Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Klopt, alleen de schaal is anders. Vaargroep Flevoland heeft dit een jaar of tien(?) geleden als clubproject opgepakt: de "Balbootjes".
    Houtbouw, zelfde type regelaar, motor en accu er in, opbouw naar eigen fantasie en kleur. Metalen beugel voor de boeg waarmee je een bal kon "grijpen".
    Een paar jaar later heeft Jaco de Jong er een mal voor gemaakt en daar een aantalpolyester rompen van getrokken.
    Mijn romp met toebehoren (nr 4) staat nog steeds kaal in m'n werkplaats... :(

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Henk,

Het gaas materiaal voor de zeilen is een compromis aan de omstandigheden; als het waait, zoals de laatste paar dagen (4Bft+) dan zijn de boten niet te hanteren op het beperkte oppervlak waar we moeten varen, de wind heeft dan de overhand op de 40W motor, die er voor zorgt, dat ook onder windstille omstandigheden kan worden 'gezeild'.

Afhankelijk van de windrichting zitten we altijd in de luwte van óf de tribune met achterliggend geboomte, of van het vier meter hoge decor, dat aan de andere kant van het water staat...

Een testje met winddichte zeilen gaf véél teveel snelheid en helling als er voldoende wind stond; de rompen zijn namelijk te zwaar (kaal 2,5kg), in combinatie met de vaar accu van 7Ah (ook 2,5Kg), bleef er te weinig gewichtsreserve voor een voldoende zware kielbulb, er hangt nu maar 2 kg aan een kiel van 45 cm.
    Da's voldoende om de boel met deze zeilen overeind te houden.

Het zijn dan ook geen schaalmodellen, maar varende decorstukken...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  3. OVL

OVL

Lid geworden:
    6 nov 2011
    Southampton

Hallo iedereen,

met vakantie in zuiden van Frankrijk en m'n vrouwtje bracht gisteren een verassing mee;
    Ze heeft een southampton van hobby engine op de kop getikt! tof cadeautje;
    moet wel een en ander aan veranderen; die antenne moet onderdeks, details moeten worden aangebracht en zal ook een andere ontvanger aanbrengen, zodat elke motor kan apart worden bestuurd met de robbe navy F14

In elk geval, leuk om met te spelen in het zwembad:D:D

hier een filmpje

http://youtu.be/hlP-I5WchwQ

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    @OVL: De Southampton is een leuk bootje. Nu alleen nog even de video op openbaar zetten (staat nu op prive) en we kunnen hem ook bekijken.

@Jan: Nu je het zegt, volgens mij heb ik die uitleg eerder gehad, maar was ik het weer vergeten. Je bedoelt trouwens natuurlijk een accu van 7Ah, 7A betekent iets anders. ;)

Is het een idee om de accu's te vervangen door bijvoorbeeld lipo's, zodat er meer ruimte in het gewicht over zal blijven voor een zwaardere kiel?

5. OVL

OVL

Lid geworden:
    6 nov 2011
    video

@indoorvlieger:

ooops, sorry,

op public gezet, nu kan iedereen kijken
    weer verstrooid :rolleyes::rolleyes:;)

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Henk,

Dat is zeker een idee, echter de boten zijn eigendom van de Stichting Pantheater, dus over wat er na de voorstellingen met de skûtsjes gebeurt, heb ik geen zeggenschap.

Jammer genoeg had ik vanwege de tijdsdruk geen tijd om het assembleren van romp en dek, alsmede de luikenkap te begeleiden, de onervaren bouwers hebben in hun enthousiasme elke mogelijke fout gemaakt, die er maar gemaakt kon worden en de meeste schepen lekken dan ook onbedaarlijk, zodra het water over het dek komt.

Met harde wind, zoals afgelopen week, waren storingen, door vochtige elektronica en ondergelopen servo's dan ook aan de lopende band.
    Voeg daar nog onervaren bestuurders en geen tijd (meer) om te oefenen aan toe en je begrijpt, dat ik hoop, dat we het eind van de serie voorstelling zullen halen met alle 14 skûtsjes operationeel...

Groeten, Jan.

7. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Kan gebeuren, leuk filmpje, met die schaduw op de bodem van het zwembad.

@Jan: Ik ga duimen dat het goed zal aflopen.

8. zeilgekje

zeilgekje

Lid geworden:
    28 mei 2013
    Hooi allemaal,

Nog even terugkomend op indoorvliegers "de poweren" in de Nederlandse zeiltermen is dat of uitvlakken of vlak trimmen.

