Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dick2, 27 mrt 2013.

1. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ziet er gelikt uit Dick.
    Het is altijd leuk om weer een update van je schip te zien.

2. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Ziet er goed uit en je schiet goed op ondanks de hitte.

Andy:pim:

3. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Bedankt Rob en Andy, ik heb tegenwoordig ook alle tijd.

4. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ik ben nu begonnen maar om al die geschutspoorten er netjes in te krijgen is nog ’n hele klus waar echt ’n hoop werk inzit.
    De lagen tussen de poorten maak ik in hele stukken, die zijn dan in werkelijkheid zo’n 2,5 tot 3 meter.
    Ik kan mij niet voorstellen dat dit vroeger in het verband door liep, je krijgt dan bij de poorten regelmatig kleine stukjes, daar waar ik weer over de poorten ga loopt
    het verband natuurlijk wel weer door.

Ook ben ik 2 dagen bezig geweest om de spiegel er recht op te krijgen, die heb ik er 2 keer af moeten breken om alles in de vorm van het spant te krijgen.

Alles wat ik opgemeten heb klopte als ’n bus maar iedere keer kwam hij er scheef op.
    Nu heb ik ervoor gekozen om aan iedere kant van de spiegel er ’n stukje op te lijmen en nu klopt alles weer volgens mij.
    Natuurlijk blijf ik met beplanken de boel wel in de gaten houden, maar nu klopt alles weer volgens mij.

Ik schiet op dit moment niet zo hard op omdat ik momenteel zo veel andere dingen tussendoor heb dus geen foto’s nog.

Ik ben nog steeds bezig met het beplanken en het heeft geen zin om van iedere laag ’n foto te maken dus dat komt nog wel.
    Ik ben van plan om ook de achterspiegel te fineren, volgens de BB blijft die glad en word later gewoon groen geschilderd.
    Maar zo’n grote plaat hout zullen ze vroeger ook wel niet gebruikt hebben, vandaar.
    Ook al is de fineer later geschilderd zal je wellicht iets van de contouren van de planken kunnen zien.
    Ook zegt de BB dat ik na 9 rijen beplanken weer moet stoppen, maar ik ga nog wel ’n paar rijen hoger.
    Ik moest dus wel op die 9 rijen stoppen.
    Alles is de eerste keer geschuurd en moet nu nog hier en daar ’n klein kiertje dicht maken met houtlijm en zaagsel.
    Hierna ga ik weer schuren want alles moet toch nog gladder kunnen volgens mij, het is nog niet helemaal naar mijn zin.

Hier kun je aan de lichtere plekjes zien dat het toch nog gladder kan.

De kanon gaten heb ik dicht gestopt met ’n stukje keukenrol zodat ik het stof buiten hou.

Ook heb ik ervoor gekozen om niet al het hout op kleur uit te zoeken want de romp moet niet helemaal dezelfde kleur zijn, volgens mij deden ze dat vroeger ook niet.
    Ze pakten toen ook de planken die voor de hand lagen weg en sloegen ze er zo op.
    Bovendien vind ikzelf het er zo veel natuurlijker uit zien.

Ondertussen heb ik dit gedeelte van de romp weer glad geschuurd en ik kan wel zeggen dat hij echt spiegelglad is geworden.
    Dan komen nu de water overlopen erin, ik had er op dit dek aan iedere kant 3 zitten maar dat vond ik eigenlijk te weinig.
    Dus er komen er aan iedere kant op dit dek nog 2 bij.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Goed bezig Dick:D
    Voor wat betreft de kleur van de beplanking ga ik helemaal met je mee, enig kleurverschil zal in het écht ook wel geweest zijn.

6. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Je romp ziet er inderdaad erg strak uit.
    Met dit tempo heb je haar over een jaartje af ;)

7. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Klaas, ik ga de romp in de Danish Oil zetten denk ik, dan komen die kleurverschillen nog iets meer naar voren en het geeft meer 'n natuurlijker kleur i.p.v. lak of beits en het werkt heel makkelijk.

8. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Rob, ik denk het niet, ik ben nu anderhalf jaar bezig en het moeilijkste en meeste gepruts met 1 hand komt nog.
    Tel er nog maar 'n jaar of 3 bij op in ieder geval.

9. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Ik ken je probleem met je hand Dick, maar ondanks dat ga je goed vooruit.
    Snelheid is in deze hobby niet van belang, als het resultaat maar goed is, en belangrijker; we zijn lekker met hout bezig;)

10. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Helemaal met je eens Klaas, het maakt mij niet uit ik heb alle tijd van de wereld.

11. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Tijd of geen tijd, een hele prestatie die je neerzet: 't ziet er allemaal erg netjes uit.

12. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Dank je wel Diederik, we doen het gewoon rustig aan en dan kom je 'n heel eind.

13. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    ziet er weer strak uit Dick.

14. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Dank je Robert, ik doe mijn best.

15. Sjors B

Sjors B

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Mooi gezicht die verschillende kleuren op je beplanking......
    Als je er olie op smeert 'popt' het nog beter er uit.
    En het schilderwerk op je deurtjes is toppie !
    Verwacht eigenlijk iemand die hem open doet.

16. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Die spuigaten maak ik eigenlijk heel eenvoudig.
    Ik neem stukjes lat van 2x3 mm van ong. 2 cm lang.
    Aan één kant verdun ik ze 1 mm en lijm daar met ’n drupje Zapp ’n strookje messing op.
    Dit komt niet zo precies want je ziet het later niet meer.

Hier lijm ik vervolgens ’n stukje popeline op wat ik in de thee heb gehad om het te laten verkleuren.

