Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Niet vandaag , maar een paar dagen geleden .
    En een kleine storing gehad .
    Een te lichte zekering geplaatst .
    Kan gebeuren .

Bijgevoegde bestanden:

MarcT, Gerrit-Jan, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Helaas vandaag regen maar voor 9 uur was het even droog. Dat was voldoende voor een eerste testvaart van de windstar:

op 5 min van huis. Wel veel roeiers op zaterdagochtend.
    (breevaart Reeuwijk)

pompebled, Fokko 66, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Op de foto kun je al zien dat hij mooi vaart.

4. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Eigenlijk heb ik nog geen vergelijk maar hij leek soepel te varen en er ging niets mis. Voor eerste vaart ben ik best tevreden.

5. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    Vandaag even in de miezerige regen met de Zwarte Zee gevaren een omgebouwd statisch model.
    Even zomaar van de 40mhz naar Futaba 2.4 geen storing meer van de brushless motor. Wel met een klein ontvangertje de R6004FF geven 90 meter ontvangst op bij Futaba. Maar geen problemen durf toch niet zo ver met zo'n laag achterdek. Maar vaarde prima geen problemen. Heb wel een oudere foto .
    Gr Hans
    20230808_184314.jpg

hans materman, Fokko 66, Gerrit-Jan en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vanmiddag na jaren de Metje Jacoba sleper (Dickie conversie) weer eens laten varen.
    Anderhalf uur 'de hond uitlaten' langs het water en ik wist weer helemaal hoe saai dat is in je eentje...
    Fulda02.jpg
    Wel lekker rustig weer, dus nagenoeg geen golfslag.
    Zwettebrug 04.JPG

Groeten, Jan.

Fokko 66, Gerrit-Jan, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Hans 1961

Hans 1961

Lid geworden:
    27 okt 2019
    En waar is de Zwettebrug dan? Naam komt mij bekend voor.

8. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Brug over de Zwette Jan? Midden 50-er jaren viste ik daar wel. Had een kosthuis in de Kloosterdwarsstraat. Gr. Klaas

9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat je het dan anderhalf uur uithoudt... Blijkbaar toch leuk genoeg nog...

Maar als je het nou van te voren gemeld had, had ik mischien even met pokkebootje en stoombootje naar Sneek gereden...

10. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    De brug op de foto is die tussen de Kapelstraat en de Jachthavenstraat.
    De volgende brug de stad uit, is de brug tussen de Goeman Borgesiuslaan en de Berkenlaan.

Wat ik eigenlijk bedoel, is dat het varen op zich saai is, alleen opletten dat je geen zooi oppikt in de schroef of roer en een beetje koers houden. Het leukste is de interactie met de toeschouwers en hun vragen en opmerkingen.

Na de Zwette op en neer vanaf de Laatste Stuiverbrug de Looxmagracht richting Koninginnenbrug, daar onderdoor en rechtsaf de Franekervaart in, waar je, zonder klúnen niet verder komt dan het voormalige fabrieksterrein van Hubert (nu appartementen) en weer terug naar de Looxmagracht, het was inmiddels half vijf, dus naar huis om een bakje.

Op de terugweg zat er een groepje 'bluisterig jongvolk' op de bank bij de Koninginnebrug. Ik had ze wel gezien en bleef een meter of vijftig er voor onder een groepje bomen staan en stuurde vanuit die 'dekking' de sleper voor ze langs en onder de brug door, dat kan daar aan beide kanten van het remmingswerk, je hebt er mooi doorzicht.
    Pas toen ik achter hen langs liep viel het kwartje; hoe zo'n bootje zo netjes onder de brug door varen kon. Kostelijk.

Als je zoiets met méér boten zou doen trek je flink wat volk, helemaal als je de oude binnenstad rond vaart en de staande mast route pakt en door de pijp bij de Leeuwarderweg de Looxmagracht weer in vaart.

Betrouwbare elektronica en ruim een uur kunnen varen zijn de belangrijkste voorwaarden voor zo'n rondje Sneek.

@brutus: ik zal het de volgende keer aankondigen, maar het weer is een grote factor, vaak zie ik pas op de dag zelf of het een haalbare kaart is.

Groeten, Jan.

Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh... je bent echt een toertocht gaan doen...

Pokkebootje moet voor de veiligheid om de 3 kwartier bijtanken, maar dat is maar 10 ml per keer...
    Troep in de schroef is echter wél een gevaar...

12. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat is eigenlijk de enige manier waarop ik mijn motorboten uit laat; op één plek staand rondjes varen vind ik helemaal niks aan, dus ik wandel mee langs de waterkant.

Er zijn in Sneek voldoende grachten en kanalen waar je naast kunt lopen, ik heb zelfs de binnenstad al eens bevaren door het Kleinzand, waar de pijp onder de Singel bij een hoge waterstand een uitdaging is en de voormalige Eierbrug met een haakse bocht (en een rooster naar de Wip) iets is, dat ik zonder FPV nog niet heb aangedurfd. Je hebt geen doorzicht en zonder een spotter die je zegt wanneer je die knik bereikt hebt en kunt sturen, is me dat iets te link.
    Het Grootzand is dan weer een eitje, tenminste als de balken voor de brug in het midden (om drijfvuil van de markt te keren) niet de doorgang versperren.
    Het Hoogend en de pijp onder de Waterpoort is dan weer probleemloos varen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    k-k vindt dit leuk.
  13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Is wel water met hindernissen dus... Hmmm...
    Ben verder niet zo heel erg bekend in Sneek (weet dat "het Grootzand" een straat/gracht is, maar ik loop er niet zomaar naar toe, en daar houd het dan ook ongeveer mee op).
    Voor zo'n rondje zou ik wel minstens ergens een tussenstop nodig hebben waar ik goed bij de boot kan, want ik moet onderweg denk ik wel tanken... :D

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Die 'hindernissen' maken het juist leuk, van afstand onder een brug door varen, omdat je zender de boot moet blijven 'zien' met al dat beton ijzer in de brug. Of ver vooruit kijken naar bootmalloten die veel te hard door de gracht scheuren en je model een stormervaring bezorgen... Gelukkig is het daar nu nog te koud voor.

