wat doen jullie met heli vliegen in de loop der tijd?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bullet3030, 21 feb 2011.

1. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Ok , t'is dat dat ik aangaf in mijn eerste antwoord , goe bezig na een jaartje vliegen met een 450 , ik zat daar ook na een jaartje maar dan wel met een 50 en denk niet dat het gelukt was met een 450 afgaande met de ervaringen dat ik nu heb met een 450 .
    Je kan wel niet vergelijken hoe een 450 vliegt toen tegenover nu , wanneer ik mijn pro de eerste maal in hover trok was ik aangenaam verast .
    Succes nog

2. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ben ik ff blij en opgelucht dat ik er nu ook bij hoor!:p

Maar daar ging het me niet echt om.Misschien is het gewoon een slechte post van mij geweest en zal ik volgende keer beter na denken.

Maar ik zocht geen bevestiging om mezelf een goed gevoel te geven want de 450 is mijn eerste zelf gebouwde heli en daar ben ik super blij en trots op.Mijn 500 is bijna klaar, en er gaat nog een grotere komen.
    Alleen vond ik dat er in de eerste posts nogal heftig afgereageerd werd op de 450, en dat begreep ik niet helemaal.Ik snap de ervaring, maar het had voor het topic leuker geweest als het wat anders geformuleerd werd.Maar goed dat is afgesloten.

Aangezien we toch al een tijdje offtopic zijn en de mod's dit toelaten heb ik wel een vraag.

Wat zouden jullie dan vliegen voor heli in mijn geval?
    Ik wil graag wild blijven vliegen voorlopig, ik heb NIKS tegen clubs!Leuk juist maar niet voor mij(nog) ivm werk prive enz enz.En het geeft me een KICK om de heli op verschillende plekken op te laten.(google maps afstruinen zoekend naar dat mooie veld.)
    Ik vind kwaliteit belangrijk.
    Maar wil ook niet weg gestuurd worden op een afgelegen recreatie veld.

groeten

Peter

Laatst bewerkt: 24 feb 2011
  3. raptor 1960

raptor 1960

Lid geworden:
    4 mrt 2009
    Peter,je hebt zelf in de loop van dit draadje daar zelf een duwtje voor gegeven door de opmerking dat een T-rex 700 geen beginners heli zou zijn.
    Voor jou misschien niet,maar voor iemand anders wel;)
    Het is ook een misvatting dat een kwaliteits heli meteen in de papieren
    gaat lopen.B.v voor de prijs van een Raptor 30 of 50 Titan kan jij geen T-rex 450 krijgen.
    Ik denk dat wat ze je proberen te vertellen is dat een 450 size heli niet het beste instap model hoeft te zijn.
    Zelf heb ik die fout ook gemaakt en ben begonnen met een Mini-Titan.
    Na een paar weken heb ik deze in de garage aan de wand gehangen en is daar nadat ik mijn Raptor 50 had aangeschaft al twee jaar niet meer afgeweest.
    Een jaar later nog een t-rex 600 LE aan geschaft om het flybarless gebeuren eens uit te proberen,maar mijn Raptor blijft mijn favoriete heli.

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Welkom bij de club!;)

Aangzien wildvliegen op zich volledig legaal is, zolang je geen:
    -Mensen of zaken in gevaar brengt (overige luchtvaart hinderen valt daar dus ook onder)
    -Overlast veroorzaakt
    -natuurgebieden verstoort
    -ten allen tijde een veilige noodlanding kunt maken zonder mensen of zaken in gevaar te brengen

kun je dus letterlijk gaan vliegen met alles wat aan deze eisen voldoet, op plekken waar je aan deze eisen kunt voldoen.
    Dus als jij met een dikke schaalheli met benzinemotor wilt vliegen en je hebt er een plekje voor, ga je gang (volgens de wet dan he? ik raad het je NIET aan)
    Uiteraard is het makkelijker om plekjes te vinden voor een 450/500 dan voor zo een dikke schaalheli.

Beter/nauwkeuriger is die vraag niet te beantwoorden.

Wat ik wel op wil merken: op een clubveld weten alle aanwezigen de risico's en de meeste lokaal bekende mensen kennen het ook wel.
    In het wild kom je erg veel goedbedoelende maar onwetende mensen tegen die of zichzelf of jouw model in gevaar brengen, door bijvoorbeeld onverwacht op je model toe te lopen om het eens van dichtbij te bekijken.
    Vergis je niet, dat is een serieus nadeel van een 450... die "aaibaarheidsfactor" waardoor mensen van zo'n ding denken dat het weinig kwaad kan. Iets wat een 700 of grote brandstofheli veel minder heeft, daar stappen mensen minder snel op af omdat men instinctief aanvoelt dat zo'n ding pijn kan doen....
    Ga je wild vliegen, ga dan NOOIT zonder spotter op een locatie vliegen die je niet kent, en waarvan je niet weet of er mogelijk plotseling mensen of dieren in je ooghoek op kunnen duiken.

