Walter V80

Jan en Ruben bedankt, ik ben blij dat ik nu eindelijk de boot kan gaan "vullen", de meeste componenten heb ik al verzameld.
Peroscopen wordt nog een apart verhaal, moeten vanaf niets worden opgebouwd, heb wel besloten ze op lucht te laten werken.
Ik wil hiervoor een los flesje gebruiken, helaas wordt je dan wel beperkt in het aantal keren dat je de peroscopen kan gebruiken, ik mik op ongeveer 10 a 15 keer voordat ik moet bijvullen.
Al met al heb ik nog voldoende te doen voordat de hele boot technisch klaar is voor een proefvaart.
 
als je ruimte hebt in de boot, kijk dan eens naar die gemechaniseerde luchtverfrissers, daarin zitten hele mooie kleine spuitbusjes. en evt ook het mechaniek om ze te bedienen. het gas is wel brand( en plof?)baar..
 
Ronald,

Dat klinkt als een goed idee, weet je misschien ook de grootte en of die flesjes geperst zijn uit aluminium.
De lekkere luchten laat ik er toch uitlopen en vervang ik voor perslucht, heb voor de VIIC een deodorantfles gebruikt, kan die oppersen tot 8 Atm, met de V80 wil ik niet hoger dan 6 Atm.
 
ik heb zelf nog zitten spelen, maar wat blijkt : die flesjes laten uit zichzelf slechts een pufje vrij, niet een constante stroom. jammer.

ziet er uit als geperst alu inderdaad, materiaal lijkt sterk op frisdrankblikje.
afmetingen L=84 mm D=22 mm.

en je krijgt er ook nog een prachtig/krachtig motortje bij (3v), en een setje tandwielen.
ik kocht het ding in de albert hein voor plm 7 euro.
 
Ronald,

Het formaat van het flesje gaat niet passen, ik heb een gelijksoortig flesje gevonden met een smallere diameter, lag echt voor het grijpen, ik gebruik ze om soldeergaspennen mee te vullen, dus dat wordt aanpassen.
Extra tandwielen en een motortje is altijd handig, je weet nooit wanneer dat van pas komt.


Ik ben ook begonnen met het vullen van de boot, het achterste gedeelte heeft de motor, servo's en lengtestabilisatie ontvangen.
Omdat ik alle steunen al voorgemaakt en gepast had was het eenvoudig om alles weer erin te krijgen.
Helaas kan ik nu even niet verder, want ik wacht op wat onderdelen die ik nodig heb voor het voorste gedeelte, hierdoor had ik wat tijd om wat aan de bovenbouw te klussen.

PA300042.jpg


Het achterste stuk gedeeltelijk gevuld, ook een plekje gevonden voor de laadprint.

PA300045.jpg


Om het gewicht van de stabilisatievlakken een beetje te compenseren heb ik twee drijflichamen van styrodure gemaakt, met behulp van mallen in de vorm van de romp gesneden.

PB050048.jpg


PB050049.jpg


Een van de eerste stappen om de luiken functioneel te krijgen, ik heb L profiel gebruikt om een koperen frame te maken, hierop kan ik dan weer de scharnieren solderen.

PB050052.jpg


Om er zeker van te zijn dat de frames niet loslaten heb ik ze verlijmd met 2K lijm, het voordeel wat ik tevens hiermee heb is dat de bovenkant erdoor verstevigd wordt.

PB050046.jpg


PB050054.jpg


PB050055.jpg


De koepel is gevat in een koperen frame met een rubberen tussenring ertussen, het idee is dat glas niet krimpt tov het koper en stuk kan gaan door de druk, de rubberen ring moet dit opvangen.
Na drie pogingen kreeg ik de steun zoals ik heb wilde hebben, de holle binnenkant wil ik opvullen met styrodure om luchtbellen uit te sluiten.

PB060060.jpg


Het mooie weer van afgelopen weekeinde was een goede gelegenheid voor een laagje primer op de bovenbouw, kan ik meteen zien waar nog geplamuurd moet worden.

