Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

1. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Boven bebouwing vliegen zou best moeten kunnen naar mijn mening, het moet gewoon veilig gebeuren. Mensen die dat doen moeten weten waar ze mee bezig zijn en er moet redundancy in hun toestel zitten (d.w.z. dat als er één systeem uitvalt (bijvoorbeeld het hoogteroer, of de ontvanger) dat het toestel dan nog terug kan vliegen).

Het is een heel moeilijk probleem in die zin, want als het verantwoordelijk gebeurt dan kan het best. Maar verantwoordelijkheid is niet iets dat je in een wet vast kunt leggen, of je moet met certificering en dat soort dingen gaan werken, en daar zit niemand op te wachten. Dat gaat allemaal erg veel tijd en geld kosten.

Dus de oplossing is dan gewoon een verbod, maar daarmee verbied je vaak alles hoewel dat helemaal niet nodig is. Daarom is het vliegen met speelgoed in de achtertuin gewoon een overtreding van de luchtvaartwet op dit moment.

Dit is gewoon moeilijk te reguleren op een fatsoenlijke manier. Als je dingen toe gaat staan dan gaan idioten domme dingen doen. Als je dingen verbied dan kunnen hobbyisten niet meer hun gang gaan op dat vlak (zoals long range vliegen) maar zullen idioten nog steeds domme dingen doen.

Het enige verschil is dat je die idioten dan op de bon kunt slingeren, maar dat gebeurt nu gewoon niet. Daarom houden de hobbyisten zich ook niet meer aan de regels, en dan kun je het gewoon niet meer serieus nemen.

Tja, zulk soort mensen heb je altijd. Maar wat is het verschil tussen een drone met een camera en een persoon met een camera?

Ik kan ook een camera aan een bezemsteel duct-tapen en over de schutting van je ouwe heer steken, heeft hetzelfde effect. Met een drone hoor je 't in ieder geval luid en duidelijk als je "bespioneerd" wordt :rolleyes:

Overigens snap ik nog steeds niet dat mensen zo arrogant zijn dat ze denken dat ik in ze geïnteresseerd ben tijdens het vliegen, maargoed.

En van 300m hoogte zien ze mijn toestel amper, laat staan dat ik hen zie.

Voor mensen die specifiek foto's willen maken van bebouwing (Utrecht bijvoorbeeld) dan zal je wel zo'n soort regeling moeten hebben. Je kunt het wel verbieden maar dan gaan mensen cowboy acties uitvoeren.

Soms is reguleren beter dan verbieden, in die zin ;)

Mee eens.

2. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Even voor het duidelijke, snap het prive-spasme ook niet zo,
    Ben een goeie 2 meter.. weinig schuttingen die boven de 1.80 gaan...

Mn kop dan maar afzagen? ;)

( ook mij boeit wat iemand doet niet ) je ziet mij alleen boven mn eigen tuin vliegen,
    Als ik van het voor-veld naar het achterveld vlieg ( ja woon leuk voor achtertuin-vliegen )

Als zo'n camara drone voor mn raam hangt, ander verhaal.
    Dat is geen spelen, maar voyeer.. voyeur.. hoe noem je dat...

Mijn richtlijn is simpel, ik doe of film niks met de drone wat ik
    niet met een handcamera zou filmen.
    Ofwel.. beetje fatsoen..

3. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Helemaal mee eens! :D

Maargoed, we hebben al privacy wetten enzo, dus daar hoeft niets aan toegevoegd te worden. Dat je binnen de bebouwde kom een camera mag gebruiken betekent niet dat je er mee voor iemand z'n raam moet gaan staan. Het kán wel, maar dat mag niet. Of nouja, mag natuurlijk wel, maar dan moeten beide partijen het daar over eens zijn :)

Op diezelfde manier mag je ook niet met een drone voor iemand z'n raam gaan hangen. Maar dat lijkt me ook al wel duidelijk. Als je het toestaat om (onder voorwaarden) boven bebouwing te vliegen dan overtreed je de luchtvaartwet niet en kun je lekker op legale manier de domtoren filmen.

Als je dan toch zo'n idioot bent die voor iemand z'n raam gaat hangen, tja, dan overtreed je nog steeds de privacywetten, maakt geen moer uit of je die camera nou onder een drone hebt hangen of met de hand vasthoudt. Of aan een bezemsteel vastplakt. Of in een boom hangt. Je snapt wat ik bedoel :D

Daar is niet zo veel mis mee, en zou (met kleine toestellen en vliegers die veiligheid in acht nemen) naar mijn idee gewoon moeten kunnen.

