wat is het voordeel van digitaal op analoge

• Topicstarter Topicstarter jurian
  • Startdatum Startdatum
J

jurian

Guest
beste forum leden, het is me niet helemaal duidenlijk wat,

wat het verschil is tussen analoge en digitaal. ik heb me horen vertellen minder kans op storingen en niemand anders kan met je toestel ervandoor?

en ik ben aan het kijken voor een zender (digitaal) en een sterke servo's die 20kg kan trekken ook digitaal. ik heb nog nooit zoiets gehad alleen analoge. is de werking van ontvanger naar servo's snoerloos ofzo?

kan iemand me daar wat meer informatie over geven?

alvast bedankt

jurian

Beste Jurian,
Het belangrijkste verschil tussen analoog en digitaal ligt in de manier van verwerking van het signaal. Waar bij digitale technologie het oorspronkelijke signaal gereduceerd wordt tot een stroom informatie-eenheden, is bij analoge technologie het momentane signaal steeds analoog aan het oorspronkelijke signaal.
Een bekend voorbeeld is de klok. Een gewone klok met wijzers heeft een analoge weergave, omdat de stand van de wijzers analoog is met de aan te geven tijd. Bij een digitale klok wordt de tijd in cijfers weergegeven.
Wanneer een elektrisch signaal wordt overgedragen dan is het ontvangen signaal geen exacte kopie van het verzonden signaal. Deze willekeurige verandering noemt men ruis, en kan veel verschillende oorzaken hebben. Ook digitale signalen worden behept met ruis bij transmissie: Echter omdat in stappen wordt gewerkt, en de ruis (hopelijk) kleiner is dan de stapgrootte, kan men aan de ontvangende kant precies reconstrueren wat er is verzonden. Digitale foutcorrectie maakt het zelfs mogelijk om te ontdekken en te corrigeren wanneer een stuk digitale informatie toch niet is aangekomen zoals het is verstuurd.

Kort samengevat kunnen we dus zeggen dat digitale overdracht veel nauwkeuriger werkt dan analoge overdracht.

Maar zoals Raf al de vraag stelt. Waar moet het voor dienen?

Want ; Bijvoorbeeld, het voordeel van een analoge uitlezing is dat het mogelijk is om in een oogopslag een waarde af te lezen, zelfs als het oog niet direct op het instrument gericht is. Het voordeel van de digitale uitlezing is dat de uitlezing zeer precies kan zijn en voor nauwkeurig aflezen geen training nodig is; nadeel is dat het getal in de uitlezing de indruk van volstrekte exactheid geeft, het is niet duidelijk dat een digitale weegschaal die 70,4 kg aangeeft er best een halve kilo naast kan zitten. Als zowel snel als exact aflezen nodig zijn wordt vaak van een gecombineerde weergave gebruikgemaakt.
Meer informatie vindt je op het internet. Kijk maar eens bij "Wikipedia".
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Hoewel het hele verhaal wat hierboven staat op zichzelf waar is, heeft het weinig met de vraag van topicstarter te maken.

In de praktijk is de enige plek waar je tegenwoordig nog keuze tussen analoog of digitaal hebt, de servo. De zenders/ontvangers zijn allemaal al heel lang digitaal proportioneel, wat wil inhouden dat die signaalopbouw, overdracht en verwerking, digitaal gaat. Strikt genomen is dat niet helemaal waar, want PPM is geen digitaal signaal, maar soit.

Bij servo's is er in theorie helemaal geen verschil in de werking. In praktijk is het vaak zo dat digitale servo's nieuwere versies zijn en meestal ook sneller en sterker (dat hoeft dus niet zo te zijn!).

Het verschil tussen analoge en digitale servo's zit 'm in hoe de servo meet of hij de juiste stand heeft of niet. De techniek is dan zodanig dat het bij een analoge zo is dat hoe dichter hij bij z'n bedoelde positie komt, hoe minder krachtig hij wordt. Een digitale blijft op z'n maximale kracht werken tot hij op z'n plek staat. Dit, gecombineerd met het feit dat ze vaak sneller en sterker zijn, zorgt er ook voor dat digitale servo's gemiddeld genomen meer stroom verbruiken.

