Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jorrit, 22 sep 2002.

  1. Wouter

    Wouter Guest

    De romp en de staart zijn nu ook in principe af, moeten alleen nog geassembleerd worden (helaas geen foto's)

    Ons idee om de motor via de stuurkabels met een servotester te regelen hebben we uitgeprobeerd en dit werkt goed.
    Nu nog een soort van gashandvat maken.

    Als geïsoleerde stuurlijnen willen we geplastificeerde staaldraad gebruiken die in de visserij gebruikt wordt (om onderlijnen mee te maken).
    We zitten alleen ff te kijken ivm met treksterkte;
    We hebben een paar proefstukjes van lijn met een treksterkte van 12 lbs (ca. 5,5 kilo) en een diameter van 0,33 mm.
    Bij dezelfde zaak hadden ze ook 20 lbs lijn, maar misschien is deze alweer te zwaar.

    Kan iemand mij vertellen wat de treksterkte is van de standaard (0,4mm) staaldraad lijnen die bij LB gebruikt worden???
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We gebruiken voor de wedstrijdstunters .015 (0,38 mm) RVS (tegenwoordig van Brodak): http://www.brodak.com/shop_productdetail.php?ProductID=BH-659&catagory=18&maincatagory=1

    We hebben hiermee altijd de 20 kg pulltest (voorafgaand aan een wedstrijdvlucht) doorstaan. Dat is dus 100 N per lijn, ga er dus maar vanuit dat de breeksterkte boven de 150 N ligt...

    .015 lijnen zijn OK voor 10 cc stunters, voor kleinere modellen hebben ze toch te veel luchtweerstand, dan moet je al gauw naar wat dunners (.012
    -0,33 mm- of minder) Ik zou dan de voorkeur geven aan Laystrate, tegenwoordig Staystrate van PAW: http://www.progress.charitydays.co.uk/spares.htm

    Probeer met je geisoleerde lijnen ook in de buurt van deze diameter te blijven, want anders heb je echt teveel (lucht)weerstand.

    PS. De uiteindelijke weg voor elektro-LB lijkt me de nieuwe generatie accu's met borstelloze (mogelijk buitenloper, vanwege het ontbreken van de vertraging) motoren.
     
  3. Wouter

    Wouter Guest

    Dan zitten wij met onze 0,33 mm lijnen dus aardig in de buurt.
    Alleen is de opgegeven treksterkte bij ons ongeveer de helft (12 lbs) van de lijnen die ik via http://www.progress.charitydays.co.uk/spares.htm vindt (24 lbs)

    Misschien moeten we gewoon ff een de treksterkte uittesten.

    Wat die nieuwe accu's en motoren betreft:
    Met deze materialen zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden, maar ons doel is juist om te proberen met een low-budget electro LB kist toch leuke resultaten te behalen.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tuurlijk, en alle lof daarvoor, ik vond jullie eerste demo al heel overtuigend...

    Ga er vanuit dat de combinatie model+lijnen+handvat een trekproef van 10x het modelgewicht moeiteloos moet doorstaan. De kwetsbaarste plaatsen zijn de 4 oogjes aan de lijnen. Deze moeten zó gemaakt zijn dat knikken en daardoor verzwakken van de kabels onmogelijk wordt.

    Het landen is lastig als je het vermogen te plotseling terugneemt, maar dat gebeurt bij onze wedstrijdmodellen ook (de motor stopt) en toch kletteren deze niet steeds op het asfalt. De truc zit hem in het 'zwiepen', het het achteruit lopen en het handvat 'voor het model uit' bewegen. Zo houdt je de snelheid er in en kom je boterzacht 'aan dek'

    O ja, de LB-dagen zijn dit jaar gepland op 19 juni en 25 september, maar dat is NOG NIET OFFICIEEL. Even afwachten tot het MVA-bestuur heeft vastgesteld, dat het ook werkelijk kan.