PB070065.jpg


Ik ga mij deze week richten op het maken van de peroscopen, hierboven de onderdelen waaruit ze bestaan.
Ik moet nog een flink aantal onderdelen op de draaibank maken, zoals de afdichtbussen en uiteraard de peroscoopkoppen, als voorbeeld wil ik die van de VIIC gaan gebruiken.
 
PB070063.jpg


PB070062.jpg


Ik ben eerst maar eens bezig geweest met de covers op het staartgedeelte, in de rommella kwam ik nog wat aluminium folie tegen uit de luchtvaartindustrie, het is dikker dan de bouwmarkt folie en plakt ook beter, na opbrengen de boel aangewreven en het overtollige weggesneden.

PB070066.jpg


De peroscopen een stapje verder in het samenbouwen, moest hier nog de eindplug en de koppen maken.

PB090069.jpg


Om te zien of de lengte zou kloppen met de foto's die ik heb, de bovenzijde erop gezet.

PB090070.jpg


Uitgeschoven begint het al wat te lijken, beide peroscopen zijn van het type navigatie met kantelbare spiegel.

PB130193.jpg


PB160073.jpg


De peroscopen zijn op hun plaats vastgelijmd, heb dit gedaan in uitgeschoven toestand, hierdoor waren ze makkkelijk uit te richten.
Bijna alle luchtverbindingen zijn gemaakt voor het aansturen van de peroscopen, ik mis alleen nog de drukregelaar, die staat in bestelling, hopelijk krijg ik die binnenkort.
Beide peroscopen worden tegelijk aangestuurt, maakt het qua aansluitingen en onderdelen een stuk eenvoudiger.


Ook nog een filmpje gemaakt over de voortgang van de V80.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo manfred

waarom gebruik je geen water druk om je periscopen te laten bewegen
een pompje dat beide richtingen kan uit draaien is compacter dan heel de perslucht zaak
en water is er rond de boot toch genoeg aanwezig
hydrolica hoeft niet steeds olie te bevatten hoor

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Daar heb ik wel aan zitten denken, maar helaas weinig ervaring mee, ik heb op youtube wel een aantal filmpjes gezien met zo'n water aangedreven systeem, het werkt goed en is krachtig.
En inderdaad, aan water geen gebrek.
 
hallo manfred

een pompje inplaats van je druktankje de rest van de sturing zal wel hetzelfde blijven mijn gedacht
alleen een pompje is kleiner dan dat druk flesje en je hoeft het niet te vullen
zolang je lucht gebruikt zie ik geen probleem maar als je vloeibare gas gaat gebruiken en het tankje licht niet in het zwaarte punt dan ga je trimproblemen krijgen doordat je gas op geraakt
het verschuiven van balast of accu's zou dan weer hiertegen een oplossing gaan bieden maar of je daar plaats voor gaat hebben in die smalle romp ???

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Ik ga inderdaad gewoon perslucht gebruiken, heb vandaag mijn drukregulator binnen gehad, deze regelt de druk van 6 Atm terug naar 1,5 Atm.
Hierdoor krijg ik geen problemen met het verschuiven van het zwaartepunt, het vullen gebeurt gewoon met een simpele voetpomp ipv een compressor, je gaf het al aan, er is te weinig ruimte in zo'n smalle romp.
Het aantal keren dat ik kan spelen met de peroscopen zal ongeveer op 15x liggen, meer dan voldoende.
De vulnippel zal dan ook binnen in de boot worden geplaatst, dus van te voren even de zaak oppompen en dan maar varen.
 
