WACO SRE 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 10 nov 2007.

1. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Weer wat gedaan aan het staartwiel...

Eerst het bodempje erin geplakt dat alles vast moet houden straks:

Daarna de onderbeplanking geplakt om dit te bedekken:

2. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Vervolg staartwiel...

Een gat uitgesneden:

En even passen:

3. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Daarna het stangetje gebogen:

4. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Weer even passen:

[[​IMG]

Daarna het schroefje vastgezet met Loc-Tite.
    Vervolgens de stang omgebogen en een ball-link vast gesoldeerd met een messingbuisje:

En daarna weer in de romp geschoven en met een stuurstangetje testen:

Het werkt heel soepel en daar ben ik heel blij mee. Zo wordt ie mooi schaal en heb ik ook een sterk systeem, met ingebouwde vering ter besparing van mijn servo. Bedankt voor al je tips Henri!

5. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Graag gedaan. :D

6. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Gisterenavond de servo's voor hoogte- en richtingsroer ingebouwd.
    Eerst een basis gemaakt in de zijkanten:

Rechts...

En links...

Daarna de twee dragende balkjes:

En tot slotte de servo's erin gezet:

7. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Het mechanisme van het staartwieltje zelf draait heel soepel, maar....
    Dat met die ball-link (kogelkopje) ben ik ontevreden over.
    Ik vind dat er te veel kracht nodig is om dat te bewegen.
    Ik heb het volgende bedacht:

Als ik nu de ball-link er weer uit haal, en een ringetje aan de stang soldeer.
    Dan kan ik zo'n plastieke link doorboren, inclusief het pennetje, zodat deze over het stangetje kan. En tot slotte zo'n wielstopje om de link op zijn plek te houden. Volgens mij gaat dat veel beter.

(Als zo'n wielstopje tussen de twee delen van die link past kan dat natuurlijk ook)

Henri?

8. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Is de ball-link een beetje strak en daardoor stroef? Dat is wel goed denk ik, want anders floept íe er zo vanaf. Ik zou er niet over in zitten, want er zit een hele lange arm (moment) aan de ball-link waardoor die stroefheid niets voorstelt.

9. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Als ik met het stuurstangetje het staartwieltje wil draaien, moet ik best hard duwen/trekken, omdat het kopje moeilijk draait in het plastieke deeltje, ja.
    Daar ben ik niet blij mee, lijkt me gewoon niet goed. Alles moet toch gewoon lichtjes kunnen bewogen worden, zonder te veel moeite?

10. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Met gewone quicklinks kan je het ook hebben, dat ze stijf in het gat van de nylon roerhevel zitten. Dat is een arm van 1 mm tegen een arm van 60 cm, zeg maar.

... maar ik kan vanaf hier natuurlijk niet voelen hoe het voelt. De ball-link die ik op m'n throttle heb zitten is wel soepel.

Misschien wordt het met de tijd beter?

11. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik heb toch maar besloten om de wijziging te maken.
    Gelukkig is het helemaal gelukt; hij is nu véél soepeler. Yes!

12. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Waar je nu niet aan gedacht hebt is dat als er klappen op het staartwiel komen (waarvoor je die vering hebt) het stangetje in je quicklink schuin gaat, heen en weer wrikt. Dat gat in je quicklink gaat dus groter worden en het ziet er al vrij dun uit.

Sorry dat ik hier niet eerder aan dacht. Ik denk dat die ball link toch verstandiger is.

Nee, je moet een ball link hebben. Die stang op je link gaat schuin heen en weer.

Laatst bewerkt: 11 feb 2008
  13. Stekke

Stekke Guest

Hey Kim,

ik heb met bewondering je bouwverslag gelezen. Prachtig, man!
    Zelf vlieg ik een 1/5 Waco van Pica (oude bouwdoos, wordt spijtig genoeg niet meer gemaakt :() Ik heb twee vrijblijvende tips voor je. Waarom geen elektro aandrijving? Ik begrijp dat je op je centen moet letten en zeker als je van nul moet beginnen met elektro is het een investering. Ik ga hier niet ingaan op de voordelen maar wel effe hetvolgende: mijn Waco (6.3kg 186cm) vliegt echt schitterend met een BMI Spitz 90 outrunner. Met 6S1P lipo's draait deze motor een gigantische 22x10 prop (!!:cool:!!) aan 5000 tpm. Deze prop staat prachtig schaal op de Waco en maakt een zeer realistisch geluid. Welliswaar stiller dan het echte exemplaar maar realistischer dan je met eender welke viertakt kan bereiken. Met deze motorisatie doet hij rollen, loopings en wing-overs net zoals de echte. Misschien iets om over na te denken?
    En nog een tweede tip: ik gebruik dezelfde ontvanger en zender. Alleen ervaar ik bij de scan16 soms kortstondig verlies van signaal. Dit merk ik omdat ik de regelaar in m'n P51B (van alfamodel.cz :)) moet resetten (gas dicht en weer open). Bij zo'n kleine kist is dat geen probleem maar voordat je de waco vliegt met de SCAN16 zou ik hem toch eerst eens testen in een minder 'kostbaar' model. Ik vlieg m'n waco met een dual-receiver systeem van ACT (DSC), één antenne langs de romp, en één langs de vleugel. Heeft me voorlopig bespaard van enige vorm van storing. Trouwens, bij deze grootte van modellen kan je overwegen om een powerbox te installeren. Het aantal servo's loopt op (voor al je rollen en landingslichten :)) en die jongen op het hoogteroer zal al met aardig wat stroom gaan lopen.