Dit rol ik vervolgens om het latje en lijm het weer vast met Zapp lijm, dit vind ik de perfecte secondelijm.
    Vervolgens buig ik het messing stripje ter hoogte van het latje in de bankschroef haaks om en klaar is Dick.
    De lengte van het hout bepaal ik later.
    Zo komen er in totaal 9 per kant.

En zie hier het resultaat, ze zijn nog dry-fit en ik moet ze uiteraard nog netjes afknippen maar dat komt later.
    Pas wanneer de berghouten erop zitten plaats ik ze pas definitief.

En ’n totaal plaatje.
    Ik heb er per kant maar negen gemaakt, ik weet dat er veel meer in zouden moeten maar dan word het veel te veel vind ik zelf.
    Ze zitten nu om de 6.5 meter en dat zou ongeveer 2 meter moeten zijn volgens mij.
    Dat zou op deze schaal 4 cm worden en dat is geen gezicht.
    Ik kom er net d.m.v. Andy achter dat de bovenste rij waterlopen niet klopt, die horen van hout te zijn.
    Gelukkig is alles nog dry-fit dus dit ga ik nog veranderen.
    Ik ben de laatste paar dagen bezig geweest met de waterklossen en die zijn nu ook weer klaar.
    Morgen nog even lakken en dan op naar de kanonnen.
    Ik ben nog steeds bezig om de kanonnen voor te bereiden, ze zijn allemaal veel te breed dus heb ik er 2 mm tussen uitgezaagd en weer aan elkaar gelijmd.
    Dit heb ik eerst op de zaagmachine geprobeerd maar door te grove tanden sneuvelden de eerste paar al dus allemaal handwerk
    Wel zijn ze zover allemaal geschilderd en alle ogen die aan de wagens en de wand komen zijn gezwart met Brass Black.
    De pennen die er aan komen moet ik allemaal schilderen omdat deze van dat roodkoper zijn en dan lukt het niet met de Brass Black.
    Ook moet ik de achterste wielen nog halen en schilderen omdat alle wielen dezelfde maat hebben en de achterste wielen kleiner moeten zijn.
    Er zitten vanzelf ook geen blokken voor de tuigage in de kit dus die breng ik ook mee zodat ik weer vol op aan deze p door kan.
    Als ik ze goed heb geteld komen er alleen op dit dek alweer 160 blokken aan deze 20 kanonnen dus ik kan dan weer vol op knopen
    Ondertussen heb ik de 5 kanonnen erbij gemaakt en die zijn aardig gelukt.
    Nog even rood schilderen en ze vallen niet meer tussen de anderen op, op de foto de pinnen en blokken voor één kant.
    De pinnen moet ik allemaal schilderen omdat je met het rode koper geen Brass Black kan gebruiken, dat verkleurd niet.
    Die kanonnen gaat heel veel werk in zitten want als ik het goed geteld heb gaan er voor dit dek 160 blokken, 200 pinnen die geschilderd moeten worden,
    40 ringen 3mm en 40 ringen 4 mm aan, dan moet ik ook nog 80 rollen touw maken want het halende part van de touwen moet opgeschoten worden.
    Dan komen al de knopen nog, die zal ik later wel tellen dus ik kan de aankomende paar weken weer vol op vooruit.

Gisteren ben ik begonnen met het knopen van de tuigage en dat word weer ’n hele klus.
    Op deze foto is te zien dat het lang geen eenvoudige platte knopen zijn,ik doe dit met behulp van een derde handje en dat gaat redelijk maar wel langzaam.
    Ik ben nu 2 dagen bezig en heb er al 16 klaar, op dit moment ben ik de hele dag bezig en maak er net ’n stuk of 8 maar ik hoop dat het later toch wel iets sneller gaat
    als ik de slag te pakken krijg maar meer als ’n stuk of 12 per dag zullen het er wel niet worden.
    Op 20 kanonnen gaan er 80 in totaal aan.
    Ze zijn voor de uithaal talies 2 per kanon en de zij takels ook 2 per kanon.

In de toekomst zal ik mijn verslag iets aanpassen o.m. zal er regelmatig de datum van wat ik die dag gedaan heb te zien zijn
    omdat dit voor mij makkelijker werkt.
    Verder wil ik tenminste 1 of 2 keer wekelijks de stand van zaken laten zien, soms met en soms zonder foto's na gelang of er iets te zien is of niet.
    Zo kan ik soms duidelijker uit leggen hoe ik het e.e.a. gedaan heb.
    De meeste van jullie kennen de trucs wel maar het lijkt me goed en leuk voor de beginners.
    En natuurlijk ook om op mijn fouten gewezen te worden.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ik ga de waterklossen maar even van je "lenen" ;)
    Leuke uitleg, bedankt.

Wat bedoel je met de waterlopen die van hout moeten zijn?

18. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    De onderste rij zijn van canvas o.i.d. Rob en uit de bovenste rij moeten eigenlijk houten klossen uit komen waar 'n gat voor de waterafvoer inzit.
    Dus daar gaan die zakken nog uit en ik vervang ze van hout.

19. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ze zien er zeer goed uit. Ik vroeg me inderdaad af of ze overal moesten. Voor zover ik weet worden ze alleen dicht bij de waterlijn geplaatst zodat de kousen als het ware dichtgedrukt worden door het water buiten de romp als ze tijdens golfslag e.d onder water verdwijnen. Een soort terugslag klep idee. Bij de hogere dekken heb je daar geen last van.

20. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Zag er zaterdag bij de Batavia ook een hele rits zitten, volgens mij ook op de hogere dekken. Gr Ton

Deel Deze Pagina