Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Die zal je alleen in de TU delft vinden oid
    Moet dan volledig computer gestuurd
    Is niet interessant voor bedrijven

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 3 apr 2013
  4. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Gecertificeerde frames? Door wie zijn ze gecertificeerd??
    Bij mijn weten is er nog geen enkele instantie ingesteld of is er nog geen enkele regelgeving die dit verplicht. Er zijn pdf documenten waarin gezegd wordt dat het zou moeten.... tja, veel verder dan dat is het niet. Of komt er wellicht een Digitech certificaat? :)
     
  5. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    het lijkt me duidelijk dat jij er alles (al) van af weet , dus laten we het daar bij houden.
    de rest is voor ons een weet en voor jezelf een vraag;)
     
  6. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Tja... een mooi ontwijkend antwoord Sandor... Schermen met je eigen handel dat het allemaal gecertificeerd is straks en vervolgens niet aangeven welke certificering het betreft en welke regelgeving. Maar vervolgens wel iemand in de hoek proberen te zetten met je reactie.

    JUIST van een leverancier (en zeker die zijn eigen waar op deze manier aanprijst) zou je dan verwachten dat hij gefundeerd kan en wil aangeven welke certificering het gaat. En desnoods zijn info wil delen over de wetgeving... maar nee.... je komt met bovenstaande reactie. ZEER jammer! Gaat het hier daadwerkelijk om een wettelijke certificering? Zonder dat er ook maar een leverancier invloed heeft op de beoordeling of waarde van het certificaat? Deel het met ons, want gezien de reacties en eerdere berichten over de regelgeving weet JIJ inderdaad veel meer dan ONS en niet alleen als mij!!!

    En ik zeg helemaal niet dat ik de wetgeving allemaal ken. Integendeel zelfs! Simpel weg omdat deze er nog niet is. De verschillende documenten over voorstellen en voornemens zijn hier al uitgebreid gedeeld door de verschillende mensen. Het dan gaan schermen met 'jij weet alles kennelijk al" en "de rest is voor ons een weet en voor jezelf een vraag" is van een persoon met duidelijk commerciële belangen in mijn ogen zeer jammerlijk.

    Kennelijk weet jij het al wel, gezien je reactie. Dus ik zou zeggen; doe er je voordeel mee als leverancier en laat je van je goede kant zien en deel het met je potentiële klantenbase. Vertel ons waarom juist jouw frames straks goed zijn, waarom ze zijn goedgekeurd, door wie en wat het voordeel is voor ons modelbouwers en ook professionele gebruikers... Misschien ben je wel straks spekkoper met je certifering op de frames. Het zou je sieren....
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2013
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat heeft een certificering met de wet te maken?
    Sommige worden vanuit de wet noodzakelijk, maar er zijn erg weinig specifieke zaken over certificaten in de wet opgenomen..

    Meestal zijn het de klanten die dit van de bedrijven eisen
    En vaak zijn het certificaten om aan te geven dat een bedrijf zich met bepaalde richtlijnen of kwaliteitsstandaarden conformeerd
    Dus los van de wet
    Eigenlijk zelfs een hoger niveau handhavend dan de wet, of iig transparant en traceerbaar voor de mensen die het aangaat ( lang niet altijd klanten)

    Geen idee of je een hekel hebt aan mensen die een bedrijf hebben, maar in mijn optiek kom je nogal lomp uit de kast...
    Maakt niet uit over welke user je het hier had
     
  8. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    In eerdere documentatie had je kunnen zien dat daar certificering in stond van de 'onbemande luchtvaartuigen'. Certificering en een zogenaamde PH registratie (die voor bemande luchtvaartuigen is bij mijn weten). Binnen de wetgeving werd de certificering dus wellicht niet opgenomen, maar er werd wel gesteld dat een luchtvaartuig gecertificeerd moest zijn. Dus wel degelijk een directe link met eventuele wetgeving (die overigens in april actief zou moeten zijn, maar research levert op dat er niet eens een wetsvoorstel is) hoorde ik zojuist. Dus ja, je hebt gelijk dat het wellicht niet in de wet staat, maar die is er ook niet. In een bespreek document staat het echter weldegelijk genoemd. En de klanten die het van bedrijven EISEN zijn klanten die het bijvoorbeeld vanuit een bepaald kwaliteitssysteem of een regel- of wetgeving MOETEN!