Ik blijf je bouwverslag volgen! Goe bezig :yes:

14. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Hoi Henri, ik snap je zorgen. Maar ik denk dat het wel kan zo. Op de foto ziet het gaatje in de quick-link er erger uit (dichter bij de rand) dan het is, en ik denk dat het wel meevalt met de mogelijkheid dat hij groter zal worden.
    Ik denk dat hij wel heel blijft. Er is heel weinig frictie en geen verticale beweging omdat de stuurstang op een rechthoek loopt vanaf de staartwielstang naar de servo toe.

Ik zal er in ieder geval op letten dat er geen speling in komt te zitten, wat wel zou wijzen op slijtage.

In het aller ergste geval zou ik de stuurfunctie aan het staartwiel kwijt raken, maar zou op de grond nog wel een beetje kunnen sturen met het richtingsroer, omdat het wieltje dan vrij draait. Maar ik laat het niet zo ver komen, als ik merk dat er speling in komt zal ik het remediëren. ;)

15. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Bedankt voor je leuk bericht; ik vind het erg leuk dat er belangstelling is voor mijn project.
    Ik zal electro overwegen, maar zat gisteren stiekem te kijken naar een Zenoah G20 (benzine) motor... Schijnt dat iemand in Amerika zelfs een G26 in een SIG WACO SRE heeft zitten en die doet het goed.

Het gewicht van die van SIG is 4.5 Kg. Ik zit nu op de 850g.

De zender gebruik ik nu al met andere modellen maar ik heb de ontvanger nog niet gevlogen. Bedankt voor de tip, ik zal hem eerst in een andere kist proberen.

Van DSC en een powerbox(?) heb ik helemaal geen verstand. Klinkt zowel interessant :D als duur..... :(

Laatst bewerkt: 13 feb 2008
  16. Stekke

Stekke Guest

Kim,

duur zijn ze inderdaad die powerboxen . Maar ze verkleinen wel sterk het risico op storingen of elektrische problemen die tot een crash kunnen leiden... Je kan eens
    kijken op deze site. Iets goedkoper is het dubbelontvangersysteem van ACT. Meer info vind je hier.
    Bij de powerbox komt het er eigenlijk op neer dat de grote stromen die die je servo's trekken, niet meer via de kleine ontvanger moeten. Bovendien kan je er twee ontvangers op aansluiten en wordt altijd de ontvanger met de beste ontvangst gebruikt. Voor de echt grote modellen kan je zo ook twee servo's per roer voorzien om servofailures op te vangen (maar dat vind ik dan weer wel overdreven, zeker voor deze Waco)
    Het dubbelontvangersysteem daarentegen gaat enkel de optimale ontvangst kiezen van twee servo's. Op zich ook al een hele zekerheid. Dat heeft namelijk te maken met hetvolgende. Het signaal van de zenderantenne is het sterkst in een vlak haaks op de antenne en het zwakst in het verlengde van de antenne. Dit geldt ook voor de ontvanger. Ga dus niet als een zot je antenne naar je model richten want dan heeft het eigenlijk de slechtste ontvangst. Met twee antennes in je model (twee ontvangers) waarvan er een langs de vleugel en een langs de romp ligt, heb je altijd één antenne met optimale ontvangst. Meer zekerheid dus...

Het kost allemaal centjes maar met zo'n mooie WACO is het het overwegen waard...

17. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Tja, een Powerbox op zo`n model.
    Vraag me af of dat nou echt nodig is.

Vlieg zelf ook met diverse grotere kisten en tot op heden geen problemen met de normale opstelling gehad.

Idereen doet het al tientallen jaren zonder en nu zou het ineens moeten??? nee, ik zie het nut er niet echt van in op dit formaat modellen.

18. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Hoi.

Ben het helemaal Berto eens.
    Dat gebeurd niet vaak:p
    Het is gewoon zonde geld in zo'n kistje!!!!
    Zo veel stroom trekken die servo's nu ook weer niet.
    En goede ontvangeraccu is in dit geval voldoende.
    Evt de servo ontstoren met een ferietkerntje.

Succes verder kim met bouwen.

Groeten Han.

19. kvlasblom

kvlasblom

Lid geworden:
    9 jan 2007
    Allemaal mooie spullen.
    Maar nog even niet voor mij.

Elektrische aandrijving is me ook te duur, wel schoon, maar te duur voor mij helaas.

Dus het wordt óf een viertakt van ws Saito, óf een benzinemotor van Zenoah.
    Maar eerst nog even kijken hoe ik uitkom met gewicht enzo.

Eerst even wat anders. Ik ben aan het stabilo begonnen.
    Snap alleen iets niet van de tekening. Misschien willen de meer ervaren bouwers even meedenken? :D

Kijk:

Wat ik nou niet snap, is het stukje balsa in het midden, boven en onder.
    Ik begrijp van de tekening dat ik dus een plankje balsa van 3/16" (5mm) met de nerf in tegengestelde richting van het plankje dat door het hele stabilo heen gaat. Maar waarom zou je dan ook nog strookjes/ribben daarlangs plakken? Dat heeft toch geen zin? Dan zou je die net zo goed weg kunnen laten, of het plankje iets breder maken?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is...

Kan iemand dit verklaren?:confused:

20. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. :confused:

De zin loopt ook niet helemaal lekker. :nooo:

Misschien kun je met pijltjes dingen aangeven? :)

jan.

Deel Deze Pagina