Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dick2, 27 mrt 2013.

1. Germt

Germt Guest

Dat zijn de steunblokken voor de binnenverschansing van ;
    3B: Binnenverschansing op het koedek
    3C: Binnenverschansing van het verdek
    3D: Binnenverschansing van het halfdek

De binnenwand komt dus de steunbreedte van de buitenzijde van de spant te staan, dat is de ruimte die er moet zijn voor je geschutspoorten.
    M.a.w. de binnenwand komt dus aan de binnenkant van die steuntjes te staan
    Zelf heb ik deze steeds geplaatst als ik aan de betreffende binnenwand bezig was, en de poorten had geplaatst. dat is veel makkelijker voor het stellen van de wanden
    Op die manier kun je nog wat bijstellen.

Germt

2. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Begrepen Germt, bedankt.

3. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Germt, hoe heb jij dat opgelost met die vulstukken bij de boeg.
    Zoals je kan zien is de bovenste te klein en het is moeilijk om te zien op de foto maar de onderste is te groot.
    Ben ik nu gek en zie wat over het hoofd of klopt dit.
    Ik wil er niet direct wat aan veranderen omdat ik bang ben dat st0raks de hele boeg niet meer klopt.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Germt

Germt Guest

Ik had daar slechts 1,5mm speling bij de bovenste ronding, bij jou lijkt dat meer te zijn, de onderste is niet te groot, die klopt wel
    Leg hem even op de tekening nr.4, dan zul je zien dat hij iets te kort is.
    De ruimte tussen de spant en de ronding is wel op te vullen.
    De bovenste steekt een klein beetje voor de onderste uit, dat is goed.
    Met het veilen van de spanten en de boeg wordt dit vlak gevijld, en naar beneden toe een beetje rond.
    Ter controle kun je het volgende dek nr.41 en de voorste wand nr.42 op spant 14 zetten aan de boeg, gewoon in dry-fit om een beeld van de situatie te krijgen;)
    Komt allemaal goed, ik had ook een hoop last met dat voorschip;)

Germt

5. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ja dat is 'n goed plan, zal morgen eens 'n dry-fit maken.
    De onderste moet wel aan iedere kant 'n halve cm af om tegen de valse kiel te
    komen en dat is wel acceptabel maar zoals je ziet kom ik bij de bovenste aan iedere kant 'n cm te kort en dat is te veel.
    Wanneer dit niet klopt krijg je later 'n hele misvormde boeg maar dat bovenstuk kan zo wie zo niet naar achteren omdat die al tegen de valse kiel aanzit dus die moet ik wel verlengen.

6. wim500

wim500

Lid geworden:
    28 jul 2008
    En Dick is vertrokken :).
    En het probleempje ga je vast tackelen, dat zie ik helemaal goed komen met wat opvullen.

7. Germt

Germt Guest

Ik gebruik zelf vaak de foto's van de paar mensen die hem ooit gebouwd hebben, kunnen een hulp zijn die aangeven hoe e.e.a. er uit komt te zien.
    Dit als hulp bij de summiere tekeningen;)

Germt

Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2013
  8. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ben er helemaal uit Germt.
    Zoals jij voorstelde ben ik vanaf de tekening gaan nameten en nu blijkt dat de opvulstukken de maat op de tekening hebben maar de hele valse kiel is 1 cm te lang volgens de tekeningen.
    Dus het hele schip word 1 cm langer dan hij al is.
    Aankomende week bij Ton even 'n stuk balsa halen en dan vul ik het wel op naar de eerste spant toe.
    Die cm langer maakt voor de verdere bouw niet uit.

9. Germt

Germt Guest

Verdorie, dan heb jij een nóg grotere WvH dan ik;)
    Baal ik van hoor:rolleyes:

Germt

10. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Ik geniet van jullie
    Ton

11. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ja Germt altijd baas boven baas maar nu gaat het goedkomen.

12. Germt

Germt Guest

Inderdaad, ik dacht even een GROOT schip te bouwen;)
    Als ik jouw voorgaande modellen zie, en ik heb ze gezien, heb ik daar zeker geen twijfels bij hoor:D

Germt

13. Kees vE

Kees vE

Lid geworden:
    25 nov 2012
    Ja ja Germt, straks zegt de bevelvoerder van het schip van Dik als hij jouw schip ziet: wat is dat voor een koolvlet? :p Sorry hoor, ik kon het even niet laten.
    Heb ooit de kapitein van de WvH zoiets horen zeggen van de Prins Willem. :yes:

PS krijg jij wel meer een goed idee tijdens je slaap? Dan zal ik je weten te vinden als ik eens problemen heb. ;)

Grt Kees

14. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Als scheepstimmerman op een "koolvlet" zal ik me maar niet in deze discussie mengen.

Andy

15. Germt

Germt Guest

En we zijn weer vertrokken hoor:rolling::rolling:

Germt

16. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    De eerste update en dat kan wel eens want ik ben al 14 dagen bezig en anders denken jullie soms dat ik in slaap ben gevallen.
    Ondertussen staan alle spanten en met wat geworstel staat alles netjes in rij.

Ook het overloopdek zit er inmiddels ook op zodat het nu allemaal al aardig stijf is.
    Hier komen ook roosters in en ik weet niet of het hier al gebruikelijk is maar ik wil hier ook schaarstokken maken en ik denk het hele dek in verband te
    leggen.
    De roosters worden afneembaar zodat je er 'n heel klein stukje van zien kan.
    Het is maar heel weinig maar het houd me van de straat en het is 'n hele goede oefening voor mijn hand zodat later het hoofddek
    er in ieder geval strak in ligt.
    Hier waren de eerste problemen al met het vulstuk wat voor geen meter paste.
    Na meten en de tekening ook na meten blijkt nu dat de valse kiel 1 cm te lang is dus ga ik het stukje naar het eerste spant toe maar opvullen.
    Zie vorige posting.
    Voor de verdere bouw kan dit volgens mij geen kwaad.
    De volgende stappen worden de kiel en achtersteven eronder maken en de spiegel beplanken.
    Daarna komt het grote schuurwerk maar dan zijn we wel weer enige weken verder.
    Tussendoor komen er wel weer 'n paar foto's.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Germt

Germt Guest

Netjes hoor Dick.
    Oude tijden herleven:D

Germt

18. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    We blijven ons best doen Germt.:)

19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    het is al een tijdje geleden maar dacht dat de ronding van dat half stuk rondhout niet juist was dick.

ik dacht dat er bij germt serieus aan geschuurt moest worden om het te laten kloppen met het bovenligende dek. dus alles eens passen om te kijken hoe het juist zit want helemaal zeker weet ik het ook niet meer maar het klopte niet helemaal dat kan ik me nog wel herineren ;)

20. Germt

Germt Guest

Ik heb hetzelfde vermoeden als Dirk.
    Wat eigenlijk vreemd is, is dat het koedek (onderste dek) wel past terwijl dan de valse kiel te lang zou zijn?
    Ik denk dat de enige afwijking zit in het feit dat het bovenste opvulstuk niet klopt van maat.
    Dus inderdaad het bovenste stuk opvullen en dan zou de rest gewoon moeten kloppen.
    Overigens klopt het het dat Dirk ook flink heeft moeten schuren om het passend te krijgen.
    Ik kon dat toen niet vanwege een recentelijke operatie, weet je nog.:)

Germt

Deel Deze Pagina