weights 180.5 grams (with a card board sleeve).

    Beetje prijzig. Ze verkopen hier allerhande Lifepo4 cellen.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gewicht 180.5gr.....
    Dit is meestal het probleem emt de hogere capaciteit LiFePo cellen.

    Vergeleken met deze 4500mAh cel kun je beter 2 "standaard"A123 2300mAh LiFePo cellen parallel zetten (70gr/cel).
    Heb je 4600mAh tot je beschikking bij 140gram.

    Is je maximale belastbaarheid ook nog eens hoger (90A+ continu) en de interne weerstand lager.

    Groet,
    Gerben
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Een vraagje voor mijn Logo 16.
    Kan ik zonder meer mijn 2 x 8 cellen Nicad wisselen tegen 2 x 3S1p LiFePo?
    Ik moet dan wel even kijken of de regelaar een afslagspanning kent of kan ik gerust vliegen totdat ik hoor dat hij inzakt (doe ik nu ook)?

    Voor mijn Easystar.
    Kan ik zonder meer de 8 cel NiMh wisselen tegen 4S1p block LiFepo?
    Op de regelaar Diamond Smart 40 kan ik kiezen tussen Lipo en NiMh en hoog/laag.
    Ik moet deze dus op NiMh laag laten staan ivm de afslagspanning.

    Uiteraard moet ik dan ook aan een nieuwe lader, mijn oog is gevallen op de Robbe Duo-Power 8S EQ 8504.
    Iemand ervaring mee?
     
  19. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Voor mijn logo 16 ben ik aan het denken aan 8S2P A123 (staat nu op 20 cellen NiMH). 6S (2*3S) lijkt me wat weinig, liever meer spanning met een lagere stroom.

    Een easystar zou ik met 3S A123 uitrusten en dan niet te veel volgas vliegen om het motortje te sparen (er vanuit gaande dat de originele speed400 er nog op zit).

    Afslagspanning is wel iets dat je in het oog moet houden, met een ontvangeraccu (zoals in mijn calmato) is het geen issue, leegvliegen , gas meteen dicht en landen, heb je nog net genoeg "sap" om een beetje gas te geven bij de landing.
    Zonder ontvangeraccu moet je wel genoeg "sap" overhouden om de besturing te garanderen tot het model geland is...
     
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.976
    Locatie:
    Lelystad
    Logo 16:
    Ik ben nog lang niet hoog in de lucht te vinden en kan nog geen capriolen uithalen.
    Ik kan mij voorstellen als je met 20 cel NiMh vliegt dat je dan overstapt naar die 2x4S2P LiFePo.
    Mijn huidige set (vliegt) voor mij perfect op de 16 NiMh 2400mAh.
    Dus dacht ik met een gerust hart een overstap te kunnen maken naar de 2x3S 1p LiFePo.
    Is dit dan nog te krap voor mijn set?
    Waarom had jij 20 cellen nodig.

    Easystar:
    Er zit nu een setje van Dymond op regelaar Smart 40 en Bl Il 2845-2700 geschikt voor 3S lipo.
    Graupner Cam speed prop 5,6/5,5.
    Past allemaal precies.
    8 cel NiMh wordt uiteraard gloeiend heet dus daarom de overstap naar de 4S LiFePo.
    3S LiFePo leek mij een beetje aan de lage kant.
    Hopelijk gaat die afslag van de regelaar dan lukken (op NiMh laag).
    Mee eens?
     

Deel Deze Pagina