Waar vind ik een (tweedehands) F3J-electro?

Discussie in 'F3J' gestart door Bartdr1, 17 apr 2011.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    De Cirrus heeft nu een apart draadje. Ik ben nog steeds op zoek naar een 2e hands electro f3j of (vooruit) een f5j kist.
     
  2. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    een tweedehands F3J of iets wat daar op lijkt vind je niet voor veel minder als dit ding nieuw kost, Wubbe .........
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, dat begrijp ik nu, alleen is (volgens mij dan, maar corrigeer mij als het niet waar is) een f3j kist met ook wat meer wind goed te vliegen.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    Wubbe ik weet niet waar jij je op baseert dat de Cirrus een lichtweer kist is maar die kan wel wat wind aan.
    Tijdens de F5J wedstrijden hebben we wel gemerkt dat ook voor de pike's en ssl een goede windkracht 4 tot 5 te veel is.
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    1. Hij is licht van gewicht
    2. Hij heeft geen mogelijkheid om ballast toe te voegen
    Maar, als hij wel wat wind aankan (4-5 bft?) dan wordt dit inderdaad een interessante keuze :)
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Maar voor €370,- ben je nog niet klaar.
    Nog 6 servo's, goede motor, idem regelaar, accu.

    Als je dat wil gaan uit geven, plaats dan ook even een oproep op rc network
    Met de vraag dat je een F3J achtig model zoekt met electro aandrijving
    En je max prijs.
    Daar ga je zeker wel reacties op krijgen.

    Lyckele
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Heren, bedankt. Ik ga nog even denken over mijn maximum prijs en dan mijn keuze maken (nieuwe f5j of 2e hands f3j).
    Geen haast :)
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Even overdenkend (en ook in antwoord op de PB van arno888 )

    Wat zoek ik?

    Ik heb sinds vorig jaar een vakantiehuis in Frankrijk (Auvergne). Bij de heersende wind daar vlieg je veel op Plateau de Pardines. Gemiddeld waait het daar niet zo hard. Volgens mij max 5 m/s. Daar zoek ik een kist voor. Wat heb je dan nodig?
    - Een kist die een beetje groot is zodat je ver weg ook nog naar thermiek kunt zoeken.
    - Hij moet een motor hebben, want het gevaar van uitzakken bestaat altijd.
    - Goed kunnen thermieken, het grootste deel van de tijd is de wind zwak en ga je in het dal op zoek naar thermiek.

    De meeste vliegers daar hebben een f3j electro kist, (of een grotere kist, met motor). Daar kunnen ze onder alle omstandigheden mee uit de voeten. Ook bij wat meer wind, want dan voegen ze ballast toe. Ik heb het gevoel dat f5j kisten toch wat meer lichtweer-kisten zijn en dus minder allround dan f3j-achtige kisten.
    Het is natuurlijk wel zonde dat een electro-f3j kist een vleugel heeft die het geweld van een lierstart aankan en daardoor overbodig zwaar is. F5j kisten hebben daar geen last van en zijn lichter gebouwd, terecht.

    En, als ik dan toch veel geld ga uitgeven voor zo'n soort kist dan wil ik hem in Nederland ook kunnen gebruiken. Het opvallende van Nederland is dat het er wel eens niet waait. Maar meestal waait er een wind tot kracht 5.

    Ik zoek dus bij voorkeur een wat grotere electro-thermiekzwever die tot windkracht 4 á 5 goed mee kan komen. Als dat heel prijzig wordt dan schakel ik terug naar een kist die tot windkracht 4 goed vliegt. Alleen voor Frankrijk geschikt dus. Ook goed.

    Dus, wat adviseren jullie mij? Doorzoeken naar een tweedehands f3j kist of een f5j kist nemen?
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2012
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    zelf heb ik een furore zweefversie, en het is een zware kist, er moet door zijn lange romp 300gram lood in de neus...
    het is echter wel een leuke kist voor op de helling bij wat meer wind.

    misschien is een SUPRA een leuke kist?
     
  12. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    F3J of F5J

    Wubbe,

    Normaal gesproken als je een F3J als electro bestelt, krijg je meestal al een vleugel met een lichtere hoofdligger. Dit gewoon vanwege het feit dat een electro nooit het geweld te verduren krijgt van een lierstart.

    Of om het even zo te stellen: een F3J zweefvleugel kan zowel voor zweef (lier- of loopstart) als voor electro toegepast worden, een electrovleugel kan maar beperkt voor een zwever worden gebruikt (lieren/lopen met weinig tot geen wind)

    Hoewel dus de vleugels voor de zweef en de electro uit dezelfde mal komen, is de opbouw vaak anders.
    Koop je dus een 2e hands F3J zwever en bouw je deze om naar electro, dan heb je een sterkere vleugel dan dat je een speciaal voor electro gebouwde F3J koopt

    Paul
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Utrecht
    Een F3J is gebouwd om een zeer intense lierstart te overleven. Ze zijn dus sterk.

    F5J is (volgens mij) geboren uit F3J's die met elektro zijn uitgerust. Toen eenmaal duidelijk werd dat het een populaire klasse werd, werden de modellen er speciaal voor aangepast. Omdat die harde lierstart bi F5J vervalt, kunnen ze wat minder robuust gebouwd worden. Daarmee vervalt een stuk van de gewichtstoename vanmege de motor en motor-accu.

    Naar mijn mening zijn een F3J (ongemotoriseerd dus) en een F5J qua aerodynamiek/vliegeigenschappen nagenoeg identiek aan elkaar. Het zou me niet verbazen dat twee verschillende F3J's meer verschillen in vlieggedrag dan een gemiddelde F3J met een gemiddelde F5J.

    Aangezien jij ook wat sneller wilt kunnen vliegen, zou ik gaan voor een gemotoriseerde F3J (of zelf met motor uitrusten).
    Let daarbij op modellen met dunnere vleugels en profielen met een welving die rond de 2,2% ligt (2,5% en hoger is teveel [de oude storch bijvoorbeeld, die kon niet hardlopen] ).

    Twee bijkomende voordelen:
    (1) Hellingvliegen is toch vaak wat ruwer omdat er op lastiger terrein dan een fraai kort gemaaid vliegveldje moet worden geland, waarbij vaak ook nog lastige turbulenties genomen moeten worden (*). De ekstra robuste F3J's zijn dan in het voordeel.
    (2) De F5J-klasse bestaat nog maar relatief kort. Er worden nog maar weinig 2e hands modellen aangeboden. Dat is voor het F3J-aanbod heel anders...

    (*) Pardines zelf uitgezonderd, maar al die andere mooie hellingen daar in de buurt zijn al weer een stuk lastiger. Jouw 'achtertuin' Circoux, La Roche Nité, ...
     
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    Verschil F5J en F3J is simpel zoals al gemeld wordt is het de opbouw van het laminaat van de vleugel zelfs de profielen zijn meestal het zelfde. Momenteel is het grootste gros F5J modellen een gemotoriseerde F3J.

    Het grote misverstand zit hem in het feit dat de range F5J modellen groter is bijvoorbeeld de Daedelus en de Cummulus zijn F5J modellen zijn echter deze worden in de landen van herkomst gebruikt in de F5J 400 klasse. De 400 klasse is een soort van budget klasse het model mag totaal niet meer als 400 euro zijn. Deze klasse is officieel geen F5J klasse.

    wubbe deze heeft nog twee F3J's te koop <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > en score daar een elektro romp bij of bouw hem om.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte

    Dezelfde SSL als ik heb :) Ben ook van plan daar een e romp voor te scoren. Dan heb je toch een leuke kist hoor! Die shadow is ook een mooie kist!


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  16. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Ja inderdaad da's een leuke kist.
    Heb je het prijskaartje van de E-Supra gezien?
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Eibergen
    SSL heeft een zwak E rompje iets hardere landing en plakken. Corrado ook een lekker model alleen wat overjarig.
     
  18. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Zo te lezen heeft Bart zijn model al gevonden/gekocht. De overige reacties zijn nu dus hoogstens ter leering ende vermaek.

    Mijn ervaring: zelf heb ik van de Samba Pike Superior zowel een F3J (ondertussen overleden) als F5J variant. Zoals door anderen al aangegeven, heeft de F5J variant een aanzienlijk lichtere vleugel lay-up en heeft ie een aangepaste romp met hoogte/rudder servos in de staart. Gewichten: vleugel midsection 704 gr. t.o.v. 797, wingtip 298gr t.o.v. 320 gr. Vleugel van de F5J is dus ca. 150 gr lichter dan de F3J. Vliegklaar gewicht van mijn Superior F3J was 2295gr (60 gr lood in de neus), F5J 2437gr incl Kira Kontronic en 3300mAh batterij).
    De Superior is al wat gedateerd, ondertussen heeft Samba een speciale F5J variant op de markt gebracht van de Pike Perfect. Voorgaande is mijn ervaring met Samba, weet ff niet hoe andere fabrikanten met F5J omgaan.
     
  19. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Hoezo? Bart heeft z'n kist gevonden en ik hergebruik nu zijn draadje. Mag dat niet?
     
  20. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Oh sorry Wubbe, ik las ff diagonaal .... Ga je gang, ik hoop dat je je F5J droomkist vind (persoonlijk heb ik de Pike Superior electro kist als oefen/instap-kist in de F3J gekozen. Off-topic: vlieg nu een jaartje F3J en het is kicken!!). De Superior F5J heb ik nog steeds en gebruik ik meer tussendoor (als er niet meer collegas zijn om aan de lier te gaan)
     

Deel Deze Pagina