't wordt een ander verhaal als je met een turbine heli van 20kg door de straat vliegt, maar dat lijkt me ook wel duidelijk :)

4. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Ik denk dat we het zo maar redelijk met elkaar eens zijn.

Wat... dát op modelbouwforum ?? ....

raar ;)

5. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Dus je gaat naast een examen en brevet / bewijs ook nog eens een technische keuring op poten zetten?
    Want nu worden er ook al technische eisen gesteld.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  6. Hermanusb

Hermanusb

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Ik begrijp dat niet iedereen zit te wachten op een drone die langs komt vliegen.
    Daarentegen mag je met de auto ook niet harder dan 50 in de bebouwde kom.
    En de auto van google zie ik ook regelmatig langs komen.

Drones moeten gewoon kunnen vliegen, de vooruitgang hou je niet tegen.
    Anders liepen we allemaal in berenvellen met een pijl en boog.

Wel denk ik dat er misschien zaken geregeld moeten worden.
    Misschien een wa verzekering voor het vliegen met een drone?
    Gebruik van video beelden?

Er zijn tich redenen om regels in te voeren

Maar de vooruitgang hou je niet tegen.
    Een drone vlieger zal meestal niet liggen te slapen, dit in tegenstelling tot de piloot van een Airbus?

7. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Tjaaaa.... Vooruitgang. Het overgrote deel van de drones is of speelgoed of hobby. Eigenlijk hoeft daar geen enkele van te vliegen. Dus wees blij dat je er al mee kan vliegen buiten clubvelden.
    Ik ken genoeg hobby's die je enkel mag en kan beoefenen op de terreinen of in de gebouwen van een sportclub.
    Kogelstoten of hordelopen doe je ook niet in een winkelstraat. Net als je niet gaat fietsen op de autosnelweg.

Dus zomaar zeggen "ik moet nu eens mijn hobby overal kunnen uitoefenen" gaat de hobby niet echt helpen.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  8. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik zeg niet dat ik overal mijn hobby uit moet kunnen oefenen, dat is een stropopredenering.

Maar de hobby moet wel op meer plekken uitgeoefend kunnen worden, er is in ieder geval een wijziging in de regels nodig. Tenzij je daadwerkelijk van mening bent dat het werpen van papieren vliegtuigjes binnen 150m van bebouwing verboden zou moeten blijven :p

Boven bebouwing vliegen moet onder voorwaarden naar mijn mening gewoon kunnen. Dat kan de bemande luchtvaart namelijk (onder voorwaarden) ook. Wat die voorwaarden dan daadwerkelijk moeten zijn kun je echter discussie over voeren.

9. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Dat kan heel goed hoor, zie hier een levend voorbeeld ;)

10. SkyJohn

SkyJohn

Lid geworden:
    10 mei 2013
  11. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik had meer zoiets als een radio examen in gedachten, zoals men als zendamateur doet om een zendvergunning te krijgen, maargoed... :roll:

12. Evert C.

Evert C.

Lid geworden:
    21 nov 2013
    Als ze het "Drone" examen aan de zendmachtiging koppelen, dan ben ik alvast geslaagd.

Verzonden vanaf mijn mobiel.

13. SkyJohn

SkyJohn

Lid geworden:
    10 mei 2013
  14. stihletjes

stihletjes

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Wat een geldklopperij dat online drone examen...

15. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Iedereen die daadwerkelijk geïnteresseerd is kan alles wat ie nodig heeft hier op het mbf of op fpvlab vinden, heb je geen cursus voor nodig naar mijn mening.

16. stihletjes

stihletjes

Lid geworden:
    22 nov 2014
    Geld verdienen over de ruggen van naïve mensen. Wanneer Dhr. Hofland wordt gevraagd waarom deze cursus te nemen, is zijn enige genoemde reden vanwege de veiligheid.
    Ik denk dat winst maken zijn enige oogmerk is.

17. stefan666

stefan666

Lid geworden:
    10 nov 2014
    Wel slim, wou dat ik het had bedacht..
    Hoeveel brave hendrikken zouden er intrappen en denken.. oh ja, dan zit ik goed

ca-ching

18. pardoez

pardoez

Lid geworden:
    3 mei 2007
    Een kraan is dus ook niet alles, en zeker ook niet veilig,
    ook maar even de regels aanscherpen.... :) :)

19. Evert C.

Evert C.

Lid geworden:
    21 nov 2013
    Ja, dat krijg je ervan als je geen Drone mag gebruiken wegens neerstort gevaar.
    Zoals "Pardoez" opmerkt, even onder de aandacht brengen bij de regelgever.

Verzonden vanaf mijn mobiel.

20. DannyMetall

DannyMetall

Lid geworden:
    14 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina