Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Herm

Herm

Lid geworden:
    1 dec 2009
    Leuk filmpje,vaart mooi Harm!!

2. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Roel,
    Zeer fraaie foto's!
    Aan filmpje te zien hadden we hier meer wind en ruimte.
    Hoe is het met de RV 162?
    En met de 1:1's?
    Groetjes,

3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat stoomt lekker vooruit, moet lekker varen zijn geweest, Harm.

Zelf net even de zender weer opgeladen na afgelopen zaterdag varen. Slechts 89 mAh terug geladen in de zender, en dat na meer dan een uur varen, en een paar weken daarvoor ook een paar keer varen, maar dan korter. Ik mag dus concluderen dat de 9x zender erg zuinig is met een 3S LiFe pakket.

4. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. MarioSt

MarioSt

Lid geworden:
    2 nov 2012
    Varen vandaag

Deze middag gevaren met m'n Estelle op de Noorderplas in 's-Bosch. Met wind uit het noorden. Door de afwisseling van bebouwde en minder bebouwde stukken krijg je luwte op en draaiende winden over de plas. Niettemin toch een aangename middag gehad.

Even een luwte om een foto te maken.

De dames groeten u. Ze vinden de wind wat fris zo door hun haren.

Goed vaarweer

Mario

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dan moeten ze maar een hoedje opzetten.
    Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, zei m'n moeder altijd.

Pijn heb ik genoeg geleden, wanneer word ik nou mooi?

7. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Raf,
    Ik zou de artsen raadplegen over dat autorijden. 100km.?! Lijkt mij wat ver.
    Krijg je narcose of een prik?
    Morgen veel sterkte. KOMT GOED!
    Groetjes,

8. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Test kopschoef en een lekker middagje varen.

Dinsdag was het zover, de kopschoef heb ik flink onder handen gehad.
    Het vlak onder de unit is er onder vandaan geweest en er zit nu een demontabel stukje vlak onder.
    Mocht het nu ooit weer eens lek gaan dan kan ik er heel gemakkelijk bij (zes boutjes loshalen)
    om het te schuren en aan te smeren met de juiste middelen.
    Ook voor het verwijderen van vuil en wier is dit prettig.
    Ik kwam er tijdens het varen achter dat het stuurrooster niet goed vast zat, die draaide niet mee met de stuur as.
    Dus ik kon er deze vaart niet mee bij- en afdraaien.
    Niet een ramp, hij stond naar voren, en dus kon ik er wel mee afstoppen, en dat is de hoofdzaak van de kopschoef in een spits.

In haar element: Buikschuivend door een ondiep slootje.

Het leuke aan spitsen: Ook op ruim water horen ze thuis.
    (Geladen met open ruim varen, iets wat ik in werkelijkheid niet zou durven op ruim water.)

Het was aardig aan het waaien, dus toen ik het schip leeg had ben ik een half uurtje met de wind en de golfjes aan het spelen geweest.
    (Een eind opvaren, snel rondgaan (foto) om niet te hard te slingeren en half voor de wind weer terug, dat werk.)

Detail: Ik vond mijn roef er een beetje onbewoond uitzien.
    In de treinenshop zag ik deze plantjes en wist ik wat er nou miste voor mijn ramen.

Laatst bewerkt: 6 jun 2013
  9. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Ziet er weer prachtig uit Heren!

10. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
  11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Lekker weer vandaag: Zon, prima temperatuurtje, windje... De Smaragd maar weer te water. De wind had wat meer mogen zijn. Volgende keer een ander vaarwater opzoeken. Ondanks dat heerlijk 3 uren aan de waterkant doorgebracht. Onder de parasol, want ik heb geen zin in gebarbequede armen, nek en benen.

Een zeilschip vanaf de waterspiegel fotograferen resulteert altijd in afgeknipt zeil...

Nou ja... bijna altijd dan.

De dame zet de sokken erin...

Schoten aantrekken:

Laatste twee foto's genomen toen ik al had besloten om het spul in te pakken. Dat zul je altijd zien: juist dán komt de wind opzetten... Dan nog maar een halfuurtje blijven zitten en genieten.