Ik heb gisteravond de boel aangesloten, nog zonder de drukregelaar, meer om te zien of het allemaal wil werken.
Zo heb ik nog de mogelijkheid om het een en ander aan te kunnen passen, met een lading van 2 Atm kan ik ongeveer 4x op en neer.
Als de drukregelaar er tussen zit kan de tank gevuld worden tot 6 Atm en teruggeregeld worden tot 1,5 Atm, het aantal keren op en neer hoop ik dan op 10x te hebben.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het persluchtgedeelte werkt eindelijk goed, moest het een en ander afstellen voor een vloeiende beweging van de peroscopen.
En ben begonnen met wat uiterlijke details die ook nog moeten gebeuren, technisch is ze nog niet gereed, moet nog wat oplossingen verzinnen voor een paar problemen.

PB180078.jpg


PB180079.jpg


Ik kon geen goede maat vinden voor het hoofdluik, heb deze uit niets moeten opbouwen met verlijmde schijven van aflopende diameter.
Daarna met de dremel zoveel mogelijk de vorm erin geslepen, pas in de laatste fase geplamuurd en geschuurd.

PB210088.jpg


Dit zijn de losse onderdelen waaruit het luik uiteindelijk bestaat.

PB210089.jpg


PB210090.jpg


Het totaalplaatje van het samengestelde luik, volgende stap was het maken van de benodigde schanieren.

PB210091.jpg


Allereerst de maten afgeschreven op een stukje hout, het luik gezekert met een schroef, op deze manier kon ik de scharnieren goed passend erop krijgen.

PB210092.jpg


PB210093.jpg


Het luik kan op twee punten scharnieren, aan de basis en op het luik zelf.

PB220096.jpg


Het veermechaniek op het luik is totaal anders dan op de VIIC, ik heb van koper geprobeert het te imiteren.

PB220099.jpg


PB220100.jpg


Uiteindelijk het luik en het veermechaniek vastgelijmd op het bovendek, de veer is deels functioneel omdat deze scharnierend vastzit aan de onderste as van het luik.

PB220101.jpg


Het scharnierende gedeelte van de veer heb ik zo bevestigd.

PB240103.jpg


PB240102.jpg


Evenals de VIIC zit er een vergrendelhaak om het luik open te houden tijdens de bovenwatervaart.

PB240105.jpg


PB240106.jpg


Ook de railingen die aan de toren moesten komen geplaatst, als laatste moest ik nog beginnen aan de soort kieuwen die op de toren zitten, later daarover meer.
 
bild005.jpg


bild006.jpg


Van deze tekeningen heb ik de vorm en de plaats gehaald, ik heb deze gekregen van Stefan Schmitz, de duitse V80 expert.

PB190081.jpg


Allereerst een malletje gemaakt om de hoek van alle stukjes gelijk te krijgen.

PB190082.jpg


PB190083.jpg


Aan beide zijden een strookje koper gesoldeerd.

PB190084.jpg


Met de dremel alles bewerkt tot deze vorm, hiermee heb ik alle gaten in de toren op maat gemaakt.

PB190085.jpg


Met een stel sleutelvijltjes alles net zo lang aangepast totdat het onderdeeltje goed past, dit gedaan bij alle gaten in de toren.

PB210087.jpg


De laatste handeling om de ventilatieopeningen de juiste vorm te geven, op de tekening is te zien dat ze worden gebruikt om het water aan de voorzijde in te voeren en aan de achterzijde er weer uit.
Zelf heb ik het idee dat ze ervoor zorgen dat er geen lucht in de toren blijft tijdens het onderwater gaan.

PB210086.jpg


Alle ventilatieroosters geplaatst, zoals je kunt zien heb ik dit gedaan voordat ik de railings en het luik klaar had.
Ik moest dit zo doen omdat ik anders de railings niet goed kon vastlijmen.

Ik ben momenteel bezig met het maken van de luiken die in de bovenzijde van het dek zitten, wil zowiezo de voorste en achterste functioneel hebben, zij zullen namelijk de schroeven bedekken waarmee ik de bovenbouw vastzet.
 
PB280109.jpg


PB280110.jpg


Alle luiken die nog in de bovenbouw moesten komen zitten erin, ik heb 0,3 mm koperplaat hiervoor genomen.