Dan toch even bij zenders, naast 27, 35 en 40 Mhz heb je tegenwoordig ook 2.4Ghz zenders. Gezien je vraagstelling 'dat anderen ermee vandoor gaan' denk ik dat je deels daarop doelde. Bij 27,35 en 40Mhz is het in principe mogelijk dat iemand met een zender op jouw kanaal, jouw toestel overneemt. In de praktijk zitten daar nogal wat haken en ogen aan, het meest waarschijnlijk wat gebeurd, is dat het toestel geheel of gedeeltelijk onbestuurbaar wordt. Bij 2.4Ghz is dat weggenomen, daar kan niemand je toestel overnemen, echter 2.4Ghz is per definitie minder geschikt voor oppervlakteschepen en totaal onbruikbaar voor duikboten, omdat water 2.4Ghz als het ware absorbeerd.

Voor 27, 35 en 40 Mhz geldt dan nog dat je verschillende manieren van signaalopbouw hebt, namelijk PPM en PCM. PPM is een analoog signaal, PCM een digitaal signaal.

Een beetje kort samengevat werkt ppm als volgt.. jouw zender zend een zogeheten pulstrein uit, 1 puls per kanaal. De lengte van de puls bepaald dan de positie van de servo. Bij PCM worden de knuppelposities in een digitale waarde omgezet, welke doorgestuurd wordt naar de ontvanger.

Bij beide technieken (PPM/PCM) kan het signaal verstoord worden door een derde die op hetzelfde kanaal zit.

Hier zijn ook weer oplossingen voor, zo zijn er ontvangers die gebruik maken van zogeheten 'Berg' technologie. Bij deze technologie wordt er een soort van vingerafdruk gemaakt van het zendersignaal en op die manier kan de ontvanger, ook als er meerdere zenders op hetzelfde kanaal zitten, toch zijn eigen zender herkennen. Dit dient echter niet structureel gebruikt te worden, het is bedoeld als veiligheids-voorziening.

hallo hezik

niet akkoord met een gedeelte van je uitleg

een analoge servo wordt niet minder sterk bij het berijken van zijn punt
daar er met pwm gewerkt wordt krijgt de servo motor steeds de volle spanning alleen de tijd dat hij die toegevoegd krijgt wordt korter
dat is het gefluit dat je krijgt als de servo bijna zijn punt berijkt heeft
niet alleen een servo maar ook een vaarregelaar werkt meestal op dit principe

een servo van 20 kilo en het moet digitaal juist zijn ??????
als het voor een boot is dan maakt het niet uit want er zijn zoveel invloeden van buiten af dat je met een zeer juiste servo geen meter beter op positie kan blijven dan met een doorsnee analoge
stroming ,wind,golfslag noem maar op hebben allemaal invloed op je model
dus daarom nog maals de vraag

waar moet het voor dienen ?????

groetjes raf

Toch is het zo, RAF. Analoge servo's worden minder sterk naarmate ze dichterbij het beoogde punt komen. Dat heeft te maken met de wijze waarop ze meten en vergelijken of hij al 'op het punt is'. Nu zullen er ongetwijfeld enkele analoge servo's zijn die daar een uitzondering op zijn, maar de overgrote meerderheid is dit gewoon een waarheid voor.

Wat betreft digitaal: het hoeft inderdaad helemaal niet perse digitaal te zijn.

hallo hezik

ik denk dat die goedkope van 4 euro inderdaad in kracht verliezen
maar de merk servo's hebben daar geen last van
je moet eens proberen een op zij punt staande servo te verdraaien
dik spek eten smorgen's hoor om die van hun plaats te krijgen

maar zo eentje van 4 euro in een neptuneke is meer dan voldoende en juist

groetjes raf

foto's van me boot

u kunt foto's van me boot vinden op me hyves

het is echt de moeite om te kijken

ik heb een waterscooter motorblok 650cc 80pk ingebouwd hij is onderhand bijna klaar. me boot is 3 meter lang

ik moet alleen nog sevo's en een nieuwe zender bestellen, en ja volgens sommige mensen is het beste om een digitale zender te bestellen met ontvanger en servo's. als dat niet het geval is voor een boot op het water. dan neem ik er gewoon één met kristallen 40mhz ofzo

maar ik hoor ook graag jullie advies ook

Jurian Beveren, Photos - Hyves.net - Always in touch with your friends

Zoals reeds gezegd, er bestaan amper niet-digitale zenders.. misschien beter eerst even navragen wat 'men' precies bedoelde.

Back