Verder erg oppassen met plekken waar ruiters komen: het is mijn ervaring dat paarden héél erg zenuwachtig worden van een vliegende heli, met name hooverend. Waarom, weet ik niet, maar als je een ruiter ziet, zet je heli ff aan de grond tot hij/zij voorbij is, want ook een op hol slaand paard kan nare gevolgen hebben, en die ruiter rekent niet op jouw aanwezigheid. Ik heb het al een paar keer meegemaakt, met zowel brandstof als electro dat een paard heel moeilijk ging doen.... Een hond kun je aanlijnen, een paard gaat toch echt zijn eigen gang in zo'n geval....

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 24 feb 2011
  5. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Dat met die paarden klopt wel, beest wou niet doorlopen tot ik geland was.
    Een opholslaand paard had ik nog niet over nagedacht...

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je zo'n beest er wild vandoor ziet gaan met een angstig meiske op de rug, en je hoort het kind gillen tot het buiten zicht is, ga je je knap lullig voelen, kan ik je verzekeren....

Gewoon effe landen zodra je merkt dat er een paard in de buurt is en wachten tot het veilig voorbij is, is maar een kleine moeite....

Groet, Bert

7. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Der zit toch een handrem op zo'n ding!? sorry.. stom.:)

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als het een hengst is wel.... maar je kunt daar zo lastig bij als onder het rijden.....

Groet, Bert

9. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik ga meestal vliegen op een recreatie veld, in de winter maanden komt daar bijna niemand.Soms loopt er iemand met een hond.Dan stop ik en wacht tot hij uit het zicht is.Maar mijn laaste ervaring was met iemand die zijn hond aan de lijn deed en op een afstand stond te kijken met een smile van oor tot oor.

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En niet om je plezier te bederven: Recreatiegebieden zijn bij uitstek de plekken waar je NIET mag vliegen. Teveel kans op mensen in de buurt, teveel kans op ongelukken, en meestal verboden voor gemotoriseerde voertuigen.
    RC-heli's (ook electro) vallen daar onder.....

Zolang het goed gaat gaat het goed, maar kijk niet raar op als je weggestuurd word.

Als je ergens ongestoord wilt vliegen, zoek een stukje weiland, en vraag toestemming aan de boer/eigenaar, dan kan niemand je wat maken.

Sorry wat dat betreft, maar dat was een voorwaarde die ik vergeten was te melden. Voor wildvliegen is toestemming van de terrein-eigenaar per sé nodig. Mag mondeling zijn, maar je moet niet hebben dat als een agent of andere overheidsdienaar de terrein-eigenaar vraagt wat die er van vind, dat die persoon nergens van blijkt te weten. Dan kan je namelijk ook nog eens betreden zonder toestemming verweten worden....

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 25 feb 2011
  11. madxxx

madxxx

Lid geworden:
    5 jul 2007
    Ik begrijp de hele discussie niet als iedereen eens wat meer lol zou hebben aan het vliegen maakt het toch niet uit wat voor een maat heli gevlogen wordt.
    Ik heb eerder net zo veel lol met mijn 450 gehad als nu met de grotere helie's.
    Het is gewoon met een grotere kun je vaker en veel ruimer vliegen.
    gewoon plezier beleven met wat je hebt !
    veel plezier met vliegen Rob

12. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben het met Bertus eens, 'recreatie-terrein' impliceert dat er meer mensen (kunnen) komen.

13. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Ik ben dik 4 jaar geleden precies zoals jij begonnen Peter.
    Ook alle veldjes afstruinen in de buurt, en in de auto meer op de omgeving letten dan op de weg ;)
    En dat is ook erg leuk.
    Maar toen ik ook veel meetings ging bezoeken, en in alle weersomstandigheden ging vliegen... wilde ik al snel iets groters, en het liefst met Nitro gaan vliegen.
    Logisch dat je dan op zoek gaat naar een club.
    Dat dat ook weer niet eenvoudig en vanzelfsprekend is kan ik je ook vanalles over vertellen, maar dan wordt mijn post wel erg lang en ga ik helemaal off-topic :)
    Op onze club wordt ondertussen met van alles gevlogen, van 250 size tot grote schaal heli's.

14. Bullet3030

Bullet3030

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Ik vlieg er alleen in de winter maanden.En het is echt een veld dat haast niet gebruikt wordt.Hij is wel mega groot!.Zolang ik niks hoor vind ik het prima.Echter zal ik straks als het een beetje beter weer wordt op zoeken naar ander terrein.Maar dat komt wel goed.Het gevoel van vrijheid vind ik geweldig en nog lekker in de natuur ook.

