Wat is het eerste vliegtuig wat jij ooit gevlogen hebt ?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Gammapooka, 12 nov 2005.

1. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Met de oer zo vriendelijke Calmato Trainer 40, in Spaarnwoude.

2. barthezzo

barthezzo Guest

mijn 1e vlucht was met de : Robbe Arcus :D
    zeer prettig :D

3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

charter met een 10 ccm xtv enya
    vloog eigenlijk niet gek
    trok omhoog tot je nog maar een stipje zag

de eerste mededeling van de leerarr

hedde gij nog van de rekkers bij

ik zo heu ja gans pak

doe die der dan maar allemaal op

en nog kwam de vleugel los van de romp bij een looping
    daarna de vleugel met 6 nylon bouten vast gezet en dat was stukken beter vliegen

geinige kist heb ze nog ergens op zolder staan

daarna nog een 900 gr helling zwevertje van 2.50 meter en dan gedaan was de goesting over

groeten raf

4. Oldflyer

Oldflyer

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Ben in 1978 met de Terry van Graupner begonnen. Vleugel en tekening heb ik weg gegeven. Heb ik nu spijt van. Zou hem zo weer willen bouwen.

5. oos

oos

Lid geworden:
    12 dec 2005
    ben in1981 begonnen met een westerly van svenson met een 35 fp OS.motortje
    ding ging ook als de brandweer

6. 5p1k3

5p1k3 Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jan 2008
    Ben in '94 voor het eerst echt zelf begonnen. Ging daarvoor wel vaak met mijn vader mee.

Mijn eerste vliegtuigje was een Charter met een 6.5 cc. Vloog extreem goed..
    Een charter romp met een westerly vleugel. Was een lekker fel ding en kon er prima piroetjes mee maken.

De daarop volgende 4 vliegtuigen waren eveneens charters..

Mijn laatste had een 10cc webra speed erop zitten en een originele houtbouw vleugel. Deze brak door de midden tijdens een airshow in de Beemster (tijdens de beemster feestweken). Daarna nooit meer een charter gehad eigenlijk

7. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    bij mij was het een amigo III van Graupner :)

8. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Met of zonder RC?
    Zonder, moet een Kleine Uhu geweest zijn, in 1956 ongeveer. Overigens zag de Kleine Uhu van toen er héél anders uit dan de huidige; span was geloof ik 70 cm.
    Mét RC, een Freescale Sportwing, nu anderhalf jaar geleden geloof ik. Hoewel, iemand had me ook al wat laten sturen met een grote electrozwever waarvan ik de naam niet eens weet...

Een Amigo heb ik trouwens ook nog gehad, maar dat was versie 1; een paar jaar na die kleine Uhu.

9. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Zonder RC: rond 1975, een blauwe vrije vlucht werpzwever die door onze oppas was gebouwd. Die deed aan lijnbesturing dus het ding was degelijk gebouwd. Jaren mee gespeeld en ergens rond 1979 van mijn zakgeld een Kleine Uhu. Ook vrije vlucht maar met zo'n timer erin, wat ik destijds helemaal geweldig vond.
    Ik had het model Kleine Uhu met de geheel balsa vleugel met Jedelsky profiel. Er zaten oranje stickers en accenten bij. De romp was deels van bruin plastic meen ik.
    Het jaar ervoor was hij nog met een ribbenvleugel.
    Daarna heeeel lang niks.

Twee jaar geleden begonnen met RC, een Robbe Cardinal.

10. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Mijn eerste modelvliegtuigje was de "ALADDIN" van Suls.
    Gekregen van mijn vader. Was toen een jaar of 7-8
    Gebouwd en toen zat ik ineens met 2 rechter vleugelhelften die ik niet aan elkaar kon krijgen.........

Daar heb ik veel mee gegooid in de weilanden om de hoek. Kapot gevlogen en weer gerepareerd en weer kapot gevlogen en weer.......

Een paar jaar later werd ik lid van een vliegtuigclub.

De AH-2 gebouwd en een A2 "URANUS".

Dat was het begin van alle ellende die tot op vandaag voortduurt:bday:

Durf niet alle kisten op te sommen die ik gebouwd heb, maar dat wordt ook niet gevraagd gelukkig.

Groeten, JH

Laatst bewerkt: 30 nov 2011
  11. 4stroke

4stroke

Lid geworden:
    4 okt 2006
    TAX1 2 van Graupner met een OS25fsr.
    Zelf gebouwd uit bouwdoos, ARF bestond toen nog niet.
    Is 2x gecrasd, beiden reparabel,
    Hoeveel keer ik dat neuspootje recht heb moeten buigen weet ik niet meer.
    Na een wat harde touch en go dacht ik, wat hangt daar nou ineens onder te zwabberen. Bleek het accupakketje te zijn, zat alleen nog verbonden met de drie draadjes, het neuswieltje had de (balsa) bodem versplinterd, zover was het dubbel geklapt geweest.
    Gewoon geland overigens.
    Ook is nog een keer het halve stabilo eraf gehakt tgv een midair. Kon hem nog landen ook!
    Aan het eind van zijn leven was hij wel wat zwaarder geworden door al de klodders epoxy, triplex "versterkingen", enz.
    Is uiteindelijk in het "ronde archief" terecht gekomen.
    Voor de rest was het een prima kistje om mee te leren vliegen. Heb ervan genoten.

Jan.

12. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik bedenk opeens, een van mijn eerste modellen (tweede of derde na de Kleine Uhu, eind jaren 50) was een zwever die Pjerri heette, ik denk van Scandinavische oorsprong maar dat weet ik niet meer. Een rechte vleugel met opstaande oren; ik denk 1.20 m. span; opmerkelijk genoeg kwam er vrijwel geen balsa aan dat toestel te pas, allemaal vurenhout. Maar hij vloog uitstekend en was onverwoestbaar, tot uiteindelijk de grote Thermiekgod hem tot zich riep. Op zo'n dag dat de lontjes (voor de thermiekrem, voorloper van de timer) op waren en ik tóch nog een vluchtje wilde maken...
    Kent iemand hier de Pjerri?

13. Maurits

Maurits

Lid geworden:
    16 jan 2006
    Mijn eerste kist was een jaar of 2 geleden een depron Citabria, zelfbouw dus. Het was gelijk een succes en ben niet meer van de vlieghobby afgekomen. Inmiddels heb ik de Citabria en een P51D opgevlogen en ben ik sinds 16 juli 2007 bezig met het bouwen van een GAF Nomad 61 uit balsa. Daarnaast heb ik een oude Graupner Jodel Robin staan met een 12,40CC Conrad motor.

14. _Dekker

_Dekker

Lid geworden:
    10 apr 2006
    Ik ben ergens in de jaren 80 begonnen met de Robbe Rofly zwever, met 1,6m spanwijdte. Toen zelf gekocht voor 109 gulden.
    De zender was een 27MHz Robbe Attack, waar 8 losse penlites in gingen, gekregen voor mijn verjaardag.
    Ik was zo verslaafd dat ik het toestel in praktisch 1 dag heb gebouwd, zonder tussendoor te eten of te drinken. Als ik naar de WC moest baalde ik enorm omdat ik daardoor even niet verder kon. Ik was goed gaar na die dag...
    De eerste vluchten waren niet meer dan worpen vanuit de hand vanaf een duin op de zandverstuiving: gewoon rechtuit sturen en dan weer ophalen. Ik weet nog dat ik helemaal versteld stond over de prestatie van zo'n zwevertje: "Wat gaat hij ver!"
    Later een elastiek gekocht en zo heb ik leren vliegen.
    Inmiddels vlieg ik met vol gfk/cfk modellen. ik heb een jaar of 5 gelden de Rofly nog eens geprobeerd, ter vergelijking. Het vloog als een aardappel: heel log sturen en zakken als een baksteen. Wel leuk om te zien dat er toch vooruitgang is in deze hobby.

15. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    "Der Kleine UHU" heb ik er een stuk of 4 van gehad voordat ik aan RC begon.
    Mijn Laatste UHU was perfekt gebouwd en vloog na de eerste lierstart weg :(

16. P51d man

P51d man Guest

met de alpha v2 van protech ben ik begonnen

17. octavium

octavium

Lid geworden:
    20 jul 2006
    El Pepito

Mijn eerste kist was de pepito, ik geloof van Graupner een jaar of 16 geleden. Deze besloot bij de eerste vlucht op het veld van de Red Eagles elk commando van mijn instructeur (tevens begeleider bij het bouwen) te negeren. Na een aantal Low level Aearobatics, boorde deze zich dan ook na een seconde of 15 recht de grond in en spetterde volledig uit elkaar.

De instructeur gaf mij daarop het vliegtuig waar hij de funfly mee had gewonnen. de TECHNICOLL. evenals de pepito een motor zwever met alleen richting en hoogte.
    In eerste instantie meegevlogen met een 1,5 cc en na mijn afvliegen en het vliegen met een Freedom 20 omgebouwd met een 25 FP.... licht overpowerd.

Bij mijn eerste funfly werd ik tweede, diverse malen verbouwd en verbeterd en ik geloof in 1998 de funfly gewonnen (nadat ik bij het eerste vluchte op die dag door persoonlijke lompigheid met mijn arm in de prop was gekomen. Wat resulteerde in 13 hechtingen en zoals de dokter zei... de rest moet ik bij elkaar plakken. Toch raar als je arm er plaatselijk uit ziet als gehakt.) na nog meer verherbouwingen en een nieuwe 25 FX met pijp nog een aantal keer de funfly gewonnen te hebben. Op de kast beland wegens een verbod op tweetact en een verbouwing. Nu onderweg om verherbouwd te worden tot Electro.

Heb ik meer vliegtuigen gehad... jazeker. maar er zijn gewoon weinig vliegtuigen waar je en na 30 seconden stijgen 8 minuten kan zweven om vervolgens de tripple L in 12 seconden uit te voeren en bij maximum loop in 2 minuten 56 loopings kan maken.

Het grappige van deze kist is dat iedereen dacht vanaf het moment dat de kist met een 4 cc gevlogen werd dat deze elk moment in de lucht uit elkaar kon spetteren.
    bij hoge snelheid gaan de vleugeltjes namelijk ontzettend resoneren en bij snelle loopings buigen de vleugeltips een centimeter of veel naar boven.

Ben dan ook heel benieuwd wat deze als electro gaat doen....

18. kristofd

kristofd

Lid geworden:
    1 jun 2008
    Ik ben begonnen met een baronette :)

mvg kristof

19. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    ik ben begonnen met een robbe c172 (plura romp en houtbouw vleugels). de vleugels had ik een beetje verkeerd gebouwd, had ze namelijk geheel ingedekt wat later wel weer handig was met vliegen.
    daarbij toen ook een robbe zwever de rc-uno. daarna verder op de puma en zo zijn we verder gegaan....

20. probleem2

probleem2 Guest

ik de black hawk

Deel Deze Pagina