    En ik heb absoluut niks tegen mensen met een bedrijf. Ik waardeer juist de ondernemer! Echter kan ik wel slecht tegen mensen die iets roepen mbt regelgeving en hun eigen handel en vervolgens (ook??) nogal lomp en ongefundeerd uit de hoek komen. Tja, dan kan ik me daar wel in vastbijten. Dat mag je als lomp betitelen, dat mag je als weerstand tegen mensen met een bedrijf betitelen, maar als je zoiets noemt dan is het toch niet raar dat als men om meer info vraagt je dat toch kan geven? Lomp was het niet bedoel in ieder geval, maar als het dat wel zou zijn mag dat toch ook gewoon?

    Overigens snap ik wel dat jij vind dat ik lomp uit de hoek kom richting Sandor.......

    Oh ja... ik kom niet uit de kast... :D ben gewoon gelukkig getrouwd en 2 kids! :)
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2013
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    lol

    dat laatste zegt niets, er zijn mensen uit de kast gekomen nadat de kinderen uit huis waren :D

    Over eerder verhaal, een kritische noot is absoluut niet erg.
    daar leert iedereen van. Alleen de manier waarop dit verwoord wordt, kan ook nog als lomp worden opgevat
    je vraag in zijn eentje vind ik niet lomp, alleen de manier waarop
    Ik heb ook wel eens (regelmatig) met klanten te maken, en vaak pas je het verhaal aan naar het gedrag van de klant. of dus juist net even niet, bedrijven en ondernemers zijn niets anders dan een hoop mensen die toevallig jou aan de lijn krijgen vanwege hun beroep

    dat een luchtvaartuig gecertificeerd moet zijn, en geregistreerd klopt.
    dan krijgen de toestellen ook hun call sign, de nummers die alleen op dat toestel slaan.
    Maar dat heeft met de luchtvaartwetten te maken, waarin weer een onderscheid is opgenomen voor onbemande toestellen onder de 20 of 25 kilo
    die hoeven dus niets te hebben

    Die KUNNEN natuurlijk wel een certificering hebben...
    de certificering/keuring gaat ook gewoon uit van een checklist, en een rij eisen waar een toestel aan moet voldoen. Maar ik verwacht niet dat het daarom gaat, deze keuringen stelt ook eisen aan noodbesturingen etc als ik mij niet vergis. En die hebben rc toestellen niet.
    Certificeringen op vlakken van kwaliteit etc kan een bedrijf natuurlijk zo op zich nemen.

    je kan er ook voor kiezen jezelf juist niet te certificeren, maar te bewijzen dat je beter presteert als de geldende normen. Maar net wat je keuze is, en waar je tijd in wilt steken

    Maar de wet.. Die heeft vrij weinig worden over voor wat wij in de lucht uitspoken. gelukkig. moet er niet aan denken dat een of andere pietlut mijn toestellen afkeurt, omdat ik "zijn" merk scharniertjes niet heb gebruikt
    de enigste dingen die wel gezegd worden, zijn dat je zicht op je toestel moet hebben, gevaar voor anderen dan jezelf, en jezelf zover mogelijk voorkomen moet worden. en nog wat zaken, maar die zijn grotendeels met gezond verstand zo op te noemen.

    Dus moet het toestel deugdelijk zijn. hoe weet iemand dit zeker? Niet.
    Dus moet je eigenlijk bij een paar gevorderde bouwers langs om de technische staat te checken, en misschien een bedrijf wat die dingen voor het beroep bouwt. Heb je nog geen "stickertje" (want er is geen richtlijn), maar heb je wel zekerheid en bewijs dat het zo goed als mogelijk in elkaar stak.
    Of je gaat naar een club, daar hebben ze regelmatig verstand van zaken. In een club vlieg je ook nooit alleen, dus is er ook altijd wel een co piloot/spotter aanwezig.

