Waar zijn nog quickie 500 brandstof motoren te krijgen?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door hoeby, 26 jul 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar zie je meteen wat ik bedoelde, kleinere motor houdt zijn warmte minder goed vast, dus moet de plug zichzelf simpeler aan de gang houden.
    Dus moet deze "heter" zijn bij een kleinere motor.

    Daar zijn natuurlijk richtlijnen voor, zodat mensen niet met een plug uit een 15cc gaat proberen een 0,8 cc te draaien.
    Maar richtlijnen zijn geen wet.
    snelle motoren hebben vaak veel liever een hetere plug dan dezelfde motor op lagere toerentallen.
    Je ziet racers regelmatig met OS F pluggen lopen. voor het idee, een OS f is voor 4 takt, die plug moet 2x langer branden dan een plug uit een tweetakt.
    Dus een heel erg hete plug.

    Kan dus makkelijk dat jij begint met een Rossi 4. En dat na een tijdje blijkt dat hij veel meer vermogen ontwikkelt/beter loopt op een R3. of R2.
    Kan ook zijn dat de motor op een zeer hete dag liever een R 5 wil hebben.
    Kan ook zijn dat hij met een grote prop, kleine spoed liever een wat koudere plug wil zien. en bij een kleine prop, hogere pitch, veel toeren, eerder een warmere.

    Meestal is het niet zo extreem kritisch.
    maar zoekende naar toptoeren/max vermogen... dan wordt het wel kritisch.
    beetje spelen met die warmtegraden. persoonlijk heb ik van een paar warmtegraden wel iets liggen.
    niet alle warmtegraden, das gewoon zonde. maar 1 of 2 kouder dan aanbevolen, en 1 of 2 warmer dan aanbevolen.
     

Deel Deze Pagina