Ondanks het laatste halfuur redelijk ruig varen: de lenspomp had geen werk. Prima!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mooie actieplaatjes.
    Ik vind alleen dat je fok veel te midscheeps staat.
    Je hebt nu geen spleet.
    Beetje vieren en je hebt veel meer vaart.(onderste 2 foto's)

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik ben geneigd met Harm mee te gaan, wat betreft de schootvoering, alleen heeft de boot gezien de foto's toch een zeer respectabele snelheid. Misschien dat de fok voldoende uitwaaiert om toch een goede spleetwerking te hebben? Of het zou kunnen dat met de fok losser, de boot te loefgierig wordt, en je dan het grootzeil weer moet "de-poweren" (geen idee wat de nederlandse term daarvoor is, maar bedoeld wordt om te zorgen dat het grootzeil minder stuwkracht levert) om de boot neutraal sturend te houden. En dat je dan netto dezelfde snelheid over houdt. Roel is een ervaren zeiler, ik kan me niet voorstellen dat hij niet verschillende afstellingen heeft geprobeerd, in de jaren dat hij deze boot heeft.

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Toch weer dat "vliegen" hè, geen normaal taalgebruik meer mogelijk. :(

15. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Haha... Fok en grootzeil hebben elk hun eigen servo en kanaal. Die kan ik mixen, maar ook apart bedienen.
    Ik had ze bij de laatste twee plaatjes gemixt, en inderdaad, dan staat de fok te ver dicht. Ondertussen al verbeterd door de servo-arm een paar tandjes te verdraaien.
    Neutraal zeilen kán ze wel, maar omdat je telkens de mast met alle verstaging op moet tuigen is het best moeilijk om bij elk soort wind de juiste maststand te vinden.
    En als je ook maar iets verkeerd hebt staan, moet je dus "spelen" met je fok/grootzeil-combinatie.
    Gelukkig kan ik redelijk wat mixen met m'n zender en de mix-verhoudingen ook regelen.
    Maar ik merk dat het soms een half uur duurt voordat ik de ideale instellingen heb gevonden. En dan heb ik het nog niet eens over het strakker zetten van de onderlijken of de neerhouder van het grootzeil... Want daarvoor moet de dame weer naar de kant.

(En da's momenteel best een probleem, want met een diepgang van 18cm moet ik, ondanks het hoge water in de rivieren, op blote poten het water in om voldoende diep water te vinden... In mijn normale vaarwater staat het water momenteel 50cm onder het gebruikelijke peil...:confused:)

16. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Harm, nu moet ik je toch even corrigeren, term komt namelijk eigenlijk uit de zeilwereld, zie bijvoorbeeld: Basic Mainsail Trim for Racers, Part Two - SailNet Community

Bij heli's of vliegtuigen heb je niet met afstellen van je profiel te maken, je bladen/vleugels hebben een vast profiel, dat je niet verandert. Hooguit dat je met remkleppen, zoals bij zweefvliegtuigen, de hoeveelheid lift (staat in dit geval voor de opwaartse kracht die bijv. een vleugel kan leveren) kan verminderen. Maar bij zeilen kun je een zeil meer stuwkracht laten leveren, of juist minder, door de bolling van het zeil aan te passen, of het zeil min of meer uit te laten waaieren. Ik had ook "ont-trimmen van het zeil" kunnen zeggen, maar bij mijn weten bestaat die term niet.

Ik ben op de hoogte van je afkeer van vliegend materieel, Harm, maar niet alle minder gangbare termen komen uit dat wereldje...

17. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Het gaat meer om het dik proberen te doen door met Engelse termen te strooien.;)

Morgen varen, zal proberen to make a video.

Roel ik heb ook al wat mooi water gezien, ik zit met mijn 17 cm (en 45 kg) ook vaak met de conclusie "ongeschikt vaarwater".

18. KlaasKamstra

KlaasKamstra

Lid geworden:
    14 okt 2010
    Een 12 cm diepe sloot is genoeg voor mij, als het water een beetje netjes is wil het al gauw. Ik ben natuurlijk een "trage" motorvaarder.
    Met de zeilerij lijkt me een water ook snel te klein in oppervlakte, of zie ik dat verkeerd?

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Was dus in dit geval niet mijn insteek, ik zou gewoon geen Nederlandse term weten die dit verschijnsel beschrijft, mocht die er wel zijn, dan gebruik ik hem de volgende keer graag. Ik heb zelf ook een hekel aan Engelse woorden zonder noodzaak, in ons bedrijf hebben ze het dan over "revenue" terwijl inkomsten worden bedoeld, of "cash flow" ipv geldstroom, en dan gaan mijn tenen ook geregeld krom staan...

20. Robert-10

Robert-10

Lid geworden:
    9 jan 2008
    En we kennen Harm toch ondertussen allemaal...... die loopt liever te zeiken dan dat ie even normaal gaat urineren.....:D:D:D:D

Deel Deze Pagina