Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dick2, 27 mrt 2013.

1. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Na er lang over na gedacht te hebben heb ik besloten om dit bouwverslag op ’n laag pitje te zetten om de volgende redenen.
    Ik ben nu aan de touwen van de kanonnen op het onderste dek toe en moet nu alle touwen knopen en juist dit zal ik met één hand moeten doen en nog wel links ook. Dit ga ik proberen met behulp van ‘n 3de handje of zoiets dus jullie zullen wel begrijpen dat alleen dit al voor 22 kanonnen enige weken of maanden gaat duren want ik wil wel alle originele knopen zoals de takelingen en alles leggen.
    Je ziet er wel niks meer van maar ik wil alles zo origineel moegelijk maken en het is tevens ’n goede oefening voor de tuigage later.
    Wel zal ik heel af en toe eens ’n foto plaatsen en ik blijf jullie uiteraard volgen maar de hiaten tussen 2 postings zullen denk ik meestal te groot zijn voor ’n volwaardig verslag.

2. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Succes met deze uitdaging

3. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Hallo Dik hier bij wens ik je veel sterkte met het knopen van al die touwtjes dat is nou precies wat ik niet kan opbrengen :p Ik heb alleen maar tijd in de slechte maanden als je niet naar buiten kan ( ben een buiten mens )
    Weet niet waarom je je rechter hand niet kan gebruiken, maar hoop dat daar wat aan te doen is. gr Ton

4. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Veel succes met deze uitdagende klus. Ik zit zelf met net zo'n uitdaging: het knopen van de weeflijnen op de hoofdtouwen van de grote en fokkenstengen en bramstengen met een schouder die dat niet wil.
    Ik zou zelf voor een tussenweg kiezen, alleen de kanonnen die later (echt) te zien zijn van blokken etc voorzien en de andere niet. Germt kan op zijn WvH zien bij welke kanonnen je de blokken kunt zien.

Andy

5. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ton, hier is niks aan te doen, ik heb nl. vorig jaar augustus 'n CVA gehad waardoor mijn rechterhand spastisch is en net zoals de hele rechterkant van mijn lichaam helemaal gevoelloos is waardoor ik me met alles wat ik vastpak me helemaal moet focussen met wat ik met die hand doe.

6. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Andy, het is wel 'n optie maar de tijd maakt mij niet zoveel uit en zo kan ik wel zien of het gaat lukken, eventuele fouten zie je niet meer terug en later zullen de knopen er toch ook in moeten als ik verder ben met de bouw.
    Verder horen ze er wel aan en als ik nu makkelijk ga worden door de dingen die je toch niet meer ziet weg te laten ben ik bang dat ik steeds makkelijker ga worden waardoor je 'n half afgebrand schip krjgt als je berijpt wat ik bedoel.

7. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Ik snap je helemaal, ls je de lat zelf hoog legt wil je er absoluut niet onderdoor springen, ik ken dat :yes: ik heb zelf de tuigage van de Prins Willem erafgeknipt toen ik het niet mooi genoeg vond.

:pim:
    Andy

8. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Heel veel sukses en ik hou je in de gaten sterkte Gr Ton

9. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Dick,

Petje af voor je geduld en doorzettingsvermogen :worship:.
    Een volwaardig verslag hangt denk ik zeker niet af van het bouwtempo of van een overvloed aan foto's. Ik blijf je met plezier volgen en hoop dat juist door deze 'mamoetonderneming in handvaardigheid' je coördinatie, gevoel en kracht aan de rechterzijde ook gestaag zullen verbeteren.

Ik merk dat ik soms met twee 'werkende handen' er vaak nog één of meer tekort kom. Moest je bij het knopen nog handige tips ontwikkelen hierbij, zijn we er allen wel bij gebaat ;).

Groet en veel succes,
    Diederik

10. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Bedankt mensen, we gaan van deze kant vrolijk verder en zien wel waar het schip strand.
    Wanneer het te makkelijk gaat is de voldoening 'n stuk minder.

11. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Het is alweer ’n tijd geleden maar ik kan weer ’n paar foto’s van mijn vorderingen laten zien.
    Het gaat met één hand wel niet snel maar ik ben toch gemiddeld 2 tot 3 uur per dag aan het bouwen en veel zin heeft het niet om voor ieder touwtje ’n foto te maken.
    Er zitten momenteel toch al 264 knopen aan de kanonnen.
    Zoals je ziet gebruik ik er ‘n 3de handje bij, eerder heb ik dit ding nooit willen gebruiken maar het is perfect.

Soms is het wel even puzzelen met het zoeken naar het goede touwtje.

Het eerste kanon is klaar, deze was om te kijken of ik het voor elkaar kon krijgen, de rest ga ik allemaal in serie doen omdat ik anders iedere keer moet uit zoeken hoe het e.e.a. in elkaar steekt, dat vergeet ik nl. anders iedere keer.
    De kanonnen stuk voor stuk geheel afmaken gaat het daarom niet worden.

Maar alle touwen en blokken zijn geplaatst en het volgende karwei word dan om alle touwen en blokken te verbinden en het overtollige touw af te knippen.
    Hier ’n foto vanaf de boeg gezien.

En eentje vanaf de achterzijde.

En nog eentje vanaf de boeg maar dan vanaf de achterkant genomen.

Ook heb ik alle lopen 2mm naar voren gehaald omdat deze anders bijna gelijk met de buitenwand komen en dat is geen gezicht.
    Om daar weer 100 of 150 euro voor uit te geven is dan ’n kompleet nutteloze uitgave want het resultaat is exact hetzelfde.
    Dit is na al die weken van bouwen het resultaat.
    Als het dek eenmaal weer opgeruimd is ga ik verder om bakken voor de kogels te maken en dat zal ook nog wel weer ’n tijdje gaan duren voor de volgende foto’s verschijnen maar dat is niet anders.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Knap werk Dick (en dat met één hand en een hulpmiddel)
    Je hebt het probleem van de te korte kanonslopen slim opgelost door de rolpaarden iets aan te passen!
    Ik wacht geduldig op je volgende foto's ;)

Andy:pim:

13. Ton1937

Ton1937

Lid geworden:
    27 jan 2013
    Neem men petje voor je af het gaat geweldig :thumbsup: Geniet van het bouwen
    dat is het belangrijkste veel plezier gr Ton

14. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Dick,
    Ik heb veel respect een waardering voor het geduld en de toewijding die je erin steekt, heel netjes allemaal. :worship:
    Ik wacht ook rustig af voor meer van dit moois.
    Grt
    Diederik

15. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ziet er heel mooi uit Dick hoe dat allemaal fixt knap hoor.

16. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    De wil is er nog niet uit weg!

17. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Zeer indrukwekkend werk Dick. Zeker het wachten waard. Het duurt misschien wat langer. Maar zeker het wachten waard :)

18. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Bedankt voor de reacties mensen en we gaan gewoon rustig door, ik heb tenslotte alle tijd.
    Aankomende week is de tuigage van de kanonnen klaar en dan plaats ik wel weer even 'n foto.
    En ja Andy, om de lopen naar voren te brengen heb ik hetzelfde resultaat als nieuwe lopen maar is 'n mooi stuk goedkoper.

19. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ziet er weer schitterend uit :cool:
    Heb ik weer een mooi voorbeeld ;)

20. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Toch ga je mij wel inhalen Rob maar dat maakt niet uit, dan heb ik tenminste weer 'n voorbeeld.

Deel Deze Pagina