    Succes,

    Bruno
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Even bijpraten: Het is nu september 2006 (3 jaar later)en ik heb zowel een succesvol WK als NK achter de rug.... met electro. 9800 toeren op een 12 x 6 CAM, motor AXI 2826-10 €90. regelaar Kontronik Jazz 55-6-18 €160, accu Hyperion Lite Storm 4S2P 4200 €150, timer/controller GYBE €65. Kan vast nog goedkoper, maar het is al meer dan een begin.... :D
    De 4 WK-deelnemers met electroaandrijving:
    [​IMG]
    Het Nederlandse model:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2024
  6. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Eerbeek
    Zijn er nog meer optie‘s , ik heb het voornemen om een Suppi electrisch te maken ….2830 / 750 KV alleen de aansturing van de regelaar loop ik mee vast .
    Heeft iemand schema‘s
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Inmiddels zijn we zelfs 18 jaar verder en ik ben na de covid gestopt als actief wedstrijdvlieger, 2016 (Perth, Aus.) was mijn -gepland- laatste WK.
    Toen was bij kunstvlucht (F2B) de verhouding al bijna meer electro- dan verbrandingsmotoren.
    Ik had een ander model, niet zozeer beter, maar wel iets beter opgewassen tegen iets anders dan volkomen perfect weer.
    Zat o.a. een dikkere motor (Torcman 350NT) in, in de pieken makkelijk >600 W.
    Om zo'n motor te temmen, zodat je op alle plaatsen in het programma precies de juiste hoeveelheid vermogen hebt, is best een hele toer.
    Mijn set up was verre van perfect, maar aanzienlijk beter dan waar ik in 2006 mee voor de dag kwam.
    Nadeel van het relatief kleine (1m45 spwdt) model was dat het gewicht van de aandrijving minimaal moest zijn.
    De accu was de lichtste die ik op dat moment kon krijgen en inmiddels uit productie, dus de kist staat stil.
    Er is een mogelijke oplossing, maar daar moeten we nog eens goed de tijd voor hebben....
    [​IMG]

    Op de grond 05-07-2015 4.jpg

    1a.jpg

    3a.jpg

    2a kl.jpg NK 2016.jpg

    Tja, en dan, een Suppi.... De 2,5 cc uitvoering?
    Probleem is een beetje dat we dan over een stunt-trainer praten. Waarmee je dus nog wel eens een stuurfoutje kunt maken.
    Als je dan het gras raakt, overleven de meeste verbrandingsmotoren dat wel.
    Bij electro is er geheid iets (mogelijk veel) stuk. Dat schiet niet op als je in het leerproces zit.
    Vandaar dat electro meer iets is voor de allereerste stappen, met een propbevestiging zoals bij indoor gebruikelijk ( O-ring die de prop op zijn plaats houdt), OF voor de wedstrijdmodellen die bij een crash toch vrijwel altijd total loss zouden zijn. Maar de vliegkunst van de piloot sluit zoiets (behalve freak accidents) vrijwel uit.
    Wat daar tussenin zit heb ik me eigenlijk niet zo mee beziggehouden, vanwege genoemde redenen.
    Mocht je het willen proberen, dan zou de motor een 9x6 prop op 11.000 toeren moeten kunnen houden.
    Je wilt uiteindelijk rondetijden (aan ~16 m lijnen) van zo'n 4,5 - 4,8 seconden hebben.
    Kies de accu, zodat je na 4,5 - 5 minuten nog zo'n 20 % lading over hebt.
    Kies alles dusdanig dat je weliswaar een veiligheidsmarge hebt, maar streef naar een minimaal gewicht.
    Je hebt voor je electro set up (motor, regelaar, timer/controller en accu) een totaalgewicht beschikbaar van een 2,5 cc diesel plus een volle tank, dus 160 + 65 = 225 gram. En dan moet je alles nog zo inbouwen, dat het zwaartepunt goed komt te liggen ( het grootste probleem bij het model hierboven)
    Verder heeft de Suppi nog een probleem, waar laat je al dat spul?
    Het zijn immers uiterst compact gebouwde kistjes (waardoor ze zo goed vliegen). Stevig, maar niet volkomen onverwoestbaar.
    Want wat is je vliegniveau? Kun je het beginnersprogramma al veilig vliegen?
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.959
    Locatie:
    Velserbroek
    je hebt in princope een gewone regelaar nodig . Daarnaast heb je een timer nodig die de motor start en na een tijd weer uitzet.

