Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dick2, 27 mrt 2013.

1. Riksgewijs

Riksgewijs

Lid geworden:
    3 sep 2014
    tja... Een moeilijke keuze. Het is voor jezelf ook niet makkelijk te moeten bekennen dat hetgene je graag doet, minder goed gaat dan gehoopt of gewild.
    Het is moeilijk dan je progressie te laten zien. Zeker van een aantal mensen die hier op een grote snelheid een model neer zetten omdat zij dat wel kunnen (lichamelijk gezien dan).

Ik volg je keuze hierin. En zou voor mij ook een goede keuze zijn.

Toch zou ik willen zeggen zoals mijn voorgangers, post wanneer je progressie hebt die je wilt laten zien. Dan kunnen wij met zijn allen jou werk blijven bewonderen en zien iets moois verschijnen. Zo leer je nieuwe bouwers nog altijd met hetgeen jij laat zien. Dan krijg je ook nog reacties. En dat zou dan ook leuk kunnen zijn toch?

2. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik ben het helemaal met voorgaande sprekers eens.
    Het hoeft niet snel, maar als er vooruitgang is, laat maar zien.
    Jan Zwart.

3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ook ik ben het eens met de anderen, gewoon mee blijven doen zou ik ook zeggen! Lichamelijke ongemakken zijn mij inmiddels ook niet vreemd, maar het maakt tenslotte niet uit hoe lang je er over doet en ieder update is er één waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.
    Ik heb ook een enorme dip meegemaakt, maar ben toch blij dat ik er weer bij ben!

4. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Hoe langer het duurt, des te langer hebben wij plezier van het verslag!
    We werken allemaal wel naar een eindresultaat toe, maar in feite is de ware hobby het bouwproces zelf. Voel je nergens toe verplicht, maar jouw updates, ongeacht het bouwtempo, zijn altijd een plezier om te lezen en zou ik de komende jaren niet willen missen ;)

Grt
    Diederik

5. JanZMC

JanZMC

Lid geworden:
    6 jan 2007
    Dick je kunt ook af en toe alleen enkele fotos plaatsen met een korte toelichting. Ik heb zelf ook regelmatig dat ik meer dan een maand niets gedaan heb dus een lager tempo valt echt niet op. Niemand is verplicht om hier met enige regelmaat iets te posten.

6. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Ook ik wil wel even reageren.
    Met een beetje geluk word ik volgende week 77 jaar'
    Dat is mooi, maar mijn ogen laten me wat in de steek.
    Daar bij heb ik nog wat andere hobby,s .
    Des al nietemin ga ik in de komende maanden toch weer wat verder
    met wat te bouwen aan m,n WvH het zal ook bij mij nog
    jaren duren voor hij klaar is. (Wissen mag)
    Met vriendelijke groet Ton.

Laatst bewerkt: 14 sep 2014
  7. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Gewoon lekker rustig door bouwen Dick en als je weer een een paar leuke foto's hebt zet je die weer eens op het forum.

8. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Bedankt allemaal maar ik wil ook niet helemaal stoppen met het verslag, dit heb ik misschien verkeerd gezegd maar er zullen wel minder up-dates komen en minder uitgebreid.
    In ieder geval anders, maar hoe en wat moet ik nog even rustig bekijken.
    De bouw gaat wel vol op door in ieder geval.

9. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Blij dat je wel blijft posten Dick. Ik vind je foto's het altijd erg leuk en leerzaam. Ik verwacht niet dat mijn schip veel eerder af is, dus je tempo valt best mee ;)

10. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    We kijken wel Rob maar ik denk dat ik nog wel 'n jaar of 5 vooruit kan en dat vind ik ook niet zo belangrijk.

11. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Toch maar even de vorderingen tot zover, ik ben nog steeds met de kanonnen bezig maar daar zit dan ook wel veel werk aan.
    Dat geeft niet want het houdt je mooi van de straat.
    29 augustus 2014
    Vandaag heb ik alle touwen van de uithaaltalies af gemaakt en ga nu morgen als ik even tijd heb beginnen met de bakstakels dus weer 40 van die knopen maar
    die komen er ook wel weer op.
    30 augustus 2014
    Gisteren even bij de Kombuis geweest want de bestelde kanonwielen waren al binnen en ik kwam nog 100 bokken voor de kanonnen te kort.
    De levertijd van de wielen was maar 14 dagen dus dat vond ik netjes.
    Tevens heb ik ’n bouwplaat van de Grote of St. Laurens kerk van Rotterdam gekocht om eens te kijken of dat ook leuk werk is voor afwisseling.
    12 september 2014
    Vandaag heb ik de laatste knopen van de bakstakels aan de kanonnen gemaakt, dit waren er weer 40 dus het totaal aan de 20 kanonnen is nu al 160 knopen.
    Morgen ga ik aan de blokken van de uithaaltalies op de schaarstokken beginnen, dat worden er weer 40 dus ik kan weer even vooruit.
    23 september 2014
    Alle blokken die op de schaarstokken voor de uithaaltalies komen zijn ook weer klaar.
    ’n Foto maak ik wel weer als alle touwen klaar zijn, nu krijg ik weer 40 knopen voor de bakstakels die in de wand komen.
    Ik wil eerst alle touwen zo veel mogelijk geknoopt hebben voordat ik alles opbouw zodat ik later alle touwen tegelijk kan monteren waarna dan nog alleen
    de broeking als laatste komt.
    Dus ook alle ogen voor de broekingen maak ik eerst, deze knoop ik dan later buiten het schip en schuif ze dan pas op hun plaats.
    6 oktober 2014
    Vandaag alle knopen afgerond behalve de knopen om de broekings aan de waanden vast te zetten, deze komen pas als alle kanonnen op hun plek staan.
    Nu krijg ik nog 40 ogen aan 40 pinnen die in de wand komen voor de broekings.
    Vandaag ook geprobeerd om rollen touw naast de kanonnen te maken maar na de hele ochtend aan het proberen geweest is er nog niet één gelukt en dat moeten er 80 worden.
    Morgen maar weer proberen want op het onderste dek lukte het wel dus gaat het hier ook lukken, waarschijnlijk is de dikte van de lijm niet goed.
    Pas als ik alle onderdelen los klaar heb liggen om alles op te bouwen zal ik weer eens ’n foto maken.
    13 oktober 2014
    Vandaag heb ik alle paarden geplaatst, ik heb er ’n pen in gezet die door het dek loopt en vastgezet met Zapp seconden lijm, de wielen nog eens extra op het dek
    Gelijmd met houtlijm dus nu ze allemaal op 5 plaatsen vast zitten zullen ze wel niet meer los laten.
    Nu komen de broeking touwen aan de beurt.
    Het 3de handje gebruik ik bij iedere knoop en dat werkt perfect.

Het begint ’n aardig bord spaghetti te worden en als de terughaal talies erop zitten heb ik nog 40 touwen erbij en dan pas ga ik alles door de blokken halen en opruimen.

Tot hier ben ik momenteel maar ik heb nog wel 'n probleem.
    Op het geschutdek had ik voor de talies mooie rondjes touw gemaakt en nu moet ik er hier weer 80 maken maar ik zou niet meer weten hoe ik dit gedaan heb, althans ik krijg het niet meer voor elkaar.
    Als iemand dit weet hoor ik dit graag want ze moeten er wel op.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Om rondjes te maken van touw gebruik ik een etiket. Met plakband zet ik die met de plakkant naar boven vast op werkblad. Dan met een pincet het touwtjes op het etiket in rondjes leggen. Wat houtlijm erop en na droging voorzichtig van etiket lostrekken.
    Bij mij gaat het heel makkelijk.
    Jan Zwart

13. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Ben ik blij dat ik maar een paard heb.[​IMG]

14. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Verdorie Dick....:worship::worship::worship: voor het doorzetten hoor!
    De rondjes van de touwen; zoals Jan aangaf, gaat héél makkelijk;)

15. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Piet had de touwrondjes op een stukje plakband gerold en daarna op het dek vastgelijmd. Is dat een methode?

Voor de rest: toppie!

(ik krijg trek in spaghetti :))

16. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Oeps - ik lees weer niet - kalk gelijk wat neer wat al geschreven is...

17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011

Bedoel je dit Dick, de touwtjes opschieten op de plakzijde van een stukje tape. daarna insmeren met houtlijm hetgeen transparant opdroogd waarna je het rolletje in zijn geheel op de de gewenste plek kunt lijmen.

18. Mathieu375

Mathieu375

Lid geworden:
    9 feb 2014
    Goeie tip geweest, bedankt.

19. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ja, dat bedoel ik Piet, eerder maakte ik ze op 'n andere manier met 'n tooltje maar dat lukt van geen kant meer.
    Ik ga het nu op deze manier proberen, bedankt.

20. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ziet er weer goed uit dick :cool:

Deel Deze Pagina