Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Samz11, 2 sep 2013.

1. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik bezit sinds kort de Spektrum dx3c en die bevalt me erg goed. Tweede ontvanger kosten ook weinig op hobbyking. Prijs is plus minus 100 euro. Ontvangertje 6 geloof ik

Laatst bewerkt: 28 apr 2014
  2. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    heb wat product view filmpjes bekeken over deze zender, en vind het toch wel een heel mooi ding zeg! lekker overzichtelijk en veel opties. die gaat op m'n wish list ;)

3. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    6 euro voor een spectrum ontvanger :shock:, je bedoelt de orange serie ?
    Dat zijn kopieën , niet orgineel, maakt niet zo veel uit als het maar werkt .

Spektrum , de ontvangers zijn erg gevoelig voor de ingangsspanning, ,dus met een externe bec werken is het beste met deze ontvangers , daarbij zijn er vaak bij de marine ontvangers van spectrum twee antenne's die je weer horizontaal en verticaal moet leggen voor ontvangst , met carbon aan de binnenzijde wordt dat al weer wat moeilijker , ook de spray wil nog wel eens het signaal storen , zeker in rechte lijn van je af . Dit zijn eigen ervaringen met de dx3.0 , DXS , DXC,DXR en DX2 .
    Nu heb ik al een tijdje de HK310 zender die werkt met een FHSS protocol, wat nog nooit heeft gestoord zowel op het land als op het water , de Spektrum heeft me te vaak laten staan, met een externe bec werd het wel beter maar nog niet zoals de HK zender .
    Een externe bec is altijd beter omdat je dan altijd nog een stuurfunctie overhoudt na uitvallen van de ESC , en je altijd de ontvanger van een konstante spanning voorziet.
    Nadeel van de HK zender , de wat krappe uitslag van het stuurwiel op de zender.

Ieder zijn ding en voorkeur

4. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Ik bedoel inderdaad de orangerx. Verder prima dingetje (Tot nu toe dan, even afkloppen haha).

Tot zover heb ik nog geen slechte ervaring met spektrum. Hiervoor had ik een am zender (sticks). Nu ik een pistool heb wil ik niet meer anders.

Voor sam is de Hk variant denk ik heel aantrekkelijk. Goeie prijs kwaliteit verhouding.

5. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Ach ieder zijn ervaringen .:cool:

Ik vindt wel dat duurder niet altijd beter is , in vergelijk tussen de Spektrum en Turnigy .;)

6. Erwin1992

Erwin1992

Lid geworden:
    22 mei 2012
    Daar heb je gelijk in hoor. Turnigy heeft naar verhouding vaak erg goed spul. Bijna alle hardware waar ik mee vaar is hk/turnigy. Alleen de zender dan van spektrum. "lokale hobbywinkel" moet ook blijven bestaan zegmaar haha.

7. Lexo

Lexo

Lid geworden:
    21 aug 2009
    Ik raad je ook spektrum af Sam, die hebben problemen met spray. Heb zelf een bootje van een maatje ervandoor zien gaan en meerdere gelijke verhalen gehoord.

Futaba blijft de beste op het water, maar daar is de prijs ook naar.

8. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    dan moet het de al eerder gelinkte turnigy worden. bedankt voor alle adviezen mannen!

9. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Vergeet niet dat de shipping cost bij bestelling ruim richting de $33 kunnen gaan,met kans dat het pakketje eruit wordt gehaald bij de Douane , de draaiknop bovenop is slap en breekt snel af en het grote LCD " vreet " veel stroom .Of het dan nog zo goedkoop wordt ?

Maar elke zender heeft voor en nadelen......

10. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ja ik had de chipping kosts gezien, daar word je idd minder blij van. en als je een beetje voorzichtig t je zender moet die knop geen probleem zijn lijkt me:p

11. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Ik heb mijn spektrum nu 6 maand en het is inderdaad zo dat wanneer je geen antenne doorvoer gebruikt en carbon hebt liggen in de boot dat het signaal dan gestoord wordt. Eens je dat hebt gedaan is er geen probleem meer. Mijn Pursuit is uit carbon/aramide en daar ligt een MR3000 in met de kabels loodrecht en daar heb ik ook geen last van het bereik ondanks dat er geen antenne op de boot staat. Als je de handleiding volgt werkt het, toch bij mij tot dusver. De telemetrie vind ik echt goed, een motor opstoken of een uitgefikte regelaar is verleden tijd.

Je kan ook eventueel een zender 2dehands op het forum kopen, 33 dollar verzendkosten voor een zender die maar iets meer kost is wat zonden...

Gr,

Roy

12. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ik zal het te koop forum in de gaten houden. ;) misschien komt er nog wat leuks langs.

13. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    óf je stopt gewoon nieuwe batterijen in de zender.. hahahahahahahahaha nou ik ben blij!

14. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ook de regelaar is binnen gekomen vandaag. de luchtkoeling vervangen door waterkoeling en de fets afgevlakt. er raakte maar 6 fets het warmtegeleidende rubbertje aan, dus maargoed dat ik dat even heb gedaan. alles is inmiddels ingebouwd en geprogammeerd. van de week maar weer even testen, deze keer dus mét nieuwe regelaar, zender en het zwaartemunt een stukkie naar achter en misschien dat ik de strut nu ook wel weer een stukkie omhoog doe.

Gr. Sam

15. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ben achter nog een lek gekomen! een O-ring in de koelmantel is gebroken en met wat druk op de leidingen, lekte het water er als een gek uit. andere mantel erop, en opgelost! :D

16. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    vanavond weer even gevaren en deze keer met het zwaartepunt op 29% en de trimtabs ietsje weer omhoog. Wat een verschil! de snelheid ligt duidelijk hoger en het bochtengedrag is wel goed vind ik zo. hij stuiterd nu wel een klein beetje, maar dat is niet hinderlijk, komt misschien ook wel door de golven die er vandaag stonden. op vlak water nog even fijn afstellen en ik ben tevreden! hier een filmpje met op 0:50 een mooie duikactie, de boot sprong op een golf en belandde precies met z'n neus weer ín een andere golf ;)

EDIT: hier nog een slomo van de duikboot actie:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Vaart prima zou ik zeggen, op vlak water zou hij nog wat losser kunnen. Hoelang is de vaartijd nog en hoe warm wordt je elektronica?

Gr,

Roy

18. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    vaartijd niet getimed, maar ligt ongeveer rond de 4-5 minuten. de temperatuur is wel aan de hoge kant, dat baart me wel een beetje zorgen, al kon ik het wel minder goed voelen door de koude handen. nog maar even aankijken dus! verder nog tips om de temp. iets omlaag te brengen? had niet echt het idee dat de bedrading extreem warm was trouwens.

Gr. Sam

19. Roy Van De Sande

Roy Van De Sande

Lid geworden:
    10 mrt 2012
    4-5min met 4000mAh als ik met dat goed herinner? De esc en motor zouden onder de 60 graden moeten blijven, lipo best onder 50 als je de levensduur van de cellen lang wilt houden. Verder ook niet al te ver ontladen (ik stop als ze 3.6V per cel zijn) en proberen niet veel meer dan 10-15C uit een lipo te trekken, dat rekt de levensduur enorm. Dus een lipo van 8000mAh niet veel meer dan 80A continu laten leveren. Ik doe het zo en mijn lipo's gaan 2 jaar mee, daarna loopt de capaciteit sterk terug omdat het natuurlijk wel zippy en turnigy cellen blijven.

Om alles koel te houden simpelweg je motordraden zo kort mogelijk houden, draden tussen motor en esc ook kort houden, bij een T180 worden ze redelijk heet als je niet inkort, misschien je kabels dus eens checken. Trek eens een foto van de binnenkant anders als je twijfels hebt.

Koop wel misschien eens een infraroodthermometertje, kost 10 euro bij HK en het is een handig dingetje voor in de gereedschapskist. Kan je tenminste met zekerheid zeggen of een motor 60-70-80 graden is want voor je koude vinger is dat allemaal heet hoor.

Gr,

Roy

20. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    idd 4-5min op 4000mAh
    de draden van esc naar motor kunnen misschien nog 1 cm ingekort worden, maar of dat helpt? verder zijn de draden van accu naar regelaar wel erg lang geworden door de nooduit. ik kon de apparatuur wel nog aanraken voor lange tijd, dus echt heeeel heet moet het niet zijn geweest. een temperatuurmetertje staat op de verlangenlijst ;)

Gr. Sam

Deel Deze Pagina