PB280111.jpg


PB280113.jpg


Ze zijn allemaal functioneel geworden, de meeste problemen had ik met het plaatsen van de scharnieren, doormiddel van kleine hendels en gaten in de luiken kan ik de luiken vergrendelen.

PB280112.jpg


De telefoonboei wil ik gaan gebruiken als reddingsdobber.

PC070126.jpg


Doordat je de bovenkant eraf slijpt, verlies je materiaal, hierdoor klopt de overgang niet meer, met behulp van de huishoudfolie methode de overgang weer vloeiend gemaakt.

PC080128.jpg


PC080129.jpg


Alle overtollige plamuur weer weggeschuurt, en dan krijg je dit, een mooie vloeiende overgang van de bovenzijde naar onderen.

PC110143.jpg


PC110145.jpg


De boot weer opnieuw in de primer gezet, ben nu druk bezig met alle oneffenheden aan de romp weg te plamuren en schuren, dit als voorbereiding op de lasnaden die erop komen.
 
Bedankt Ruben,

Ze begint langzaam maar zeker te worden zoals de grote uitvoering, voorlopig ben ik nog bezig met plamuren en schuren.
Het leuke werk komt langzaam maar zeker in zicht, technisch is ze nog niet zover dat alles werkt, moet nog een aantal dingen doen.
Wil eerst de buitenkant afmaken omdat daar de meeste tijd gaat in zitten, en dan weer aan de slag met de binnenkant.
 
PC270160.jpg


PC270159.jpg


De voorbereidingen aan de romp voor het plamuren en het schuren zijn in volle gang, eerst alle verdachte plekken voorgeschuurd voor meer hechting, en de eerste lagen plamuur aangebracht.

PC190149.jpg


PC290162.jpg


PC290163.jpg


Ook begonnen met alle overgangen tussen de romp en de aangebrachte delen, door de rondingen moet ik dit meer keren doen dan op de romp zelf.

PC190153.jpg


Tijdens de droogperioden van de plamuur verder gegaan met de constructie van de reddingsboei, een klosje gedraaid voor de lijn en een constructie om hem te plaatsen.
Door middel van twee ruimpassende buisjes de bevestiging gemaakt voor de boei, met een servo wordt de boei vastgezet met een haak.
Door gebruik van de failsave op de zender en in combinatie met een timer gaat het geheel worden bediend.
 
P1120185.jpg


P1120186.jpg


Ik heb wat geprobeerd met aluminium folie om de nagels erop te krijgen, de folie die ik hiervoor gebruik is wat dikker dan normaal.
Hierdoor kon ik met een oude ballpoint de nagels erindrukken.

P1120187.jpg


Het complete "zilveren setje" van duikroer en richtingsroer.

P1130188.jpg


P1130189.jpg


Ze allebei voorzien van een laagje verf en een beetje vuil gemaakt, de nagels zijn gelukkig nog goed zichtbaar.

P1010164.jpg


Dit weekeinde begonnen met de lasnaden, allereerst de draden vastgezet met tape voor een goede verdeling.

P1010165.jpg


Het is hetzelfde draad als ik gebruikt heb op de VIIC, de platte vorm maakt er een mooie lasnaad van.

P1010166.jpg


Na twee avonden in de weer te zijn geweest met tandenstokers krijg je dan dit, het moeilijkste deel was de curve aan de kielzijde.
De volgende dagen wordt dus weer lijmen.

PC270161.jpg


Tussendoor ook nog begonnen met de aluminium folie luiken, ik wilde het eerst proberen op de duik/richtingsroer set, gezien het resultaat ga ik alle niet functionele luiken op de bovenbouw en de romp zo uitvoeren.
 
Ik zit telkens met stijgende bewondering te kijken hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt Manfred. Modelbouw van de bovenste plank, prachtig! :worship:
 
hallo

jammie wat mooi
Manfred weer goe bezig en hier kunnen we nog eens iets van leren

gr raf
 
Back
Top