wat betekent Tpm.

Tpm (toeren per minuut) is in het engels RPM en dat staat voor Revolutions Per Minute, ofwel omwentelingen per minuut. Toerental is hetzelfde begrip.

Alles wat ronddraait doet dat met een toerental.

kv heeft daar echt heel weinig mee te maken. Dat is een constante die iets zegt over een elektromotor, namelijk hoeveel toeren (tpm of rpm) hij gaat maken als je er 1V op zet.

Een elektromotor met een kv=900 draait op een 11,1V accu dus 900*11,1=9990 tpm. Of rpm......

Hoe zit dat eigenlijk?

Een elektromotor met een kv=900 draait op een 11,1V accu dus 900*11,1=9990 tpm. Of rpm......

Nou we het er toch over hebben....
Okee, een 11,1 V accu en een 900 Kv motor. 9990 RPM? Maar ik kan de RPM toch regelen met mijn gasknuppel, keurig van nul tot... nou, 9990 RPM misschien...? Hoe zit dat?

Het gas regelen gaat met PWM (Pulse Width Modulation). Dit zorgt ervoor dat er bij half gas alleen maar pulsjes naar je motor gaan. Zo wordt de gemiddelde spanning lager. De spanning die op de motor komt als die net zo'n pulsje krijgt is gewoon je accuspanning.

Meer gas betekent kortere pauzes tussen de pulsen.

Yup.

En daar komt het piepen ook van. Dat is de schakel frequentie.
Waarom het zo hard is vraag ik me wel dan weer af. Zeker bij de opstart/instel modus.
Zal wel iets te maken hebben met het resoneren van de bell.

Laatst bewerkt:
Meer gas betekent kortere pauzes tussen de pulsen.
En vol gas betekent dat er niet meer geschakeld wordt. Dit is, zo heb ik begrepen, de reden dat regelaars over het algemeen uitfikken bij deellast en niet bij vol gas. Van het schakelen worden ze warm en gaan ze kapot.
Maar dat is zo langzamerhand wel heel erg off-topic :-)

Het meeste in dit filmpje gaat me boven de pet, maar het maakt wel het principe duidelijk... dank je Alwin.

klopt bart het gaat weer meer in op de technische kant van het verhaal.
PWM vind je overal om je heen en is een van de meest gebruikte technieken.

... KV is voor brushless motoren.
Kv wordt ook gebruikt om borstelmotoren te karakteriseren.
... Okee, een 11,1 V accu en een 900 Kv motor. 9990 RPM? Maar ik kan de RPM toch regelen met mijn gasknuppel, keurig van nul tot... nou, 9990 RPM misschien...?
Er wordt altijd impliciet uitgegaan van volgas. En dan vindt geen PWM chopping plaats.
9990 rpm is ook theorie , onbelast misschien. ...
Onbelast. Onder belasting zakt de accuspanning waardoor toerental zakt. Verder stijgen onder belasting de koperverliezen in de motor, waardoor de motor ook een lagere spanning voelt.
Code:
rpm = (U[SIZE=1]b[/SIZE] - R[SIZE=1]m[/SIZE] (I - I[SIZE=1]0[/SIZE] ) x K[SIZE=1]v[/SIZE]

U[SIZE=1]b[/SIZE] = accuspanning
R[SIZE=1]m [/SIZE]= elektrische weerstand van motor
I[SIZE=1]m[/SIZE] = motorstroom
I[SIZE=1]0[/SIZE] = nullaststroom ( = onbelast)
Wil je het helemaal netjes doen, dan moet je bij Kv ook opgeven met welke regelaar en welke settings die Kv bepaald is.

Laatst bewerkt:
Back