Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Samz11, 2 sep 2013.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik ga het gewoon proberen. na 1 rondje varen haal ik hem wel aan de kant om de temperaturen te checken. en anders bewaar ik hem gewoon voor een toekomstige hydro o.i.d.
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik weet al wat ik ga doen! ik zet dit buitenloperdje in m'n wieseltje en zet dan in de toekomst de motor uit m'n wiesel, (3900kv 28mmx48mm) in een hydro!

    Gr. Sam
     
  3. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Als je daarna nog groter wilt proppen zou een 36mm diameter motor misschien niet mistaan, hobbyking heeft een 3660 3190kv waarmee ik mijn magin one vaar op 4s met een 40mm prop, gaat prima.

    Gr,

    Roy
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    nee dat doe je niet :rolling:, anders wordt het racen met onze wiesels niet eerlijk meer , en ik je gewoon eruit vaar !!8O
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    mocht dat zo zijn, zet ik de oude motor er gewoon weer in! wieweet kan deze motor wel een nét iets grotere prop aan en ben in sneller...:D
    :rolling:

    heb de trimtabs trouwens geïnstalleerd. heb wel wat dingen omgebogen omdat ze anders niet pasten, en om ze voor altijd stevig vast te zetten moet ik nog wat gaten boren. ze zitten nu alleen nog vast met wat epoxy, lijkt me genoeg om even 1 testvaart te doen.

    Gr. Sam
     
  6. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    trimtabs alleen vast zetten met epoxy is een slecht idee, er komt redelijk wat kracht op die trimtabs, het water zal van onder je romp omhoog kruipen en tegen de tabs duwen zodat je neus wordt gedrukt, ze overleven het geen 2minuten met enkel epoxy.

    Gr,

    Roy
     
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nee idd, ik heb ze los gemaakt en ga ze zo goed vast zetten. met bouten. moet ik verder nog wat veranderen aan de afstelling met de trimtabs erop? het deel met een boutje erop om ze te stellen kan er helaas niet op want daar is geen plek voor. ik zal ze dus met de hand moeten bijbuigen, denk dat dit ook wel goed gaat?

    Gr. Sam
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.356
    Locatie:
    Zwolle
    Dat kan denk ik wel, desnoods iets verwarmen, zodat het wat makkelijker gaat.
     
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    trimtabs zitten vastgeschroefd:
    [​IMG]

    wat een K*T klusje.. maarja het zit nu wel vast. binnenkort nog maar eens proberen.

    Gr. Sam
     
  10. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Pff dat zijn wel gelijke forse trimflap's of het lijkt zo ivm de verhouding boot .
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Ja idd ze zijn vrij groot maar denk dat dat geen kwaad kan?
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    De vaar test zal het uitwijzen ...
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    haha idd, al zal ik niet weten waarom het niet/nauwelijks zou werken door de grootte...
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sam,

    Je verlengt de romp tot vlak voor de prop, de afstand tussen de 'spiegel' en de voorzijde prop is een stuk korter geworden.
    Je hebt kans, dat bij een bepaalde snelheid de prop geen of te weinig water krijgt en de snelheid inkakt, terwijl de toeren van de motor (even) omhoog gaan, tot de boot weer langzaam genoeg gaat en de prop weer grip krijgt.

    Ik heb ooit eens iets dergelijks gehad met een Century van Hopf; die boot had een ronde kiellijn en was niet goed varend te krijgen zonder (grote) trimtabs.
    Na de mislukte proefvaart heb ik aan de aszijde forse driehoeken weggehaald, zodat de schroef weer water kreeg, probleem opgelost.

    Groeten, Jan.
     
  15. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Ga eens varen en zie wat het geeft, de tabs op mijn boten zijn ook allemaal vrij groot en daarbij heb ik tot nu toe geen last gehad van wat Jan hierboven beschrijft. Het zou natuurlijk kunnen dat jou boot geen last heeft maar dat kan je pas uitmaken na de vaart. De tabs moeten verzekerd staan met een vijs er boven zodat ze niet spontaan omhoog plooien. Ze verkopen wel 90 graden haakjes in gamma waar je dan een schroefdraad in kan tappen voor een schroefje.

    Leg je zwaartepunt niet te ver naar voren bij de eerste testvaart want de punt van de boot zal serieus gedrukt worden. Verder zie ik dat je geen zipties rond je waterslangen hebt. Dat is vragen om problemen vind ik zelf. Als er 1 lost tijdens de vaart staat heel je boot binnen de minuut vol water.

    Gr,

    Roy
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2014
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik borg ze allemaal om voor je het slangetje er op te doen een klein drupje secondelijm op het buisje te doen ;)
     
  17. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Geen schrik voor verstopte waterleiding dan?
     
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    nee eerst op het metalen tuitje en dan het slangetje erop. en dan even de leidingen doorblazen om te testen.

    zojuist even testgevaren. en jaaaaa eindelijk, hij vaart prachtig strak! hij loopt alleen nog wel erg nat en dus ook minder snel. misschien dat dit ook komt door te grote trimtabs dat de prop dus minder water krijgt. ik zal de tabs eens verwisselen dat de schuinaflopende kant aan de stingerkant zit. die kant zit nu nog aan de buitenkant.

    maar aan het einde viel de boot stil!.. roer werkte nog, maar dat was het ook. bootje teruggehengeld en open gemaakt.
    :schrik:
    bootje vol met water! snel al het water eruit en weer even getest. motor deed het nog schokkerig. regelaar eruit gehaald en de motor even op de regelaar van m'n wieseltje getest om te kijken of het écht de regelaar was die stuk was. gelukkig motor doet het nog. dus regelaar open gesneden en drooggeblazen en even laten luchten tijdens het varen met m'n wieseltje die nu ook heel leuk gaat met het buitenloperdje. daarna de regelaar weer getest en ja! hij werkt weer hoe het hoort. regelaar ligt nu voor de zekerheid in een bakkie rijst.

    dus, waar komt het water ineens vandaan! nee het zijn niet de leidingen ;) het zijn natuurlijk de nieuwe gaten voor de trimtabs die niet goed zijn dichtgekit. ook even getest ;).

    kortom weer wat te doen in m'n vakantie.
    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    trimtabs zijn omgewisseld en weer vast gezet met een andere soort en wart meer kit en alles is nu waterdicht. heb net nog even de ESC getest, maar die is dood.. dus zit ik even te kijken naar een nieuwe, want ik heb nu vakantie en wil dus nog wat afstellen nu ik er de tijd voor heb. nu vind ik deze wel in m'n budged passen en de goede spec's denk ik toch? een waterkoeling zet ik er zelf op.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=45877

    vanavond bestellen met een nieuwe accu denk ik ook maar.
    Gr. Sam
     
  20. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hhhm en nu doet de regelaar 't wel ineens.. wat zeggen jullie, nieuwe bestellen of gewoon doorgaan hiermee?
     

Deel Deze Pagina