15. Chopstick

Chopstick

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik vlieg het meest met de 500. Groter vind ik niet nodig om lekker mee te kunnen vliegen.
    De 450 vlieg ik als er wat minder wind is. en de sjm180 (250-size) als er bijna geen wind is.
    En natuurlijk indoor met de 450 en (het meest) de sjm180.
    Voor sticktime vlieg ik op een terreintje van 50x100 m hier in de buurt. Muv het circus en de kermis wordt dat niet gebruikt. Dus lekker alleen.

Wil ik harder en verder, en voor een praatje, dan ga ik naar de club. Of iets bijleren, of anderen helpen. En slappe klets.
    Meestal vlieg ik dan minder, maar ja, dat ligt aan mijn ge-OH.

Je moet er gewoon lol mee hebben. doorgroeien in vliegvaardigheid kun je met bijna elke maat heli. Alleen zijn de grotere heli's minder gevoelig voor wind, en zie je ze beter.

Ga dus lekker met beide heli's aan de gang.

16. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Das dus blijkbaar als eens gebeurd? Bruut!

Paarden zien heli denk ik als (te) grote hommel.

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008

Yep.... is al eens gebeurd! Heel sneu, ik denk dat dat kind niet veel ouder dan 12 was.....

Ik weet niet wat die paarden er van denken, want brandstof of electro, draaiende motor (en rotor) of niet, maakt niks uit: in de lucht=paard gaat gek doen, op de grond=paard doet normaal. Met meerdere paarden en op meerdere locaties gezien, het is dus typisch iets "des paards" al kan het ene paard er beter tegen dan het andere.

Niet ieder paard slaat echt op hol, maar ze gaan wel bijna altijd wat moeilijk doen....

Bij ons is het in elk geval regel: paard in zicht, gas dicht!

Groet, Bert

18. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    @ Bullet,

Ik ben 3/4 jaar geleden met helivliegen begonnen. En toevallig ben ik gaan lessen bij de helischool van Brutus oftewel Bert aangezien deze locatie op 10 min rijden van huis is. Gewone clubs liggen helaas allemaal op minimaal 40 min rijden van Heerenveen :( Nu vlieg ik al 10 jaar met (brandstof) vleugels waarvan de meeste jaren bij een club vlakbij mijn vorige woonplaats en heb in het verleden eens een lesje gehad met een Hirobo Shuttle toen ik 15 jaar was. Ik besefte wel dat die vliegervaring weinig nut had voor de heli.

Juist daarom heb ik besloten om niet zelf te gaan proberen met de daarbij horende schades maar om de profs op te zoeken. Bij Bert ongeveer 8 lesjes gehad aan de kabel met de Vario Skyfox ( ja een grote stabiele heli met 1.50m rotordiameter) en nee dat was niet duur: 10 euro per 15 min pure vliegtijd. Afstellen en invliegen van je eigen heli etc doen ze met plezier voor je zonder enige kosten. Het enige wat ze van je verwachten is enthousiasme ;)

Na 8 lesjes mocht ik solo met mijn eigen raptor 30. Niet lang daarna kwam de Trex 600N (ik heb nu eenmaal de voorkeur voor brandstof) en sindsdien vlieg ik naar eigen mening netjes en veilig met een goede basis wat betreft helivliegen en nog steeds lerende. Dat waren die paar tientjes lesgeld meer dan waard en mijn crashrate is nog steeds 0%. Mede doordat ik zo leer wat mn grenzen zijn wat betreft mijn kunnen en durfen. De heli heel houden en veel plezier hebben heeft voor mij meer prioriteit dan een zo steil mogelijke leercurve.

En dan heb ik het niet eens over de gezelligheid en onderlinge behulpzaamheid bij de helischool.

Nu word er alleen in het weekend op de helischool gevlogen en wilde ik uiteraard ook door de week vliegen. Dus ook ik de auto in en met meer oog voor de omgeving dan voor de weg een aantal liters peut verstookt op zoek naar perfecte wildvlieglocaties. Uiteraard voldoen mijn 2 locaties aan de eisen die Bert al noemde en kan ik daar heerlijk ongestoord met mn brandstofheli's vliegen zonder anderen tot last te zijn.

Kortom voor mij de perfecte combi!

Groeten Merlijn

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hee Merlijn,

Hij vliegt mooi, dat Lamaatje....

(Hoor ik daar een Lama sch....?);)

Hopelijk Zondag weer los!

Groet, Bert

PS: je onderschrift klopt niet meer.... je hoort nu tot het edele ras der (semi)schaal-vliegers.....

20. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hee Bert!

Dat was inderdaad leuk vliegen vandaag! Ik ben er zondag zeker weten. Onderschrift is aangepast! ;)

Deel Deze Pagina