    Maar regelt iedere bouwer dit op deze manier? gezien de discussies over het aanmelden bij een club af en toe op dit forum, verwacht ik het eigenlijk van niet..

    dus alle lof voor ondernemers die wat meer kwaliteit richting de consument probeert te krijgen..
    toch prettig als hij zijn bevindingen in zijn producten probeert te krijgen
     
  10. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Die van mij zijn 4 en 7 en dus nog lang niet uit huis... fiew.. :)


    Ik weet dat je via V-nix regelmatig contact hebt met klanten! Ik weet dat je je gedrag aanpast op klanten. Ik werk dagelijks met 'ze'. Ik weet ook, en jij ook, dat het roepen van zaken die je onderscheidend zouden kunnen maken zonder fundering en deze ook niet geven als ernaar gevraagd wordt, dat dit averechts werkt. En zeg nou zelf... mijn vraag "Gecertificeerde frames? Door wie zijn ze gecertificeerd?? " is toch niet lomp? Enige wat je als lomp zou kunnen betitelen in mijn ogen is de vraag of het een Digitech certificaat is... Nou, bij deze dan de uitdaging aan Sandor om te vertellen welke instantie het certificeert! Ik zal niet ontkennen dat ik zo mijn bedenkingen heb bij de certificering, maar ik laat me dolgraag verrassen!

    En weet je... documenten met 'regeltjes' die tot nu toe inzichtelijk waren voor de verschillende mensen toonden haarfijn aan dat veel van de 'voorgenomen regeltjes' waren opgesteld door mensen die 0.0 ervaring hebben met het vliegen van UAV, UAS of hoe ze het ook steeds noemen. Niet alle regeltjes, maar veel wel. Ze waren ook nog eens multi interpretabel en ook nog eens niet te bewijzen of makkelijk te 'omzeilen'. En wat is trouwens 'deugdelijk'? Als hij in de lucht komt? Als hij ook weer land? Als hij groen is? Ik weet het niet....

    Je opmerking "alle lof voor ondernemers die wat meer kwaliteit richting de consument probeert te krijgen.." kan ik deels delen. Tuurlijk lof dat ze deugdelijke frames willen leveren. Maar wie certificeert die dingen nou? Wie geeft het certificaat 'deugdelijk' af... de leverancier zelf? Sorry, maar in dat geval heeft het certificaat 0 zin en is het een commerciële postzegel met geen enkele waarde. Kijk naar de 'Kies bewust' certificering bij gezonden producten. Daar zit een volledig regelgeving achter en de producten worden uitgebreid getest en vervolgens moet de fabrikant ook nog eens betalen om het label/certificaat te MOGEN voeren.

    In andere topics hier wordt al veel gesproken over 'gezond verstand'. Ik begin er niet meer over, want er zijn genoeg profi partijen die het tegendeel hebben bewezen. Allemaal gezond verstand, maar helaas is bij de ene het verstand wat kleiner dan bij een andern.
    Neem bijvoorbeeld eerder vorig jaar een zichzelf professioneel noemende partij die pontificaal op tv gaan verkondigen hoe het zou moeten en vervolgens gewoon laten zien dat ze de veiligheid niet altijd even nauw nemen... moraalridders, die ondertussen wel zovaak mogelijk even reclame maken voor hun eigen toko. (niet alle leveranciers over 1 kam scherend overigens!! Maar het is wel een zeer sneu voorbeeld van commercie die voor alle andere zaken gaan!)

    En zo is de cirkel wel weer rond en kom ik terug bij mijn initiële niet lomp bedoelde vraag: wie geeft de certificering uit waarvan Sandor aangeeft dat zijn frames het dit jaar hebben. Dan wil ik er graag eens langs mijn mijn frames en eens overleggen en zien hoe ze die keuren of 'deugdelijk' markeren.
     
  11. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen

    Modelbouw actueel zegt het al : hobbyisten.
    wat heb ik eraan om jou een commerciele machine te geven die 15000 euro kost?
    betaalt mba die dan ook als je hem kapot maakt?.
    denk dat je toch volledig ernaast zit.