Er zijn een aantal stukken gracht met een lage wal, waar je je boot uit het water kunt pakken om te tanken. Alleen het laatste stuk, tussen de Waterpoort en de brug in de Jousterkade heeft maar één plaats waar je bij het water kunt komen...

Dat laatste stuk is maximaal tien minuten tot een kwartier varen, dus dat moet lukken.
    Ploatie erbij:
    Rondje Sneek..jpg
    Ik vaar meestal linksom i.v.m. het doorzicht bij een aantal bruggen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 27 feb 2024
    k-k en Fokko 66 vinden dit leuk.
  15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat is een probleempje: de failsafe is zo geprogrammeerd dat signaalverlies de motor stopt.

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ook als je de boot in het zicht onder de brug doorgevaren hebt en vervolgens zelf de brug over loopt naar je model toe?

Groeten, Jan.

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als die brug signaalverlies veroorzaakt, en de fail safe treedt in werking, stopt de motor...
    Als de boot onder de brug door is, en ik moet daarna over die brug heen lopen, IS er een gerede kans dat er een aantal seconden geen verbinding is, want ik zal toch even dat brugponton tussen mij en de boot in hebben.... En ik wil liever die failsafe niet zo instellen dat de motor blijft lopen. Vind ik een eng idee.

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    In dat kader heb ik slecht nieuws en kun je met je boot op die plek beter klúnen.

Vanmiddag een testvaart gedaan met mijn slepertje van 60 cm. Twee camera's aan boord; de Runcam Action op de kop en de zwaardere Osmo Action in het zwaartepunt achter de opbouw. Rondje Sneek gevaren en wat dacht je wat; onder de pijp van de Lemmerwegbrug valt de boot stil...
    Ik ben doorgelopen en kon vanaf de andere kant weer radiocontact maken en doorvaren, maar dit was wel een vreemde ervaring. Net alsof er bekabeling in de brug zit met een enorm storend veld voor 40mHz. Je hoort op de opname de servo ook tekeer gaan alsof er geen ontvanger signaal meer is.
    De opnames moeten over, want de camera op de kop hield er na bijna tien minuten al mee op, accu leeg en de Osmo action halverwege de Harinxma kade, ook stroomgebrek. Dat heb je van een slechte voorbereiding, want de accu's van beide camera's halen vol geladen iets van 90 minuten (e.e.a. afhankelijk van de gekozen resolutie).
    Een rondje Sneek liet me bijna 2000mAh naladen, dus de sleper heeft stroom voor minimaal drie rondjes.

Aan de andere kant; het was bedoeld als een korte test run, geen rondje Sneek, dat was spontaan...

Alternatief is onder het beweegbare deel door varen, dat is minder massief en een stuk breder.
    Ik heb dat een paar keer gedaan met mijn M.A.S., die is veel sneller en een stuurfout in de smalle pijp pakt gauwer fout uit. Die boot vaar ik op 2.4GHz en met de ontvanger antenne zo dicht op het wateroppervlak heb ik daarmee iets van 125m bereik.
    Bij de run onder het beweegbare deel door stond ik op de voetgangersbrug over de Westersingel, je staat dan hoger, dus dan heb je onder de brug door voldoende bereik, om nog een vijftigtal meter vrij te varen van de brug, voor ik het gas dicht doe en achter de boot aan loop over de Waterpoort heen.

Natuurlijk stond ik met samengeknepen billen te sturen onder de pijp van de Oppenhuizerbrug, maar daar had ik helemaal geen last en ook de langste pijp in het rondje, de Leeuwarderweg, ging, met doorzicht zonder problemen, zelfs tot ruim vijftig meter de Looxmagracht in.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 29 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Op zich lijkt me zoiets heel leuk, maar dan minimaal met bruggen waar je zelf ook onderdoor kunt, want mij zijn die risico's te groot (ik weet 't, had ik maar voor electro moeten kiezen :rolleyes: )...

Wellicht, als Woutertje klaar is, die gaat namelijk een boordstarter krijgen, en heeft zat ruimte voor wat meer bunkercapaciteit.

20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Voor zover ik weet, zijn er in Sneek maar twee bruggen, waar het jaagpad ook onder de brug loopt en je zichtcontact houdt.
    Die twee liggen over de Zwette en de aftakking naar de Oudvaart, de laatste is een verdiepte tunnelbak waar je boot op borsthoogte voorbij vaart.

Helaas ligt er geen wandelpad naast dat vaarwater, dus daar ben ik varend met RC nog nooit geweest.

Wat betreft zicht contact; met het onder bruggen door varen zou ik theoretisch een moment geen radiocontact moeten hebben, maar op de pijp naast de Lemmerwegbrug na, heb ik daar geen last van. Ook afgemeerde stalen woonschepen, die de boot soms volledig aan het oog onttrekken zorgen niet voor (voldoende) signaalverlies om de failsafe te triggeren.

Conclusie: gewoon proberen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 29 feb 2024

Deel Deze Pagina