    Als alternatief kan je een pistool zender gebruiken (die ze bij auto's gebruiken), de ontvanger gaat in je model regelaar op juiste kanaal en met de zender kan je het gas regelen.
    ook fijn als je (in het begin) snel draaierig wordt, dan kan je gewoon landen, even pauze en weer door
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Misschien als er meer kitjes komen voor LB-E modellen dat er meer liefhebbers komen die LB willen gaan proberen.
    Maar wat denk de uitdaging is van veel leuke (vintage modellen) dat de tuimelaar ongunstig zit op de plek waar een accu zou komen.
    Ja zou dan de tuimelaar met stuurstang uit de romp moeten halen en buitenom de aansturing maken.
    Maar ja met de tuimelaar niet in de romp is dat nadelig en gaat dit tenkoste van de prestatie van het model?.
     
  10. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Amsterdam
  11. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Eerbeek
    De E-claw heb ik gezien .
    Mischien iscer iets met een ardino nano te maken om de regelaar aan te sturen ( ik benngeen expert).
    Ik heb uit UK al eens een printplaatje gehad voor de aansturing ( heb deze gebruikt ineen powerzweef model) .
    Mischien zujn er electonica fanaten die hier iets voor hebben bedacht .
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nano? Dat is wel erg groot.
    Doe dan meteen maar een AtTiny 85 (8 pins IC) of zoiets, dat is een vriendelijker formaat.
    Hier in een eigenbouw timer met magnetische afsluiter voor een brandstof motor. Daartoe dient de rest van de onderdelen. Voor electro volstaat dit IC alleen.
    Solenoid.jpg
    Print prototype.jpg
    "Fanaat" heeft bij mij toch een wat dubieuze connotatie. In Jip& Janneke: "daar is iets mee loos" :rofl:
    Ik denk dat ik wel zoiets zou kunnen maken, maar eigenlijk ontbreekt mij de tijd, kortom...
    Ook weet ik dat er op het forum meer constructeurs zijn, die een stuk elegantere oplossingen hebben bedacht voor dit vraagstuk.
    Zelf heb ik nog een Renecle indoor timer (< 4300 rpm) liggen die t.z.t een keer moet worden ingezet.
    Voordeel is de ingebouwde governor, deze geeft meer vermogen als de motor wordt belast (klimmen).
    Nadeel: bij een stevige bries regelt het systeem tegen de wind in juist de motor terug in vermogen, het laatste dat je zou willen.
    https://www.keithrenecle.co.za/Electric CL.htm#Govtimerinfo
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor mij is de regeling niet de uitdaging want doe dat met een ontvangertje en een car zender.
    Werkt perfect en kan de snelheid regelen wanneer ik wat duizelig wordt.
    Ook is dat voor de start en landing erg handig.

    De uitdaging voor mij is de tuimelaar positie want die zit altijd een beetje in de weg voor de locatie van de accu.
    Ben in ieder geval al wat LB modellen aan het tekenen waar een cox op moet of een klein E-motortje.
    Maar ook wat andere modellen waar dan misschien de tuimelaar iets moet opschuiven.
     
  14. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Rotterdam
  15. HansB

    HansB

    Lid geworden:
    26 nov 2017
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Eerbeek
    Dit zou ook mijn oplossing zijn geweest.
    Maar het volgende idee kwam ook boven .
    Romp met ruimte boven de vleugel om de accu boven de vleugel te kunnen schuiven .
    Accu 4S liIon 4000 zou 18650 cellen .
    Hier vlieg ik ook RC mee.
     

Deel Deze Pagina