    Hobby:

    wou je de parrot vergelijken met een Phantom?
    want voor de rest zie ik geen kant en klaar producten te koop van welke fabrikant dan ook.
    MBA wilt tegenwoordig ook veel verdienen aan reclame.
    de laatste keer dat MBA iets wilde testen moest er wel een pagina bij gekocht worden :rolleyes:.

    ik denk dat een forum wel de meeste ervaringen kan delen dan welk blad dan ook.
    en laten we eerlijk zijn , de meeste aandacht voor een product is hier.
    als een potentiele klant iets wilt gaat hij googelen en geen MBA kopen.
    het gaat er uiteindelijk om om zoveel mogelijk waarde en plezier te hebben voor je zuur verdiende geld.
     
  12. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    Neem een chill pil , je maakt je te druk voordat je het weet heb je een maagzweer Rogier.;)
    die regelgeving komt er , geloof me nu maar.
    de keuringen ook.
    de rest van de details is te veel en zou alleen maar vervelend lange posts maken.
    en heeft alleen nog met commercie te maken.
    en daarvoor zou je bij Darpas kunnen aankloppen, niet bij mij.
     
  13. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Dat geloof ik ook wel dat die regelgeving er komt! En ik juich dat zelfs ook toe! Echter is er van de tot op heden voorgestelde regeltjes nog weinig terechtgekomen en zijn ze zeer eenvoudig te omzeilen indien je dat zou willen.

    Endat het een te lange post zou worden geloof ik niet. Geef gewoon eens puntsgewijs aan wat er komt en wat jij dan zoal schijnt te weten. Deel het met ons. Commercie is prima! Maar een keurmerk gegeven door een leverancier, en ik krijg steeds sterker dat gevoel want je ontwijkt het antwoord, is weinig waard in mijn ogen. Alleen voor mensen die er geen verstand van hebben, die vinden het aantrekkelijk en trek je ermee over de streep.

    Dus nogmaals de uitdaging; kom over de brug met al die info die je post zolang zouden maken! Deel het met ons, want kennelijk ben je nog de enige die het tot nu toe weet. Althans, ik zie niemand anders nog reageren en zie wel veel lezers....

    Voorlopig is het een feit dat er geen wetgeving is en ook nog geen wetsvoorstel (dat is nagetrokken!) dus het duurt nog zeker tot het eind van het jaar verwacht ik voor er ook maar iets is... En dat terwijl het allemaal al in april zou gebeuren werd eerder gezegd......
     
  14. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Drie helikopter videos, gepost op RCGroups in de topic over de baby die omkwam in Maleisië. Okee, Helikopters zijn gevaarlijker, maar ook deze video's verduidelijken waarom er regelgeving zou moeten komen, ook voor quad en octocopters.

    Zou het iets te maken kunnen hebben met alle speelgoed heli's die je binnenshuis kunt gebruiken ?

    Of zijn deze mensen gewoon echt debiel........







    Ash.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Tegen stommiteit is geen enkele regel opgewassen
     
  16. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Daar sluit ik me volledig bij aan. Regels en wetten zijn garantie voor correct en verantwoord gebruik.
     
  17. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Met een auto/brommer of zelfs vrachtwagen kun je nog steeds veel meer schade veroorzaken ook al zijn er regels voor :D.
     
  18. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Tuurlijk, allemaal waar. Maar helaas worden regeltjes vaak gebroken door stommiteiten.

    Dat ze er zijn is niet slecht, aangezien ze ook duidelijkheid scheppen. En de mogelijkheid stommiteiten aan te pakken. Geen regels betekent geen verantwoordelijkheid.

    Ash.
     
  19. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.071
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ben van mening dat je het om moet draaien, er zijn regels omdat er mensen zijn die hun verantwoordelijkheid heden niet kennen;)

     
  20. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    @Digitech; kennelijk geen antwoord meer op mijn vraag/uitdaging. Je bent wel online geweest en ook wel in andere topics gepost... dus ga er een beetje vanuit dat je het wel hebt gelezen.

    Om dan maar te voorkomen dat er, zoals jij aangeeft, een lange post komt die je veel tijd/moeite kost wil ik graag 1 ding van je horen; wie doet de certificering van jouw frames? Wie geeft die af? Of doe je dit zelf? Want dat gevoel bekruipt me steeds meer en meer aangezien je al 4 posts/vragen van mij daarnaar ontloopt of niet beantwoord.

    @Holco; wie certificeert jullie frames..?
     

Deel Deze Pagina