Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Samz11, 2 sep 2013.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nou, zo nog maar een keer varen, deze keer met een beter en hopelijk een langer filmpje.
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    zo, weer gevaren maar weer niet voor heel lang. de 1e keer ong. 2 minuten kunnen varen want daarna draaide hij weer als een gek door wat je aan het einde hoort met mijn reactie "oh Jezus!: ;)
    hier 't filmpje

    nu was het boutje aan de motorkant weer los gegaan. Als Rob morgen de stalen inbusboutjes mee neemt, is dat probleem denk ik wel opgelost aangezien staal zachter is dan Rvs toch? en zacht op hard (zacht boujte op harde motoras) geeft denk ik meer grip dan hard op hard toch?
    daarna nog een keer geprobeerd, maar nu was de flexas los gekomen uit de koppeling..
    heb hem eruit gehaald en heb denk ik de oorzaak. de aller 1e keer varen zat de koppeling simpelweg gewoon niet goed vast gedraaid waardoor de motor en de koppeling dus over de flexas heen gingen draaien en nu is de flexas daar helemaal opgedraaid en dus een fractie kleiner geworden. nu heb ik bedacht, om een badje van gesmolten tin te maken en de flexas daar een aantal keer in dopen om hem weer groter te maken. ik zal zo wel een foto v.d. flexas posten.

    en ook mooi trouwens, het blijft telkens kurkdroog in de boot! :D
    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hier de foto v.d. as, het is best wel erg als ik er zo nu naar kijk
    [​IMG]
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.856
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sam,

    Heb je wel een platte kant aan je motoras gevijld?

    Op een gladde stalen as kun je niet verwachten dat één stelschroefje de koppeling zal houden, zeker niet onder de sterk wisselende belasting van een wippende boot...

    Die flexas is een 'beetje' aangevreten, dat krijg je nooit weer fatsoenlijk vast geklemd.
    Tin is te zacht voor wat je in gedachten hebt, een nieuwe flexas is de beste oplossing.

    Groeten, Jan.
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ja er zit al een platte kant op de motoras, kan ik de flexas ook niet solderen?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.856
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sam,

    Dan hoef je niet te vragen welke krachten er op de koppeling komen door het wippen van de boot en de toeren die daarbij gemaakt worden.

    Los eerst het wippen op voordat je continue aan het repareren moet...

    Je kunt de flexas wel solderen, maar of het zal helpen is maar zeer de vraag.

    Groeten, Jan.
     
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik zal de boot toch eerst varend moeten maken om te kijken of het wippen weg is ;) ik ga nu dan maar lekker in de soldeerdampen zitten ;)
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    heb het nu met wat epoxy gedaan en denk dat dit best gaat werken! als ik de as dan in een bijna uitgeharde staat in m'n boot monteer, vormt de epoxy precies in de vorm v.d. koppeling en moét het wel goed zitten lijkt me. als de boot blijft wippen met het zwaartepunt nog meer naar voren, moet ik denk ik de bodem écht helemaal recht plamuren aangezien deze nog een beetje hol loopt, maar dat is een laatste optie. opzich maar een middagje werk dus dat moet goed komen. Heb in ieder geval zin in morgen Rob en Pieter! ik kom met m'n Wiesel en de Wasabi.(de 2 W's ;))
     
  9. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ok, hopelijk helpt de epoxy! Maar goed, je hebt twee bootjes bij je, dus moet goedkomen!
     
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ja idd hij gaat in ieder geval mee, varen of niet varend. maar denk dat de epoxy wel gaat helpen, epoxy op metaal heeft denk ik meer grip dan metaal op metaal.

    Gr. Sam
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nou, de epoxy heeft nu een nog net iets vastere substantie dan "was" aangenomen, dus heb de as in de koppeling gedaan en vast gedraaid, en nou, als dit nog los komt joh! dan weet ik het ook niet meer. dit zit echt super goed vast. de enige kant waar het nu nog fout kan gaan, is aan de motorzijde.

    vanmiddag varen.
    Gr. Sam
     
  12. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    vandaag dus met Pieter en Rob leuk gevaren. wat is die Wiesel dan een klein muisje als je hem vergelijkt met de Wasabi zeg!
    heb deze keer 2 accu's leeg gevaren waarna het weer zo ver was, misschien was de epoxy nog niet droog genoeg. hoe dan ook, het ging weer mis, nu heeft Pieter misschien nog een 4mm flexas liggen, en dan zou het helemaal opgelost zijn. Anders een nieuwe as bestellen en misschien nog een extra ;)
    maar ik heb dus leuk kunnen afstellen! de accu ligt nu op de originele plek (zwaartepun +- 28%) want heb het ook meer naar voren geprobeerd, maar daarvan werd het niet heel veel beter dus nu de as een stukkie naar beneden gedaan. hij vaart nu wel leuk, maar hij gaat nu meer met z'n neus duiken.(hij is wel ong. een meter diep gegaan!8O) hier een filmpje met zo'n mooie duik:

    nu dus een nieuwe as zoeken. de motoras blijft er nu trouwens wel goed in zitten, met een nieuw ijzeren boutje MIT KRATER!:p:rolling:
    kortom, eindelijk eens kunnen zien wat hij kan, ook heb ik een plastic prop naar de mallemoeren gevaren waarschijnlijk door een takje o.i.d.
    [​IMG]:rolleyes:
    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Sam,

    Ja, was zeker leuk!

    Ik heb eens gekeken, en je hebt geluk: ik heb een paar 4 mm flex-assen, maar de meeste zijn maar 16 cm lang. Maar ik heb er een van meer dan 25 cm. Mag je gratis hebben.

    Hoe krijg ik hem bij jou? Kom je hem halen op de brommer? :)
     
  14. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Oh top man pieter! Hartstikke bedankt, we mailen vanmiddag wel ff,

    Gr. Sam
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Heb vandaag een flexas van Pieter gekregen, en het past allemaal perfect! veel beter dan m'n oude flexas. nu snap ik het wel dat de oude flexas steeds los kwam. hierbij kan de klemkoppeling een stuk minder ver ingedraaid worden hoewel ik hem nu ook op m'n allerstrakst heb vastgedraaid met beter gereedschap dan eerst. Nu m'n laderprobleempje even oplossen en ik kan weer varen!:)

    Bedankt voor de hulp Pieter!
    Gr. Sam
     
  16. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha Sam,

    Mooi dat het zo goed past! Graag gedaan!

    Als ik dit zo lees, lijkt het alsof je vorige as niet echt 4 mm was, maar misschien 3,8 mm. Ik heb zelf ook een keer een 4 mm as besteld en 3,8 mm gekregen. Had exact hetzelfde probleem: de koppeling pakte niet goed.

    Om je mail te beantwoorden: ik weet niet meer zeker waar deze vandaan kwam. Ik had toen namelijk in eerste instantie een as besteld bij RC Webshop *-*RCimport.NL ~ Speedboot onderdelen & Hardware voor Powerboats.

    Maar omdat ik mijn as maar niet geleverd kreeg, heb ik hem daarna gewoon bij hobbyking besteld:

    4mm x 300mm Flexible Drive shaft (1pc)

    Lang nadat ik hem via hobbyking kreeg, kreeg ik hem alsnog van rcimport.nl. Maar ik weet niet zeker welke ik nu aan jou gegeven heb. Maar de andere is in elk geval ook goed, want die zit in mijn Rocket.

    Ik zou overigens niet voor rcimport gaan, een paar maanden geleden werd op diverse fora gemeld dat bestelde producten helemaal niet geleverd worden en men totaal niet meer reageert op e-mails en telefoons.

    Gewoon bij hobbyking bestellen is het veiligst.

    (En ja, dit lijkt op een winkelbespreking en dat mag niet. En nu krijg ik op mijn flikker) :D
     
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    dat zou heel goed kunnen, want als ik de 2 assen naast elkaar leg, lijkt het ook of mijn oude as een fractie kleiner is idd. nouja, blij het probleem gevonden te hebben!:) nu nog ff m'n lader fixen en ik kan weer:cool:
     
  18. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    doet de kantel kamer het eigenlijk wel? ik zat me net te bedenken. doet de springer nog wel dienst, vanwege al die kantelkamers :p
     
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    kantelkamer werkt prima, de springer was meer gewoon een tussenprojectje en staat nu netes op een plankje ;)
     
  20. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    vaart die ook niet meer dan?
     

Deel Deze Pagina