Mooi forum onderwerp dit!

Groet

9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Klopt deels, met vlakker trimmen kun je ook het zeil minder voorstuwing laten leveren, maar het is eigenlijk nog net iets meer. Het achterlijk van je grootzeil winddruk laten "lozen" door de neerhaler losser te zetten zorgt ook voor minder stuwkracht, maar hoeft niet direct te beteken dat je je zeilen vlakker hebt, je kan dan best nog wat bolling in het voorlijk hebben. Als je met redelijk vlak getrimd grootzeil, maar met "dicht achterlijk" vaart, zal je boot in een windvlaag nog steeds niet lekker reageren, en snel plat slaan. Heb je echter en de zeilen vlakker getrimd, en het achterlijk open staan, dan zal je boot minder plat gaan liggen door een windvlaag.

Mocht ik er, als RC-zeilamateur, toch naast zitten, dan hoor ik het graag.

10. zeilgekje

zeilgekje

Lid geworden:
    28 mei 2013
    Hej Indoorvlieger,

Wat je vertelt klopt inderdaad wel. Ik ben niet een hele ervaren zeiler op grote boten, maar in de kleine eenmansbootjes mag ik wel meepraten ;). Daar is het zo dat een losse neerhouder met veel wind je in de ruimewindse rakken een heel instabile boot krijgt. Ik denk dat je dus een andere manier moet verzinnen om de spanning van het achterlijk af te halen. bijvoorbeeld door achterstagspanning. Dit heeft natuurlijk wel weer invloed op je zeilpunt.

groetjes

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Met de achterstag kan je je achterlijk niet beïnvloeden!
    Je kan wel de mast achterover trekken door de stag strakker te zetten.
    Dit kan uiteraard alleen als je knikstagen hebt, of je voorstag niet tot in je masttop reikt.
    Je trekt dan de mast hol achterover en dus bol naar voren zodat de bolling (vooral onderin in het voorlijk) uit het grootzeil gaat.

(wordt het soms tijd om een apart hoofdstuk "zeilvoering" te maken?)

12. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Harm,

Veel/de meeste rc zeilboten zijn 7/8 getuigd.

Het laten twisten, het uitwaaien van het achterlijk van mijn grootzeil doe ik voornamelijk door neerhaler en achterstag meer of minder spanning te geven.
    Dat hierbij meer delen van het tuig bewegen is onvermijdelijk.

Aan de wind kan ik via mijn grootschoot zonodig nog de twist verminderen door deze meer aan te halen.

Verder is voor het 'depoweren' nog van belang of je al dan niet wanten/zijverstaging hebt en waar die aan de mast aangrijpen.
    Hoe lager of het niet hebben van wanten laat de mast dus in vlagen wegknikken en daardoor krijg je dan minder druk in je zeil.

13. Dirk-Jan Kann

Dirk-Jan Kann

Lid geworden:
    30 dec 2009
    [mod]Deze post valt niet in de sfeer van dit topic en is tevens een dubbelpost. Als je commerciele bedoeingen hebt om een product kenbaar te maken doe je er verstandig aan om contact op te nemen met het forumbeheer.[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2013
  14. zeilgekje

zeilgekje

Lid geworden:
    28 mei 2013
    boefjes!

15. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Henk hierbij wat foto's van de nieuwe aanwinst.

Paul

16. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    is een heel erg leuk bootje paul,wees er maar zuinig op

17. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    Komt goed Oase ;) bedankt!

18. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    hou ik je aan paul,anders kom ik het bootje persoonlijk bij je weg halen hahahahahhahaha

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vaart prima, Paul, volgens mij zelfs nog beter dan de Fire Patrol uit mijn herinnering. Ook mooie foto's, alleen ging bij eentje de regelaar per ongeluk weer in zijn achteruit? ;)

Wat voor motor, accu en schroef zitten er ingebouwd?

20. Pascal

Pascal

Lid geworden:
    28 nov 2004
    kijk Roel, hier hadden wij het gisteren dus over......

De consument heeft de leiding, waar dan ook.

Lijkt mij dan ook goed dat we eens een onderdeel gaan verzinnen: 'branche informatie' .... modelbouwnieuws ... De wereld is het aan het veranderen, het gaat harder dan ooit :)

Ik ga het eens uitwerken en publiceren

O5dXAQ_vhpc[/media] molenaar Red de Winkel - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina