Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Discussie in 'Speedboten' gestart door Samz11, 2 sep 2013.

  1. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    1cm is de moeite niet, in principe zolang je isolatie van de bedrading niet begint te smelten of het soldeer van je connectors loskomt is er niets aan de hand. Als je er de motor nog veilig kon aanraken zal hij niet echt super heet zijn denk ik dus loopt super zou ik zo zeggen, vaart goed en setup blijft min of meer koel, top neen?

    Gr,

    Roy
     
  2. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    mee eens! alleen het vetgedrukte snap ik niet helemaal?:confused::rolleyes:
     
  3. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Dat je tevreden mag zijn met het resultaat van de boot. Knap gebouwd!

    Gr,

    Roy
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    aaah haha ik snap 'm! zeker, ben hartstikke blij met m'n bootje zo! misschien weer een keer bij de nedereindse plas gaan varen en dan ook vol gas de bocht door, en kijken wat de draaicirkel is als ik vol gas vaar. tijd om te gaan spelevaren!:D

    Gr. Sam
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    weer een onboard filmpje:

    ging weer leuk! maar volgende keer weer camera naar achter, geeft toch wel een leuker beeld vind ik. mede door de zo sterk naar beneden lopend dek.

    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    weer 2 accu's leeg gevaren.

    en een slomo:


    vind alleen wel dat de snelheid heel snel wel weer inzakt. heb na vorige vaart wat siliconenslangetjes die eigenlijk net te kort waren vervangen door wat langere langetjes waardoor de lichte knikjes in het koelsysteem er nu uit zijn en de temperatuur van de esc en motor zijn nu een stukkie lager. de accu's daarentegen worden wel aardig warm/heet. heb nu 1 4000mAh 25C accu, en 1 3700mAh 25C accu. ik zou de snelheid misschien ook wel ietsje omhoog willen. dus misschien is het leuk om een andere motor te kiezen? vind buitenlopers trekken over het algemeen volgensmij minder A's toch? zo word de apparatuur een stuk koeler door de minder A's die er lopen en dus de vaartijd ook langer. dus eens kijken naar buitenlopers! volgensmij had Jan laatst een mooie gelinkt toch? minder KV en dan een grotere prop dacht ik aan.

    Gr. Sam
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    deze motor:
    en dan de 2200KV versie op 3S
    en dan beginnen met 38mm prop en dan kijken hoe ver ik kan gaan. maar ik mis wat spec.s, weet iemand die te vinden?
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    maar, bij 2200kv 11,1 volt kom je maar op 24000 toeren onbelast uit. is dat niet heel laag? zo kan je er nooit een leuke snelheid uit krijgen toch?
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  9. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Heey die sam leuk project van jou !! , ik zie in foto s van je wasabi dat je as er rechts van het midden uit de boot komt. Wil dat zeggen dat je prop ook rechts draaiend is of juist niet ? Gr gerjan
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.921
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sam,

    Die 2200Kv buitenloper heb ik destijds gevonden, toen ik op zoek was naar een Ø36 mm buiteloper met een zo hoog mogelijk Kv en een zo laag mogelijk verbruik, om met de beschikbare capaciteit de vaartijd te kunnen halen.

    De motor zit momenteel in de ARPRO van m'n zoon, die heeft er een 42K achter en de boot vaart goed.
    Het is niet de snelste boot in het veld, maar hij kan beter varen dan z'n vader, dus hij kan goed meekomen.

    De motor kan grotere props aan, maar dan wordt het prak met de vaartijd en krijgt de ARPRO ondanks de 18 cm brede spiegel last van het koppel van de aandrijving.

    Wil je in de buurt van 30.000 toeren onder last uitkomen, dan heb je iets met 3300Kv nodig en die heb ik in Ø36mm buitenloper nog niet kunnen vinden, tenminste niet met het vermogen waar je, met de beschikbare capaciteit, de zes minuten vaartijd mee zult halen:
    Global Fly Motor 3200kv 70mm
    (hier staat de motordiameter niet bij, mispunten...)

    Groeten, Jan.
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    @Gerjan idd as komt rechts uit de spiegel van achter de boot gezien. de prop draait dan weer linksom van achter gezien.
    @Jan denk dat die motor in ieder geval geen 28mm is als je zo kijkt naar de verhouding van de stekkertjes en de motor. moet haast wel een 36-37,5mm motor zijn. al is hij niet op vooraad.. ik zal nog wel even verder zoeken.
     
  12. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    @ Gertjan, props zijn over het algemeen links draaiend, dat wilt zeggen dat het moment van de prop de achterzijde naar links zal trekken en daardoor dus de boot naar rechts duwt. Door de as 3-4mm uit het midden naar rechts te zetten wordt de neus naar links geduwd en wordt dat moment gecompenseerd zodat op hoge snelheid de boot gewoon rechtdoor vaart en niet naar links of rechts. Belangrijk voor een stabiele boot is ook dat de prop naast het roer komt, anders krijg je eveneens last van het moment van de prop.

    @ Sam, als je snelheid wilt zal dat ten kosten gaan van de vaartijd, dat is onontkomelijk. De motor die je nu hebt zal stilaan aan de limiet van zijn kunnen zitten denk ik. Het nadeel met trimtabs is dat ze het stroomverbruik aanzienlijk doen stijgen, je boot vaart stabiel maar ook met veel romp in het water. Een 36mm buitenloper heeft meestal een kv dat geschikt is om op 6s te varen maar het zijn ook serieuze koppelbeesten. Ik weet niet of je smalle wasabi dat zonder neveneffecten zomaar weggestopt krijgt. Als je sneller wilt en alles nog koel wilt houden, is er maar 1 oplossing:

    1. Grotere motor
    2. Hogere voltage om de amps te drukken
    3. Na puntje 1 en 2, groter proppen

    Denk er wel aan dat een hoog toerental minder efficiënt is dan een maatje groter
    proppen, ik haal dezelfde snelheid met mijn Pursuit (iets groter dan jouw wasabi)
    met een 4082 2000kv op 4s en een x648 of op 5s met een X440, allebei rond 90km/h,
    stroomverbruik allebei rond 110A maar de motor wordt op 4s slechts zo'n 40°C heet, op
    5s is dat bijna 70°C.

    Gr,

    Roy
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hhhhm lastig dit.. misschien dat ik dan toch nog wat met de trimtabs moet gaan stellen om minder boot in het water te krijgen, maar het stuiteren genoeg te onderdrukken? zo gaan de amps wat omlaag en de snelheid ook omhoog.
    anders kan ik voor deze motor gaan:
    Dr Mad Thrust 3000kv 1300w 70mm EDF Inrunner Motor 4s version (29mm)
    daarvan werd eerst gezegd dat dit een edf motor is en gebouwd op hoge toeren, maar hij heeft een can van 68mm! daar moet toch koppel in zitten? nadeel is wel weer dat ik dan een grotere esc moet aanschaffen of kan deze motor wel op mijn 100A esc? ligt denk ik wel erg op het randje niet?
     
  14. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Zo stel ik ze meestal af bij mijn boten. Je moet de compromi vinden tussen stabiel vaargedrag en stroomverbruik. Verwacht wel niet dat de snelheid nog drastisch omhoog zal gaan, hooguit 5km/h, je vaartijd zal wel langer worden.

    Die Dr mad thrust motoren zijn 29mm diameter, hou daar rekening mee in verband met het vinden van een passende waterkoeling. Je kan dan wel een sterkere motor steken maar de amps zullen alleen maar stijgen als je op hetzelfde voltage, hetzelfde vermogen wilt leveren, de motor zal alleen wat koeler blijven. Dikkere motors trekken over het algemeen ook meer stroom, zo is een 4074 zuiniger dan een 4082 als je niet over de maximale belasting heen gaat. Dat is toch wat ik merk in de praktijk.

    Hetzelfde geldt voor die esc, op 4-5-6s zou die prima zijn en zal de stroom niet boven 100A komen maar op 3s zal het op het randje zijn. 11.1Vx100A=1110Watt, als je dus meer vermogen zou nodig hebben is het foute boel. In de bochten volgas varen trekt heel wat stroom, daar zal het oppassen zijn voor piekstromen. De keuze is aan jou.

    Gr,

    Roy
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    het gaat mij vooral om de vaartijd. ik zie nu duidelijk dat bij het wegvaren de snelheid leuk genoeg voor mij is, maar ik zie hem na 1,5 rondje alweer terugkrabbelen. ik ga dan toch nog maar eens met de trimtabs spelen en dan eventueel de as nog ietsje naar beneden om de boot op het water te houden.
     
  16. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Dat terugkrabbelen is het gevolg van een daling van het voltage, je volle lipo's van 4.2V per cel dalen vrij snel (1.5rondje) naar 3.9 - 3.8V per cel, vandaar dat de snelheid ook daalt.
     
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    en dus, lipo's met grotere capaciteit (de C waarde?) zou eigenlijk hoger moeten?
     
  18. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Dat heeft niets te maken met C waarde, elke cel zal hetzelfde doen. Dat is iets waarmee je moet leven, naarmate een lipo leger en leger wordt zal het voltage steeds verder dalen en aangezien je toerental rechtstreeks afhangt van dat voltage zal ook het toerental steeds dalen en bijgevolg je snelheid. Het enige wat kan helpen is lipo's met grotere capaciteit kopen zodat je langer kan varen met cellen die ongeveer 3.8-3.9V per cel hebben, die 4.2V ben je direct kwijt.
     
  19. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    natuurlijk, logisch dat de C waarde hier niks mee te maken heeft. ik ga nog wat spelen met de trimtabs dan.

    Grt. Sam
     
  20. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Boot vaart bijna perfect dus veel zou ik er niet meer aan veranderen. Je kan altijd plannen maken voor een wasabi 900 :)

    Gr,

    Roy
     

Deel Deze Pagina