Wat bij lipo brand?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door streetbiker1977, 18 jun 2013.

1. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Mijn kistje is ook luchtdicht, gewoon lekker alles afkitten dus no problemo !

2. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ik gebruik al ruim 5 jaar LiPo's die niet altijd even netjes zijn gebruikt (zowel te heftig en te ver ontladen als sneller laden dan opgegeven). Ook heb ik er diverse opgekreukeld, tot openbarsten aan toe. Nog nooit eentje van de ruim 50 LiPo's heeft ooit vlam gevat. Misschien geluk gehad.

Maar... Afgelopen week op het veld (gelukkig!!!) een LiPo aan de lader en ineens een flinke steekvlam. De Graupner Ultra Duo Plus 50 is niet de minste lader en heeft al die tijd braaf zijn werk gedaan en ook in sommige gevallen tijdig gewaarschuwd voor gekke situaties (spontaan dode cellen, verkeerd om polen, teveel onbalans, overspanning etc.). Toch was dit een ware verrassing want het ging slechts om een 3S 1000mAh accuutje. Snel alles los getrokken om erger te voorkoen. Dat had geen 6S 5000mAh moeten zijn.

Na onderzoek bleek er een FET van het ontlaadgedeelte de geest te hebben gegeven. Met als kettingreactie ook een stuk van het stuurgedeelte. De lader is dus nu schroot. Repararen zal de lader toch onbetrouwbaar laten in mijn ogen.

Moraal van het verhaal: Zelfs een goede dure betrouwbare lader is geen garantie voor probleemloos en risicoloos laden. :teacher:

3. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Deze vraag uit de startpost hebben we ons op de club gesteld. Wat als er een accu in de fik vliegt op de pittafel, of op de baan in een auto? Bij gebruik van de meeste brandblussers kun je alle elektronica wat in aanraking gekomen is met het blusmateriaal afschrijven, dus de schade maak je heel groot, zeker op de sleuteltafels. Water is nu ook niet bevorderlijk, onderdompelen is het beste, maar dat ga je met een brandende accu niet doen. Wij hebben na deze vraag op diverse punten emmers met wit zand geplaatst, blijkt toch de beste oplossing en geeft de minste schade.

Er is overigens wel een blusmiddel wat uitstekend zou werken in deze gevallen: Halon, maar vanwege de schadelijke stoffen voor de ozonlaag die er in zitten, mogen ze niet meer gebruikt worden.

4. Marten

Marten

Lid geworden:
    1 nov 2004
  5. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je wilt dat je Kliko in de brand vliegt....

Dan breng je ze verkeerd weg.... Ik lever ze gewoon bij de gemeentewerf in, in een kartonnen doosje, en zeg dat het oude batterijen zijn. Zeg er niet bij dat er ook LiPo's bij tussen zitten...
    Hebben ze nog nooit geweigerd. Ze hebben ook nog nooit in die doos gekeken vóórdat ik weer weg was :D

Ga maar gemiddeld één keer per jaar naar de gemeentewerf, en tot die tijd bewaar ik ze in de terrashaard (haal ze uiteraard wel even weg als ik dat ding wil stoken), daar kunnen ze 100% zeker geen kwaad....

Groet, Bert

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yep.... no problemo! Als de emmer maar van ijzer of staal is, een plastic emmer kan hij theoretisch doorheen branden, en dan loopt de emmer leeg en ben je verder van huis....

Groet, Bert

7. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Lekker gebruiken om de haard mee aan te krijgen ;).

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D :D Nee, dat stinkt zo.... :D :D

Maar als het hout nat is, zou het best eens een goed idee kunnen zijn :D

Groet, Bert

9. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

bij de modelbouwboer in m'n buurt kan ik ze gewoon inleveren.
    heb het wél meegemaakt dat ik daar een hele tijd later diezelfde ingeleverde lipo tussen wat onderdelen zag liggen.... ''foutje'' :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Deel Deze Pagina